Шпотюк О.Й.
вчитель біології та хімії
Білявецького НВК
Тема: УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ОСНОВНИХ КЛАСІВ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК
Мета:
1.закріпити знання учнів про склад , класифікацію та хімічні властивості кислот, основ, солей, оксидів;
2.закріпити вміння класифікувати та називати речовини, писати рівняння хімічних реакцій;
3.формувати вміння використовувати здобуті теоретичні знання на практиці;
4.прищеплювати любов до предмета.
Учні повинні знати:
Найважливіші класи неорганічних сполук: оксиди, кислоти, основи, солі; їх хімічні властивості, добування і застосування, взаємодія між ними.
Учні повинні уміти:
Ілюструвати склад неорганічних сполук формулами, писати хімічні рівняння, практично розпізнавати речовини за допомогою характерних реакцій.
Тип уроку : перевірка і корекція знань
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань. Мотивація.
Сьогодні на уроці ми повторимо основні класи неорганічної хімії і підготуємося до контрольної роботи
3.. Диктант
1.Складна речовина, що складається з атомів металу і кислотного залишку-….(сіль)
2.Кислотні оксиди не взаємодіють з … (кислотами)
3.Основні оксиди не взаємодіють з … (основами)
4.У лужному середовищі фенолфталеїн набуває кольору…(малиновий)
5.Складна речовина, що складається з атомів металу і однієї або кількох гідроксильних груп…(основи)
6. Розчинні у воді основи називаються…(луги)
7.Складна речовина, що складається з двох хімічних елементів, один з яких оксисен…(оксиди)
8. Складна речовина, що складається з одного або кількох атомів Гідрогену та кислотного залишку… (кислота)
9.Нерозчинні основи при нагріванні розкладаються на…(оксиди та воду)
10.За вмістом Оксигену кислоти поділяються на…(оксигеновмісні та безоксигенові)
11.Речовини, що можуть проявляти себе і як кислоти так і основами…(амфотерні)
12.За кількістю атомів Гідрогену кислоти поділяються на…(одно, дво, трьохосновні).
Здійснити взаємоперевірку, поставити бали, підпис, а бали виставити у бланк, що лежить у вас на столі.
4.( Вчитель зачитує казку “ Про дружну сім’ю “ . Учні уважно слухають і виписують всі хімічні речовини , які почують у казці , а до дошки виходить один з учнів.)
Отже, уважно слухаємо.........
Казка про дружну сім”ю
В одному великому будинку жили брат і сестра. Брата звали хлороводень. А сестру – соляна кислота.
Хлороводень мав різкий характер, коли попадав під дощ , то складалося враження, що він “димить” від люті. Соляна кислота – спокійнішої вдачі, але вона також дуже не любить дощової погоди. Появилися вони на світ в хімічній лабораторії, завдяки зустрічі простого, спокійного хлопця – натрій хлориду і вельможної сульфатної кислоти.
Брат і сестра заснували фірму “Дивовижна хімія”. Працювали дружно. Соляна кислота добувала солі, працювала в галузі медицини і харчової промисловості. Вона мала дуже багато друзів: цинк, купрум (11) оксид, алюміній гідроксид, аргентум нітрат, аміак, які надіялися на прихильність з її сторони і хотіли б з нею одружитися, але вона не знала, кому ж надати перевагу , бо вони всі досить важливі для неї.
У фірмі працювали досвідчені і відповідальні працівники, які сприяли процвітанню фірми.
Натрій хлорид – відповідав за виготовлення приправ до їжі, за сировину для добування натрій гідроксиду, соди і допомагав консервувати харчові продукти.
Калій хлорид – керував цехом, що виготовляв калійні добрива.
Цинк хлорид – просочував деревину, щоб запобігти її руйнуванню.
Барій хлорид – досить суворий інженер. Його цех відповідав за виготовлення отруйних речовин, які застосовують для боротьби із шкідниками сільського господарства ( буряковим довгоносиком, лучним метеликом і т.д.)
Кальцій хлорид – керував цехом медицини.
Аргентум хлорид – був начальником цеху проявки фотографії.
Меркурій (11) хлорид – протравлював насіння, дублив шкіру.
Хлоридна кислота _ акціонер фірми “ Анатомія людини” і входить до складу шлункового соку людей і тварин. Вона необхідна для процесу травлення. У медицині кислоту вживають хворі, що мають понижену кислотність шлункового соку.
Брат і сестра стали досить популярними в хімії, біології, медицині.
Їхні батьки можуть ними пишатися, а друзі залишилися друзями.
Ну , а тепер про класифікуйте ці речовини
Оксиди Кислоти Основи Солі
Н2О, CuO НСІ, Н2SО4 АІ(ОН)3 NaCl ,NaHCО3,KCl, ZnСІ 2,
NaOH AgNО3 , BaCІ2 CaCІ2 AgCl,
HgCI2
Чому не віднесли три речовини до класів сполук? НСІ Zn, NH3
– ці речовини не відносяться ні до одного класу,бо це газоподібні речовини і метал.
5..А зараз у вигляді таких собі загадок уважно послухайте властивості речовин, назвіть їх і запишіть рівняння реакцій. Я продемонструю досліди.
Ця речовина складна, є рідкою, вступає в реакцію з солями, при такій взаємодії виділяється газ або випадає осад; вступає в реакцію з металами з виділенням газу.Коли примінити індикатор, то міняє він забарвлення на червоне.З цією речовиною треба бути обережним. Що це за речовина? (кислота).
H2SO4 + BaCl2 = BaSO4 ! + 2HCl
Na2CO3 + 2 HCl = 2 NaCl + H2O + CO2 !
Zn + 2HNO3 = Zn(NO3)2 + H2 !
Ця речовина дуже їдка, взаємодіє з солями, при такій взаємодії випадає осад; індикатор забарвлюється в рожевий колір, а кислоти і кислотні оксиди, коли вступають у реакцію з нею, то утворюються солі.З цією речовиною треба бути обережним. Що це за речовина? (луг)
2 NaOH + CuCl2 = Cu(OH)2 ! + 2NaCl
2NaOH + H2SO4 = Na2SO4 + 2H2O
Ця речовина тверда, але коли до неї додати воду, то стає рідиною. Взаємодіє з кислотами, солями, лугами з виділенням газу і утворенням осаду. Метали також вступають у реакцію. Необхідна умова цієї взаємодії: метали мають стояти лівіше від водню у витискувальному ряді. Що це за речовина? ( сіль)
ZnCl2 + H2SO4 = ZnSO4 + 2HCl
CaCO3 + 2NaCl = CaCl2 + Na2CO3
ZnCl2 + NaOH = Zn(OH)2 + 2NaCl
CuCl2 + Fe = FeCl2 + Cu
6..Самостійна робота.(робота в парах)
А зараз зверніть увагу на таблиці , які лежать у вас на столі ( клас поділити на 4 варіанти) , ваше завдання написати рівняння реакцій і визначити тип хімічних реакцій. ( Коли учні опрацюють завдання , то обмінюються з сусідом по парті своїми карточками, той хто виконав завдання підписує свою карточку, хто перевіряє також підписує і ставить оцінку.Перевірені листки передаються на стіл вчителю).
|
Варіант №1 |
Варіант №2 |
Варіант №3 |
Варіант №4 |
1. |
Zn + HCl = |
NaOH+H3PO4= |
Cu+Hg(NO3)= |
Cu+O2= |
2. |
Cu(OH)2= |
Cu+HCl= |
Fe(OH)3= |
Ca+H2O= |
3. |
K+ H2O= |
Fe+CuCl2= |
CuO+H2= |
H2SO4+Al(OH)3= |
4. |
Ca(OH)2+HNO3= |
Ca+O2= |
HCl+Na2CO3= |
HgO= |
7. Підсумок уроку
Давайте складемо схему( вчитель задає учням запитання , а учні відповідають на ці запитання і наводять приклади):
За числом атомів Гідрогену? За наявністю атомів Оксигену?
Речовина
Проста Складна
Метали Неметали Оксиди Основи Кислоти
Основні Нерозчинні одноосновні
Амфотерні Розчинні(Луги)двоосновні
Кислотні Амфотерні триосновні
безоксигеновмісні
оксигеновмісні
Солі
Кислі середні основні комплексні подвійні
(на дошці можна записати всі речовини , а учні для прикладу вибирають, записують і зачитують дані речовини)
8..Домашнє завдання.
Скласти казки, загадки, оповідання по даній темі “Класи неорганічної хімії”, розв’язати японський кросворд (додаток)
Оцінки виставляються , коли перевірені всі завдання . Підготувати до контрольної роботи.
Якщо залишається час , то можна опрацювати усно таблицю №2 .
ТАБЛИЦЯ №2
|
ВАРІАНТИ |
|||||
|
І |
ІІ |
ІІІ |
ІV |
V |
VI |
1. |
CuCI2 |
CO2 |
SO2 |
H2S |
Al2O3 |
NaBr |
2. |
KOH |
BaSO4 |
ZnCl2 |
Mg(OH)2 |
Zn(NO3)2 |
ZnO |
3. |
HBr |
Ca(OH)2 |
HI |
N2O5 |
MgCl2 |
HNO3 |
4. |
Zn(OH)2 |
HCl |
NaOH |
MgO |
CaO |
CO2 |
5. |
CaO |
FeCl2 |
H2CO3 |
CaCl2 |
HF |
ZnSO4 |
6. |
P2O5 |
H3PO4 |
CuO |
Ba(OH)2 |
SO3 |
HgO |
7. |
Hg(OH)2 |
SiO2 |
MgSO4 |
NaNO3 |
KOH |
HCl |
8. |
Fe2O3 |
KNO3 |
Al(OH)3 |
KBr |
H2SiO3 |
Ca(OH)2 |
9. |
H2SO4 |
Cu(OH)2 |
PbS |
H2SO3 |
Fe(OH)3 |
K3PO4 |
10. |
AgCl |
Li2O |
Ag2O |
Cu2O |
CH3COOH |
Cr(OH)3 |
1.Назвати речовини
2.Провести класифікацію речовин.
3. Написати можливі рівняння реакцій між речовинами, що знаходяться у стовпчиках
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
10 |
2 |
2 |
10 |
|
10 |
2 |
2 |
|
10 |
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
6 |
1 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
1 |
6 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
4 |
3 |
2 |
2 |
2 |
16 |
2 |
2 |
2 |
3 |
4 |
3 |
2 |
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
1 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
1 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
1 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
6 |
1 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
1 |
6 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
3 |
4 |
3 |
2 |
2 |
2 |
16 |
2 |
2 |
2 |
3 |
4 |
3 |
2 |
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
1 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
1 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
1 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
10 |
2 |
2 |
10 |
|
10 |
2 |
2 |
|
10 |
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: прилад – терези ; речовина – хлоридна кислота .
Використана література
1.Акимушкин И. Мир животных. – Москва , 1992.
2.Березан О. Хімія елементів та їхніх сполук у перетвореннях. Тернопіль//Підручники @ посібники. – 2003. – С.58.
3.Єлін Ю.Я.,Оляніцька Л.Г., Івченко С.І. Шкільний визначник рослин. Київ „ Радянська школа “ , 1988.
4.Сапон А.М. Завдання для поточного оцінювання// Хімія. 8 клас. – Харків , 2004.
5.Сичевський А. Матеріали до уроків екологічного спрямування //Біологія і хімія. – 1999. - №6. –С.11.
6.Сухан В.В., Табунська Т.В. , Капустян А.Й. , Горлач В.Ф. Хімія //Посібник для вступників до вищих навчальних закладів. Київ „ Либідь’. – 1996. – 207- 208 с.
7.ХомченкоГ.П. Посібник з хімії для вступників до вузів. Київ //Видавництво А.С.К. – 2003. – 223- 225 с.