Узагальнення вивченого про складнопідрядне речення

Про матеріал
Урок розроблений на матеріалі повісті Г. Квітки - Основ'яненка "Маруся". Мета: - узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Складнопідрядне речення»; - формувати вміння і навички: - розпізнавати види складнопідрядних речень; - визначати їх структуру; - інтонаційно і пунктуаційно оформляти їх; - конструювати складнопідрядні речення з різними смисловими відношеннями відповідно до комунікативного завдання; - використовувати їх у зв’язному мовленні; - розвивати орфографічну й пунктуаційну грамотність, пам’ять, креативність, мовленнєво-комунікативні вміння; - апробувати можливості дидактичних матеріалів міжпредметного інформаційного проекту;
Перегляд файлу

Тема уроку. Узагальнення вивченого про  складнопідрядне речення.

Мета уроку:

- узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Складнопідрядне речення»;

- формувати вміння і навички:

   - розпізнавати види складнопідрядних речень;

   - визначати їх структуру;

   - інтонаційно і пунктуаційно оформляти їх;

   - конструювати складнопідрядні речення з різними смисловими відношеннями відповідно до комунікативного завдання;

   - використовувати їх у зв’язному мовленні;

- розвивати орфографічну й пунктуаційну грамотність, пам’ять, креативність, мовленнєво-комунікативні вміння;

- апробувати можливості дидактичних матеріалів міжпредметного інформаційного проекту;

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Відповідь на питання.

  1. Як називається розділ мовознавства, що вивчає частини мови ?
  2.  Фонетичне  явище , яке грунтується на частому повторюванні голосного звука?
  3. Речення за метою висловлювання, що містить повідомлення про якусь подію чи явище.
  4.  Як називається фонетичне явище, коли один звук стає схожим на інший7
  5.  Як називається складне речення , частини якого є рівноправні за змістом
  6. Утворіть складне слово від словосполучення ясні зорі

 Ключ : Морфологія, асонанс, розповідне, уподібнення, сурядне, яснозорий. ( З перших літер прочитаєте назву нещодавно вивченого твору) «МАРУСЯ» Квітки – Основяненка.

Тож сьогодні на уроці ми з вами пригадаємо цю  повість, а допоможе нам СПР.

Записуємо тему сьогоднішнього уроку.

 Повідомлення  мети уроку. Отже, сьогодні ми узагальнимо й систематизуємо відомості про складнопідрядне речення, удосконалимо вміння і навички розпізнавати види складнопідрядних речень, визначати їх структуру, інтонаційно і пунктуаційно оформляти їх; правильно використовувати складнопідрядні речення у зв’язному мовленні;

ІІ. Виконання вправ.

Давайте пригадаємо все, що знаємо про СПР, а щоб наша робота була трішки цікавішою пропоную скласти пазли.

( із пазлів має вийти портрет дівчини. На різних пазлах завдання, а на картині – відповідь. 12 запитань- 12 пазлів – 12 речень , прикладів учнів)

  1. СПР, де підрядна частина вказує на час здійснення того, про що говориться в головній. ( Часу) Речення – записати.
  2. СПР, де підрядна частина відповідає на питання Який? Чий? (Означальне)
  3. СПР, де підрядна частина вказує на місце або напрям дії. (Місця)
  4. СПР, де підрядна частина вказує на мету здійснення того, про що йдеться у головній
  5. СПР, де підрядна частина відповідає на питання непрямих відмінків. (Зясувальне)
  6. СПР, де підрядна частина вказує на наслідок  дії, про яку йдеться у головній.
  7. СПР, де підрядна частина вказує на умову здійснення того, про що говориться в головній (Умови)
  8. СПР, де підрядна частина вказує на спосіб дії, про яку йдеться у головній ( СП.Д)
  9. СПР, де підрядна частина вказує, на факт всупереч якому відбувається те, про що йдеться у головній.
  10. СПР, де підрядна частина вказує на причину здійснення того, про що йдеться у головній (Причини)
  11. СПР, де підрядна частина пояснює головну через порівняння. (Порівняння)
  12. СПР, де підрядна частина вказує на ступінь виконання дії, про яку йдеться у головній частині. ( Міри і ступеня)

Вч. Так, Маруся і справді постає перед нами майже ідеальною: вродливою, розумною,  роботящою. Давайте послухаємо.

Квітка – Основяненко підібрав чудові слова для характеристики Марусі, але не менш вдало він описав природу, яка в цьому творі є тлом, на якому відбуваються події, особливо те місце, у творі, де Василь блукає ніччю, чекаючи на Марусю.

Завдання. Робота з текстом. Завдання: Виписати СПР , визначити тип підрядної частини, зобразити схему.

