План:1. Похід у Персію2. Завоювання Ханаанських земель3. Завоювання Єгипту4. Битва при Гавгамелах5. Александр у Персії6. Похід в Індію7. Імперія Александра Македонського. Учні мають навчитися:складати розповідь , наводячи приклади з писемних джерел, про характер , зовнішність Александра Македонського;характеризувати діяльність Александра Македонського, розповідати про його походи використовуючи писемні джерела;оцінювати діяльність Александра;висловлювати міркування про роль Александра Великого в історії стародавнього світу
Щоб створити історичний портрет, користуйтесь пам’яткою, проте врахуйте, що пам’ятка - не шаблон, а лише основа для Вашої індивідуальної творчості ПАМ’ЯТКАЯк скласти історичний портрет1. Як відбувалося становлення особистості історичного діяча?•Де і коли він народився?•Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?2. Особисті якості й риси характеру.•Як особисті якості впливали на його діяльність?•Які з його особистих якостей Вам подобаються, а які ні?3. Діяльність історичного діяча.•Схарактеризуйте основні справи його життя.•Які успіхи й невдачі були в його справах?•Які верстви населення підтримували його діяльність, а які ні, і чому?•Хто був його друзями, а хто ворогами, і чому?•Якими були наслідки його діяльності а)для сучасників б) для нащадків•За що людство пам‘ятає цю людину?4. Яке Ваше особисте ставлення до історичного діяча? Обґрунтуйте свою позицію
№ЯкостіАлександр1 Походження 2 Сила характеру 3 Прагнення до влади 4 Розумові здібності 5 Хист державного діяча 6 Послідовність в діях 7 Авторитет в країні , світі 8 Його оцінка сучасниками та нащадками Характеристика особи Александра Македонського за бібліографічно – оціночним варіантом
Александр змалку виховувався в грецьких традиціях, вивчав не тільки воєнну справу, а й музику, математику, літературу; пізніше, ставши царем, у свої походи він брав “Іліаду”. З 13 років його виховував Аристотель, який намагався прищепити майбутньому царю Македонії ідею про перевагу всього еллінського.
Кожен раз, коли приходила звістка, що цар Філіпп ІІ завоював якесь місто або здобув славну перемогу, Александр ставав хмурним і говорив друзям: “Хлопці, батько встигне захопити все, так що мені разом з вами не вдасться зробити нічого великого та блискучого”. Одного разу молодого Александра, який відзначався швидкістю у бігу, запитали, чи не бажає він, коли стане дорослим, змагатися на Олімпійських іграх. Він відповів: “Так, але якщо моїми суперниками будуть царі!”
Робота з текстом: із твору Плутарха «Александр»«Коли за відсутності Філіпа II до Македонії прибули посли перського царя, Александр, не розгубившись, прийняв їх… розпитував про довжину доріг. Про способи подорожі до Персії, про самого царя… а також про те, які сили і могутність у персів… кожного разу, як приходила звістка, що Філіп II завойовував якесь відоме місто або здобував славну перемогу, Александр … говорив своїм одноліткам: «Хлопчики, батько встигне захопити все, так що мені разом з вами не вдасться зробити нічого величного й блискучого… він хотів успадкувати владу, багату не на розкіш, задоволення й багатство, а на битви, війни і боротьбу за славу». Якою дитиною був Александр?Як ви гадаєте, ким міг стати в майбутньому цей хлопчик?
Користуючись документом, доведіть, що Александр був не тільки талановитим полководцем, а й хоробрим воїном. Плутарх про битву на річці Ґранік... Парменіон не радив йому ризикувати... Але Александр відповів, що йому буде соромно перед Геллеспонтом, якщо після переправи через морську протоку він побоїться Ґраніка. І сам першим кинувся в річку з тринадцятьма відділами кінноти. Він вів військо на ворожі стріли й списи, на стрімкі скелі, вщерть заповнені піхотою і кіннотою ворога, через бурхливу річку, яка несла і топила коней і людей... Перси втратили там убитими 20 тисяч піхотинців і 2,5 тис. кіннотників. ... Втрати Александра становили всього 34 чоловіки, у тому числі 9 піхотинців.
