Тема: Узагальнення й систематизація вивченого про частини мови, їх правопис і використання в мовленні.
Мета: повторити й узагальнити знання про іменник, прикметник, числівник, займенник, правопис цих частин мови; удосконалювати вміння розрізнювати дані частини мови, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розвивати орфографічні уміння, творчі здібності учнів засобами інтеграції різних видів діяльності; виховувати любов до Батьківщини, інтерес до історії своєї країни.
Тип уроку: урок повторення й узагальнення знань.
Хід уроку
"Мова - втiлення думки. Що багатша думка, то багатша мова.
Любiмо ïï, вивчаймо ïï, розвиваймо ïï!
Борiмося за красу
мови, за правильнiсть мови, за приступнiсть мови, за багатство мови..." Максим Рильський
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
- Діти, сьогодні ми з вами повторюємо і узагальнюємо вивчене за курс 7 класу, зокрема з розділу “Морфологія”. Ми будемо подорожувати станціями, виконуючи різноманітні завдання. Ви пройдете протягом уроку шість станцій. - Але спочатку звернімося до епіграфа, записаного на дошці. Як ви розумієте цей вислів? (Пояснення слів М.Рильського)
ІV. Узагальнення й систематизація знань.
1. Усі частини мови поділяються на ...(Самостійні та службові)
2. Скільки відмін має іменник? (Чотири)
3. Назвіть групи прикметників за значенням? (Якісні,відносні,присвійні)
4. Які прислівники утворюють ступені порівняння ? (Якісно - означальні)
5.Як змінюються дієслова? (За числами, родами і особами)
6. Назвіть займенники І особи. (я-ми)
7. Назвіть розряди числівників за значенням. (Кількісні, порядкові) 8. Сполучники за будовою бувають ... (Прості, складні,складені) 9. На які групи за значенням поділяються прислівники ?
10. Що називається прийменником?
11. Назвіть службові частини мови. (Прийменник, сполучник, частка)
12. Що виражають вигуки?
2.1.“Впіймайте” дієслова у вірші (діти плескають у долоні) НУ, ЯК ЦЕ ПРАВИЛЬНО СКАЗАТИ?
Які слова вживати нам?
Відкрити що? Що відчиняти? Як дати лад усім словам?
Що треба просто розгортати?
Що відкупорить, відімкнуть?
Коли слова які вживати?
І як дитині це збагнуть? Все просто, в нас багата мова, Для всього є свої слова. Уважно прислуха́йсь до слова І зрозумієш ці дива.
Розплющуєш, прокинувшися, очі І відкриваєш дивний світ. І душу відкривай охоче
Ти для добра з маленьких літ. Вікно до сонця відчиняєш, Для друзів двері відчиняй.
Замок у дверях відмикаєш. Ти добре це запам’ятай! Що закупорене тісненько, Відкупорити треба нам. Запам’ятай і це гарненько І раду всім даси словам. А книжку треба розгортати Й перегортати сторінки. Щоб у житті все добре знати, Бо ж світ цікавий і дзвінкий.
Надія Красоткіна
Учитель називає словосполучення і пропонує учням замінити їх дієсловомсинонімом.
Сушити собі голову - … (думати).
Закарбувати в пам’яті - … (запам’ятати).
Обливатися потом - … (працювати).
Бути на сьомому небі - … (радіти).
Пасти очима - … (стежити).
У печінках сидіти - … (набридати).
Класти зуби на полицю - …(голодувати).
Завдання: за 3 хвилин дібрати і записати іменники літньої тематики .(Літо, сонце, канікули....)
Учні, після того, як вчитель зачитує іменник, за допомогою сигнальної картки (“Ж”, “Ч”, “С”) визначають рід іменника. Перемагає той, хто правильно сигналізував учителю.
Набір слів: кішка, сонце, книжка, місяць, джерело, дерево, місток, напій, дощ, брат, телефон, машина, малина, лимон,вікно,проєкт, масло, тканина, планшет, крапка.
4.1.Гра “Випиши займенники” у три колонки: І особа, ІІ особа, ІІІ особа.
Займенник iменi не скаже,
Натомiсть пальчиком покаже
На те, на се, на вас, на нас... Тепер знайомитися час!
Я буду їсти апельсин, А ти бiжи у магазин. Ми будем цiлий день гуляти, А ви iдiть собi до хати. Вiн пiде зранку на базар, Вона нагрiє самовар.
Воно повинне всiм свiтити, Повинне землю всю зiгрiти. Вони зростають в полi рясно, Якщо воно їм свiтить ясно.
4. 2.Гра “Хто найшвидше напише три займенники з ьо, йо”? (ньому, його, йому)
5. Зупинка «Спортивна».
Граматична фізкультхвилинка. Якщо я називатиму числівник, руки підніміть угору, прикметник – розведіть у сторони, іменник – витягніть уперед.
Тисячний, п’ятиденка, двадцятимільйонний, восьмирічка, шеститисячний, шеститонний, двійка, семиденний, дев’ятиповерховий, столітній, десятка, семисотий, двадцятирічний, сотня,трьохсотий .
6.1.З поданих слів скласти прислів’я. Підкреслити прислівники.
Заробиш, з’їси, - гірко, солодко.
Вдома, гріють, і, стіни.
Якби, їв, хліб, та, козак, одежа, би, лежа.
Снідаю, то, ніколи, обідаю, то, - погуляти, і.
Дитина, боляче, плаче, матері, а.
Стеле, та, м’яко, спати, твердо.
Встає, рано, Бог, дає, хто, тому.
Якщо відповідь правильна, учні аплодують, якщо ні – підіймають руку і пояснюють.
1.Прислівник – повнозначна частина мови.
2.Прислівник – самостійна відмінювана частина мови.
3.Прислівник має рід, число, відмінок.
4.Прислівник виражає ознаку дії чи стану, ступінь і міру вияву іншої ознаки та обставини.
5.Прислівник має словотворчі суфікси –о, -е, -и, -ому, -єму.
6.У реченні виконує функції додатка.
7.Прислівник має розряд і ступені порівняння.
8.Має відміну і число.
9.Має вид і час.
10.Не відмінюється, має суфікс, а не закінчення.
7.1. «Хвилинка-веселинка»
Відгадати ребуси, назвати слова.
Г1а, пі2л, мі100, пі100лет, 100янка, по3вожив, ві3ло, ві3на, 100ляр, 100рона, 3буна, 3зуб, 40а, р1а, с3ж, 100ли.
(Година, підвал, місто, пістолет, стоянка, потривожив, вітрило, вітрина, столяр, сторона, трибуна, тризуб, сорока, стриж, столи).
7.2.Бліц-опитування.« Продовжіть речення»
1. Числівник – це …
2. У реченні числівник виступає …
3. За значенням і граматичними ознаками числівники поділяються на …
4. Числівники, які означають число чи кількість предметів, називаються …
5. Кількісні числівники відповідають на питання …
6. Числівники, які означають порядок предметів при лічбі, називаються …
7. Порядкові числівники відповідають на питання …
8. Кількісні числівники змінюються за …
9. Порядкові числівники змінюються за …
10. Кількісні числівники поділяються …
11. За будовою числівники поділяються на …
Перший учень називає кількісний числівник, другий утворює від кількісного порядковий.
Наприклад: 11-одинадцятий, 100-сотий...
Гра «Хто швидше» Визначте рядок, у якому похідні прийменники утворені від: а) іменників; б) прислівників.
А.1. Коло, край, кінець, протягом.
2. Углиб, уздовж, навпроти, поруч.
3. Наперед, навколо, крізь, назустріч.
4. Опісля, близько, проміж, посеред. Б. 1. Близько, вглиб, край, посеред.
2. Навколо, навкруги, вздовж, упоперек.
3. Напередодні, окрім, замість, проміж.
4. Назустріч, протягом, кінець, наперекір.
1.По землі побігли веселі струмочки, ...
2.Небо було чисте, ...
3.Земля розцвітала, ...
4.Чувся веселий пташиний спів, ...
Знайдіть вигуки та розподіліть їх на ті, що виражають вітання та побажання та на ті, що виражають прохання, запрошення
1. Добрий день, дорога матусю!
2. Будьте здорові, любі бабусю та дідусь!
3. Добрий вечір, сестро.
4. До зустрічі.
5. Прощайте, товариші!
6. Будь ласка, напиши.
7. Прошу, заходьте.
8. Перепрошую, я запізнилась.
9. Спасибі за науку.
10. Дякую, було дуже смачно.
11. Даруйте, ще не все сказано.
12. Усього найкращого.
13. Щасливих свят.
14. На здоров'я.
Сьогодні, діти, ви гарно попрацювали,молодці. Ми пригадали матеріал, вивчений у курсі 7 класу. Ми виконували з вами різні завдання , з метою закріплення вивченого, адже ви, підростаюче покоління, маєте бути ерудованими, комунікабельними, розумними, мудрими... Кожен із нас має знати історію своєї країни, пишатися нею та бути патріотом.
Наш урок добігає кінця. Продовжіть речення:
- Сьогодні на уроці мені…
- Найбільше мені запам’яталося… - Я б хотів (хотіла), щоб….
До зустрічі, діти. Бажаю вам гарного відпочинку на літніх канікулах та приємних вражень.