Українська мова 5 клас (Модельна програма «Українська мова. 5-6 класи». Автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П. та ін.)
Тема уроку: Узагальнення вивченого з теми «Лексикологія. Групи слів за значенням»
Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні знання учнів про основні відомості з лексикології; навчити розуміти лексичне значення слів, наводити приклади; розрізняти пряме і переносне значення багатозначних слів; самостійно добирати антоніми, синоніми, омоніми; поглибити вміння користуватися різними видами словників для збагачення, увиразнення мовлення; помічати та виправляти лексичні помилки у своєму мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне, конкретне й абстрактне мислення; виховувати любов до слова.
Тип уроку: урок повторення з елементами узагальнення і систематизації
Форма уроку: урок-гра.
Обладнання: ігрові навчальні завдання, дидактичний матеріал, електронна дошка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Колективна робота
Витлумачте з рядів літер лінгвістичні терміни до теми. Пояснити терміни, пов’язані з лексикологією.
(на екрані дошки надруковані літери) МОРФОЛОГІЯІМЕННИКЛЕКСИКОЛОГІЯФОНЕТИКАСИНОНІМИАНТОНІМИДІЄСЛОВООДНОЗНАЧНІБАГАТОЗНАЧНІСЛОВАЛЕКСИКАОМОНІМИЛЕКСИЧНАПОМИЛКА
IIІ. Оголошення теми уроку
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Робота в парах Гра «Знайди «зайве» слово»
(на електронну дошку (або на картках) виводиться картинка із синонімічними рядами та зайвим слово в кожному із них; учні цю лексику відшуковують, озвучують і пояснюють свою відповідь; кожна пара характеризує по два ряди слів)
1. Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.
2. Чуйний, співчутливий, доброзичливий, щирий, щедрий, людяний.
3. Чемний, ґречний, тихий, вихований, тактовний, обхідливий.
4. Гарний, яскравий, файний, привабливий, красивий.
5. Зрозуміти, збагнути, втямити, відібрати, уторопати.
6. Сміливий, хоробрий, відважний, бундючний.
2. «Я знаю, що це» (визначити групу слів за значенням)
1. Білий, чорний квадрат – антоніми.
2. Ключ від дверей, журавлиний ключ – омоніми.
3. Йти, шкандибати – синоніми.
4. Оселедець у козака, рибина – омоніми.
5. Горщик, казан – синоніми.
6. Літо, зима – антоніми.
7. Музичний, музикальний – пароніми.
8. Освічений, освітлений - пароніми.
Фізкультхвилинка: Гра «М’яч зі словами» (дібрати антоніми)
білий – чорний жар – холод
швидко – повільно радісно – сумно
сміливий – боягуз м’який – твердий
війна – мир купувати – продавати
сильний – слабкий великий – малий
літо – зима
3.Колективна робота:
Дібрати синоніми до слів:
воїн – армієць, боєць, вояк, лицар волі, захисник;
ворог – агресор, завойовник, нападник, ворог, чужинець, загарбник;
мужній – сміливий, безстрашний.
Дібрати антоніми до слів:
війна – мир
перемога – поразка
друзі – вороги
Уведіть слова у словосполучення так, щоб вони вживалися і в прямому, і в переносному значення:
чисте (небо), чистий (одяг);
міцне (здоров’я), міцне (коріння);
4. Лінгвістичний волейбол
Спіймати м’яч, назвавши синоніми до слів:
несподівано, мізерний, крокувати, помітити, говорити, ароматний
5. Гра «Хто більше»
До поданих словосполучень дібрати синоніми та антоніми.
свіжий хліб м’який черствий
свіжа газета сьогоднішня вчорашня, давня
свіжа риба жива морожена
свіжі огірки зелені солоні
свіжа сорочка чиста брудна
свіже обличчя бадьоре Заморене
V. Закріплення знань
Продовжте речення
1. Лексикологія – це…
2. Сукупність усіх слів мови, її словниковий склад називають…
3. Слова, які мають одне лексичне значення, називають…
4. Слова, які мають більше одного лексичного значення, називають…
VІ. Домашнє завдання
Творча робота: скласти кросворд за темою «Лексикологія»
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
- Сьогодні на уроці я навчилася (навчився)…
- Мені було цікаво…
- Мені було важко..
- Я легко впорався (впоралася)…