Тема: Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Прикметник».
Урок зі смаком карамелі
Мета: узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про прикметник, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль; формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні, дати інформацію про карамель, історію її виникнення, користь та шкоду; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу; прищеплювати учням сталий інтерес до навчання; виховувати здоровий спосіб життя, бажання знаходити незвичайне в звичайних речах
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого
Форма уроку: урок-проект з елементами подорожі
Обладнання: обгортка карамельки «Кольоровий барометр мого настрою», закодована телефонограма від Прикметника, презентація «Карамель», два різних кросворди “Сходинки до кондитерської фабрики”, відео «Як виготовляють карамельки?», відео реклами карамелі, індивідуальні картки, лозунги-схеми «Карамель корисний», роздатковий дидактичний матеріал
ХІД УРОКУ
І. Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
Сьогодні у нас буде незвичайний урок, оскільки ми поведемо мову про всім такий відомий і улюблений з дитинства карамельки, що чарує своїм неперевершеним смаком насолоди, від якої, хоч раз спробувавши, вже не можливо відірватися. А допоможе в цьому наш знайомий провідник до цікавих та загадкових таємниць, якого ми дуже добре знаємо – це Прикметник.
Отже, тема нашого уроку «Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Прикметник». Урок зі смаком карамелі». Епіграф до уроку: Ніколи не рано і ніколи не пізно полюбити карамель! (із підслуханої розмови в магазині)
Під час уроку ми повинні узагальнити та систематизувати все, що знаємо про прикметник, і закріпити це в ході виконання практичних вправ, що допоможуть нам якомога більше дізнатися про історію походження, виготовлення, різновиди, користь та шкоду карамельних цукерок.
II. Емоційне налаштування на роботу. Обгортка карамелька «Кольоровий барометр мого настрою»
За дослідженнями психологів помічено, що палітра кольорів впливає на емоційний та фізичний стан людини, на настрій та психіку, тому кожен колір визначається як емоційний знак настрою.
Для того, щоб налаштуватися на роботу та визначити свій настрій на початку уроку, пропоную уявити та вибрати переважаючі кольори обгортки вашої шоколадки у вигляді кольорового барометру.
Отже, - світлі, легкі кольори – викликають радість, бадьорість, покращують настрій, здатність гарно працювати;- темні, важкі кольори – викликають пригніченість, засмучують, невпевненість у своїх силах, хоча якщо побороти страх, то можна мати гарний результат;- теплі, активні кольори – збуджують психіку людини, показник творчості, швидкого налаштування на роботу, високої працездатності;- холодні, пасивні кольори – заспокоюють психіку людини, впевненість у своїх силах, наполегливість, цілеспрямованість, рішучість.
Обгортка шоколадки «Кольоровий барометр мого настрою»
0 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
40 |
|
|
|
|
50 |
|
|
|
|
60 |
|
|
|
|
70 |
|
|
|
|
80 |
|
|
|
|
90 |
|
|
|
|
100 |
|
|
|
|
Кольори |
Світлі (білий, рожевий) |
Темні (чорний, сірий, коричневий) |
Теплі (жовтий, червоний, оранжевий) |
Холодні (зелений, блакитний, синій,фіолетовий) |
III. Основний зміст уроку
Діти, кілька хвилин назад я отримала від Прикметника закодовану телефонограму. Ось її зміст:
Любі діти! Із запропонованих вами слів випишіть тільки прикметники. Підкресліть другу літеру у кожному прикметнику, одержите зашифроване слово.
Море, вчорашній, читати, сім, весела, красуня, воно, шкільний, скрізь, малинове, захоплюватися, пейзаж, в’юнкий.
- Що ж у Прикметник телефонограмі?(Чекаю)
- Отже, Прикметник нас чекає. Тому не барімось, а розпочинаймо роботу, тому що кожному з нас, напевно, цікаво дізнатися багато новинок щодо смачної карамелі.
А щоб дізнатися, потрібно покликати представника з групи Дослідників, який нам розповість про це.
