Тема: Узагальнення вивченого з теми «Безсполучникове складне речення».
Мета: узагальнити і систематизувати основні відомості про безсполучникове складне речення; удосконалити знання учнів з теми, формувати пунктуаційні вміння вживання розділових знаків між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати складні речення з різними смисловими відношеннями; формувати моральну культуру дев’ятикласників, виховувати патріотизм.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизаціі практичних умінь і навичок з елементами «Перевернутого навчання».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Бесіда – відновлення: - Безсполучниковими називаються речення… - Для безсполучникового складного речення характерні такі ознаки… - Основними засобами вираження смислових відношень між частинами безсполучникового складного речення є… - Між частинами безсполучникового складного речення можуть бути знаки…
ІV. Виконання практичних завдань з елементами теорії. Робота в групах. 1. Метод «Навчаючи - учусь».
І група працює над темою «Кома і крапка з комою у безсполучниковому складному реченні» (теорія + приклад речень);
ІІ група працює над темою «Двокрапка у безсполучниковому складному реченні» (теорія + приклад речень);
ІІІ група працює над темою «Тире у безсполучниковому складному реченні» (теорія + приклад речень).
2. Творче моделювання. Завдання: за наведеним початком утворіть безсполучникове складне речення.
Для І групи: Повертався додому задоволений: … .
Для ІІ групи: Ранок був безвітряний, … .
Для ІІІ групи : Різко вдарив грім – … .
Спікери кожної групи по черзі записують речення на дошці, креслять схему утворених речень.
3. Колективна робота зі схемою «Синтаксичний розбір безсполучникового складного речення» (учні вдома самостійно опрацювали послідовність синтаксичного розбору безсполучникового складного речення). Коментар учнів, як виконувати синтаксичний розбір безсполучникового складного речення.
4. Ігровий момент. Вправа з ключами. Робота в групах. Кожна група отримує однакове завдання: Знайдіть речення в такій послідовності: спочатку безсполучникові складні речення, в яких потрібно поставити двокрапку, потім безсполучникові складні речення, в яких треба поставити тире. Розставте розділові знаки. Ключ: підкресліть останню букву кожного речення, прочитаєте назву однієї з найулюбленіших квіток українців.
2. Осінь пензлем Левітана доторкнулась садів ? жовтим золотом багряним лист заграв, затріпотів.(О. Ющенко) 3. Згадала околиці рідні ? скрізь квіти рясні, ясна роса. (Леся Українка)
(І. Франко) 6. Сьогодні я маю право назвати себе щасливим ? я пізнав творчу радість. (Л.Д. Дмитренко)
(Відповідь: мальви)
V. Підведення підсумків уроку. Вправа «Мікрофон». Продовжте речення:
- Опрацювавши тему «Безсполучникове складне речення», я навчився(лась)… - Свої знання з теми я б оцінив(ла) на …
VІ. Домашнє завдання: Вправа 290 (1 і 3 речення – зробити синтаксичний розбір). Тестові завданя (с.134 -136).