Мовна тема:Узагальнення й систематизації знань про прикметник
Українознавчий компонент:Моя держава – Україна. Українське лицарство від найдавніших часів до сьогодення. Козацтво
Урок української мови, 6 клас
Мовна тема:Узагальнення й систематизації знань про прикметник
Українознавчий компонент:Моя держава – Україна. Українське лицарство від найдавніших часів до сьогодення. Козацтво
Мета уроку: узагальнити й систематизувати вивчений матеріал про прикметник як частину мови; навчити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні прикметника, визначенні його граматичних ознак; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх;розвивати вміння чітко висловлювати свої думки, логічне мислення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас та вдосконалювати граматичну структуру мовлення учнів; удосконалювати навички роботи в групі;формувати мовну, мовленнєву, інформативну, комунікативну компетенції;виховувати шанобливе ставлення до історичного надбання нашого народу, зокрема до українського козацтва, його ролі в житті українського народу.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Форма уроку:урок-подорож до Запорозької Січі.
Унаочнення: мультимедійна презентація до уроку,дидактичний матеріал, тлумачні словники.
Форми роботи: фронтальна, групова.
Методи та прийоми:бесіда, прийом «Продовжи речення», метод «Мікрофон», прийом «SMS-повідомлення».
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть
знаходити прикметники в тексті;
розподіляти прикметники по групах за значенням;
визначати ступені порівняння прикметників;повні й короткі форми прикметників;прикметники м’якої і твердої груп;творення прикметників;
застосовувати їх в усному та писемному мовленні.
Перебіг уроку
1.Оргмомент.
Ось дзвінок нам дав сигнал.
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
У важними
Р озумними
О рганізованими
К мітливими
2.Повідомлення теми та мети уроку.
- Діти, слова якої частини мови використані в акровірші УРОК?
- Правильно. На сьогоднішньому уроці ми повторимо вивчене про прикметник. Отже, запишіть у зошитах число, класна робота, тема(слайд 2)
3. Ознайомлення з епіграфом. Мотивація навчальної діяльності.
- Епіграфом нашого уроку стануть словаОльги та Андрія Будугаїв
Козацька доба – то є світла епоха,
Коли українці орлами літали.
Нікого вони не боялись нітрохи,
Від них вороги у бою відступали.
- Про яку історичну добу буде йти мова на уроці? Якими ви бачите козаків? Дайте відповідь, використовуючи прикметники.
- А яке місце на Дніпрі було зосередженням Війська Запорозького?
- Отже, сьогодні на уроці ми вирушимо в подорож на острів Хортиця до славетної Запорозької Січі, де й згадаємо відомості про прикметник.
- Подорожувати будемо автобусом. Аби він завівся, пропоную вам розгадати ребус, у якому зашифроване ім’я одного з козацьких ватажків (Іван Сірко)(слайд 3, 4)
5=О
- А щоб урок був успішним, треба визначити, чого ж ви очікуєте від роботи на уроці.
- Продовжіть речення«Від цього уроку я очікую…»(слайд 5)
- Вирушаймо в путь до острова Хортиця.
4.Узагальнення й систематизація вивченого.
- А поки наш автобус прямує до Запоріжжя, пропоную вам згадати відомості про прикметник.
4.1.Узагальнення теоретичних відомостей. Метод «Мікрофон» (фронтально).
- Ось ми й на місці. Пропоную коротко ознайомитися з островом Хортиця (доповідь заздалегідь підготовленого учня) (слайд 6,7).
Зразок повідомлення учня про Хортицю.
ОстрівХортиця – це мальовничий велетень Запоріжжя, якийомивається водами Дніпра та плавнями Великого лугу Запорозького. Розташований за дев’ятим порогом,острів за всіх часів слугував мандрівникам місцем відновлення сил та поповнення запасів для продовження свого шляху.
ЗаповідникХортиця вражає різномаїттям.
Будучи старегічно важливим об’єктом, острів Хортиця має насичену подіями та легендами історію. Ще за прадавніхчасів (VII-III ст. до н.е.) могутні Скіфи населяли цю місцевіть. ПісляСкіфів на островіХортиця жили поселення кочівників, якібудували свої домівки поблизу балки Славетна,укріпляли їх насипними валами та рвами.
Але найвидатнішою і найбільш захоплюючою для острова Хортиця булла доба козацтва. Дмитро Байда Вишневецький збудував на острові Мала Хортиця перші укріплення Запорозької Січі. Під проводом цього могутнього князя були об’єднані козацькі загони, які оберігали кордон Польсько-Литовської держави. Велична фортеця стала зразком для всіх майбутніх укріплень Січі та довгі часи слугувала центральною точкою, з якої вирушали у походи козаки під проводом Якова Шаха, Петра Конашевича-Сагайдачного, Марка Жмайла та Івана Сірка , а у 1648 році під проводом Богдана Хмельницького на острові Хортиця почалось славнозвісне повстання козаків.
У 1775 роціросійськаімператриця Катерина ІІ зруйнувалаЗапорозькуСіч на островіХортиця і передала острів як дарунок князю Потьомкіну. Але князь не довго володів цим скарбом, і у 1789 році повернув острів казні. З того часу тут оселились німецькі переселенці.
На території заповідника знаходяться відділи, які із задоволенням допоможуть вам провести час на островіХортиця так, як бажаєте сааме ви. Ознайомитись з історичними пам’ятками, поринути у ту чи іншу епоху, насолодитися природою, відкинути всі думки на рибалці – усе це визнайдете на Хортиці.
Родзинкою заповідника на острові Хортиця є унікальний Музей історії запорізького козацтва, який розкриє вам свої захоплюючі виставки та діарами, в яких представлені предмети побуту козаків, одяг, колекція зброї та старовинні ікони.
Також вас порадують історико-культурний комплекс «ЗапорозькаСіч», з реконструкцією Запорізької Січі на островіХортиця. Острів Хортиця - не просто одне із чудес України, він є яскравою сторінкою історії наших земель.
- Пропоную вам познайомитися з козаками. Які ж вони, запорожці?
4.2.Письмова робота в зошитах.
Завдання 1. Прочитайте текст про те, якими якостями вирізнялисязапорозькі козаки. Які частини мови допомагають уявити запорожців? Розподіліть ці частини мови на розряди за значенням (слайд 8).
Як зовнішнім виглядом, так і внутрішнімиякостями запорозькі козаки були характерними типами свого народу ісвого часу. Нещадні до своїх ворогів, запорозькі козаки були добрими друзями, вірними товаришами, справжніми братами, надійними оборонцями.
Запорозькі козаки були добродушні, безкорисливі, щедрі, дружні. Окрім того, їх вирізняла висока любов до особистої свободи, а також глибока повага до старих і заслужених воїнів. Запорозькі козаки завжди були гостинними й привітними. Цей звичай був у запорожців не лише до приятелів та знайомих, алей до сторонніх людей
(За Д. Яворницьким).
-Прямуємо до музею історії запорозького козацтва національного заповідника «Хортиця», де ви ознайомитеся з традиціями козаків, побачите деякі їхні речі.
4.3.Робота в парах.
Завдання 2.Поясніть лексичне значення наведених слів, використовуючи тлумачний словник. До кожного слова доберіть прикметники (2-3), утворіть, де це можливо, ступені порівняння.Чому від деяких прикметників не можна утворити ступені порівняння?(слайд 10).
Булава ( козацька, металева, дерев’яна, важка)
Джура (молодий, відважний, сміливий, завзятий)
Жупан (довгий, теплий, червоний)
Оселедець (довгий, козацький)
Чайка (швидка, дерев’яна, плоскодонна,
величезна)
Фізкультхвилинка
Гоп-гоп, гопачок,
Затанцює козачок! (діти присідають)
Танець хвацький,
Дуже вправний,
І веселий, і забавний(руки на поясі, діти крутяться вправо-вліво).
На дозвіллі і в поході.
Козаку стає в пригоді(діти розводять руки в сторони декілька разів).
Та не тільки це танок,
А й військовий ще урок(діти розводять руки в сторони декілька разів)
Це мистецтво звуть отак: (діти присідають)
Славний бойовий гопак(сідають на місця).
4.4. Робота в групах над створенням тексту.
- Саме на Хортиці відбувалися події, увічнені в картині «Запорожці пишуть листа турецькому султану» відомого українського художника Іллі Рєпіна. Сюжетом цього полотна став відомий лист запорожців турецькому султану. За легендою, лист було написано в 1676 кошовим отаманом Іваном Сірком «з усім кошем Запорозьким» у відповідь на ультиматум султана Османської імперії Мехмеда (Мухаммеда) IV(слайд 11).
Завдання 3. Розгляньте картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа до турецького султана». Запишіть поданий нижче текст, уставивши пропущені літери та розкривши дужки, поясніть орфограми. Продовжіть текст, описавши побачене (обсяг – 7-8 речень) на картині, використавши прикметники різних розрядів.
