ТЕМА: Узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Дієслово».
МЕТА: узагальнити та систематизувати знання про дієслово як частину мови, удосконалювати навички визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль, поглиблювати вміння правильного правопису дієслів, використовуючи вивчені правила, розвивати усну і писемну мову, пам’ять, спостережливість, прищеплювати любов до рідної мови, культури.
ХІД УРОКУ
Єдиний скарб у тебе – рідна мова,
Заклятий для сусідського хижацтва;
Вона твого життя міцна основа,
Певніша над усі скарби й багатства.
Пантелеймон Куліш
Мова - душа кожноі національності,
її святощі, її національний скарб.
Іван Огієнко
Єдиний скарб у тебе - рідна мова.
П. Куліш
1. Оголошення теми та мети уроку.
2.Робота з епіграфами
-Як ви розумієте зміст висловлювань?
-Поясніть розділові знаки.
-Яке з висловлювань вам сподобалося більше, чому?
-Запишіть те висловлювання, яке вам сподобалося.
3.Повторення відомостей про дієслово як частину мови.
А) Проведення мовознавчого КВК з теми «Дієслово».
Орієнтовні запитання для команд:
Для першої команди:
1.Позначте рядок, у якому не всі слова належать до форм дієслова.
А. Працював би, купують, заспіваймо.
Б. Будемо говорити, обступаючи, розуміючи.
В.Розуміючи, надісланий, ховаючи.
Г.Учити, навчивши, навчання.
2.Позначте рядок, у якому всі дієслова є інфінітивами.
А.Охопити , побачити, ішов.
Б.Говорити, спати, сміятися.
В.Сидіти , наїжачитися, дочекалися.
Г.Малювала, стежити, махати.
3.Установіть відповідність між дієсловами та їх способовими формами.
А.Префіксальний. 1.Нявкати, рожевіти.
Б.Суфіксальний. 2.Переписати, відійти.
В. Префіксально-суфіксальний. 3.Богохульствувати, красномовити.
Г.Складання слів. 4.Попоїсти, провідати.
5.Столярувати, тиснути.
6.Поглиблювати, пританцьовувати.
4.Ігрове завдання «Четверте-зайве».
Прочитайте рядки дієслів, визначте дієвідміну, знайдіть зайві слова, аргументуйте свій вибір.
-Казати, затримувати, дихати, дивитися.
-думати, жити, крити,доносити.
-сприймати, дозволяти, боронити,схуднути.
-полювати, будувати, бачити,казати.
5. «Фразеологічний аукціон»
Пригадати 5 фразеологізмів зі словом «язик», пояснити їх значення.
(Наприклад:гострий на язик, вкоротити язика, прикусити язика,проковтнути язика, давати волю язикові, тримати язик за зубами, тягти за язик, язик без кісток, язик до Києва доведе )
6.Завершити фразеологізм, пояснити його значення.
Краще померти стоячи, ніж …..(жити на колінах).
Для другої команди.
1.Позначте рядок, у якому не всі слова належать до форм дієслів.
А.Відпускаючи, турбувати , перехідний.
Б.Спілкуючись, посміхнувся, принісши.
В.Гордувати, посивілий, недочувати.
Г.Бігатимете, господарюючи, освітлений.
2.Позначте рядок, у якому всі дієслова є інфінітивами.
А. Нездужати, нездоровиться, цвіте.
Б.Летіти, одягати, переконуватися.
В.Заздрити, цвів ,охопити.
Г.Відпустити, горіти, мила.
3.Установіть відповідність між дієсловами та їх способовими формами.
А.Дійсний . 1.Зупиніться, ударте.
Б.Умовний. 2.Приніс би, ходила б.
В.Наказовий. 3.Ллється, нездоровиться.
4.Ревів би, мчали б.
5.Світіть, робімо.
6.Допустив ,заквітчав.
4.Ігрове завдання «Четверте зайве».
Прочитати ряди дієслів, визначити їх дієвідміну, знайти зайві слова, пояснити свій вибір.
-Збиратися, розходитися, молотити, учити.
-думати , жити, ходити, крити .
-полювати , будувати , бити, мчати.
- любити ,творити , казати ,кричати.
5. «Фразеологічний аукціон»
Пригадати фразеологізми зі словом «око»
(Наприклад: не встигнеш оком моргнути, скільки оком кинеш, завидюще око, тішити око ,запасти в око, недрімне око, всевидяче око,зробити на око, аж іскри з очей сиплються,кидати недобрим оком, куди не кинь оком).
6.Завершити фразеологізм, пояснити його значення.
Почесна смерть краща від….(ганебного життя).
4.Узагальнення та систематизація знань, здобутих у процесі практичної роботи.
А.Розподільний диктант. ( Робота біля дошки «Ланцюжок»).Кожен учень пояснює правопис, аргументуючи правилом.
Не/зчутися, не/притомніти, не/просити, не/волити, не/скривдити, не/навидіти, не/стерпіти, не/хтувати, не/доопрацьовувативати, не/стямитися, не/притомніти, не/славити, не/терпеливитися, не/тягти, не/покоїтися, не/зчутися, не /реагувати, не/ зв’язатися,не/договорюавти, не/доторкнутися,не/долюблювати, не/любити.
Б. «Четверте-зайве»
Проаналізуйте, знайдіть помилки в особових закінченнях дієслів виправте їх,аргументуючи правилом.
-Мовчите, лежете, кажеш, сваришся.
-Мріїте, аплодуєте, ловите.
-Лежиш, мовчиш, славеш, створюєш,
-Робите, читаєш, працюємо, пишите.
-Колишимо, хочуть, клеїмо.
-Бачуть, бажаєш, мовчать.
-Біжете, бродиш , віднесете.
-Колять, спізнишся, лікуєшся.
Б.Розподільний диктант. Подані слова розподілити та записати в три колонки:1) у дійсному способі, 2) у наказовому способі. 3) в умовному способі. З других букв кожного слова складіть пропущені слова вислову В.Сосюри: «Всім серцем …………, і вічні ми будемо з нею».
Встигнув би, клопочемося, зупинись, скажіть, сюркочуть, збагнула, пробачте, забудьмо, квітнуло б, з’їжджали, діткнувся, стихне, пов’язала б, з’юрмилися б, вникніть, зустрінь, тьмяніють.
Вислів: «Всім серцем любіть Україну свою,- і вічні ми будемо з нею.»
В. Конкурс на кращу декламацію вірша В.Сосюри «Любіть Україну»
Г. Гра «Хто більше»
Утворити якнайбільше дієслів різними способами творення (префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний..)Поясни, яким способом утворено дієслово. Завдання по варіантах.
Перший варіант-дієслово-літати.
Другий варіант- дієслово- крутити.
(Наприклад, літати-прилітати-дієслово утворено префіксальним способом, співати–приспівувати-дієслово утворено префіксально-суфіксальним способом).
Б . Логічний диктант.
До фразеологічних зворотів дібрати відповідні сполучення слів, пояснити їх значення.
1.Піймав облизня А.Робити щось без бажання.
2.Гаплик пришити Б.Накинувся з погрозами.
3.Розводтти кислиці В.Знайти співчуття.
4.Накрив мокрим рядном Г.Залишився ні з чим
5.Як мокрее горить Д.Зробити дошкульне зауваження.
6.Нагріти душу. Е.Плакати.
Д. Диктант-реконструкція. Утворити дієслова наказового способу другої особи однини,(враховуйте, що всі дієслова докононаго виду)і запишіть у 2 колонки : 1 з м’яким знаком у кінці;2 без мякого знаку на кінці , пояснити вживання м’якого знаку.
Условах підкресліть другу від початку букву.З цих букв прочитайте закінчення вислову: «Вартий жалю той,
Зразок : Різати - ріж…
Збільшити, перевірити, входити, стати, озвучити, підставити, вдарити, попередити, передбачати, ужалити, вимітити, насипати, плавати, звузити, відрізати ,зважити, переглянути.
«Вартий жалю той, хто живе без ідеалів»
А.Пояснювальний диктант. Пояснити правопис частки не з дієсловаим, зазначити синтаксичну роль дієслів, їх морфологічні ознаки: дієвідміну, вид, спосіб.
1. Наша дума, наша пісня (не)вмре, (не)загине (Т.Шевченко).
2.Мова-то цілюще джерело, і хто( не) припаде до нього устами, той сам висохне від спраги (В.Сухомлинський).
3.(Не) стане мови - (не) стане й національності: вона геть розпорошиться між дужчим народом (Іван Огієнко).
4.А вона ж дзвінка, а вона ж красна і блискуча, тільки треба уміти нею користуватись, джерело, з котрого тече ця мова , чудове й величезне-30 мільйонів народу, який, правда,ще (не)знає , хто він, але дізнається!
(Іван Карпенко-Карий).
5.Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, (не) може й сам викликати до себе поваги(Олесь Гончар).
- Який вислів вам найбільше сподобався, чому? Поясніть значення виразів. Чи актуальні вони зараз?
В.Вчимося культури мови (Робота в парах)
Скласти діалог на тему: «Учень у бібліотеці» , «Учень у музеї В.Сухомлинського», «Учень у музеї Т.Шевченка», використовуючи фрази з дієсловами:
-Скажіть, будь ласка…
-Дозвольте мені…
- Чи не могли б ви…
- Будь ласка, допоможіть..
-Дозвольте потурбувати вас…
-Перепрошую…
-Дякую від щірого серця…
- Я вам дуже вдячна за…
Зразок:
-Доброго дня, Надіє Петрівно!
-Доброго дня , Дмитрику!
-Даруйте , що турбую , допоможіть мені, будь ласка.
-Якої допомоги ти потребуєш?
-Я маю список книжок,що маю прочитати влітку , будь ласка, допоможіть мені підібрати літературу за цим списком.
-Із задоволенням допоможу тобі, Дмитрику. Які твори тобі потрібні?
-Мені потрібні такі твори: «Захар Беркут» Івана Франка, «Енеїда», «Наталка Полтавка» Івана Котляревського,
-Тримай, Дмитрику, я дуже рада була тобі допомогти.
-Дякую від щирого серця, Надіє Петрівно!
Презентація діалогів.
V. Рефлексія.
VІ . Аргументоване оцінювання.
-Учні оцінюють свої відповіді, відповіді однокласників.
-Аргументоване оцінювання роботи учнів протягом уроку вчителем.
VІІ . Домашнє завдання.
Творче завдання:
1.Складіть твір- мініатюру « Що я зробив би, якби все міг» Використайте дієслова умовного способу.
2.Складіть твір-мініатюру «Коли я стану дорослим..» Використайте різні форми дієслів майбутнього часу.
3.Складіть твір-мініатюру « Зимовий день» . Використайте безособові дієслова.