{C4 B1156 A-380 E-4 F78-BDF5-A606 A8083 BF9}Дата. Подія334 р. до н.е. Початок Східного походу Александра Македонського. Перехід македонських військ через чорноморські протоки (Геллеспонт) до Азії.334 р. до н.е. Хронологія Східного походу Александра Македонського. Битва на р. Ґранік. Перемога військ Александра Македонського
Битва біля містечка Ісс 5 листопада 333 р. до н.е. В битві біля Ісс перське військо зазнало нищівної поразки. Перські війська значно переважали у кількості армії Александра. Проте у найвідповідальніший момент Дарій ІІІ утік з поля бою, а його родину (дружина, мати та дві доньки) потрапили у полон. Александр завоював Сирію.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Дата. Подія333 р. до н.е. Січень-серпень 332 р. до н.е. Хронологія Східного походу Александра Македонського. Облога міста Тір. Руйнування міста; жителів продано у рабство. Битва при Іссі. Перемога військ Александра Македонського. Захоплення Малої Азії.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Дата. Подія. Січень-серпень 332 р. до н.е. Грудень 332 - березень 331 р. до н.е. Хронологія Східного походу Александра Македонського. Підкорення Єгипту. Проголошення Алксандра Македонського рівного богам. Облога міста Тір. Руйнування міста, всіх жителів продано у рабство.
Плутарх “Порівняльні життєписи”. Уривок з біографії Александра. Македонські полководці з жахом дивилися на величезну рівнину, звідки як шум хвиль, доносився гомін голосів. Правильні ряди перських вогнищ починалися зовсім поруч і тягнулися вдалину. Налякані чисельністю ворожого війська, полководці на чолі з Парменіоном благали Александра негайно напасти, не чекаючи ранку, скориставшись темрявою, яка приховає малочисельність македонського війська. “Я не краду перемог!” – відповів Александр та, відпустивши наближених, заснув міцним сном.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Дата. Подія. Грудень 332 - березень 331 р. до н.е.1 жовтня 331 р. до н.е. Хронологія Східного походу Александра Македонського. Битва при Гавгамелах. Перемога Александра Македонського. Розпад Перської імперії. Підкорення Єгипту. Проголошення Алксандра Македонського рівного богам
По дорозі їм зустрівся караван, і погоничі налили царю в його шолом трохи води. Та коли Александр побачив, як жадібно дивляться на нього воїни, він не став пити воду, а вилив її у пісок. Після цього випадку авторитет полководця зріс ще більше. Під час походу в Середню Азію македонське військо йшло безводною пустелею. Навколо пекло сонце, і воїни дуже хотіли пити. Та води ніде не було.
Результати Східного походу Александра Македонського. Було ліквідовано Перську імперію, утворилася нова імперія Александра Македонського. Засновано нові міста (більшість з яких назвали Александріями), які мали стати центрами об´єднання греків з місцевим населенням. Встановлене жорстке панування греко-македонян над місцевими народами Сходу. Похід сприяв розвитку світової торгівлі. Поширилася грецька культура і спосіб життя, відбулася еллінізація персів. Греки познайомилися з досягненнями науки та культури народів Сходу. На руїнах імперії Александра Македонського виник елліністичний світ.
{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}1)2)3)4)5)6)7)8)1. Назвіть ім’я завойовника, який утворив державу від Балкан до річки Інд. А л е к с а н д р. П т о л е м е й 2. Полководець Александра Македонського, який керував Єгиптом3. Охоронець Александра Македонського, який заснував найбільшу елліністичну державу. С е л е в к 4. Яка інша назва держави Селевкідів. С и р і й с ь к е 5. Яке місто стало столицею імперії Александра Македонського. В а в и л о н6. Інша назва полководців Александра Македонськогод і а д о х и 7. На честь якого грецького бога на Сході почали споруджувати храми З е в с 8. Яка держава у ІІ-І ст. до н. е. завоювала елліністичні держави Р и м с ь к а ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання1. Розв’яжіть кросворд
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання2. В онлайн-вправі виникла помилка. Запропонуйте правильний варіант виконання завдання. Укажіть, скільки років потрібно додати до числа 323 чи відняти від нього, щоб установити правильні дати подій. Ви також можете виконати цю вправу за посиланням: https://learningapps.org/watch?v=pm42iya3c19.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання3. Виконайте завдання на лічбу часу в історії:а) розгадайте числову хмаринку: які події давньої історії в ній зафіксовані; а також полічіть, скільки років минуло від кожної з них до наших днів;б) доберіть події з історії Стародавнього світу, які відбувалися в одному столітті з діяльністю Александра Македонського, та укладіть власну задачу на лічбу часу.