Тема: Узагальнення творчості Т.Г.Шевченка.
Мета: - систематизувати отримані знання про життя і творчість Т.Г.Шевченка;
- поглибити знання про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка шляхом захисту
міні-проектів («Сходинок»);
-виховувати повагу до поетичного слова митця, сформувати естетичні смаки і
вподобання.
Тип уроку: інтегрований (музика, образотворче мистецтво).
Обладнання: кросворд «Дитинство Шевченка», виставка дитячих малюнків, дидактич-
ний матеріал «групи віршів за змістом», збірка «Кобзар», фонограми пісень на
слова Т.Шевченка.
Епіграф до уроку: Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами,
Нащо стали на папері
Сумними рядами?..
Т.Г.Шевченко
Х І Д У Р О К У
1. Мотивація навчальної діяльності школярів
а)організаційний момент;
б)оголошення теми та мети уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів (3 хв.)
(Звучить мелодія пісні «Думи мої..» (1.27)
а)вступне слово вчителя:
Напевно, в Україні немає людини, яка була б байдужою до поетичного слова Т.Шевченка – великого сина нашої землі, геніального поета, творчість якого ніколи не перестане хвилювати і вчити, вчити любити свій рідний край, свій народ, бути чесними, вірними, мужніми. У цьому ми переконались, вивчаючи біографію митця, його поетичні твори. Цей урок присвячується памʼяті безсмертного Кобзаря. Сьогодні ми пройдемо кількома сходинками, перегорнемо декілька цікавих сторінок, наближаючись до мети – узагальнити і систематизувати все вивчене про Т.Шевченка.
Перейдемо до першої сходинки, де поговоримо про життєвий шлях Т.Шевченка, а в цей час група учнів розгадають кросворд про дитячі роки Шевченка.
СХОДИНКА 1 «Пролог» (5 хв.)
б)завдання групі учнів розгадування кросворду «Дитинство Шевченка»;
7.
1. Де народився Т.Г.Шевченко? 1. Ч Е Р К А Щ И Н І
2. У якому селі?
3. До якого міста поїхав Тарас разом з паном? 3. П Е Т Е Р Б У Р Г
4. У якому місяці народився Т.Шевченко? 4. Б Е Р Е З Е Н Ь
5. Поблизу якого міста похований на Україні Т.Шевченко? 5. К А Н Е В
6. З ким із художників навчався Шевченко в Петербурзі? 6. Ш И Р Я Є В
7. Яку першу книгу видав Т.Шевченко в 1840 році?
в)бесіда з учнями:
- Хто такий Т.Г.Шевченко? (видатний український поет)
- Як його ще по-інакшому називають, чому? (Кобзар)
- Яка головна книга Т.Шевченка? («Кобзар»)
- Чому вона має таку назву? (вірші виконуються в супроводі кобзи)
- Якими талантами, окрім поетичного, володів Т.Г.Шевченко? (Художника)
- У якій сімʼї народився Шевченко? (селянина-кріпака)
- Що ви знаєте про цей історичний період у житті України?
- У якому віці Шевченка відірвала доля від рідного краю? (на 15)
- У кого Шевченко працював козачком? (пана Енгельгарда)
- Хто розвивав і навчав Шевченка мистецтву малювання? (Ширяєв)
- Як Шевченка карали за його поезії, які засуджували панів-кріпосників, царський уряд? (висилали у заслання)
- У яких творах Шевченка ви помітили автобіографічні мотиви? («Мені тринадцятий минало…»)
- Які моменти із своєї біографії відтворив поет у віршах?
- Як у нашому місті вшановують памʼять про Т.Шевченка? (памʼятник в центрі міста)
г)підсумок виконання роботи над кросвордом:
А зараз разом давайте перевіримо, як наші учні справилися з завданням над розгадуванням кросворду. Надаємо їм слово.
(учні читають питання і свою відповідь, перевіряють за написаними відповідями на
проектній дошці)
СХОДИНКА 2 «Пошукова» (8 хв.)
а)слово вчителя:
Багато ми з вами сьогодні згадали й говорили про великого Кобзаря. Але групі учнів було завдання на сьогоднішній урок найти цікаві факти про Т.Шевченка, про його життя, які ми з вами не вивчали на уроці.
Будь ласка, надаємо їм слово.
б)виступ учнів:
(учні коротко розповідають нові факти з життя Шевченка)
1.Дитинство Тараса.
Народився майбутній поет у селі Моринцях Звенигородського повіту (нині Черкаська область) в сім'ї селянина-кріпака.
Через два роки родина переїхала до села Кирилівка.
Ріс Тарас розумною, допитливою дитиною, хотів усе знати. Наслухавшись розповідей про залізні стовпи, які нібито підпирають небо, він загорівся бажанням подивитися на них і пішов їх шукати.
Перші скупі знання він отримав із церковнослов'янських книг у школі сільського дяка, а разом з ними і суворі кари та знущання вчителя.
У дев'ять років малий Тарас залишився без матері. Життя в сім'ї стало нестерпним, коли батько одружився з удовою, яка мала трьох своїх дітей. Хлопчина змушений був терпіти знущання лихої мачухи. В одинадцять років став Тарас круглим сиротою. Після батькової смерті почалося поневіряння хлопця по чужих людях.
- У скільки років Тарас залишився без матері? Круглим сиротою?
2.Обдарованість митця, його служба в наймах.
Змалку в обдарованій від природи дитині прокинувся талант художника. Це було не звичайне дитяче захоплення… Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, на дверях, на папері. Прагнення навчитися малювати водило хлопчика від села до села в пошуках учителя. Був він за «школяра-попихача», тобто наймита, в обов'язки якого входило рубати дрова, носити воду школярам; терпів знущання вічно п'яного дяка. Після декількох років поневірянь він стає слугою пана П. Енгельгардта, який робить його козачком. Однак любов до малювання не покидає Тараса.
Одного разу пан з панною поїхали на бал. Скориставшись їхньою відсутністю, хлопець засвітив свічку і став перемальовувати портрет козака Платонова, на чому був спійманий і жорстоко побитий. Але ця подія не пройшла безслідно: пан захотів мати власного художника і віддав свого «козачка» на чотири роки до живописця Ширяєва. Стверджують, що саме тоді Тарас почав складати і свої перші поезії. З того часу Шевченко-художник і Шевченко-поет йшли поруч тернистими стежками життя.
-До кого з живописців пан Енгельгард віддав Тараса Шевченка до навчання?
-Портрет якого козака малював Шевченко вночі, за що був покараний?
3.Викуп з кріпацтва.
Влітку 1835 р. Тарас, малюючи з натури скульптури в Літньому саду, познайомився з молодим талановитим українським художником Іваном Сошенком, а згодом з іншими художниками – Брюловим, Жуковським та іншими. Друзі вирішили визволити його з кріпацтва. Для цього вони розіграли в лотерею портрет В.Жуковського, написаний Брюловим і за 2500 карбованців викупили Тараса у поміщика.
Неабияку роль у становленні молодого художника відіграла Петербурзька Академія мистецтв, де він здобув освіту і став відомим художником.
- З ким із молодих українських художників познайомився Тарас Шевченко?
- Чий портрет друзі Шевченка розіграли в лотарею?
4. «Буквар» Т.Шевченка. Створення підручників для дітей.
Одним із найкращих дарунків для дітей серед не багатьох прижиттєвих видань Т.Шевченка була остання його книжечка – «Букварь южнорусский» (1861) – посібник для початкового навчання. «Буквар» було видано тиражем 10 000 примірників ціною 3 копійки кожний. Обсяг підручника – 24 сторінки. Зібрані кошти передавалися на користь недільних шкіл.
«Буквар» Т.Шевченка – перший підручник для навчання грамоти в школах України, написаний літературною мовою вдало підібраний різножанровий матеріал давав можливість учням вивчати звуки і букви, сполучати їх у склади, читати цілі слова і зв'язані тексти, вчитися каліграфічно писати, коротко знайомив з історичним минулим нашого народу, зразками усної народної творчості (загадками, прислів'ями, приказками тощо).
Услід за «Букварем» письменник мріяв написати низку підручників для початкової школи, однак передчасна смерть не дала йому здійснити свої задуми.
-Куди пішли зібрані кошти від продажу «Букваря»?
-Скільки коштувала кожна книжка?
5.Музика й живопис у житті Т.Шевченка.
Не дивно, що своєю простотою, прозорістю поезія Шевченка привернула увагу багатьох композиторів (К. Стеценка, С. Людкевича, Я. Степового та ін.) Лише М. Лисенко присвятив творчості поета понад 80 композицій, а пісні на слова Тараса Григоровича «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя», «Тече вода з-під явора» та інші стали воістину народними.
Поезія й живопис у творчості Т.Г.Шевченка нерозривно пов'язані. У живописі він був – поетом, у поезії – живописцем. Малювання і поезія стали для Шевченка життєвою потребою, вираженням його творчої індивідуальності. До нас дійшло 240 поетичних творів великого Кобзаря і 1200 мистецьких робіт художника. Видатний митець пробував себе у різноманітній техніці, навіть у скульптурі, а за успіхи у гравюрі йому було присвоєно звання академіка.
-Кого із композиторів привернула увагу творчість Тараса Шевченка?
-Скільки до нас дійшло поетичних творів з живопису Тараса Шевченка?
СХОДИНКА 3 «Шевченкознавців» (4 хв.)
а)слово вчителя:
Наступна наша сходинка «Шевченкознавців». Давайте з вами перевіримо, як ви добре знаєте вірші Шевченка.
Відкрийте зошити й запишіть число, класна робота. Я прочитаю уривок з вірша, а ви запишіть його назву в зошитах.
(учитель читає уривки з віршів, а учні вгадують назву вірша)
1) …Тому к святам 4) …Сидить
з лиштвою пошили неначе й досі сивий дід
сорочечку. А тій стьожку, коло хатиночки і бавить
тій стрічку купили. хорошеє та кучеряве
Кому шапочку смушеву, своє маленькеє внуча.
Чобітки шкапові…
2) І сниться їй той син Іван 3) Я пас ягнята за селом.
і уродливий, і багатий, Чи то так сонечко сіяло,
не одинокий, а жонатий чи так мені чого було?
на вольній, бачиться, бо й сам Мені так любо, любо стало,
уже не панський, а на волі; неначе в Бога…
та на своїм веселім полі Уже покликали до паю,
свою-таки пшеницю жнуть, а я собі у бур'яні
а діточки обід несуть… молюся Богу…
б)взаємоперевірка:
- учні перевіряють правильність відповідей у сусіда
в)теорія літератури:
- Давайте подивимося на останній уривок: які художні засоби вживає Шевченко при написанні цього вірша? (епітет – «хорошеє, кучеряве, своє, маленькеє»,
порівняння – «неначе й досі сивий дід», пестливі слова – «хатиночки»)
СХОДИНКА 4 «Мистецька» (2 хв.)
а)слово вчителя:
Наступна наша сходинка «Мистецька».
На сьогоднішній урок кожний із вас намалював малюнок до однієї з поезій Т.Г.Шевченка, яка вам прийшлася більше до вподоби. Давайте з вами розглянемо нашу картинну галерею…
(учитель коментує виставку учнівських малюнків)
Тарас Шевченко був не лише поетом, а й визначним художником. Давайте подивимося на його картини…
б)показ картин Шевченка на проекторі:
(на дошці проектуються картини Шевченка, учитель коментує їх)
СХОДИНКА 5 «У полоні музики» (5 хв.)
