Мета:узагальнити і систематизувати знання і вміння про Південну Америку; створити умови для прояву винахідливості, уяви; навчити самостійно мислити й правильно висловлювати свою думку, застосовувати набуті знання на практиці.
Тема: Узагальнення знань по темі «Південна Америка».
Тип уроку: узагальнення знань
Мета:
навчальна |
узагальнити і систематизувати знання і вміння про Південну Америку; створити умови для прояву винахідливості, уяви; навчити самостійно мислити й правильно висловлювати свою думку, застосовувати набуті знання. |
розвивальна |
розвивати стійкість довільної уваги, швидкість зорової реакції, кмітливість;стимулювати інтерес в учнів до самостійного пошуку необхідної інформації. |
виховна |
виховувати зацікавленість до вивчення курсу географії, толерантневідношення до товаришів під час роботи в групах, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, естетичне сприйняття природи, екологічну культуру. |
Обладнання: фізична карта світу,фізична карта Південної Америки, атласи, сигнальні картки,комп’ютерна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Створення емоційно-позитивної атмосфери на уроці
Вправа «Чарівна скринька» .
Учні з чарівної скриньки витягують смужки кольорового паперу (2 кольорів) і зачитують побажання один одному на уроці, які написані на цих смужках. Учні, які витягли смужки однакового кольору, об’єднуються в групи для роботи.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Сьогодні ми з вами здійснимо подорож по дивовижному материку нашої планети. І так увага –відео-сюжет.
Я думаю, ви здогадалися, що це материк - Південна Америка.
Усе почалося з подорожі... І наука географія, і наш з вами урок. Географія — це наука подвигу та руху, що кличе в незвідані простори, до подолання перешкод на шляху до відкриттів, перемог, знань.
На сьогоднішньому уроці ми станемо географами-мандрівниками й помандруємо екзотичним і унікальним материком. Колись цей материк називали Новим Світом. «Ці землі необхідно назвати Новим Світом. У наших попередників про них не було уявлення, але це — новітнє відкриття»,— так писав А. Веспуччі про новий материк.
А щоб мандрівка була цікавішою, ми поділилися на дві експедиції . У нашій мандрівці будуть зупинки, з допомогою яких ми спробуємо повторити та закріпити вивчений на попередніх уроках матеріал з теми «Південна Америка». А якщо на шляху мандрівки зустрінуться перешкоди й непорозуміння, то ми спробуємо подолати їх разом.
Перешкодами в нас будуть завдання і питання, які ми повинні розв'язати, щоб успішно рухатися далі.
За ходом нашої подорожі буде спостерігати журі – кращі географи школи.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Зупинка 1 «Картографічна»
Завдання: на контурній карті позначити відповідними цифрами географічні об’єкти.
Оцінювання : 1правильно позначений об’єкт – 1 бал
І. команда:
1.м. Гальїнас Амазонська низовина
2.Гвіанське плоскогір’я
3.Водоспад Ігуасу
4.Пустеля Атакама
5.Карибське море
6.Гвіанська течія
7.Магелланова протока
8.Озеро Тітікака
9.Річка Оріноко
ІІ команда
Зупинка 2 «Асоціаційна»
Завдання: за наведеними ознаками вкажіть поняття, що стосується Південної Америки.
Оцінювання: 1 правильна відповідь – 2 бали.
І команда
1. Квітка, дурманний запах, сельва. (Орхідея)
2. Розділяє, сполучає, перешийок. (Панамський)
3. Найдовші на Землі, інки, мідь. (Анди)
4. Іґуасу, каламутна, друга. (Парана)
5. Срібна, сомбреро, танго. (Аргентина)
6. Південь, степ, «рівнина». (Пампа)
7. Негр, європеєць, шлюб. (Мулат)
ІІ команда
Зупинка 3 «Фотогалерея»
Завдання: визначити, які географічні об’єкти показано на слайді та розказати про нього.
Оцінювання: визначено правильна об’єкт – 3 бали + захист – 3 бали.
І команда
Пустеля Атакама Водоспад Анхель Річка Оріноко
ІІ команда
Річка Амазонка Озеро Тітікака Водоспад Ігуасу
Зупинка 4 «Пізнавальна»
Завдання:За описом визначити іменник, пов'язаний з Південною Америкою.
Оцінювання:якщо з першого разу визначили – 3 бали, з другого – 2 бали, з третього – 1 бал.
І команда
1.Країна в Центральній Америці.
2.Літній крислатий капелюшок.
3.Місто, столиця однієї з країн. (Панама)
1.Жіночий одяг для верхової їзди.
2. Річка в Америці.
3. В грецькій міфології — народ жінок. (Амазонка)
ІІ команда
1. Країна Південної Америки.
2. Річка з початком у Бразилії. (Уруґвай).
1.Різновид боротьби
2. В Латинській Америці нащадки від шлюбів індіанців з неграми.