Відомий художник Ілля Рєпін, готуючись малювати в(е,и)ликий образ «Запорожці пишуть листа до туре…кого султана», їздив по місцях колишн…ого Запорі(ж,жж)я. Їздив не сам, а з в(е,и)ликим знавцем запороз…кої старов(е,и)ни Дмитром Яворницьким. Під час цієї мандрівки Яворницький зібрав, а Рєпін змалював б(о,а)гато дуже цікавих пам…яток часів коза(ч,чч)ини.
Чуковський писав: «Одних лише етюдів до «Запорожців» було у Рєпіна кіл…касот, і мені здалося, що у них навіт… штрих українс…кий: м…який, музикал…ний, ліричний…»
(За О. Воропаєм).
-Щоб простіше орієнтуватися, уявіть острів довжиною 12 кілометрів, де на півночі височіють Три Стовпи – скелі Диван (Крісло Катерини), Похилий і Середній Стовпи, вони вже з давніх часів вважаються воротами, входом на Хортицю(слай12-13).
Яка ж із цих скель довша за інші, нижча(чи низькіша), вужча(чи вузькіша)? Згадаймо особливості творення ступенів порівняння прикметників (фронтально).
- Які якісні прикметники не утворюють ступенів порівняння?
- Назвіть інші особливості творення ступенів порівняння.
4.5. Гра «Влови помилку»(робота в зошитах та біля дошки з подальшою взаємоперевіркою).
Завдання 4. Знайдіть неправильно утворені форми ступенів порівняння прикметників і, виправивши, запишіть їх. 2-3 виправлених прикметники уведіть до самостійно складених речень.
Самий цікавий, найбільш міцніший, найліпший, менш веселіший, щонайпрудкіший, поганіший, якнайкращий, найменш відважний, самий хоробрий, менш рішучіший, дорожчий над усе.
-А ось козацькі чайки - безпалубні плоскодонні човни запорозьких козаків, на яких вони долали численні дніпровські пороги (слайд 14).
4.6.
Завдання 5. Прочитайте поданий текст, дайте йому назву. Вставте пропущені букви та розкрийте дужки. Виконайте подані нижче завдання.
Запоріз…ка Січ... Одне з найд(е,и)вовижніших явищ історії людства. Запороз…кий козак не тільки піхотинець…, кі(н,нн)отник, арт(е,и)лерист, а ще й моряк. Адже Запороз…ке Військо робило походи по (Ч,ч)орному морю проти своїх запеклих ворогів — турків.
Уявіть собі вируюче розлютоване море і мален…кі «чайки»... Яку треба мати мужність та майстерність, щоб вступити в двобій із такою стихією!
У Запоріз…кій Січі (в,вв)ажалося, що справжній козак — це козак, що побував у морс…кому поході.То ж джура після морс…кого походу ставав козаком.
Значне місце у військово(морському) мистецтві запороз…ких козаків посідає тактика здобува(н,нн)я морс…ких фортець. У цих умовах значна частиназапороз…ких козаків перетворювалась на морс…ких піхотинців. Серед здобутих запорожцями турец…ких фортець є й такі, що (в,вв)ажалисьнепр(е,и)ступними: Варна,Сіноп, Кафа, Кілія
(З кн.«Як козаки воювали»)
Завдання до тексту. Виконайте мовні розбори
5. Підбиття підсумків уроку
- Ось і закінчилася наша подорож. Оцініть свою роботу на уроці – намалюйте відповідний смайлик (слайд 15).
5.1. Рефлексія.Прийом «SMS-повідомлення.
-На вас, напевно, дома зачекалися батьки. Пропоную вам надіслати їм sms-повідомлення, у яких ви напишете про свої враження від подорожі (на дошці намальований уявний телефон, діти записують на стікерах свої враження, озвучують їх та прикріплюють на телефон).
5.2. Оцінювання.
6. Домашнє завдання.
Для всіх:
підготуватися до тематичного оцінювання, виконати завдання з підручника.
За бажанням.
А якими ви уявляєте сучасних козаків-оборонців рідної землі?Дайте назву цій картині, яку створив відомий український художник із Тернопільщини Олег Шупляк. Митець використовує цікаві оптичні ілюзії. Опишіть побачене (обсяг 7-8 речень) на картині, використавши прикметники різних розрядів.
Використані інтернет-джерела: