Узагальнення досвіду роботи з теми "Розвиток компетентностей учнів на уроках англійської мови засобами інноваційних технологій"

Про матеріал

У матеріалі описан досвід роботи над методичною проблемою вчителя англійської мови. Матеріал викладений у вигляді брошури та містить додатки у вигляді скріншотів презентації. Розкриває основні зассоби розвитку компетентностей учнів на уроках англійської мови в школі.

Перегляд файлу

1

 

Відділ освіти

Снігурівська  районна державна адміністрація

Снігурівський районний методичний кабінет

 

 

 

 

 

Розвиток компетентностей учнів на уроках англійської мови засобами інноваційних технологій

 

 

 

 

Учитель вищої кваліфікаційної категорії,

Горохівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів

Снігурівської районної ради

Миколаївської області

Коваленко Ольга Анатоліївна

 

 

 

 

 

2016

 

Укладач: О.А. Коваленко, учитель англійської мови,  вищої кваліфікаційної категорії, Горохівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Снігурівської районної ради   Миколаївської області

 

Рецензенти: Благодатна З.І., методист Снігурівського районного методичного  кабінету, вчитель-методист , методист вищої категорії

 

                     Семидєтова С.П., керівник РМО учителів іноземних  мов,        спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист

 

Рекомендовано педагогічною радою Горохівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Снігурівської  районної ради Миколаївської області  від 31.03.2016 р.  № 4

 

Відповідальний за випуск: Ліхацька А.Л., директор Горохівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Снігурівської районної ради   Миколаївської області

 

 

 

У брошурі автор розкрив шляхи  формування компетентностей учнів на уроках англійської мови, визначив оптимальні засоби активізації роботи учнів, розвитку їх творчих здібностей засобами інноваційних технологій.

 

 

 

 

 

 

 

© Коваленко О.А.

Зміст

 

 

1.

Вступ. Мотивація вибраної теми…………………………...

4

2.

Опис педагогічного досвіду: «Розвиток компетентностей учнів на уроках англійської мови засобами інноваційних технологій»…………………………………………………….

4

3.

Висновки………………………………………………………

8

4.

Додатки…………………………………………………………

9

 

4.1. Вивчення лексики за допомогою програми    Pareto lexicon”…………………………………………………………

9

 

4.2. Мультимедійні додатки програми “Become a world explorer”…………………………………………………………

10

 

4.3.Застосування інноваційних технологій на уроках та в позакласній робот……………………………………………...

11

 

4.4. Конспект  уроку «Television in our life»…………………

15

5.

Мультимедійна презентація (паперовий      варіант)………..

24

6.

Список використаної літератури……………………………..

29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ. Мотивація вибраної теми

Нові політичні, соціально-економічні і культурні реалії в Україні, вплив технологічних досягнень вимагають розширення функцій англійської мови як навчального предмета. Згідно з Державним стандартом з іноземних мови для загальноосвітньої школи, основною метою навчання іноземної мови є формування комунікативної компетенції учнів. Це означає, що випускник школи повинен володіти необхідними знаннями, навичками і вміннями, здійснювати різні види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання, письмо. Найважливіше завдання сучасної школи - формування повноцінних громадян своєї країни. Школа не може дати людині запас знань на все життя, але вона в змозі дати учневі  базові орієнтири основних знань.

Актуальність теми полягає в спрямованості на вирішення головного завдання реформування сучасної освіти: розвиток комунікативних компетентностей учнів на уроках іноземної мови, який на сучасному етапі неможливий без комплексного дидактичного забезпечення, зокрема використання опорного матеріалу при застосуванні інноваційних технологій.

Опис педагогічного досвіду

    У звязку із введенням нового Державного стандарту початкової та базової середньої освіти велика увага приділяється  ролі вчителя у навчальному процесі. Під час формування комунікативних умінь учитель повинен виступати як активний компетентний організатор навчально-комунікативної діяльності в класі, активний учасник навчального процесу, експерт, дослідник, джерело інформації та ідей, новатор у галузі навчання й оволодінні мовою. Ось чому  науково-методичною темою я обрала «Розвиток компетентностей учнів на уроках англійської мови засобами інноваційних технологій».

