Урок української мови 7 клас

Про матеріал
Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення,морфологічні ознаки,синтаксична роль.
Перегляд файлу

Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення,морфологічні ознаки,синтаксична роль.

Мета:дати поняття про дієприслівник як особливу форму дієслова,вчити визначати його лексичне значення,формувати в учнів уміння розпізнавати дієприслівники в реченні,визначати їх граматичні ознаки та синтаксичну роль; збагачувати словник школярів дієприслівниками; виховувати любов до Батьківщини.

Цілепокладання: після уроку

 учні повинні знати:

- загальне значення.,морфологічні ознаки дієприслівника;

-роль дієприслівника у мовленні;

-дієприслівник як особливу фому дієслова.

учні повинні вміти:

-знаходити дієприслівник у реченні,

-відрізняти дієприслівник від дієприкметника,

-визначати граматичні ознаки дієприслівника.

Внутрішньопредметні зв*язки: лексикологія і фразеологія,синтаксис,культура мовлення.

Міжпредметні зв*язки:українська література,географія.

Обладнання:таблиця"Дієприслівник", картки .

Методи та прийоми : творче спостереження,дослідження -характеристика,лінгвістична діагностика.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

 

Ти будеш жити, вічно будеш жити,

Бо не щеза любові родовід,

Бо голос твій взяла собі Вкраїна,

Щоб ним учить нас правди і добра.

В. Крищенко

 

I Організаційний момент

Вступне слово вчителя

- Доброго дня! Хотілось, щоб він був добрим, незалежно від того, як час розпорядиться в прийдешні дні.

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності

- Розпочинаючи роботу над темою, я хочу вам повідомити, що уроки  наші будуть незвичайними. Ми працюватимемо в телестудії «Дієприслівник» і візьмемо участь у наступних телепередачах:

- «Факти» 

- «Свобода слова»

-«Хоробрі серця»

-«Слідство вели..»

-«Стосується кожного»

- «Головний аргумент»

- «Офіційна хроніка»

- «Точка зору»

- «Найрозумніший»

 

План роботи в студії «Дієприслівник»

  1. Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
  2. Вид і час дієприслівників.
  3. Дієприслівники недоконаного й доконаного виду,їх творення.
  4. Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівнику.
  5. Не з дієприслівниками.
  6. Урок розвитку мовлення. Твір-опис зовнішності людини на основі власного спостереження.
  7. Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Дієприслівник"
  8. Контрольна робота№ 4. Тестування.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя

«Чи є в нас історія, підоснова, підґрунтя, корені? Чи багаті ми багатством багатовіковим і неосяжним? Ваше походження, історія вашого народу ніби підпирають вас, намножують ваші сили», - сказав П. Загребельний.

Під час відвідування телепередач будемо мандрувати сторінками історії. Де ми не були б, які випробування не посилала б нам доля, ми повинні пам’ятати, якого ми роду, де наше коріння. Адже народ без минулого, без пам’яті, без історії - не народ, а просто населення, яке легко поневолити як фізично, так і духовно.

 

2. Творче спостереження над мовним матеріалом

- Розпочинаємо роботу в студії «Факти», де відслідкуємо особливості «Дієприслівника».

2.1.Пояснення учителя за допомогою таблиці.

 

 3.Первинне закріплення."Факти" за таблицею.( Учні пробують себе у ролі диктора телебачення та за таблицею розповідають про граматичні особливості дієприслівника)

4.Робота над текстом.Завдання до тексту

1. Визначити тип і стиль мовлення поданого тексту.

2. Висловити свої міркування з приводу того, чим для вас є рід і яке він має значення.

3. Якими частинами мови є виділені слова? Які з них означають додаткову дію.

Рід - це велика родина. Рід, маючисвоє спільне майно – ріллі, ловецькі терені, стада худоби, вів спільне господарство під проводом свого старшини.

Це була суспільна група-невелика, але суцільна, злучена крупними зв’язками та суцільними інтересами. За своїх членів рід солідарно заступався, обороняючи їх від кривд. Згодом, під впливом економічного прогресу, рід, утративши суцільність, розпався на малі самостійні родини. Проте пам’ять приналежності до роду не губилась. Давні родові традиції жили в родах боярських, шляхетських, міщанських, селянських, священицьких (За М. Стельмахом).

 

5. Прочитайте речення. Назвіть дієприслівники.Запишіть речення,підкресліть дієприслівники.

Очоливши військо під час бою, Остряниця невдовзі дав йому лад, відбив поляків і передислокував на більш вигідні позиції.

6. «Згоден ? – Не згоден?- Обґрунтуй!»

- Чи правильним є твердження, що дієприслівник - самостійна частина мови. Доведіть свою думку.

ІV.Лінгвістична п*ятихвилинка.

V.Закріплення вивченого.

1.Робота в парах.

Спишіть речення ,визначте синтаксичну роль  дієприслівників,визначте основну та додаткову дію у реченні.

1.Я на гору круту крем*яную буду камінь важкий підіймать і ,несучи вагу ту страшную,буду пісню веселу співать.(Л.Українка).

2.Летять хмарки,летять дороги, куряву зібгавши під ноги.(І.Драч).

3.Сонце заходить,цілуючи гай.( М.Вороний).

2."Народ скаже, як зав*яже".Самостійна робота над прислів *ями.

-Спишіть.вставляючи пропущені букви,визначте синтаксичну роль дієприслівників.

Не сп..тавши броду,не/ ліз.. у воду.Не нахилившись,з кр..ниці води не/ нап..єш..ся.Не навчивши в п..люшках, не/навч..ш і в подушках.М..ясом хвал..т..ся.юшки не/ївши.

- За змістом одного з прислів*їв складіть усний  твір- оповідання про необхідність бути свідомим громадянином.

VI.Підсумок уроку.Скласти сенкан за опорним словом "дієприслівник".

VII.Домашнє завдання.

Виконати вправу.

Написати міні-твір-опис улюбленого куточка рідного краю,використовуючи дієприслівники.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 липня 2019
Переглядів
1787
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку