Конспект уроку "Утворення імперії Александра Македонського" дасть можливість цікаво організувати навчальний процес в класі та використати ЛЕПБУК. як інноваційний вид діяльності.
1
Всесвітня історія. Історія України.
6 клас
Тема уроку:
Утворення імперії
Александра Македонського
Тема уроку: Утворення імперії Александра Македонського
Мета: навчальна: ознайомити з особистістю Александра Македонського та рисами його характеру; розкрити особливості Східного походу, утворення імперії та ролі Александра Великого в історії стародавнього світу;
розвивальна: формувати уміння працювати з історичними джерелами та робити висновки за ними, розвивати хронологічні, просторові, логічні компетенції.
виховна: виховування негативного ставлення до конфліктів та військових ситуацій.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник «Всесвітня історія. Історія України», проектор, дидактичний матеріал, настінна карта, електронна презентація, смайлики настрою,
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
Проблемне питання: Ким, на вашу думку, був Александр Великий:
мудрим правителем чи жорстоким тираном»
Методи і прийоми:
Прийом «Вулик» Додаткові запитання:
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго дня.! Я рада вас вітати на уроці історії. І мені дуже цікаво дізнатися, з яким настроєм ви прийшли на урок. Оберіть, будь – ласка, смайлик, який відповідає вашому настрою…
Новий день почався з хорошого настрою, адже весна впевнено заявляє про свої права. Нехай ця весна наблизить нашу Перемогу!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. На попередніх уроках ми з вами розглядали Грецію в античний та класичний період, давайте пригадаємо:
1. Де знаходиться Греція? (На Балканському півострові)
2. Які найбільші поліси ви знаєте?(Афіни, Спарта)
3.Який у греків був найбільший ворог? (Перси)
4. Коли почалась греко-перська війна? Скільки років тривала?(490-449 р. до н. е; 41 рік)
5. Назвіть найвизначніші битви греко - перської війни? (Марафонська битва (490р. до н. е), битва при Платеї (479 р.до н.е), Саламінська битва (480р. до н. е), Фермопільська битва (480 р. до н.е ).
Епіграф уроку
До минулого стався з вдячністю,
До сьогодення — діяльно,
До майбутнього — відповідально.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Філліп ІІ правив Македонією протягом 359 – 336 рр. до н.е.
Таким чином. Філліп ІІ створив могутню армію, яка захищала територію Македонії, одночасно це дозволяло перейти до більш активної ЗОВНІШНЬОЇ ПОЛІТИКИ. І було підкорено частину Північної Греції.
У Грецькому суспільстві розуміли про загрозу македонської армії, тому відомий оратор Демосфен виступав на народних зборах проти втручання Македонського царя у державні справи, ці виступи називали «філліпіками».
Згодом він об’єднує македонські та грецькі війська і планує військовий похід на Персію. Але Філліпа ІІ підступно вбивають, а Александр розуміє, що коли продовжить батькову справу – похід на Персію, то це його прославить.
Складаємо кластер. ___________________-
Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож по містах та територіях, де пройшов маршрут походу - македонської армії. В поході нас супроводжуватимуть дослідники, військові кореспонденти та аналітики, що допоможуть нам пройти складними шляхами Александра.
Учитель. Клас об’єднаний у групи. Ви мали випереджальне домашнє завдання
Про це нам повідомлять «Дослідники»
Історики всього світу визнають Александра Великого, як найбільшого генерала і завойовника за всю історію людства. Він не програв жодної військової компанії та відрізнявся особливою вдачею та імпульсивним характером.
Олександр заснував більше 70 міст і 20 з них були названі на честь себе і одне на честь свого коня Бацифал.
Робота з підручником, стор. 153 – Опрацювати текст «Юний Александр, син Філліпа ІІ».
- Як ви думаєте ? Чому Філіп ІІ запросив Аристотеля бути вчителем юного Александра? ( Тому , що Аристотель вважався одним із найвидатніших філософів вченим. Він написав багато праць про рослини, тварини, людину.)
- про яке майбутнє мріяв Александр? Стати володарем світу
ЗАВДАННЯ – ЗАПИСАТИ РИСИ ХАРАКТЕРУ Александра Македонського на ЛЕПБУК на кольорових листочках і вставити на дошку.
МЕТОД «Асоціації»:
З яким словом у вас асоціюється ім»я Александр? ( честолюбство, талант, стратег, енергія, організатор, імператор, полководець, розум)( прикріплюють на дошці)
Учитель. Історія — це складний і багатогранний процес, що розповідає про життя людей. Але разом з тим історія — продукт діяльності людей, кожен з яких переслідує свою мету та інтереси. І справді, саме особистості, і передусім державні діячі, творять історію, тому що від їхніх дій і вчинків багато в чому залежить її хід. Мрію, яку не здійснив Філліп ІІ – реалізовує Александр Македонський .
Серію репортажів із походу нам приготували «Військові кореспонденти»
Складання хронологічної таблиці (запис з коментуванням на дошці):
Дата |
Подія |
Результат |
|
Битва на р. Ґранік |
|
|
Битва біля м. Ісси |
|
|
Облога та взяття Тіра |
|
|
Завоювання Єгипту |
|
|
Битва при Гавгамелах |
|
|
Війна в Індії |
|
|
Смерть Александра Македонського |
|
1. Східний похід
1. Александр почав готуватися до реалізації Східного походу у 334–324 до н. е. Похід розпочався з форсування македонською армією Геллеспонту (тепер протока Дарданелли) навесні 334 до н. е. Сатрапи Малої Азії вирішили дати нападникам генеральну битву. Вона відбулася на р. Гранік у червні 334 до н. е. Перемогу здобули греко - македонці. Завдяки цьому Александр до осені 333 до н. е. завоював усю Малу Азію.
2. Друга велика битва відбулася у 333 до н. е. при м. Ісса на межі Малої Азії та Сирії. Александр Македонський переміг правителя Персії Дарія ІІІ. Як трофей Александр захопив казну, царських придворних та особисту колісницю перського царя.. Цей успіх відкрив дорогу до підкорення Сирії, Палестини та Фінікії.
3.. Фінікійські міста Александру вдалося захопити без особливих зусиль. Тільки
Tip здався після семи місяців важкої облоги у 332 р. до н.е. . Воїнам довелося побудувати дамбу. І тільки тоді війська змогли підійти до мурів Тіра. Під час облоги Александр застосував бойові метальні машини, встановлені на кораблях. Македонський цар жорстоко помстився оборонцям після перемоги
планував піти до Ґанґу, але стомлені вояки та командири умовили полководця
припинити похід і після 10-річного тріумфального просування вглиб континенту повернути назад Східний похід завершився.
Вчитель Монархія Александра Македонського
Результатом військових походів та численних перемог Александра
Македонського було створення величезної імперії. До її складу увійшли Греція,
Сирія, Фінікія, Персія, Єгипет, Західна Індія.
Державний і військовий діяч, цар Македонської держави (336–323 до н. е.) з династії Аргеадів, гегемон Коринфського союзу (336–323 до н. е.), фараон Єгипту (332–323 до н.е.), цар Персії (330–323 до н.е.), «цар Азії» (331–323 до н. е.).
Створена ним імперія – одна з найбільших імперій стародавнього світу. Столицею створеної держави стало місто Вавилон. На всій території імперії засновувалися нові поліси, багато з яких називали на честь царя – Александріями. Він із щирою повагою ставився до традицій та звичаїв завойованих народів, сприяв злиттю грецької культури з культурами східних цивілізацій. Східним походом Александра започатковано явище еллінізму Прагнучи підкорити увесь світ, Александр почав
готуватися до підкорення Риму й Карфагена. Але похід на захід так і не
відбувся. У 323 р. до н.е. Александр несподівано захворів і помер. Йому було
33 роки. Після смерті Александра його імперія проіснувала недовго. Боротьба
за владу спричинила численні війни між македонськими полководцями
(діадохами).
Учитель. «ЛАНЦЮЖОК ПОДІЙ» У вас на парті є листочки – заповніть дати і основні битви, в яких брав участь Александр Македонський. Та доповнюємо ЛЕПБУК.
Прийом «Вулик» Додаткові запитання:
Назвіть ім’я батька Александра Македонського . ( Філіпп)
У скільки років Александр став царем ? ( 20)
У якому році він почав свій Східний похід ? ( 334р. до .н.е)
Столиця Македонії — ... (Пелла).
Значення імені «Александр» — ... («захисник людей»).
Про що мріяв Александр Македонський? (Завоювати увесь світ)
Третій етап – слово надається Аналітикам, який з аналізують дані в конкретній галузі або дослідженнями та узагальненнями в певній сфері діяльності
Битва біля м. Ісса
Армії перського царя Дарія ІІІ і Александра Македонського зійшлися в листопаді 333 р. до н. е. у тому місці, де закінчується Мала Азія та починається Азія.
Військо Дарія стояло нерухомо на березі неглибокої, але стрімкої річки. Александр підвів свою армію в повному бойовому порядку на відстань польоту стріли, і кинувся в атаку на чолі кіннот на лівий фланг персів, де тримали оборону перська піхота й кінні загони перських вельмож. Піші перси відразу загинули, оголюючи фронт.
У центрі македонська фаланга захопила неглибоку річку й зіштовхнулася з найбільш боєздатною частиною перської армії, грецькими гоплітами-найманцями. На цій ділянці македонці зазнали в бою найбільших утрат.
На лівому фланзі події відбувалися з перемінним успіхом. Після того як було зруйноване все ліве крило перського війська, цар Дарій вирішив залишити поле бою, тим паче, що Александр наблизився до його колісниці, винищуючи особисту охорону.
З утечею перського царя почалася повальна панічна втеча всього війська персів, в результаті чого воно постраждало від тисняви македонців, що їх переслідували. Більша частнина перського війська, покликаного з підвладних народів, утекла, так і не вступивши в битву із супротивником. Александр захопив у полон матір, жінку і двох дочок Дарія, забрав його колісницю, розкішний намет, обладунок, багато золота й срібла.
Запитання:
Робота із словником
імперія? (Велика держава з підкорених народів, народів, у яких була своя мова, культура, звичаї, традиції) – запис у зошити.
Пояснити вислови
- Що більше ти маєш, то з більшою жадібністю прагнеш того, чого в тебе немає. Війна в тебе народжується з перемог.
"Олександр розрубав Гордіїв вузол. Ця красива легенда з'явилася ще в античні часи. Хитрим вузлом до вівтаря Фрігійського храму Зевса була прив'язана колісниця-віз. Оракули передрекли, що той, хто зможе розплутати цей божественний клубок, стане завойовником світу. Але нікому не вдавалося зробити це до Олександра Македонського. Він просто взяв, та і розрубав вузол.
віз для рішення складної задачі". Що означає крилатий вислів «розрубати гордіїв вузол»? (Вирішити складну проблему.)
Самостійна робота з текстом підручника (с. 154 підручника).
Гра «Ваш хід»
Учитель. Ігровим полем буде слугувати відповідна карта, ви повинні відтворити події Східного походу Александра. Ваше завдання назвати і показати на карті місця основних битв у хронологічній послідовності, розповісти про ці битви за запропонованим алгоритмом Основні битви.
Дата |
Подія |
Результат |
334 р. до н.е. |
Битва на р. Ґранік |
Перемога македонян, відкрито шлях до Малої Азії, грецьких міст, що перебували під перським володарюванням |
333 р. до н.е. |
Битва біля м. Ісси |
Перемога македонян; перси втратили Сирію, Фінікію та Єгипет |
332 р. до н.е. |
Облога та взяття Тіра |
Перемога македонян |
332-331 рр. до н.е. |
Завоювання Єгипту |
Забезпечено підвіз продовольства до Греції та інші області Македонської держави |
331 р. до н.е. |
Битва при Гавгамелах |
Повністю знищене військо Дарія ІІІ |
326 р. до н.е. |
Війна в Індії |
Значне послаблення сил македонського війська |
323 р. до н. е. |
Смерть Александра Македонського |
Початок розпаду створеної в процесі завоювання імперії Александра Македонського |
Робота із джерелом Віднайдіть зайві слова (роздруковані на листочках)
На півночі, півдні Греції виникла марсіянська, македонська держава, яку в 359 році до н. е. очолив Фелікс ІІ, Філіпп ІІ. Греки зібрали армію та вирушили проти нової держави. Битва відбулася біля міста Афіни, Херонея та закінчилася перемогою, поразкою греків. У цій битві особливо відзначився Александр, Олег.
Вправи з « історичної математики»
-Скільки років тому відбулася битва під Гавгамелами?(2021-331)=1690
Скільки років минуло від битви при Марафоні до битви при Херонеї (492-338=152)
Займи позицію.
Учитель. Хто ж такий Александр Македонський?Доведіть конкретними фактами, що він був не тільки блискучим полководцем, звитяжним, рішучим та освіченим володарем, а й жорстоким тираном та марнославним себелюбцем.
На мою думку, Александр Македонський був...
Назар. (справді блискучим полководцем, звитяжним, рішучим та досить освідченим володарем. Завдяки своїм чеснотам, гарно підготовленому війську він зміг створити гігантську імперію – найбільшу світову державу в Історії стародавнього світу, яка простягалася від Єгипту на заході до Індії на сході від Чорного моря на півночі до Перської затоки на півдні. Він особисто керував битвами й не програв жодної з них, хоча протягом десятиліття бився з супротивниками, які здебільшого мали кількісну перевагу. У джерелах натрапляємо на оцінку: «Немає іншої людини, яка – одна – зробила б стільки справ; нікого не можна ні серед еллінів, ні серед варварів порівняти з ним за масштабами й величчю вчиненого»
Віталік. Водночас є підстави твердити, що Александр був жорстоким тираном та марнославним себелюбцем. Про це свідчить ситуація з убивством його побратима Кліта, який урятував його в битві на річці Гранік. Про марнославність Александра свідчить і той факт, що коли перський цар Дарій йому запропонував дружбу і союз, він відповіді, «що як над землею не бувати двом сонцям, так над Азією не панувати двом царям». Марнославним є Александр і тоді, коли на пропозицію взяти участь у змаганнях з бігу на Олімпійських іграх він відповів :»Якщо тільки моїми суперниками будуть царі». Висновок про марнославність Александра підтверджує його прагнення дізнатися долю в Єгипті, - мовляв він нащадок не тільки грецьких героїв-напівбогів, а й самого єгипетського бога сонця – Амона. Цим своїм вчинком Александр проголосив себе богом. Не суперечить викладеним вище міркуванням свідчення сучасника про схильність Александра до варварських звичаїв і лестощів, якими його обдаровували.
ІV. Завершальний етап.
V/Підведення підсумків уроку (Рефлексія).
Учитель.
- Як і чому зберігається пам'ять про Александра Великого ?
(Походи Александра сприяли розвитку торгівлі у світовому масштабі. Із золота захопленого Македонським у персів з часом почали карбувати монети у великій кількості. Із завоюванням Сходу, македоняни поширювали грецьку культуру та грецький спосіб життя на завойовані території. В результаті походів греки почали знайомитися зі здобутками східної науки та культури.)
- Діти, які риси вдачі Александра Македонського ви б хотіли виховати в собі, а які залишити македонському цареві? Як та чи інша риса допоможе вам у житті?
Гра Мікрофон:
На уроці мені було цікаво дізнатися про життєвий шлях А. Македогського.
Заключне слово учителя. Напис на надгробку Александра Македонського свідчить: «Цього клаптика землі виявилося досить для того, кому не вистачило Всесвіту». У цих словах правда, бо чи варте щось більше, ніж людське життя, адже будь-яка військова кампанія тягне за собою величезні людські жертви. Кожен народ прагне мирно працювати на своїй землі, виховувати дітей та примножувати добробут своєї держави, і ніхто не має права перервати Богом даний спокій на Землі.
VІ. домашнього завдання учнів
Опрацювати П. 40 -41.
Повторити терміни, поняття та основні дати
Творче завдання. Уявіть , що ви перебуваєте на службі у війську А.Великого. У листі до рідних опишіть один день зі свого життя.
ФІЛЬМ ЗА ПОСИЛАННЯМ https://vue.gov.ua/%D0%90%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80_%D0%9C%D0%B0%D0%BA%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9
https://www.youtube.com/watch?v=oBW2FM0QXxc вірш.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/oleksandr-makedonskiy-istorichniy-portret