        Для підтримки плідної та ефективної діяльності учнів на уроці  застосовую нетрадиційні форми проведення занять. Найбільш вдало використовую такі форми нетрадиційних уроків:

1. Інформаційно-комунікативні технології –  урок-семінар, урок-твір, урок-конференція, інтегрований урок, відео-урок.

2. Ігрові технології – змагання (КВК, турнір,  вікторина); ділові, рольові ігри (імпровізація, імітація, ерудит, ланцюжок…), драматизація (драматична гра, пантоміма).

3. Дослідницькі технології – діалог, диспут, прес-конференція, подорож.

4. Інтерактивні технології –  колективно-групове навчання (мікрофон, мозковий штурм, дерево рішень), ситуативне моделювання (громадські слухання, рольова гра), опрацювання дискусійних питань ( дискусія, різні види дебатів…).

      Дискусії проводяться на основі значимої для дітей інформації. Використовую  «провокаційні» питання, заохочую ведення непідготовленої бесіди англійською мовою. Інколи прошу учнів порадити, як слід учинити в якійсь життєвій ситуації  Варіанти  найрізноманітніші, важливо, щоб вони не повторювалися, завжди викликали у дітей інтерес і бажання говорити.

       Нетрадиційні форми уроку англійської мови здійснюються за обов’язкової участі всіх учнів, а також реалізуються з використанням засобів слухової та зорової наочності.

Інформаційні комп'ютерні технології посіли чільне місце в процесі навчання. Практика показує, що вони мають чимало переваг перед традиційними методами навчання:  індивідуалізація, інтенсифікація самостійної роботи, підвищення пізнавальної активності і мотивації учнів.

Наприклад, при вивченні граматичних явищ та конструкцій  застосовую мультимедійний посібник “Pareto lexicon” (Додаток 1). Для засвоєння лексичного матеріалу теми «Подорож» використовую відеогру «Become a world explorer» (Додаток 2). При вивченні тем «Кіно. Театр» маю змогу демонструвати учням уривки із спектаклів англійського королівського театру (маю диск). Широко застосовую на уроках відеоролики до різних тем, особливо «Подорожі» та «Країнознавство». Під час  відеоуроку здійснюється залучення школярів до культури країн за допомогою занурення їх у атмосферу взаємин носіїв мови з демонстрацією особливостей їх міміки і жестів.

 Розвивати комунікативну компетенцію означає вчити володіти різними соціальними ролями. Основний спосіб, котрий я застосовую на своїх уроках, – це рольова гра. Беручи участь у вирішенні різноманітних ситуацій, від найпростіших («знайомство» , «в магазині» , «за столом») до більш складних («співбесіда при прийомі на роботу» та ін.), учні не просто практикуються у вживанні лексики та граматики, а готують себе до майбутніх соціальних ролей, до життя в суспільстві зі своїми законами і правилами.

Я пов’язую розвиток компетентностей з інноваційними технологіями навчання, тому що саме вони сприяють опануванню усіх рівнів пізнання (знання, розуміння, аналіз, синтез, оцінювання, застосування), розвивають критичне мислення, рефлексію, вміння розв’язувати проблеми.

На  уроках широко використовую технологію інтерактивного навчання, а саме такі  методи:

- «Мікрофон» - по черзі викликаю до дошки учнів, які імітують говоріння у мікрофон. Інші учні не мають права вигукувати з місця, говорить  той, у кого в руках мікрофон.

Такий вид роботи застосовую при вивченні кожної теми у будь-якому класі, починаючи з шостого. Учням набагато цікавіше розповідати тему,  переказувати текст у ролі репортера чи гостя студії, ніж просто відповідати. Особливо ефективно  діє метод при вивченні теми «Лондон» і проведенні екскурсій по місту (Додаток 3).

- Організовуючи  роботу  у великій групі, намагаюся ставити питання, які починаються з «як» та «чому», заохочую учнів висловлювати свої ідеї, почуття.