У перекладі з латинської слово «caramella» означає цукровий очерет. Саме його цукор люди навчилися плавити і виливати в різноманітні їстівні солодкі фігурки. Для зручності вживання в фігурку почали вставляти спеціальну дерев'яну паличку. Починаючи з вісімнадцятого століття, льодяникова карамель на паличці набирає величезну популярність у всьому світі, а особливо — у Франції і Росії, де на кожному повороті, на кожному фестивалі або ярмарку її могли придбати бажаючі пригостити дітлахів. Спеціально для них карамель виплавлялася в різних формах, які переносили малечу у світ казок — звідси карамельні півники, зайчики, мавпочки і т. д. Крім того, приблизно в цей же час, в Англії в карамель почали додавати лікарські трави — звідси до наших часів збереглася традиція виготовляти лікарські препарати у вигляді льодяників.
Для того , щоб виготовити карамель, треба добре потрудитися. Отже і ми приступаємо до наступного завдання, впоратися з ним нам допоможуть знання з правопису –н- та –нн- у прикетниках. У кожному реченні є прикметники з –н- чи –нн-, вам необхідно записувати номер речення і букви –н- чи –нн-.
Відповідь: 1. –н-; 2. –нн-; 3.–н-; 4. –нн-; 5. –нн-; 6. –нн-
І як саме відбувається створення карамелі? Про це має знати той, хто безпосередньо зайнятий виготовленням цієї смакоти. Цю людину називають технологом. А щоб нам потрапити до кондитерської і отримати бажану інформацію про виготовлення карамелі, необхідно спуститись по сходинках, вишикувавшись парами як під час екскурсії. Отож давайте спробуємо!
1. Антонім до слова “чорний’” (білий)
2. Антонім до прислівника «ранній» (пізній)
3. Синонім до слова “неблизький” (далекий)
4. Прикметник від слова “негайно” (негайний)
5. Прикметник, який має значення “цього дня” (сьогоднішній)
1. До слова високий утворити вищий ступінь просту форму (вищий)
2. Антонім до слова “пізній” (ранній)
3. Прикметник від слова “низько” (низький)
4. Прикметник, який має значення “кожного дня” (щоденний)
5. Прикметник до слова «невблаганно» (невблаганний).
Молодці, справилися із завданням. Але щоб не тільки дізнатися про те, як утворюються карамельні вироби, наприклад, цукерки та фасуються в коробки, а переглянути відео, яке підготувала для нас група технологів, два учні із кожної пари біля дошки спробують відтворити ступені порівняння прикметників – низький та білий.
5. Робота з індивідуальними картками «Карамельні вироби»
Картка №1
Утворити ступені порівняння прикметників
Голосний, чіткий, поганий, красивий.
Картка №2
Утворити ступені порівняння прислівників
Гарний, охайний, правдивий, старанний.
6. Повідомлення Технолога про утворення карамелі
(Перегляд відео «Як виготовляють карамель?»)
Зерна какао після процесу бродіння (ферментації), спеціальної обробки, сушать і мелють. Таким чином отримують какао-порошок, який, у свою чергу, варять, перетворюючи на гарячу шоколадну масу (глазур). А вона називається красивим французьким словом "кувертюр". У шоколадну масу додають компоненти, охолоджують і отримують шоколад. Який справжній шоколад? Справжній шоколад ламається з тріском і при цьому не тягнеться. На вигляд він
блискучий, гладкий і однорідний за кольором. Якщо невеликий шматочок шоколаду покласти на язик, то він моментально розтане. Какао-масло тане вже при температурі +32 градуси .
Мармелад буває двох видів: натуральний і з добавками.
Натуральний - це той, який містить пектин, агар, цукор.
З добавками: сухе молоко, каву, горіхи, ваніль, рис і різні смакові добавки.
Натуральний шоколад зберігається до 6 місяців, з добавками - до 3 місяців.
