Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал
Тема уроку. Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Соціокультурна тема: Я і ми. Мета уроку: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова (загальне значення, морфо¬логічні ознаки, синтаксичну роль), учити відрізняти дієприкметник від прикметника, знаходити в реченні на основі вивчених ознак; розвивати навички аналізу мовних явищ, логічне мислення, мовлення; у рамках соціокультурної теми «Я і ми» виховувати толерант¬ність, формувати моральні норми та якості. Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу. Методи і прийоми: гра «Як Попелюшка», структурований огляд, «Мозковий штурм», «Я досліджую», графічний організатор, лінгвістичний «баскетбол», сенкан, рольова гра «Я – учитель», рефлексія за ме¬тодом незакінчених речень, ігрова рефлексія. Обладнання: Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підручн. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. — К.: Зодіак-ЕКО, 2007; таблиці-схеми, індивідуальні картки.
Перегляд файлу

Урок 1.


Тема уроку. Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Соціокультурна тема: Я і ми.

Мета уроку: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова (загальне значення, морфо­логічні ознаки, синтаксичну роль), учити відрізняти дієприкметник від прикметника, знаходити в реченні на основі вивчених ознак; розвивати навички аналізу мовних явищ, логічне мислення, мовлення; у рамках соціокультурної теми «Я і ми» виховувати толерант­ність, формувати моральні норми та якості.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Методи і прийоми: гра «Як Попелюшка», структурований огляд, «Мозковий штурм», «Я досліджую», графічний організатор, лінгвістичний «баскетбол», сенкан, рольова гра «Я – учитель», рефлексія за ме­тодом незакінчених речень, ігрова рефлексія.

Обладнання: Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підручн. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. — К.: Зодіак-ЕКО, 2007; таблиці-схеми, індивідуальні картки.

 

ХІД УРОКУ

1. Етап орієнтації в темі

Ознайомлення з хронологічними рамками теми, видами контролю, термінами їх проведення.

 

II. Виклик (актуалізація)

1. Гра «Як Попелюшка»

Учням необхідно розподілити слова на 3 групи за самостійно визначеними ознаками: сивий, засохлий, посивіти, жовтий, пожовклий, засохнути, сухий, по­сивілий, жовтіти.

Як результат, школярі отримують такі групи: при­кметник, дієслово, дієприкметник (із загальними особливостями цієї форми діти знайомилися під час вивчення теми «Форми дієслова»).

 

2. Структурований огляд

Сьогодні ми ознайомимося з дієслівною фор­мою, яку через її морфологічні особливості ви часто називаєте прикметником, але рідко відносите до діє­слів. Називається вона дієприкметник, бо синтезує ознаки прикметника та дієслова. У чому ж полягає її незвичність?

 

3. Повідомлення   теми,   колективне   визначення мети, мотивація за методом «Мозковий штурм»

Повторити...

З'ясувати...

Навчитися...

Працюватимемо, щоб...

 

4.«Я досліджую»

Протягом хвилини заповніть подану таблицю, по­тім у парі обміняйтеся думками щодо особливостей дієприкметника посинілий, підготуйте виступ до ува­ги однокласників.

 

 

 

Рід

Число

Відмінок

Вид

Час

Синій

 

 

 

 

 

Посинів

 

 

 

 

 

Посинілий

 

 

 

 

 

 

 

Висновки учні колективно узагальнюють у вигляді таблиці:

 

Що знали?

Про що хоті­ли дізнатися?

Про що дізналися?

Дієприкмет-

ник  – форма дієслова, яка синтезує ознаки двох частин мови

Які саме ознаки дієприкметник запозичив у дієслова та прикметника?

Дієприкметник — особлива форма дієслова, що має рід, число, від­мінок (як при­кметник), вид, час (як дієслово)

5. Робота з підручником (§ 18).

Оформлення графічного організатора:

 

 

Дієприкметник (ознака предмета за дією: який?)

 

як у прикметника

як у дієслова

Значення

Ознака (який? яка? яке? які?)

Дія в значенні

Морфологічні ознаки

Рід, число, відмінок

Вид, час

Синтаксична роль

Означення

Присудок

 

6. Лінгвістичний «баскетбол» (представляє собою гру, під час якої школярі передають один одному не­великий м'яч — пас-запитання. Таким чином одно­часно з перевіркою знань відбувається фізкультхвилинка).

 

ІІІ. Фаза реалізації смислу (побудови знань)

 

1. Фронтальна робота

Запишіть на дошці речення, поясніть їх зміст.

 

Любов із заплющеними очима майже ненависть. А неправда з широко відкритими очима — гірша за не­нависть (О. Гончар).

Знайдіть дієприкметники, обґрунтуйте свій вибір, користуючись опорною таблицею «Дієприкметник».

 

 2. Вибірковий диктант

Випишіть тільки дієприкметники, з'ясуйте їх мор­фологічні ознаки

Духмяний, зів'ялий, зелений, покручений, згорілий, сивий, чорний, перестиглий, золотий, білий, палаючий, маленький, гранчастий, німіючий, дзвінкий, жалібний, промоклий, посмутнілий, дрібний.

 

 3. Робота в парі за вибором

1. Складіть речення з 2—3 виписаними дієприк­метниками.

1. Використовуючи як тезу одне з речень завдання 1, напишіть невеликий роздум, уживаючи самостійно дібрані дієприкметники.

 

  1.  Обговорення творчих робіт

 

  1.  Індивідуальні завдання біля дошки

Визначте синтаксичну роль дієприкметників у ре­ченнях:

  1. Одна грядочка скопана в городі, та й вона покинута, лежить і заступ кинутий (Марко Вовчок).
  2. Якимсь листом голова повита. А де ж тая мальована, шитая хустина? (Т. Шевченко).

 

4. Самостійна робота

1. Визначте морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприкметника.

Обідрана, сиротою

Понад Дніпром плаче;

Тяжко-важко сиротині,

А ніхто не бачить... (Т. Шевченко)

2. Складіть сенкан до слова сирота, напишіть, що б ви побажали таким дітям.

IV. Фаза рефлексії (консолідації)

 1.  Рольова гра «Я — учитель»

Опитування за вивченим матеріалом проводить учень.

 

 2.  Рефлексія за методом незакінчених речень

Я знаю...

Я можу...

Я пам'ятаю...

Я вмію...

Я хочу сказати...

Мені сподобалося...

Мене вразило...

Треба відзначити роботу таких учнів...

Мені було нецікаво, коли...

Мені не сподобалося...

Наступного разу пропоную...

 

 V. Умотивоване оцінювання

 

 VI. Домашнє завдання

  1. Систематизувати здобуті знання за матеріалом підручника.
  2. Виконати вправу з підручника (рівень складності обирається учнем).
  3. Індивідуальне завдання: написати лінгвістичну казку «Як з'явився дієприкметник».

 

(Дієприкметник як особлива форма дієслова. Система уроків за технологією розвитку критичного мислення для 7-го класу. Світлана Тімченко, учитель СЗШ № 20 м. Сум)

 

 

doc
Додано
27 липня 2019
Переглядів
1200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку