Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прислівник»
Мета: повторити найважливіші відомості про прислівник як частину мови, зокрема про основні граматичні особливості прислівників і їх правопис; відновити, узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Прислівник», удосконалювати уміння і навички правильно вживати в мовленні й писати прислівники;формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати вміння використання прислівників у власних висловлюваннях; кмітливість як важливі елементи розумової діяльності; збагачувати словник учнів; спостережливість, уважність; виховувати почуття прекрасного, смак до художнього слова.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
Обладнання: мультимедійна презентація, сигнальні картки, індивідуальні завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
День добрий, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озбройтесь книгою й пером,
Щоб знову нам пірнуть у мовну ту безодню.
( Учні повторюють за вчителем по одній фразі) СЛАЙД 1
Ми – хороші школярі!
Ми – особистості творчі!
Ми – думаємо і мислимо!
Ми хочемо все знати!
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
М. Рильський
- Як ви розумієте ці слова М.Рильського ?
- Про який бур’ян говорить автор?
- Що нам потрібно робити, щоб його не було у нашій мові ?
- Отже, якщо ми хочемо, щоб нас поважали як людей, що мають власну гідність, давайте повсякчас поглиблювати і вдосконалювати знання рідної мови. Адже скільки цікавого і невідомого вона таїть у собі. Тож давайте разом працювати, щоб нам сьогодні, завтра, щодня, щороку, завжди, тут, там, весело, радісно, щасливо було.
- А урок у нас сьогодні буде незвичайний. До нас сьогодні завітали гості! Ми будемо плести віночок, вплітаючи у нього квітку, після виконання певних завдань.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Яку тему ми вивчали на минулому уроці? (Написання прислівникових сполук окремо) Пригадайте, коли ми пишемо прислівникові сполуки окремо?
- Яку вправу ви мали виконати вдома, і що вам потрібно було зробити? (в. 300)
- Давайте разом перевіримо домашнє завдання! Працюємо ланцюжком.
На весну, на весні, на ходу, рік у рік, як слід, вдень, удвох, по двоє, на жаль, без відома, без сумніву, з краю в край, на сміх, на відмінно, день у день, по правді, до вподоби, під силу.
- А зараз відкрийте зошити і запишіть число, класна робота.
- Зверніть увагу, що на дошці не записано тему уроку.
- Чим же ми будемо зайняті сьогодні?
- Сподіваюся, що ви, як учні кмітливі, після роботи, яку я вам зараз запропоную, зможете самі сформулювати тему нашого уроку.
- Ми з вами спробуємо відгадати лінгвістичну загадку : СЛАЙД 3
- Назвіть 5 днів тижня, не називаючи при цьому ні числа, ні назви днів.
( Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)
1. Бліц – опитування СЛАЙД 4
- До якої частини мови відносяться слова,які ви використали ? (Прислівники)
- До яких частин мови належить прислівник? ( Самостійних)
- Яка найголовніша ознака прислівника? ( Незмінність)
- А що означає незмінна частина мови? ( Він не має ні роду, ні числа, ні часу, ні виду)
- На які питання відповідають прислівники?
- На які групи за значенням поділяються прислівники ? (Якісно - означальні, кількісно-означальні, способу дії, обставинні)
- Які прислівники утворюють ступені порівняння ? (Якісно - означальні )
- Які ступені порівняння утворюють прислівники? ( Вищий і найвищий)
- Яку синтаксичну функцію виконують прислівники у реченні?
- Яким членом речення виступає найчастіше?(Обставиною)
- Які орфограми, пов’язані з прислівником, ми вивчали? (не, ні з прислівниками; -н- і -нн- у прислівниках; написання прислівників разом, окремо, через дефіс).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку СЛАЙД 5
- Отже, що ми будемо робити сьогодні на уроці? ( Узагальнювати й
систематизуватимемо знання про прислівник та його правопис )
- Так, ви правильно відповіли. Тема нашого уроку: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прислівник». Запишіть її у зошити.
- Визначте мету нашого уроку . Сьогодні на уроці ми повинні повторити найважливіші відомості про прислівник як частину мови; відновити, узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Прислівник». СЛАЙД 6
У вас на партах є основа для вашого віночка і квіти.
ІV. Основна частина.
1. Вибіркова робота (1 учень біля дошки) СЛАЙД 7
- Переходимо до першого завдання. Я читаю слова, а ви випишіть прислівники, поясніть їх правопис.
Вдень, зелень, радіти, униз, довгий, день, по-українськи, ранок, втретє, поставити, пліч -о- пліч, ніхто, пролісок, боротьба, тихо, абикуди.
Ми виконали перше завдання, тому вплітаємо у наш віночок першу квітку ромашку, яка символізує дівочу чистоту, ніжність.
2. Лінгвістична гра «Одним словом» СЛАЙД 8
- У вас на партах лежать маленькі рожеві листочки, візьміть їх ближче, і роздивіться. Які слова на них написані? Прочитайте.
Зараз за допомогою цих слів ми спробуємо замінити ціле речення. Я буду читати речення, а ваше завдання – дібрати влучний прислівник із запропонованих .
Зроблене із почуттям подяки, з готовністю віддячити – вдячно
Виготовлене ручним способом, без використання механізмів – вручну
Робити щось охоче, із задоволенням – залюбки
Лежати догори обличчям – горілиць
Стояти зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях – навпочіпки
Кричати у гніві, дуже розсердившись – спересердя.
Молодці, воралися із цим завданням, отже, вплітаємо у віночок гроно калини, яке символізує дівочу вроду та красу.
3. Творча робота ( 1 учень біля дошки) СЛАЙД 9
- Які є ступені порівняння прислівників і як вони творяться? (вищий і найвищий, проста і складена форма)
- Чи всі прислівники утворюють ступені порівняння? Які саме?
- Утворіть від поданих прислівників ступені порівняння.
Глибоко; Важко;всюди; вгорі.
Глибоко – глибше – більш глибоко – найглибше – найбільш глибоко.
Важко – важче – менш важко – найважче – найменш важко.
Вплітаємо ще одну квітку у наш віночок ,і це – волошка, яка означає прозріння.
4. Словотвір СЛАЙД 10
- А зараз діти дістаньте, будь-ласка, наші різнокольорові картки. Зараз за допомогою них ми спробуємо визначити способи, якими утворені слова, що записані на екрані. Прислівники творяться різними способами. Які існують способи творення прислівників?
Отже, жовта картка – прислівник утворений суфіксальним способом;
Рожева – префіксальним;
Зелена – префіксально-суфіксальним
- Укажіть у поданих прислівниках спосіб творення.
змолоду – молодий ( преф.-суф.);
рано – ранній (суф.);
весело - невесело (преф. – суф.);
дві - двічі ( суф.)
ушосте – шостий ( преф – суф. )
щоденно – щоденний ( суф.)
згарячу – гарячий ( преф. – суф.)
донині – нині (преф.)
5. Фізкультхвилинка. СЛАЙД 11
- А зараз трішки перепочинемо!
Встаньте , діти, усміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво,вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
В нас природа оживає,
Тому «Прощай» зимі махаєм.
Тобі ще холодно? – не замерзай,
Пальці рук згинай і виправляй.
По колінам вдарим нижче,
Руки ми піднімем вище.
Раз – і вгору, два – і вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно присідати,
Щоб ногам роботу дати.
На носках стоїть весь клас.
Раз – присядьте, два – присядьте
І за парти тихо сядьте.
6. Розподільний акродиктант СЛАЙД 12
- Як пишуться прислівники?
- Коли пишуться через дефіс? разом? окремо?
- Зараз у вас на партах лежать прислівники, надруковані на білому папері, візьміть їх до рук, прочитайте. Наше завдання: закріпити прислівники на дошці, розподіляючи їх у три колонки: разом, окремо, через дефіс.
Разом Окремо Через дефіс
Абикуди, уві сні по-іншому
Назустріч в міру як-не-як
Зранку з дня на день
- Перепишіть прислівники у зошити. Підкресліть другу літеру, якщо правильно розподілили слова, то прочитайте назву предмета, який утворився. (Барвінок )
- І вплітаємо квітку барвінку, що означає життя, довголіття.
6. Гра «Сходинки з прислівників». Робота в парах СЛАЙД 13
- Коли пишемо -н-, -нн-? Які винятки із правил?
- складіть сходинки з прислівників, які пишуться з –нн- (зрання, навмання, спросоння, попідтинню, попідвіконню). Завдання досить складне, тому вам будуть допомагати малюночки. Час на виконання цього завдання – 4 хвилини.
_ _ _ння
_ _ _ _ _ ння
_ _ _ _ _ _ ння
_ _ _ _ _ _ _ нню
_ _ _ _ _ _ _ _ _ нню
7. Синтаксичний розбір речення. СЛАЙД 14
- Пригадайте,яким членом речення найчастіше виступають прислівники? Визначте, яким членом речення виступають прислівники у запропонованих речення. Ми будемо працювати з вами за варіантами. Мені потрібні 2 учні, які будуть працювати біля дошки.
Речення для 1 в. Сонце яскраво освітлювало галявину.
Речення для 2 в. У школі мені завжди цікаво на уроці.
Вплітаємо царицю квітів – мальву, яка разом із трояндою і півонією символізують віру, надію, любов.
- Таким чином, закріпивши знання про прислівник як незмінну самостійну частину мови, ми сплели віночок із чудових квітів. А зараз прослухаємо ваші міні-твори про виплітання вінка , які ви писали вдома, використовуючи прислівники.
6.1. Виступи 2 учнів. СЛАЙД 15
1 учень – розповідь про український віночок;
2 учень – розповідь про плетіння віночка.
V. Підсумок уроку
Діти, сьогодні ми повторили всі відомості про прислівник як самостійну незмінну частину мови. Тож останнє завдання на сьогодні невелика перевірочна робота.
Самостійна робота на картках.
Під час уроку я ………..
Дізналася(вся)………….
Повторив(ла)………….
Навчився(лася)……………
Труднощі відчув(ла)………….
Мене захопило…………….
Я не вмів(ла), а тепер…………..
Сьогодні на уроці були активними ____________
А індивідуальні оцінки за наш урок ми дізнаємося із наших тестів.
VІ. Домашнє завдання СЛАЙД 17
- Запишіть домашнє завдання :
1. Повторити правила з теми «Прислівник», підготуватися до самостійної роботи;
2. Виконати вправу 308 ;
Дякую за урок! Можете бути вільні.