Наприклад, під час вивчення теми «Книжки в нашому житті» у 8 класі, об’єдную клас у 2 групи: ті, хто читав книжки про Гаррі Поттера і ті, хто їх не читав. Перша група доводить, що ці книжки варто прочитати, а друга, що подібна література не варта нашої уваги.

- «Мозковий штурм», коли учні обговорюють  матеріал та порівнюють одержані практичні знання з вивченою на попередніх уроках теорією, висловлюють свої думки. Метод ефективний у старших класах, бо учні вміють не лише передавати вивчене, а й аналізувати матеріал.

Наприклад, у 10 класі при вивченні теми «Англійська мова у світі», на уроці обговорюємо питання значення мови в житті людини. Кожен пропонує свою мотивацію вивчення англійської мови. Застосування методу «Мозкового штурму» допомагає переконати навіть скептиків і зробити висновок, що вивчення мови дійсно допомагає у житті.

- «Займи позицію» - учні висловлюють свої думки, навчаються доводити свою правоту, аргументувати відповіді, сперечатися з опонентами.

У 6 класі при вивченні теми «Спорт» учням ставиться запитання: «What is better: to do sport or to watch sport events?». Діти займають позицію згідно своїх уподобань і аргументують свій вибір, використовуючи засвоєну лексику теми.

Для активної співпраці  використовую інтерактивні методи та ігри «Злови помилку», «Морський бій», «Доміно», «Куб», «Асоціативний кущ» та інші.

Для діагностики і перевірки рівня засвоєного учнями використовую  загадки, лексичні диктанти, тестування, змагання, самостійні та контрольні роботи.

    У своїй роботі також широко використовую проектну технологію, вважаючи, що це сприяє розвитку комунікативних здібностей учнів, розвиває  навички письма, творчість. Метод проектів майже повністю ґрунтується на самостійній роботі учнів, креативному викладу матеріалу.

При вивченні теми «Винаходи та винахідники» в 11 класі учні  об'єднуються у групи. Кожна група  готує повідомлення про одного з вчених. На уроці члени груп навчають інших учнів, поки всі не отримають інформацію про даних вчених.

Проекти створюються  у вигляді буклетів, плакатів, рефератів,  компютерних презентацій. Маємо презентації з різних тем: «Книжки», «Спорт», «Освіта», «Хобі» (Додаток 4).

 З метою впровадження особистісно орієнтованої технології,  намагаюся організовувати навчальну роботу так, щоб усі учні самостійно відкривали нове, а не одержували «готові відповіді». Поступово впроваджую елементи дослідницької роботи, роботи з посібниками, додатковою літературою, роздатковим матеріалом. Приділяю велику увагу  творчій роботі. Саме такі заняття спрямовані на те, щоб учні вчилися вести полеміку, обґрунтовувати власну позицію при обговоренні, що важливо для формування аналітичного мислення, розвитку особистості, а відтак —  комунікативної   компетентності.   Уміння дитини самостійно працювати з  інформаційними джерелами – це гарантія того, що всі  питання та  отримані завдання  дитина здатна вирішити сама.  

       Крім уроків англійської мови, великою підмогою в справі формування ключових компетенцій є позакласна робота з предмета, коли діти, не відчуваючи тиску оцінок, із задоволенням вдосконалюють і демонструють свої навички володіння англійською мовою та сформованість загальнонавчальних умінь в цілому. 

Це традиційні предметні тижні англійської мови, відеозаняття з краєзнавства, відзначення свят англомовних країн (Хелловін, День Святого Валентина, Різдво, Великдень та ін.) (Додаток 5).

Таким чином, застосування компетентнісного підходу до навчання англійської мови  дає  позитивні результати, збагачує досвід особистої діяльності, яка спрямовується на розвиток конкретних цінностей і життєво необхідних знань і умінь моїх учнів. Такий підхід  розвиває творчий потенціал школярів, спонукає їх до активного пізнання навколишньої дійсності,  до розвитку логіки, мислення, комунікативних навичок.  Інноваційні технології більше, ніж звичайні уроки, сприяють розвитку мови, формуванню вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки. Уроки англійської мови мають велику можливість для реалізації компетентнісного підходу, а саме для формування ключових компетенцій.

Висновки

  Сьогодні суспільству необхідно мати випускника, який не тільки вміє здійснювати певні операції, а є людиною компетентною, у якій поєднано «знаннєві» уміння та соціально-культурна поведінка, ініціативність, здатність працювати у групі, прогнозувати й досягати своєї мети. Основними вимогами до сучасного уроку іноземної мови, що випливають з цілей, змісту та технології навчання цього предмету у школі, є: мовленнєва спрямованість уроку, комплексність, використання засобів мовної наочності для оволодіння діяльністю на іноземних мовах, висока активність розумово-мовленнєвої діяльності учнів, різноманітність форм роботи учнів, мотиваційне забезпечення навчальної діяльності.

 Саме використання інноваційних та інформаційних технологій на уроках, спонукають учнів творчо мислити, самостійно планувати свої дії, інтегрувати знання різних предметів та практично застосовувати їх у житті, удосконалювати навички і культуру міжособистісного спілкування та праці.

Якість процесу навчання приводить до високої якості результату, і відповідно, зміна вимог до якості результату, в свою чергу, визначає необхідність адекватних змін у вимогах до якості навчання. Важливим стає не наявність знань, а здатність їх застосовувати в житті, тому інноваційні технології допомагають не тільки розвивати мовленнєві навички і вміння, а також інтелектуальні здібності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1

Вивчення лексики за допомогою програми Pareto lexicon

Мультимедійні додатки програми  “Pareto lexicon”

 

 

Додаток 2

Інтерфейс програми “Become a world explorer”

 

Вивчення лексики за допомогою програми  “Become a world explorer”

Додаток 3

Застосування інноваційних технологій на уроках та в позакласній роботі

 

 

 

 

 

Додаток 4

Проекти у вигляді буклетів, доповідей, постерів, рефератів

 

Додаток 5

 

 

 

 

4. 2. Конспект уроку англійської мови

Клас:9

Тема: Television in our life

Тип уроку: узагальнюючий

Мета: 

- систематизувати та узагальнити знання учнів з теми; активізувати лексичний матеріал; створити умови для монологічних висловлювань учнів;

 - розвивати навички активного слухання; удосконалювати навички читання з виділенням головної думки; розвивати навички письма з використанням опори;

 - виховувати толерантне ставлення до думки іншого, виробити корисні навички відпочинку

Обладнання: підручник, картки з завданнями, мультимедійна презентація, проектор, ноутбук

Епіграф уроку:

“When television is good nothing is better,

But when television is bad, nothing is worse”.

Newton Minow

Перебіг уроку

І. Вступна частина уроку

Організаційний момент

Привітання

Teacher: The topic of our today’s lesson is television. Before the start I want you to listen to one opinion and think over this idea.

Roal Dahl

It rots the senses in the head!

It kills imagination dead!

It clogs and clutters up the mind!

It makes a child so dull and blind

He can no longer understand

A fantasy, a fairyland!

His brain becomes as soft as chees!

His powers of thinking rust and freeze!

He cannot think – he only sees!

 

Teacher: What is this poem about?

                What idea does the author express?

                Do you agree with this point of view?

Teacher: So the aim of our lesson is to discuss the idea and come to a conclusion whether TV is good or evil.

And then we’ll be able to work out the pattern of the ideal TV-channel.

ІІ. Основна частина уроку

1. Актуалізація опорної лексики теми

Teacher: But first let’s review the material of the topic

1) Find the odd word in the line

  • A show, cartoons, to watch, a programme
  • Spreading news, enrich knowledge, entertain public, current events
  • Documentaries, thriller, wildlife programmes, historical issues, educational programmes
  • Viewers, station, channel, programme

2) Match the words with their definitions

Робота з підручником вправа 1 сторінка 72

3) Make up sentences

 To keep                    programmes                     about current events

To follow                       opinion                       in different spheres

To enrich                     pictures                             and imagination

To influence             informed                       in science and culture

To bring                   knowledge                       into millions of homes

To broadcast       developments                       of different kinds

4) Fill in the gaps

Один учень на дошці (так щоб інші не бачили)

Інші працюють на картках після закінчення – самоперевірка

Public, global, commercials, annoying, imagine, satellite, stations, concentrate

We can’t____________ our life without TV. There are_____________ and commercial TV______________. ________________TV channels are the result of __________________TV. TV gets its funds mostly from ________________,  that can be very _______________ sometimes. But many people don’t _____________when viewing.

 

5) Express your opinion

Учні витягують жеребки із написаними фразами

1) Watching TV you become a ‘couch potato’

2) TV stops you doing interesting things

3) TV is better than cinema

4) TV helps to relax

5) TV is better than books

2. Розвиток навичок аудіювання

Teacher: I see you are ready to start our discussion. Now you’ll hear the fragments of some TV programmes. Your task is to guess what kind of programme is that and decide whether it is good for you to watch and why or it is not important or even harmful. So let’s start.

Аудіофрагменти +відео фрагменти

1) новини

2) документальний фільм

3) мультфільм

4) фільм

5) реклама

6) шоу

3. Розвиток навичок читання

Учні отримують короткі тексти. Завдання – знайти головну думку, написати її на аркуші паперу і прикріпити на потрібний плакат. Озвучити думку за моделлю: The …. thinks that…..

A child

Television entertains me. I can have fun watching cartoons, my favourite sitcoms and just switching the channels. It doesn’t interfere my studying, I can do my lessons in front of TV and do them good. Unfortunately my parents don’t agree.

A teacher

Some pupils do their homework in front of the TV. It influences the quality of their learning. Some pupils are so attract by TV that they don’t do their homework at all. I’m worried about that children’s obsession. (TV influences the quality of studying)

A librarian

Watching TV  children no longer read books. They prefer passive watching and loose the reading skills that are the keys to all higher study. They lose the ability to imagine, to plunge into the world of fantasy. TV gains popularity because it demands minimal efforts while reading books develops logical thinking.

A student

TV brings the world to our living-rooms. We see people in our country and in other lands and learn their customs, opinions and problems. We can better understand each other and then hope for peace and closer contacts.

A sportsman

Many boys and girls watch TV instead of outside activities that could bring them so much good. Watching sport programs often substitute doing sport or just playing with friends, but passive sitting with chips and Cola won’t make you fitter.

A doctor

Constant watching TV may lead to poor health through rushed meals, lack of sleep, lack of exercise and eyestrain. 2-3 hours daily watching TV can cause you problems with your spine and growing obesity.

A businessman

TV helps me to relax after a hard day’s work. I can then cope better with the next day’s work. I can restore energy and have fun. Besides I needn’t going anywhere, just relax in my  favourite arm-chair with my family.

A teenager

We become better informed by watching documentaries, science programmes and discussions and by learning about the most important economic, social and political issues of the day.

A housewife

TV helps me to have a rest from my everyday work and to emerge into other people’s life. It’s like a window to the world when I have no possibility to go out.

A psychologist

Some children have made watching TV their main leasure activity and they are not enriching their personalities by developing hobbies and socializing. Later they have problems with communication, making friends and getting married. (Watching TV causes problems with socializing)

A politician

TV programmes gather big audiences. Apart from their entertainment value, they provide useful topics of conversation and influence people’s thoughts change their opinions into what we need.

An old woman

TV is a waste of time and after you’ve been watching it for 3 hours your eyes start hurting. If you watch TV every day you could soon be wearing glasses like me.

A driver

There’s quite a lot of rubbish on TV. I can watch a programme or two every day but mostly I prefer watching old DVD or reading. TV is like a chewing gum for the eyes, I don’t want to get used to it.

A nurse

I can’t imagine my life without TV. It’s the fastest mean of spreading information and news. I always watch local news to discuss the topics the next day with my friends. Besides everything is much more real on TV.

A postman

There are thousands of TV stations but mostly they broadcast the same films and programmes often of not very high quality. It is better to go to the cinema and get real pleasure.

A musician

As for me I always try to watch interesting films, different TV games and musical programmes. TV is the only way of getting news without spending money on newspapers and internet.

A worker

TV channels only try to attract viewers’ by searching for some extraordinary information that is not always true. They don’t care of our feelings and don’t think about consequences.

 

4. Тестування

1) What is the optimal time for watching TV a day

    a) 1 hour

    b) 2-3 hours

    c) 4 hours and more

2) What TV is better

   a) state

   b) satellite

   c) cable

3) What you’d like to watch at prime-time?

    a) blockbusters

    b) soap-operas

    c) cartoons

   d) talk-shows

   e) educational programmes

4) What do you think about commercials?

    a) it is annoying

    b) it is all right

    c) I hate it

    d) I don’t mind

5) What do you prefer in your free time

   a) to watch TV

   b) to read a book

   c) to go for a walk

   d) to search the Internet

   e) to socialize with friends

 

5. Розвиток навичок письма

Написати ситуацію із завдань ДПА

Заповнити пропуски за шаблоном

 

You are a reporter in the local newspaper “Teenager’s life”. You’ve got the task to write the article “Teenagers and TV”. Write your opinion on the role of television in the life of a teenager. Include the information:

  • What role does the TV plays in life of a typical teenager
  • How much time a day you watch TV
  • What programmes do you prefer
  • What you recommend to watch

I’d like to tell about______________

 

First of all I want to stress that ____

 

I usually watch____

 

I prefer____

 

I recommend____

Поки учні пишуть я аналізую тестування і вивожу результати на таблиці на дошці

ІІІ.  Заключний етап уроку

1) Підсумки

Teacher: So we can make a conclusion and describe the ideal TV channel.

Використовуючи плакат з позитивними характеристиками та результати тесту учні характеризують ідеальний канал

2) оцінювання

3) рефлексія

4) домашнє завдання  1- 3 б:   впр.1 стор. 72

                                          4 – 6 б: + програма передач ідеального каналу на день

                                         7 – 9 б:  + % відношення програм на каналі

                                          10 – 12 б:  + аналіз та аргументація концепції каналу

 

 

6. Мультимедійна презентація

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

1.     Антонюк Н.А. Використання комп’ютерних програм у процесі навчання іноземної мови. //Англійська мова і література. №19-21 (101 - 103) липень 2005. – с.7-8

2.     Богомолов С.М., Богомолов М.М., Гуріна Т.М. Мультимедійний програмний педагогічний засіб – навчальне середовище «10000 Words» для вивчення англійської мови // Англійська мова і література. № 22-23(104-105) серпень 2005. – с.31-34

3.  Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Освітня галузь «Мови і літератури». Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.11. 2011 р., № 1392. 2. 4.  Коваленко О. Інновації у вивченні іноземної мови. //English №36 (276) September 2005. с.4-5

5.     Коваленко О. Формування компетентісного підходу до вивчення іноземних мов. //English № 27-28 (411-412) July 2008. с.5-9

6.     Колосова Ю. Інноваційні технології у початковій школі. //English № 35 (467) September 2009. с.4-5

7.      Пассов Е. И. Урок иностранного языка в средней школе. Игра - дело серьезное. - М.:Просвещение, 1988г. – с.130

8.     Перкас С. В. Ролевые игры на уроке английского языка. //Иностранные языки в школе.- 1999.- № 4. – c.31-36

9.     Рогинська О. Вибираємо гру. Особливості використання комунікативних методик у молодших класах. //Іноземні мови в навчальних закладах № 1 (41) 2010. с.75-81

10.     Чуйко Г.Е. Урок англійської мови та літератури в мультимедійному центрі // Комп'ютер у школі та сім'ї. - 2003. - №1. - С.40.

11. Шевченко Е.Б. Використання інтерактивних технологій для розвитку пізнавального інтересу на уроках англійської мови. //Англійська мова і література. №24 (106) серпень 2005. – с.4-6

12.Ladousse G. P. Role Play. Oxford English Resource Books for Teachers Series edited by Alan Maley. Oxford: Oxford UniversityPress, 1987.– 214

Для нотаток

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Для нотаток

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2018
Переглядів
2163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку