Узагальнення і систематизаціявідомостей із синтаксису. Складне речення. Види складних речень. Підготовка до ЗНО
Номер слайду 2
Епіграф. Ми навчилися літати в небесах, як птахи. Ми навчилися плавати під водою, як риби. Нам залишилося навчитися жити на землі, як люди. Б. Шоу
Номер слайду 3
Складним називається речення…Пригадайте вивчене та завершіть наведені фрагменти речень
Номер слайду 4
Складним називається речення, яке складається з двох або більше предикативних частин, об'єднаних в одне граматичне ціле за змістом та інтонацією. Наприклад: День видався сонячним, проте вітер ніяк не вщухав.
Номер слайду 5
За способом поєднання частин складні речення поділяються на …Пригадайте вивчене та завершіть наведені фрагменти речень
Номер слайду 6
Складні речення за способом поєднання частин. СполучниковіБезсполучниковіЗ різними видами зв'язку СкладносурядніСкладнопідрядні
Номер слайду 7
Пригадайте вивчене та завершіть наведені фрагменти речень. Складні речення, у яких частини з'єднані за допомогою інтонації, сполучників та сполучних слів (деяких займенників та прислівників), називаються сполучниковими.
Номер слайду 8
Сполучникові складні речення Складносурядніпредикативні частини з'єднуються сполучниками сурядності: Ще виблискують кришталеві роси, сонце вже осяяло виднокрай (Є. Гуцало).але [ ] , але [ ]
Номер слайду 9
Сполучникові складні речення Складнопідрядніпредикативні частини з'єднуються сполучниками підрядності або сполучними словами: Якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б ворогом самій собі й природі (Є. Гуцало). ( Якби … ) , [ то ]
Номер слайду 10
Безсполучникові складні речення Складні речення, частини яких з'єднані за допомогою інтонації ( без сполучників або сполучних слів), називаються безсполучниковими: Такий зв’язок між частинами називають підрядним. ( Якби…), [то ]Степ міниться, удалині різними барвами цвітуть кульбаби, синіють волошки (Є. Гуцало). [ ], [ ], [ ]
Номер слайду 11
Складне речення з різними видами зв'язку Складні синтаксичні конструкції, у яких поєднуються різні види зв'язку: сполучниковий і безсполучниковий, сурядний і підрядний. Людина - найвеличніша серед усіх істот на Землі, адже саме вона здатна народжувати мистецтво; людина – найпотворніша серед істот, бо саме її руками здійснюються найогидніші вчинки на Землі.[ ], (адже); [ ], ( бо…)
Номер слайду 12
Практикум1. Установіть відповідність Вид складного речення1. Складносурядне А За добро добром спіши воздати – мудрість завше доброю була.2. Складнопідрядне Б Розцвітає людина в щасті, а не в журбі.3. Безсполучникове В Не зневажай душі своєї цвіту, бо з нього виросло кохання наше.4. З різними видами Г Тебе нема, і дні – як ночі, і сад зв'язку хитається в журбі. Д Серце моє – клітка, а пісні – пташки, що об неї б'ються і на волю рвуться.
Номер слайду 13
Практикум. Установіть відповідність Вид складного речення1. Складнопідрядне А Як вийшов зі стодоли, то перед самим носом пролетіла зграйка снігурів і всілася на гіллі.2. Складносурядне Б Повитягались гострі шпилі, одділились окремі камені, перетворившись у білий мармур, і встав перед нами острів із моря.3. Безсполучникове В На дворі, під тополями, була тиша, і тільки краплі води ледве чутним плесканням порушили тишу.4. З різними видами зв'язку Г Сорок вісім могутніх струменів злилися в один пінистий велетенський водоспад і марно шумлять, надихаючи поетів. Д Через біле-біле поле йде веселий дідуган, довкруг нього зайці хвацько витанцьовують аркан.
Номер слайду 14
Практикум. Приєднайте до фрагмента речення «Ластівки літали понад самою землею…» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень. Варіанти завершення речення Типи речення1. …навіть хлопчаки їх не лякали А складносурядне2. …вони сповіщали про наближення Б складнопідряднедощу, який ось-ось розпочнеться3. …дарма що шуліка висів у небі В безсполучникове4. …і байдуже їм було до всього Г складне з різними видами зв'язку Д просте з однорідними членами
Номер слайду 15
Відповіді1. 1 – г 2. 1 – а 3. 1 - в 2 – в 2 – в 2 - г 3 – а 3 – д 3 - б 4 – д 4 – б 4 - а
Номер слайду 16
Оцінювання. Я заслуговую на оцінку ___ (упишіть свій бал)…а якщо по-чесному, то насправді ставлю собі такі бали:0 – не маю жодного поняття 1 – посередньо орієнтуюся 2 – так, я це знаю/вмію
Номер слайду 17
Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал, користуючись підручником та довідником О. Авраменка. Опрацювати тестові завдання за посиланням ЗНО44881…542. docx