7. Робота в групах. Вправа «Шоколад»
Тепер кожен з вас може дізнатися по шоколадній обгортці, чи придатний шоколад для вживання чи ні. Ми дізналися, як виготовляють шоколад. А де ще використовують шоколад? Де з'явилася перша плитка шоколаду? Про це ми дізнаємося у представника групи Косметологи та Історики після виконання вправи, яка так і називається «Шоколад».
Випишіть прислівники, що пишуться – I група (разом), II (окремо), III (через дефіс), записавши правильні відповіді послідовно у клітинки плитки шоколаду . Якщо ви правильно виконаєте завдання, то з перших літер кожного прислівника прочитаєте слова, що становлять початок вислову про шоколад.
Ліворуч, по-шотландськи, хтозна-де, у стократ, абияк, по совісті, спереду, сяк-так, з лінощів, хтозна-як, ущент, по-людськи, отак-то, єдиновірно, до діла, один в один, мимоволі, будь-що-будь, як слід, хтозна-коли, обабіч, до обіду, по-моєму.
Солодко ласуємо шоколадом, …
8. Повідомлення Косметолога про використання шоколаду
Шоколад використовують не тільки в харчовій промисловості, але і для виробництва косметики: мила, кремів, мазей, духів, дезодорантів
Наприклад. У медицині шоколад використовується як лікарський засіб. Завдяки вмісту таких речовин, як теобромін і кофеїн, шоколад чудово знімає втому. Вчені встановили, що аромат гарячого шоколаду сприятливо діє на психіку людини, уповільнює процес старіння.
Знаменитий вчений Карл Лінней назвав плоди какао-дерева "їжею богів".
9. Повідомлення Історика
Учитель: Та це і не дивно. Гарячий шоколад - воістину божественний напій! І тому настав час поговорити про богів ... існує прекрасна легенда про шоколад. Послухайте, діти! (Виходять представники групи Історики).
Історик 1: Давно-давно у Мексиці жили загадкові й казково багаті племена - ацтеки. І був у них майстерний садівник, звали його Кветцалькоатль. Серед величезної кількості фруктових дерев в його саду росло дерево непримітне, плоди якого були схожі на огірки, і смак у них був гіркуватий. Одного разу садівник подумав, що якщо їх не можна їсти, то може треба спробувати їх зварити-напій йому дуже сподобався, тому що підняв йому настрій. І садівник назвав його "чокоатль", що в перекладі з ацтекського означає "звеселяючий душу".
Напій сподобався всьому роду, і незабаром ацтеки стали цінувати його дорожче, ніж золото. Але слава і багатство зіпсували садівника, і він уявив себе всемогутнім. За гординю боги розгнівалися на нього і наслали божевілля. У нападі божевілля садівник спалив свій дивовижний сад. Дивом уціліло кілька бобів. І ацтеки знову відродили цей сад. А какао-дерево стало символом землі ацтеків.
Історик 2: Чутка про незліченні багатства рознеслася далеко за межі держави, і багато хто мріяв заволодіти ними. І в 1592 році іспанські загарбники на чолі з сержантом Ернаном Кортесом захопили столицю ацтеків. розграбували палац царя Монтесуми, захопили величезну кількість золота, дорогоцінних каменів, прянощів, тканин, шкіри і абсолютно випадково наткнулися на комори якихось зерен. Кортес наказав спалити комори, але піддані царя стали благати на колінах не спалювати ці зерна. Кортеса це дуже зацікавило, і він пом'якшив свій гнів. За це вони вирішили відкрити секрет приготування напою і зварити свій чудовий еліксир. Вони додали в нього маїс, молоко, ваніль, щоб тільки напій сподобався Кортесові.
Кортесові напій дуже сподобався. Повернувшись з походу до Іспанії, Кортес підніс кілька мішків какао-зерен королю.
Учитель: Красива легенда! І незабаром гарячий шоколад став найдорожчим і модним напоєм в Європі. Було відкрито багато закладів, де продавали гарячий шоколад. Це все про гарячий шоколад. А чи знаєте ви, що плитковий шоколад з'явився в Європі недавно. А де? І коли? Про це нам розповість Історик.
Історик: Перший плитковий шоколад був зроблений в Німеччині (Гамбурзі) в 1880 році. В Англії Джон Кедбері в 1892 році першим почав робити шоколадки маленької форми. А придумав він це для того, щоб відучити своїх співгромадян від пристрасті до пива.
10. Шоколадні дегустатори
Дізнавшись про історію походження та виготовлення шоколаду, перед тим як його вживити ми як справжні та вмілі експерти маємо його продегустувати, перевіривши знак якості. В цьому нам допоможе синтаксичний розбір речення із прислівником та його морфологічний розбір.
Солодко ласуємо шоколадом, не зважаючи на гіркуватий присмак.
11. Інтерв'ю Журналіста із Дієтологом про користь та шкоду шоколаду
Радість. Відомо, що, потрапляючи в організм людини какао-масло, звільняє гормон ендорфін, який дає насолоду, завдяки цьому гормону, людина відчуває відчуття щастя. Шоколад – це відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій.
Любов. Шоколад приписують властивості закоханості, це пояснюється тими хімічними речовинами, які містяться в шоколаді.
Здоров'я. У какао-бобах міститься магній, який підвищує стійкість людини до стресів, покращує пам'ять, імунітет і нервову систему. Якщо вживати в день 40 грам чорного шоколаду, то це зможе нормалізувати артеріальний тиск і зміцнить судини серця, допомагає уникнути закупорки коронарних судин, знизить рівень холестерину, розвиток злоякісних пухлин і буде справжньою профілактикою атеросклерозу. У шоколаді міститься вітаміни РР, В1, В2, мікроелементи - натрій, калій, кальцій, магній і залізо. А зовсім недавно англійські вчені встановили, що шоколад допомагає при кашлі. За змістом протеїнів, кальцію плитка шоколаду перевершує порцію бананів, апельсинів, яблук, порцію овочевого салату з моркви. Масло какао, що міститься в шоколаді, добре діє на зуби. Зуби обволікає масло захисною плівкою і оберігає їх від руйнування і від зовнішніх пошкоджень і знищує хвороботворні бактерії. Шоколад представляє захист, а не загрозу зубам.
Краса. За п'ять днів шоколадної дієти ви зможете позбутися від 3 до 6 кг. Така дієта може зажадати великої сили волі. На день потрібно з'їдати від 80 до 100 грам гіркого шоколаду, запиваючи його чорною кавою без цукру. Відразу після шоколаду не хочеться їсти, а кава буде добре впливати на спалювання жирів. Енергетична цінність продукту велика, але не величезна. Шоколадні калорії засвоюються організмом, і потім моментально витрачаються.
12. Перегляд реклами шоколаду
13. Творча робота «Рекламодавець шоколаду»
Створити рекламу шоколаду, використавши не менше 10 прислівників, або речення із прислівниками про користь і шкоду шоколаду.
V. Підсумки уроку. Рефлексія
1. Робота із епіграфом
- Як ви розумієте значення епіграфа уроку?
- Чи наявні в ньому прислівники? Назвіть їх та визначте їх групу та розряд за значенням.
- Яка орфограма в них наявна? Поясніть написання прислівників з не.
2. Оцінювання учнів
3. Заключне слово вителя
Чи змінився ваш настрій протягом уроку? Чи хотіли б ви змінити кольорову обгортку вашої шоколадки? Як саме? Чому?
Отже, історії про шоколад досягнуті та відкриті. Скільки цікавого та корисного ми дізналися у такому, на перший погляд, знайомому всім шоколаді. Отож побільше відкривайте незнайомого у знайомих речах і тоді світ для вас засяє різноманітними кольорами.
Всім велике спасибі за урок! За активну участь у святі шоколаду я нагороджую всіх учасників маленькими шоколадками. І нехай все буде "в шоколаді"!
VІІ.Організація домашнього завдання
I-II рівні– скласти діалог на тему «Я знаю все про шоколад», використовуючи прислівники
III– IV-виписати або скласти 5 речень із прислівниками про шоколад, зробити їх синтаксичний розбір, морфологічний розбір прислівників.