Узагальнення знань по темі: "Боротьба за українську державність" ( в ігровій формі). Історія України 10 клас.
Цілі: перевірити і систематизувати знання учнів по темі "Боротьба за українську державність", розвивати вміння учнів аргументовано відповідати на запитання, робити висновки, працювати з історичною картою, виховувати в учнів любов до Батьківщини, повагу до героїв боротьби за незалежність України.
Хід уроку.
1. Організаційний момент.
2. Оголошення теми і мети уроку.
3. Історичні ігри.
Можна розділити клас на три команди і запрошувати в залежності від складності завдання та підготовки учнів по одному учню від команди або з ряду.
1) Перший конкурс - "Слово-асоціація". Підібрати слово - асоціацію до запронованого слова.
1. Барон - Врангель
Антон - Денікін
Батько - Махно
2.Генеральний - секретаріат Продовольна - розкладка
Рижський - договір
3. Християн - Раковський
Окупаційний - режим
Варшавська - угода
4.Січові - стрільці
Лінія - Керзона
Держава - Скоропадського
5. Радянсько-польська - війна Перекопський - перешийок Військово-політичний - союз.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2) Другий конкурс - "Місто на карті". Показати на карті і сказати чим були пов'язані в роки боротьби за українську державність міста, запропоновані вчитилем.
Одеса-Терасполь-Вознесенськ- Миколаїв-Херсон (міста, зайняті Антантою).
Ямпіль-Рильськ-Суджа-Глухів-Харків.
(міста, захоплені радянською армією на початку неоголошеної війни).
Київ-Вінниця-Жмеринка-Проскурів- Кам'янець-Подільський.
(міста, де перебувала резеденція Директорії).
|
|
|
3) "Три спроби". З трьох спроб вибрати правильну відповідь. З білогвардійцями Денікіна армія Петлюри вперше зустрілась:
а) в Криму
б) на Дону;
в) в Одесі;+
г) біля Харкова;
д) в районі Олександрівська.
В січні 1919 р. уряд УНР очолював:
а) Голубович;
б) Петлюра;
в) Макаренко;
г) Чехівський; +
д) Остапенко.
В роки боротьби за українську державність м.Хмельницький називалось:
а) Жмеринка;
б) Проскурів; +
в) Станіслав;
г) Юзівка;
д) Шепетівка.
|
|
|
4) "Дуель". Вирішити, хто ворог, что союзник. Кожному учневі видаються дві червоні та дві зелені картки. На рахунок:1,2,3 вони показують один одному червону ( якщо ворог) або/та зелену картку ( якщо союзник).
Антон Денікін / Нестор Махно / Володимир Ульянов
Симон Петлюра / Юрій Коцюбинський / Петро Болбочан
Антон Денікін / Мирон Тарнавський / Симон Петлюра
Юрій Тютюнник / Петро Врангель / Михайло Фрунзе
Павло Скоропадський / Микола Щорс / Християн Раковський.
5) "Хто це? "Вирішити, про кого це говориться: Махно чи Яворницький.
1) Народився на Катеринославщині. М
2) Його батька звали Іваном. М/Я
3) Він написав спогади, надруковані після його смерті. М
4) Його дитинство пройшло на селі. М/Я
5) Він написав повість " За чужий гріх" Я
6) Його статті друкувалися в газетах. М/Я
7) Він був головою місцевого профсоюзу металістів. М
8) Він був засуджений до смертної кари. М
9) В 1891р. його, як політично-неблагонадійного, вислали
із Петербурга в Ташкент. Я
10) B 19 років він вступив в партію есерів. --
11) Він працював вчителем гімназії. Я
12) Він допоміг червоній армії захопити Катеринослав. М
13) Йому встановлено пам'ятник у м. Дніпро. Я
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6) ,,Головоломка". Прочитати зашифроване прізвище воєначальника епохи боротьби за українську державність та назвати його посаду.
КОМАНДИР КРИМСЬКОЇ ГРУПИ АРМІЇ УНР
НАЧАЛЬНИК ШТАБА ВІЙСЬК ДИРЕКТОРІЇ
КОМАНДУЮЧИЙ РОСІЙСЬКИМИ ВІЙСЬКАМИ В БОЮ ПІД КРУТАМИ
|
|
|
7) "Розповідь з помилками". Виправити помилки, допущені розповідачем.
"Наша бойова частина була зформована в Тернополі в червні 1919р. і зразу ж разом з іншими петлюрівськими військами ми перейшли в наступ, зайнявши лінію Староконстантинів- Проскурів-Харків (Кам'янець-Подільський). Для розвитку наступу наш головний отаман в липні 1919 р. уклав з поляками Варшавську угоду (квітень 1920p.), щоб разом бити денікінців (більшовиків). Таким чином, наша стотисячна укр.армія ( 80+3,5 Тютюнника) значно посилилась. Ми почали похід на Київ, але вступити в місто так і не змогли. (!) Після цього ми опинилися в трикутнику смерті, але нас виручив батько Махно, який в вересні 1919р. на своїх тачанках пройшовся по тилах червоних (білих). Але воювати далі ми вже не могли.В листопаді 1919р. (1920) величезна червона армія назавжди витіснила нас на територРумунії (Польщі)."
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8) "Чужі думки". Чому Україні не вдалось відстояти свою державність в 1917 - 1921 роках. На це питання учні відповідають з точки зору: Денікіна, Раковського, Петлюри.
|
|
|
Підведення підсумків уроку. Д/3: повторити розділ 3. Виставлення оцінок.