а)слово вчителя:
Наступною нашою сходинкою є музична «У полоні музики».
На вірші Т.Г.Шевченка складено чимало пісень.
- Пригадайте, які пісні ви вивчали на уроках музики?
Пропоную вам зараз полинути у світ музики й прослухати уривки з пісень на слова Шевченка.
б)прослуховування пісень:
(учні слухають уривки з пісень на слова Т.Шевченка)
1. «Реве та стогне Дніпр широкий» (1.00)
2. «По діброві вітер виє…» (0.37)
3. «Не тополю високую…» (1.06)
4. «Бандуристе, орле сизий» (1.47)
СХОДИНКА 6 «Поетична» (10 хв.)
а)слово вчителя:
Давайте знову піднімемося ще на одну сходинку вверх, яку назвемо «Поетична». Пропоную вам послухати виразне читання віршів напам'ять нашими учнями. І подивимося, хто серед них найкращий чтець…
б)виразне читання віршів учнями:
- «Мені тринадцятий минало…»;
- «Сон»;
- «Над Дніпровою сагою»;
- «Зоре моя вечірняя»;
- «І золотої й дорогої».
СХОДИНКА 7 «Епілог» (3 хв.)
Залишилася у нас з вами остання сходинка «Епілог», на якій ми з вами пограємо у гру
а)гра «Ланцюжок»:
- Хто ж він, Тарас Григорович Шевченко?
Т.Г.Шевченко – поет, художник, революціонер, педагог, політичний діяч…
б)гра «Мікрофон»:
- Продовжіть фразу:
«На сьогоднішньому уроці відкриттям для мене стало…»
5. Підсумок уроку (5 хв.)
а)слово вчителя:
Підійшов до завершення наш урок: і хочеться вірити, що мудрі Шевченкові думки ввійшли у ваші серця, і ви не будете байдужими, будете памʼятати вогненні слова нашого Кобзаря:
Любітися, брати мої,
Свою Україну любіте
І за неї, безталанну,
Господа моліте.
б)оцінювання учнів
6. Домашнє завдання: Написати твір-роздум «Дитяча доля у творах Т.Шевченка
Тема: Узагальнення творчості Т.Г.Шевченка.
Мета: - систематизувати отримані знання про життя і творчість Т.Г.Шевченка;
- поглибити знання про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка шляхом захисту
міні-проектів («Сходинок»);
вподобання.
Тип уроку: інтегрований (музика, образотворче мистецтво).
Обладнання: кросворд «Дитинство Шевченка», виставка дитячих малюнків, дидактич-
ний матеріал «групи віршів за змістом», збірка «Кобзар», фонограми пісень на
слова Т.Шевченка.
Епіграф до уроку: Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами,
Нащо стали на папері
Сумними рядами?..
Т.Г.Шевченко
Х І Д У Р О К У
1. Мотивація навчальної діяльності школярів
а)організаційний момент;
б)оголошення теми та мети уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів (3 хв.)
(Звучить мелодія пісні «Думи мої..» (1.27)
а)вступне слово вчителя:
Напевно, в Україні немає людини, яка була б байдужою до поетичного слова Т.Шевченка – великого сина нашої землі, геніального поета, творчість якого ніколи не перестане хвилювати і вчити, вчити любити свій рідний край, свій народ, бути чесними, вірними, мужніми. У цьому ми переконались, вивчаючи біографію митця, його поетичні твори. Цей урок присвячується памʼяті безсмертного Кобзаря. Сьогодні ми пройдемо кількома сходинками, перегорнемо декілька цікавих сторінок, наближаючись до мети – узагальнити і систематизувати все вивчене про Т.Шевченка.
Перейдемо до першої сходинки, де поговоримо про життєвий шлях Т.Шевченка, а в цей час група учнів розгадають кросворд про дитячі роки Шевченка.
СХОДИНКА 1 «Пролог» (5 хв.)
б)завдання групі учнів розгадування кросворду «Дитинство Шевченка»;
7.
1. Де народився Т.Г.Шевченко? 1. Ч Е Р К А Щ И Н І
2. У якому селі? 2. М О Р И Н Ц І
3. До якого міста поїхав Тарас разом з паном? 3. П Е Т Е Р Б У Р Г
4. У якому місяці народився Т.Шевченко? 4. Б Е Р Е З Е Н Ь
5. Поблизу якого міста похований на Україні Т.Шевченко? 5. К А Н Е В
6. З ким із художників навчався Шевченко в Петербурзі? 6. Ш И Р Я Є В
7. Яку першу книгу видав Т.Шевченко в 1840 році?
в)бесіда з учнями:
- Хто такий Т.Г.Шевченко? (видатний український поет)
- Як його ще по-інакшому називають, чому? (Кобзар)
- Яка головна книга Т.Шевченка? («Кобзар»)
- Чому вона має таку назву? (вірші виконуються в супроводі кобзи)
- Якими талантами, окрім поетичного, володів Т.Г.Шевченко? (Художника)
- У якій сімʼї народився Шевченко? (селянина-кріпака)
- Що ви знаєте про цей історичний період у житті України?
- У якому віці Шевченка відірвала доля від рідного краю? (на 15)
- У кого Шевченко працював козачком? (пана Енгельгарда)
- Хто розвивав і навчав Шевченка мистецтву малювання? (Ширяєв)
- Як Шевченка карали за його поезії, які засуджували панів-кріпосників, царський уряд? (висилали у заслання)
- У яких творах Шевченка ви помітили автобіографічні мотиви? («Мені тринадцятий минало…»)
- Які моменти із своєї біографії відтворив поет у віршах?
- Як у нашому місті вшановують памʼять про Т.Шевченка? (памʼятник в центрі міста)
г)підсумок виконання роботи над кросвордом:
А зараз разом давайте перевіримо, як наші учні справилися з завданням над розгадуванням кросворду. Надаємо їм слово.
(учні читають питання і свою відповідь, перевіряють за написаними відповідями на
проектній дошці)
СХОДИНКА 2 «Пошукова» (8 хв.)
а)слово вчителя:
Багато ми з вами сьогодні згадали й говорили про великого Кобзаря. Але групі учнів було завдання на сьогоднішній урок найти цікаві факти про Т.Шевченка, про його життя, які ми з вами не вивчали на уроці.
Будь ласка, надаємо їм слово.
б)виступ учнів:
(учні коротко розповідають нові факти з життя Шевченка)
Народився майбутній поет у селі Моринцях Звенигородського повіту (нині Черкаська область) в сім’ї селянина-кріпака.
Через два роки родина переїхала до села Кирилівка.
Ріс Тарас розумною, допитливою дитиною, хотів усе знати. Наслухавшись розповідей про залізні стовпи, які нібито підпирають небо, він загорівся бажанням подивитися на них і пішов їх шукати.
Перші скупі знання він отримав із церковнослов’янських книг у школі сільського дяка, а разом з ними і суворі кари та знущання вчителя.
У дев’ять років малий Тарас залишився без матері. Життя в сім’ї стало нестерпним, коли батько одружився з удовою, яка мала трьох своїх дітей. Хлопчина змушений був терпіти знущання лихої мачухи. В одинадцять років став Тарас круглим сиротою. Після батькової смерті почалося поневіряння хлопця по чужих людях.
- У скільки років Тарас залишився без матері? Круглим сиротою?
Змалку в обдарованій від природи дитині прокинувся талант художника. Це було не звичайне дитяче захоплення… Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, на дверях, на папері. Прагнення навчитися малювати водило хлопчика від села до села в пошуках учителя. Був він за «школяра-попихача», тобто наймита, в обов’язки якого входило рубати дрова, носити воду школярам; терпів знущання вічно п’яного дяка. Після декількох років поневірянь він стає слугою пана П. Енгельгардта, який робить його козачком. Однак любов до малювання не покидає Тараса.
Одного разу пан з панною поїхали на бал. Скориставшись їхньою відсутністю, хлопець засвітив свічку і став перемальовувати портрет козака Платонова, на чому був спійманий і жорстоко побитий. Але ця подія не пройшла безслідно: пан захотів мати власного художника і віддав свого «козачка» на чотири роки до живописця Ширяєва. Стверджують, що саме тоді Тарас почав складати і свої перші поезії. З того часу Шевченко-художник і Шевченко-поет йшли поруч тернистими стежками життя.
Влітку 1835 р. Тарас, малюючи з натури скульптури в Літньому саду, познайомився з молодим талановитим українським художником Іваном Сошенком, а згодом з іншими художниками – Брюловим, Жуковським та іншими. Друзі вирішили визволити його з кріпацтва. Для цього вони розіграли в лотерею портрет В.Жуковського, написаний Брюловим і за 2500 карбованців викупили Тараса у поміщика.
Неабияку роль у становленні молодого художника відіграла Петербурзька Академія мистецтв, де він здобув освіту і став відомим художником.
- З ким із молодих українських художників познайомився Тарас Шевченко?
- Чий портрет друзі Шевченка розіграли в лотарею?
4. «Буквар» Т.Шевченка. Створення підручників для дітей.
Одним із найкращих дарунків для дітей серед не багатьох прижиттєвих видань Т.Шевченка була остання його книжечка – «Букварь южнорусский» (1861) – посібник для початкового навчання. «Буквар» було видано тиражем 10 000 примірників ціною 3 копійки кожний. Обсяг підручника – 24 сторінки. Зібрані кошти передавалися на користь недільних шкіл.
«Буквар» Т.Шевченка – перший підручник для навчання грамоти в школах України, написаний літературною мовою вдало підібраний різножанровий матеріал давав можливість учням вивчати звуки і букви, сполучати їх у склади, читати цілі слова і зв’язані тексти, вчитися каліграфічно писати, коротко знайомив з історичним минулим нашого народу, зразками усної народної творчості (загадками, прислів’ями, приказками тощо).
Услід за «Букварем» письменник мріяв написати низку підручників для початкової школи, однак передчасна смерть не дала йому здійснити свої задуми.
Не дивно, що своєю простотою, прозорістю поезія Шевченка привернула увагу багатьох композиторів (К. Стеценка, С. Людкевича, Я. Степового та ін.) Лише М. Лисенко присвятив творчості поета понад 80 композицій, а пісні на слова Тараса Григоровича «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя», «Тече вода з-під явора» та інші стали воістину народними.
Поезія й живопис у творчості Т.Г.Шевченка нерозривно пов’язані. У живописі він був – поетом, у поезії – живописцем. Малювання і поезія стали для Шевченка життєвою потребою, вираженням його творчої індивідуальності. До нас дійшло 240 поетичних творів великого Кобзаря і 1200 мистецьких робіт художника. Видатний митець пробував себе у різноманітній техніці, навіть у скульптурі, а за успіхи у гравюрі йому було присвоєно звання академіка.
СХОДИНКА 3 «Шевченкознавців» (4 хв.)
а)слово вчителя:
Наступна наша сходинка «Шевченкознавців». Давайте з вами перевіримо, як ви добре знаєте вірші Шевченка.
Відкрийте зошити й запишіть число, класна робота. Я прочитаю уривок з вірша, а ви запишіть його назву в зошитах.
(учитель читає уривки з віршів, а учні вгадують назву вірша)
1) …Тому к святам 4) …Сидить
з лиштвою пошили неначе й досі сивий дід
сорочечку. А тій стьожку, коло хатиночки і бавить
тій стрічку купили. хорошеє та кучеряве
Кому шапочку смушеву, своє маленькеє внуча.
Чобітки шкапові…
2) І сниться їй той син Іван 3) Я пас ягнята за селом.
і уродливий, і багатий, Чи то так сонечко сіяло,
не одинокий, а жонатий чи так мені чого було?
на вольній, бачиться, бо й сам Мені так любо, любо стало,
уже не панський, а на волі; неначе в Бога…
та на своїм веселім полі Уже покликали до паю,
свою-таки пшеницю жнуть, а я собі у бур’яні
а діточки обід несуть… молюся Богу…
б)взаємоперевірка:
- учні перевіряють правильність відповідей у сусіда
в)теорія літератури:
- Давайте подивимося на останній уривок: які художні засоби вживає Шевченко при написанні цього вірша? (епітет – «хорошеє, кучеряве, своє, маленькеє»,
порівняння – «неначе й досі сивий дід», пестливі слова – «хатиночки»)
СХОДИНКА 4 «Мистецька» (2 хв.)
а)слово вчителя:
Наступна наша сходинка «Мистецька».
На сьогоднішній урок кожний із вас намалював малюнок до однієї з поезій Т.Г.Шевченка, яка вам прийшлася більше до вподоби. Давайте з вами розглянемо нашу картинну галерею…
(учитель коментує виставку учнівських малюнків)
Тарас Шевченко був не лише поетом, а й визначним художником. Давайте подивимося на його картини…
б)показ картин Шевченка на проекторі:
(на дошці проектуються картини Шевченка, учитель коментує їх)
СХОДИНКА 5 «У полоні музики» (5 хв.)
а)слово вчителя:
Наступною нашою сходинкою є музична «У полоні музики».
На вірші Т.Г.Шевченка складено чимало пісень.
- Пригадайте, які пісні ви вивчали на уроках музики?
Пропоную вам зараз полинути у світ музики й прослухати уривки з пісень на слова Шевченка.
б)прослуховування пісень:
(учні слухають уривки з пісень на слова Т.Шевченка)
1. «Реве та стогне Дніпр широкий» (1.00)
2. «По діброві вітер виє…» (0.37)
3. «Не тополю високую…» (1.06)
4. «Бандуристе, орле сизий» (1.47)
СХОДИНКА 6 «Поетична» (10 хв.)
а)слово вчителя:
Давайте знову піднімемося ще на одну сходинку вверх, яку назвемо «Поетична». Пропоную вам послухати виразне читання віршів напам’ять нашими учнями. І подивимося, хто серед них найкращий чтець…
б)виразне читання віршів учнями:
- «Мені тринадцятий минало…»;
- «Сон»;
- «Над Дніпровою сагою»;
- «Зоре моя вечірняя»;
- «І золотої й дорогої».
СХОДИНКА 7 «Епілог» (3 хв.)
Залишилася у нас з вами остання сходинка «Епілог», на якій ми з вами пограємо у гру
а)гра «Ланцюжок»:
- Хто ж він, Тарас Григорович Шевченко?
Т.Г.Шевченко – поет, художник, революціонер, педагог, політичний діяч…
б)гра «Мікрофон»:
- Продовжіть фразу:
«На сьогоднішньому уроці відкриттям для мене стало…»
5. Підсумок уроку (5 хв.)
а)слово вчителя:
Підійшов до завершення наш урок: і хочеться вірити, що мудрі Шевченкові думки ввійшли у ваші серця, і ви не будете байдужими, будете памʼятати вогненні слова нашого Кобзаря:
Любітися, брати мої,
Свою Україну любіте
І за неї, безталанну,
Господа моліте.
б)оцінювання учнів
6. Домашнє завдання: Написати твір-роздум «Дитяча доля у творах Т.Шевченка