Тема: Узагальнення й систематизація знань з теми «Насичені та ненасичені вуглеводні».
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про насичені та ненасичені вуглеводні, їх хімічні властивості, застосування; визначити рівень навчальних досягнень учнів з теми, розуміння основних понять, уміння використовувати їх на практиці; розвивати нестандартне мислення, показати значимість хімічних знань для сучасної людини; виховувати прагнення до підвищення особистих знань, виховувати чесність і принциповість (взаємоконтроль).
Предметні компетенції: наводити приклади гомологів метану, складати молекулярні і структурні формули метану та перших десяти його гомологів, етену, етину, уміння пояснювати реакції горіння органічних речовин, заміщення для метану, приєднання для етену й етину, порівнювати насичені й ненасичені вуглеводні.
Ключові компетенції : спілкування державною мовою (уміння використовувати в письмовому мовленні хімічні терміни, поняття, символи, сучасну українську наукову термінологію і номенклатуру), основні компетентності у природничих науках і технологіях (уміння визначати проблеми довкілля, пропонувати способи їх розв'язування), інформаційно-цифрова компетентність (уміння використовувати сучасні пристрої для добору хімічної інформації, її оброблення, збереження і передавання), екологічна грамотність і здорове життя (уміння усвідомлювати причинно-наслідкові зв'язки у природі та їі цілісність), соціальна та громадянська компетентності (уміння співпрацювати з іншими ).
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок із використанням ІКТ.
Форма проведення: урок – гра.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, комп’ютер, мультимедійний проектор, чарівна скринька, свічка, зошит, картки-завдання.
Хід уроку
І. Організація класу
Привітання. "Самоналаштування"
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю однокласникам успіхів на уроці.
Я сподіваюсь, що ми сьогодні будемо працювати активно, успішно, а головне разом, а дух партнерства допоможе нам у цьому.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Очікування. Яка мета сьогоднішнього уроку, яких результатів ми повинні досягти?
Учитель . Сьогодні ми з вами узагальнимо ті знання, які здобули під час вивчення насичених та ненасичених вуглеводнів в ігровій формі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Один із загальновідомих,
Скелет органічних сполук,
Цеглинка, фундамент, основа
Для всіх природничих наук.
Карбон «С»
ІV. Узагальнення й систематизація знань про вуглеводні
3.Конкурс «Знайди пару» встановити відповідність назви та формули насиченого вуглеводню
4. Конкурс «Хімічні лінгвісти» Дати назви речовинам за формулою
Давайте згадаємо алгоритм дій.
1. Знаходимо довгий ланцюг.
2. Визначаємо радикали.
3. Даємо назву.
Самостійна робота учнів та біля дошки
СН3
׀
СН3 – СН2 – СН2 – СН – СН2
׀
СН3
. СН3
׀
СН3 – СН– СН3
Хтось постукав тихо в клас. Та перерві ще не час,
Та підказує дівчина, — Це, звичайно, ж фізхвилина.
«Вправи на зміцнення зовнішніх м'язів очей». Рухати очима (не рухаючи головою) вверх, вниз, вправо, вліво, по діагоналі, по колу. Намалювати носиком у повітрі цифи від 0 до 9.
А зараз я запрошую вас до лабораторії.
Відео запитання. Уважно перегляньте дослід та поясніть, що це за експеримент.
(На екрані без звуку показується відео фрагмент якісної реакції на ненасичені вуглеводні). Який тип хімічної реакції характерний для насичених вуглеводнів, для ненасичених?
5. Розв’язок задачі
Продукт приєднання хлору до етилену – дихлоретан - набув широкого застосування для боротьби із комахами - шкідниками. Обчислить, яка маса етилену буде потрібна для одержання 198г дихлоретану.
Дано: Х г 198 г
m(С2Н4Сl2) = 198 г С2Н4 + Сl2 → С2Н4Сl2
28 г 99 г
m(С2Н4) - ?
28∙198
Х = = 56 г
99
Відповідь: m(С2Н4) = 56 г
6. Конкурс «Чарівна скринька».
Вислухавши коментарі, учні повинні вгадати предмет у скриньці і детально обґрунтувати відповідь.
Матеріал, з якого виготовлено це виріб, - суміш вищих насичених вуглеводнів, що плавляться при температурі 40-65 ° С. Отримують його переробкою нафти. Застосовується в медицині, у косметиці, а також як компонент мастил. (В скринці парафінова свічка).
V. Підбиття підсумків уроку
Вправа «Резюме»
Оцінювання роботи учнів на уроці.
Заключне слово вчителя.
Сьогодні на уроці ви застосовували раніше здобуті знання, оволоділи практичними навичками. І все це через діяльність, через вашу працю.
Б.Шоу сказав: «Єдиний шлях, який веде до знань - це праця».
«Без повсякденної працьовитості нема ні геніїв, ні талантів», - говорив Д.Менделєєв. Працюйте й будьте щасливі!
VІ. Домашнє завдання
Повторити матеріал про вуглеводні.
1) СН3
׀
СН3 – СН2 – СН2 – СН – СН2
׀
СН3
2) СН3
׀
СН3 – СН– СН3
3)