  1. На березах і листя зашепотіли між собою, що і вони, по ласці Божій, будуть красуватися ясному сонечку.
  2. Травонька,  стеблинки, квіточки - все надихало долину таким запахом, що  почувши його, забудеш усе і тільки, здихнувши, скажеш : «Боже милосердний!»
  3. Ось і рідесенький туманець упав на річку,   мов парубок притулився до дівчини.
  4. Далі і хмарочки почали розходитись, розступатись, щоб дати дорогу для якогось пишного, важного гостя.
  5. Він (гість) викотився з-за крутої гори , що на мить золотим піском засипана стала.
  6. Ось і зачервоніло на тій дорозі, де йому  треба йти.
  7. Золоті промені сонця обсипали усю землю,  і  самі небеса стали кращими.
  8. Усе мовчить, чекає, щоб швидше явилась у повноті краса миру.

Післятекстова робота.

  • Вкажіть СС речення.(7)
  • Вкажіть, у якому реченні вжито іменник ( підкреслений) у З.В (7)
  • Чим ускладнене друге речення?
  • У якому реченні допущено пунктуаційну помилку?

 

 

 

4.  Підготовка до ЗНО. Увідповіднення відповідностей між простим та складним реченням

Просте

Складне

  1. Його  перша думка була побачити Марусю

А. Бачить Наум, що і Василь з неї очей не зводить

  1. Василь першим зізнався про своє кохання

Б. Коли добрі люди та з добрим словом, то просимо до господи

  1. Хлопець увесь поблід від слів Наума

В. Наум Дрот був Господар на усе село, де жив

  1. Почувши батькові слова, в очах Марусі ще більше потемніло

Г. Як заговорив до неї Василь, так  вона і злякалась

  1.  

Д. Одтак Маруся і Василь просили батьків так жалібно, що аж старости сльози утирали

 

Ключ: 1В, 2А, 3Г, 4Г

Підсумок уроку. 

Головна частина

 Підрядна частина

  1. Звичайно, життя героїв могло б скластися по – іншому,

А…бо її внутрішній світ і зовнішня краса однаково привабливі.

  1. Невблаганна доля присудила героям розлуку,

Б…які щиро покохали один одного

  1. Образ Марусі є гармонійним,

В… що і звичайні, прості люди здатні на глибокі і щирі почуття

  1. Повість «Маруся» Квітки _ Основ’яненка – це історія простих людей,

Г… так що щасливими їм стати не судилось

  1. Квітка –Основ’яненко своїм   твором зумів показати,

Д…якби  тогочасне суспільство цінувало навіть просту людину

Записані речення і становитимуть висновок з уроку.

Домашнє завдання : підготуватися до контрольної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з текстом. Завдання: Виписати СПР , визначити тип підрядної частини, зобразити схему.

  1. На березах і листя зашепотіли між собою, що і вони, по ласці Божій, будуть красуватися ясному сонечку.
  2. Травонька,  стеблинки, квіточки - все надихало долину таким запахом, що  почувши його, забудеш усе і тільки, здихнувши, скажеш : «Боже милосердний!»
  3. Ось і рідесенький туманець упав на річку,   мов парубок притулився до дівчини.
  4. Далі і хмарочки почали розходитись, розступатись, щоб дати дорогу для якогось пишного, важного гостя.
  5. Він (гість) викотився з-за крутої гори , що на мить золотим піском засипана стала.
  6. Ось і зачервоніло на тій дорозі, де йому  треба йти.
  7. Золоті промені сонця обсипали усю землю,  і  самі небеса стали кращими.
  8. Усе мовчить, чекає, щоб швидше явилась у повноті краса миру.

Післятекстова робота.

  • Вкажіть СС речення
  • У якому реченні вжито іменник ( підкреслений) у З.В
  • Чим ускладнене друге речення?
  • У якому реченні допущено пунктуаційну помилку?
  • У якому реченні вжито сполучне слово?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготовка до ЗНО.

1.Увідповіднення відповідностей між простим та складним реченням

Просте

Складне

  1. Його  перша думка була побачити Марусю

А. Бачить Наум, що і Василь з неї очей не зводить

  1. Василь першим зізнався про своє кохання

Б. Коли добрі люди та з добрим словом, то просимо до господи

  1. Хлопець увесь поблід від слів Наума

В. Наум Дрот був Господар на усе село, де жив

  1. Почувши батькові слова, в очах Марусі ще більше потемніло

Г. Як заговорив до неї Василь, так  вона і злякалась

 

Д. Одтак Маруся і Василь просили батьків так жалібно, що аж старости сльози утирали

 

2.Знайти продовження головної частини. Визначити вид підрядної

Головна частина

 Підрядна частина

  1. Звичайно, життя героїв могло б скластися по – іншому,

А…бо її внутрішній світ і зовнішня краса однаково привабливі.

  1. Невблаганна доля присудила героям розлуку,

Б…які щиро покохали один одного

  1. Образ Марусі є гармонійним,

В… що і звичайні, прості люди здатні на глибокі і щирі почуття

  1. Повість «Маруся» Квітки _ Основ’яненка – це історія простих людей,

Г… так що щасливими їм стати не судилось

  1. Квітка –Основ’яненко своїм   твором зумів показати,

Д…якби  тогочасне суспільство цінувало навіть просту людину

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 грудня 2020
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку