Українська мова 7 клас
Тема: Узагальнення вивченого про службові частини мови, вигук.
Мета: Повторити, систематизувати та узагальнити вивчений матеріал про службові частини мови, вигук; формувати мовні та мовленнєві компетентності учнів шляхом удосконалення вмінь та навичок визначати службові частини мови та їхні ознаки, розвитку творчих умінь, використання службових частин мови у власних висловлюваннях, збагачення словникового запасу, розвитку орфографічної пильності, комунікативних навичок;виховувати любов до мови, доУкраїни.
Обладнання: таблиці, ілюстрації, картки, пісня «Тече вода з-під явора».
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми вирушаємо в мандрівку до вже знайомої нам чудової й багатої на слова країни Морфологія, щоб систематизувати, узагальнити й поглибити свої знання про її мешканців і , звичайно, подружитися з ними, щоб на наступному уроці успішно написати контрольну роботу. Згодні?
Пригадаймо, що ви про них знаєте.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
1 |
|
|
|
|
С |
Л |
У |
Ж |
Б |
О |
В |
І |
2 |
|
|
Ч |
А |
С |
Т |
К |
А |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
С |
У |
Р |
Я |
Д |
Н |
І |
|
4 |
|
|
|
С |
К |
Л |
А |
Д |
Е |
Н |
І |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
Ї |
|
|
|
|
|
6 |
М |
О |
Д |
А |
Л |
Ь |
Н |
І |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
С |
К |
Л |
А |
Д |
Н |
І |
|
|
1.Частка, сполучник, прийменник - …частини мови.
2.Частина мови, що вносить у речення різні відтінки значення і служить для утворення слів і форм слів.
3.Єднальні, розділові, протиставні –це … .
4. Під час, за винятком, згідно з, відповідно до – за будовою ці прийменники … .
5. Буква, що позначає завжди два звуки.
6.За значенням частки мов, немов, мовляв, навряд, наче, ніби - … .
7.Сполучники щоб, якщо, якби; прийменники з-над, поза, понад за будовою … .
- Як ви думаєте, про що ми будемо говорити з вами на уроці?
Так, саме про Україну. Прочитайте епіграф до уроку і поясніть, як ви його розумієте.
Від душі всієї, від усього серденька
Люблю тебе щиро, Батьківщино-ненька.
Які розділові знаки? Чому? У якому слові звуків більше, ніж букв?
А що для вас Україна?
Що вам допомогло скласти окремі слова у зв’язні висловлювання?
V. Основний зміст роботи.
1.Розподілити прийменники за варіантами: 1 – синонімічні, 2 – антонімічні.
З, біля, між, для, коло, під, від, задля, над, близько, поміж, до, серед, в, поруч з.
2.Робота в парах. Скласти два речення зі словом близько (1 в.), словом коло( 2 в.), щоб ці слова були службовими і самостійними частинами мови.
3.Гра « Я перекладач».
В течение дня, встречать по вечерам, в десять часов, в отличии от, плыть по течению, из-за ошибки, по всем правилам, по просьбе, задание по географии.
4.Прослухайте пісню на слова Т.Г.Шевченка «Тече вода з-під явора».Випишіть з пісні прийменники. Коли прийменники пишуться через дефіс? З якими частинами мови прийменники вживаються, а з якими ні?
- Як Шевченко передає свою любов до України?
Не тільки прийменники, але й сполучники допомагають нам правильно й точно створювати зв’язні висловлювання. Сьогодні ваші друзі приготували сюрприз.
5. Інсценівка «Казки про Сполучник».
Одного разу йшов лісовою стежкою Сполучник і сумував: «Що це за несправедливість? Усі частини мови дружать між собою, ще й пишаються, що їх називають повнозначними. Навіть Прийменник і Частка з ними подружились, хоч і не належать до повнозначних. А я нікому не потрібен. Подумаєш, інколи слова сполучаю».
Аж ось назустріч йому біжить Просте Речення, а за ним ще одне наздоганяє втікача. Добігли вони до Сполучника, зупинились.
Спробуймо й ми поєднати прості речення у складні за допомогою сполучників. Робота в групах.
Є на світі одна Україна. Вона наша найсвятіша, дитинна любов.
Не можна любити народів других. Ти не любиш Вкраїну.
Все на світі можна вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Крім прийменників та сполучників, ще є …(частки).
-Які розряди часток ви знаєте? Чим цікава для нас частка?
Мешканці країни Морфологія цікавляться, чи вмієте ви правильно писати службові частини мови. Ось ми це зараз й перевіримо.
6. Гра «Знайди зайве» (знайти помилку й пояснити правопис).
7. Робота в парах. Гра «Загадкова картка».
На кожній парті є конверт, у якому на окремих аркушах написані різні частини мови. Серед них треба знайти частку та вказати її розряд.
1.На, в, з-поміж, б, через, а, але, щоб
2.Про, хай, що, коли, по, над, в, якщо
3.На, не, до, з, при, як, понад, і
4.Без, до, й, та, під, коли, ані,неначе
5.Ж, або, у, із-за, від, на, мов, у зв’язку з тим що
6.Якби, з-поміж, проте, з-над, ось, під час, біля, але
8.Творча робота. Скласти міні-твір за ілюстраціями про рідну Україну,
вживаючи службові частини мови.
9.Життєва ситуація. Часто буває, що друзі та близькі люди просять у нас поради з того чи іншого питання. Вам пропонується таке завдання: складіть поради для своїх друзів і для себе (вставити пропущені службові частини мови).
1. Коли слухаєш, не перебивай.
2. Якщо говориш, не звинувачуй.
3. Як даєш, не шкодуй.
4. Як тільки обіцяєш, не забувай.
5. Коли віриш, не сумнівайся.
6. Після того як прощаєш, не дорікай.
Перевірка роботи. Це вам поради на все життя.
Не тільки службові частини мови додають емоцій нашим висловлюванням. Відкрийте підручник на сторінці 151. Прочитайте виразно вірш «Ми на груші». Знайдіть вигуки, поясніть їх правопис та роль у тексті.
10.Лексико-граматичне дослідження тексту.
Прочитайте виразно текст, Знайдіть у ньому службові частини мови та з’ясуйте їхню роль у творі; зробіть висновок про їхнє значення в нашій мові.
Живи ж, Україно! Живи для краси,
Для щастя, для правди, для волі!
Співай, Україно, як рідні ліси,
Як вітер в широкому полі.
VІ. Підсумок уроку. Що ви робили на уроці? Чого навчилися?
Яка роль службових частин мови? (дуже важлива, бо вони допомагають самостійним частинам мови об’єднуватися в словосполучення, речення, тексти,щоб виразити всю силу думок, почуттів, емоцій.
VІІ. Оцінювання. Домашнє завдання. Повторити правила за темою. Виконати на вибір: 1) вправа 448; 2) скласти казку “ Службові частини мови – господарі чи наймити?»