3. Латиноамериканський танок. (Самбо)
Зупинка 5 «Блискавична»
Завдання: дати відповіді на запитання, якщо команда не має відповіді, право ходу переходить до іншої команди.
Оцінювання: Правильна відповідь – 3 бали.
І команда
(Базальт - магматична порода, що утворюється під час виверження вулкану. Наявність її на території Перу зумовлена розташуванням цієї країни у межах Тихоокеанського вогняного поясу, для якого характерний вулканізм)
ІІ команда
Зупинка 6 «Загадкова»
Завдання: відгадати загадки
Оцінювання: хто швидше відгадає – 2 бали
Тільки дощ – на ньому бульки.
За спідницю моря-мами учепилося руками? (Маракайбо)
Виду різного буває, як навчиш, то розмовляє. (Папуга)
Сам себе він обманув: думав в Індію прибув. (Х.Колумб)
Наче блискавка шугає, м'ясо ,жили розриває.
Тупоноса, куца, груба, як у пилки в неї зуби. (Піранья)
Вітаміни у землі товстим шаром залягли. (Селітра)
Ширина – в душі холоне! Думав – море. Не солоне.
Ця ріка – неначе сон, серед подруг – чемпіон. ( Амазонка)
Зупинка 7 «Політична»
І етап
Завдання: за контуром визначити назву країни Південної Америки.
Оцінювання: 1 правильна відповідь – 2 бали.
ІІ етап
Завдання: дати відповіді на запитання за допомогою сигнальних карток, відповідають обидві команди.
Червона – Аргентина
Жовта – Бразилія
Зелена – Перу
Синя – Чилі
Оцінювання: 1 правильна відповідь – 1 бал.
1. Країна, яка входить до складу найбільших за площею і населенням. (Бразилія)
2. У перекладі з латинської – «срібна країна».( Аргентина)
3. Територію цієї держави називають археологічним музеєм Південної Америки.
(Перу)
4. В цю країну з Іспанії завезли виноградну лозу. В наш час ця країна посідає провідне місце за виробництвом вина. (Аргентина)
5. На території цієї країни розташована най посушливіша пустеля світу. (Чилі)
6. На території цієї країни розташований найвищий вулкан світу. (Чилі)
7. Символом і «зеленим золотом» цієї країни є кофе. (Бразилія)
8. Сільських жителів цієї країни називають гуано. (Аргентина)
9. Країна – батьківщина інків. (Перу)
10. Ця країна за запасами дерев цінних порід посідає перше місце у світі.(Бразилія)
Зупинка 8 «Екологічна»
Вологі екваторіальні ліси Амазонії - велике джерело кисню.
Їх благополуччя важливе для всього світу. Бразильська Амазонія щохвилини втрачає площу лісів , рівну за розміром половини футбольного поля. Вчені відзначають , що більше половини вирубок (68% ) припадає на приватні володіння і здійснюється незаконно. Міжнародне співтовариство не раз докоряло уряду Бразилії в не ефективності використання природних ресурсів регіону. Завдання: Розробити заходи для захисту лісів Амазонії.
Час виконання - 5 хвилин
Оцінюється завдання в 5 балів.
Зупинка 9 «Підсумкова»
Підведення підсумків подорожі. Відзначення кращих знавців теми «Південна Америка»
ІV. Підсумок уроку.
А закінчити сьогоднішній урок я хочу легендою про вождя індіанського племені , який посилав юнаків на вершину Аконкагуа .
«Ідіть , поки вистачить сил. Хто втомиться , може повернутися додому , але нехай кожен принесе мені гілку з того місця , де він звернув з дороги » , - говорив вождь . Незабаром перший повернувся і простягнув листок кактуса. Вождь посміхнувся: «Ти не перетнув пустелю. Ти не був навіть біля підніжжя гори ». Другому , який приніс сріблясту гілку полину , вождь сказав : « Ти був біля підніжжя , але навіть не намагався почати сходження ». Третій , з гілкою тополі , навіть заслужив похвалу : «Ти дістався до криниці» . Подібне ж заохочення і четвертому , з гілкою крушини . П'ятому , який приніс гілку кедра , старий схвально кивнув : «Ти був на півдорозі до вершини ». Останній юнак прийшов з порожніми руками , але обличчя його світилося радістю . Він пояснив , що був там , де не ростуть дерева , але зате бачив виблискуючі морі. Вождь не тільки повірив йому , а й віддав найбільшу данина визнання : «Тобі не потрібна гілка -символ. Перемога сяє в твоїх очах , звучить у твоєму голосі . Це одна з вершин твого життя. Ти бачив гору у всій її величі».
Сьогодні кожен з вас піднявся на найвищу вершину Південної Америки – гору Аконкагуа.
А знання , здобуті на уроках географії, вам ще не раз допоможуть піднятися не на одну вершину у вашому житті.