Тема. Узагальнення практичної роботи по темі « Людини ї знаки інформації. Людина і техніка». Колективна творча робота конструювання транспортних засобів за власним задумом.
Мета: навчити використовувати готові форми для виготовлення човника; учити конструювати та моделювати; розвивати технічне мислення, спостережливість; виховувати пізнавальний інтерес, любов до праці в, взаємодопомогу, уміння
працювати у групах.
Тип: комбінований.
Методи і прийоми: ігрові(ігрова ситуація - зайве слово; секретні матеріали), розповідь, бесіда(вступна), пояснення, демонстрація зразка виробу.
Обладнання: картон, папір, олівець, клей, сіникові коробки, ножиці, макет моря.
Література:
Веремійчик І. М. Методика трудового навчання в початковій школі. Навчальний посібник. – Тернопіль: Мальва- ОСО, 2004.- С. 68- 71
Хорунжий В. І. Практикум в навчальних майстернях з методикою трудового навчання. – Тернопіль: «Астон», 2001.- С.17- 32, 228- 232.
Додаткова література:
Фізкультхвилинки у початковій школі. 2- ге вид., зі змін. доповн. / Упор.: Т. В. Ухіна, О. В. Лабашук.- Тернопіль.: Мандрівець, 2007.- С. 37
http://www.teacher.com.ua
Хід уроку
І. Організація класу.
- Доброго дня, діти!
-У вас на партах повинні лежати сірникові коробки, папір, картон, клей, олівець,.
- А тепер побажаємо собі успіху, усміхнемося, і хай гарний настрій допоможе нам працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Вступна бесіда.
-А я пропоную вам розгадати мої загадки?І сказати на яку вони тематику?
• Має пащу, зуби грізні,
Землю риє звір залізний. (Екскаватор)
• Влітку — землю, взимку — сніг
Відгорта без рук, без ніг. (Бульдозер)
• Дім залізною рукою
Збудував для нас з тобою. (Підйомний кран)
• Їде він у поле,
Там землю оре з усієї сили,
Щоб земля родила. (Трактор)
• Для збирання урожаю
Я на поле виїжджаю,
І за декілька машин
Я працюю там один. (Комбайн)
• Дощик ллється не з хмарини,
А з-під носа у машини. (Поливальна машина)
Що зображено на малюнку? Опишіть кораблик.
2.Гра «Секретні матеріали»
Учитель розвішує на дошці малюнки різних видів транспорту. Діти називають їх.
— Скажіть, як одним словом можна назвати ці зображення? {Транспорт)
— Відгадайте види транспорту, зашифровані на мал..
— Назвіть водні види транспорту. {Пароплав, теплохід, човен, яхта, баржа, байдарка)
— Де можна пересуватися на цьому транспорті? {Річкою, морем, озером, океаном)
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
— Сьогодні на уроці ми навчимося виготовляти кораблик із сірникових коробок, і всі разом зробимо корабельний порт.
1.Словникова робота
- А що таке сірник? сірники – це палички, переважно осикові, з головками, що мають у своєму складі запалювальну речовину й енергетичний окиснювач.)
Розрізняють сірники запалювальні і спеціальні. Запалювальні сірники бувають: безпечні (запалюються тільки при терті об намазку сірникової коробки); всюдизапальні (загоряються при терті об будь-яку шорстку поверхню і мають у складі сірникової головки сульфід фосфору) і вологовідпірні (до складу сірникової головки яких входять речовини, що понижують її водопроникність, – параформальдегід, танін та ін., їх застосовують у місцевостях з гарячим вологим кліматом). Запалювальні сірники бувають: дерев`яні квадратного (країни Європи) і круглого (США, Англія) перерізу та картонні, які випускаються у коробках, а також у вигляді книжечок; рідше виготовляють воскові сірники. Нині використовують не лише сірники а й сірникові коробки. Мознайомитися з цілими виставками присвяченим саме поробкам з цього матеріалу.
Зараз я пропоную переглянути вам деякі з них!
ІV. Аналіз зразка виробу.
Учитель демонструє модель кораблика із сірникових коробок.
— З яких частин складається модель кораблика? {Палуба, корма, вітрила, мачта, прапорець)
— З якого матеріалу виготовлений кораблик? {Із сірникових коробок, кольорового паперу)
V. Конструювання виробу.
А з чого ж ми будемо виготовляти кораблик? Для цього слід відгадати наступні загадки:
1.Розумний Івашка,
Дерев'яна сорочка,
По листу пройдеться-торкнеться,
Там слід залишається. (Олівець)
2.Відірвалися листочки?
Треба склеїти шнурочки?
Допоможе повсякчас,
Ще й причепиться до нас! (Клей)
Що воно за штука:
Два леза і дві ручки?(Ножиці)
Сьогодні на уроці ми будемо працювати з клеєм, олівцем, картоном, кольоровим папером, ножицями, сірниковими коробками.
VІ.Планування трудового процесу.
-Отже, як ми будемо виготовляти нашу кораблик?
1. Візьміть три сірникові коробки.
2. Склейте спочатку дві коробки, зверху наклейте ще одну коробку.
3. Обклейте їхній верх кольоровим папером.
4. Виріжте конусну частину човника: відрізаємо картону смужку шириною 1-1,5 см Згинаємо її навпіл.
5. Приклеюємо смужку до коробочок.
6. Прикладіть човник до картону та обмалюйте дно. Приклейте дно.
5. Теперь робимо мачту Беремо аркуш білого паперу и по діагоналі щільно скручуємо.
6. У верхній частині кораблика робимо отвір.
7. Змащуємо отвір клеєм, приклеюємо мачту.
8. Вирізаємо вітрила й флажок, приклеюємо їх.
Тепер поділіться на групки по 4 чоловіки. Кожна групка повинна створити свого човника, котрий ми потім відправимо до моря.
VІІ. Повторення правил техніки безпеки.
- Як правильно працювати з клеєм?
( щоб нанести , треба рівномірно від центру пензликом намазати по всій площині, зайвий клей зібрати серветкою, слідкувати щоб клей не попав у очі, рот).
-Як ми повині користуватися ножицями?
З ножицями:
Користуйся ножицями із заокругленими кінцями.
Клади ножиці на стіл так, щоб вони не виступали за край кришки стола.
Не працюй тупими ножицями і ножицями з послабленим шарнірним кріпленням.
При роботі уважно слідкуй за лінією розрізу.
Під час різання притримуй матеріал лівою рукою так, щоб пальці були осторонь від леза ножиць.
Не тримай ножиці кінцями вгору, не залишай у розкритому вигляді.
Не ріж ножицями на ходу і не підходь до товариша під час різання.
Передавай ножиці товаришу лише в закритому вигляді, тримаючи їх за робочу частину (кільцями вперед).
VІІІ. Проведення технологічних операцій.
1. Беремо три сірникові коробки.
2. Склеїмо спочатку дві коробки, зверху потім наклеюємо ще одну коробку.
3. Обклеюємо їхній верх кольоровим папером.
4. Виріжте конусну частину човника: відрізаємо картону смужку шириною 1-1,5 см Згинаємо її навпіл.
5. Приклеюємо смужку до коробочок.
6. Прикладіть човник до картону та обмалюйте дно. Приклейте дно.
Фізкультхвилинка.
Плакав зайчик під пеньком
Посварився з їжачком
Дуже сумно одному
Тепер гратися йому
Зайчик руки в боки склав
І швиденько пострибав
Вушками він помахав
Головою похитав
Подивився за пеньок
Там сумує їжачок
Помиріться друзі швидше
Разом буде веселіше
Посміхніться, руки в боки
Руки вгору, вдих глибокий
Підстрибніть, поприсідайте
І тихесенько сідайте.
6. У верхній частині кораблика робимо отвір.
7. Змащуємо отвір клеєм, приклеюємо мачту.
8. Вирізаємо вітрила й прапорець, приклеюємо їх.
(вчитель спостерігає за роботою учнів, чи дотримуються вони правил техніки безпеки, чи поетапно виконують завдання)
ІХ. Підсумок уроку.
1.Оцінка робіт
2.Прибирання роб.місць.
- Чого ми сьогодні навчилися на уроці?
- Які матеріали використовували?
- Що з них робили?