Узагальнення знань з теми «Вступ. Клітина».

Про матеріал
Підсумковий урок з теми "Клітина" Мета:підсумувати та оцінити знання учнів з вивченої теми. Робота складається із ІV-ох рівнів, де учні поступово набирають бали. Завдання кожного рівеня складніші. це сприяє формуванню логічного мислення, вміння працювати самостійно, порівнювати, виділяти головне та робити висновки.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                      Розробка  вчителя біології
                                                                              Росохацької ЗОШ І- ІІІ ступенів
                                                        Тернопільської області Чортківського району
                                                                       КУЧАРСЬКОЇ  ОЛЬГИ  ІВАНІВНИ

 

 

 

Узагальнення знань з теми «Вступ. Клітина».

В – І
 

І рівень

Тестові завдання: оберіть правильні відповіді (за кожне правильно виконане завдання 0,5 балів).
1. Укажіть ті об’єкти довкілля, що не мають клітинної будови:

а) липа;  б) лід;  в) грудка глини;  г) білий гриб; д) піщинка; е) людина.

2.Укажіть науку, яка вивчає гриби:

а) вірусологія; б) бактеріологія;  в) мікологія; г) цитологія; д) екологія.

3.Виберіть неправильні твердження про цитоплазму:

а) зовні оточена клітинною стінкою, з якою безпосередньо контактує;  б) містить 80% води;
в) об’єднує всі структури клітини;  г) забезпечує взаємодію усіх органел;
д) наявна у всіх живих клітинах;  е) інша її назва — клітинний сік.

4. Укажіть назву структури клітини, які є носіями спадкової інформації:

а) вакуолі;  б) хромосоми;  в) органели; г) включення.

5. Укажіть складові частини клітини:

а) оболонка;  б) шкірка;  в) продихи;  г) цитоплазма; д) ядро; е) судини.

6.Визначте здатність живих організмів відтворювати собі подібних:
а) подразливість;  б) живлення;  в) розмноження;  г) рух; д) виділення.

ІІ рівень

Завдання 1. «Плутанина». Розшифруй анаграми


1.  НАМЕМБРА

2.  БОЛОНАКО

3.  ОРЛИГАНЕ

4.  ПЛАЗМОЦИТА

 

Завдання 2.  На встановлення відповідностей

1.  бактерії             A.  живі істоти, які мають ознаки як рослин, так і тварин;  більшість  багатоклітинні

2.  гриби                 B.  здатні  до  фотосинтезу;  переважно  багатоклітинні організми

3.  рослини            C.  не мають клітинної будови; виявляють ознаки живого,  потрапивши  в  клітину

4.  тварини             D.  найменші  істоти  на  Землі;  переважно  одноклітинні організми

5.  віруси                E.  серед  представників  є  одно-  і  багатоклітинні;  живляться готовими органічним
                                      речовинами,  здатні до активного руху

 

Завдання 3. «Так чи ні?»

1.  Живі організми складаються з окремих клітин

2.  Клітину можна побачити неозброєним оком

3.  Клітина – найменша жива одиниця, з якої складається організм

4.  Клітина  ніби  єдиний  оркестр,  створений  багатьма  «інструментами»  -органоїдами

5.  Клітина розмножується, утворюючі дочірні клітини

6.  Завдяки клітинам організм дихає і живиться

 

ІІІ рівень

 

Завдання 1.  «Встав пропущені слова».
 

_____  складається  з  _____  _____,  _____  та  _____.  До  складу цитоплазми  входять  _____. 
Аби  потрапити  всередину  клітини,  ми  маємо  проникнути через _____ _____. Вона оточує
клітину й захищає її внутрішні й вміст від _____ _____ _____, від _____ _____, _____.
У рослинних клітин над клітинною  мембраною  є  ще  _____  _____,  яка  підтримує  _____ 
рослинної  клітини.

 

 

Завдання 2. «Прочитай закодоване». Розгадайте ребус
 

 

Завдання 3. Вкажіть послідовність проходження світлових променів у напрямку до ока дослідника:

а) об’єктив;                          

б) окуляр;

в) дзеркальце;                      

г) предметне скло.

 

VІ рівень
Напиши відповідь на запитання.

 

1. Чому іноді клітину порівнюють з фабрикою?

2. Натуральні  соки  отримують  із  фруктів  і  овочів.  Де  саме  у  рослинній клітині міститься сік?
    Чому соки не отримують Із тваринної сировини (наприклад, із м'яса)?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Узагальнення знань з теми «Вступ. Клітина».

В – ІІ
І рівень

Тестові завдання: оберіть правильні відповіді (за кожне правильно виконане завдання 0,5 балів).

1. Укажіть основну структурну й функціональну одиницю живого:

а) білок;  б) нуклеїнова кислота;  в) клітина; г) тканина; д) орган

2. Як називається наука, що вивчає взаємозв’язки організмів між собою та зовнішнім середовищем:

а) вірусологія; б) бактеріологія; в) мікологія; г) ботаніка; д) екологія.

3. Явище утворення органічних речовин з неорганічних з використанням енергії сонячних променів:

а) обмін речовин; б) виділення; в) хемосинтез; г) фотосинтез; д) транспірація.
4. Оберіть обов’язкову структуру рослинних, тваринних та грибних клітин, яка відмежована оболонкою від цитоплазми і в якій зберігається спадкова інформація про клітину та весь організм:

а) хлоропласт; б) мітохондрія; в) плазматична мембрана; г) ядро; д) вакуоля.

5 З’ясуйте функції клітинної оболонки рослинних клітин:

а) підтримує сталу форму клітини;  б) оточує вакуолю з клітинним соком;
в) забезпечує обмін речовин між клітиною і зовнішнім середовищем;
г) є носієм спадкової інформації і передає її дочірнім клітинам при поділі;
д) захищає клітину від шкідливих впливів довкілля;  е) здійснює фотосинтез.

6. Укажіть правильні твердження про хлоропласти:

а) належать до пластид; б) безбарвні; в) містять хлорофіл; г) у них відбувається фотосинтез;
д) їх вміст оточений клітинною стінкою; е) основна функція - запасання поживних речовин.

 

ІІ рівень

Завдання 1.  На встановлення відповідностей

1.  Мікроскоп                А  основна структурна одиниця організмів

2.  Цитоплазма              Б  збільшувальний прилад

3.  Органели                  В  це структура, яка додає рослинній клітині міцності

4.  Ядро                          Г  внутрішній простір клітини, має в’язку структуру

5.  Вакуоля                    Д постійні структури цитоплазми, які виконують певну важливу функцію

6. Клітинна оболонка   Е одна з найбільших органел рослинної клітини,  заповнена клітинним соком

7.  Клітина                     Є  керує роботою клітини, в ньому знаходиться ДНК


 

Завдання 2. «Так чи ні?»

 

1.  Антоні Ван Левенгук запропонував термін «клітина»

2.  Ядро у клітинах тварин відкрив чеський дослідник Ян Пуркіньє

3.  Німецькі  вчені  Т. Шванн,  М.  Шлейден,  Р.  Вірхов заклали основи клітинної теорії

4.  Цитологія – наука про клітину

5.  Дослідження вчених на рівні  клітин різних процесів можуть допомогти  людству знайти
     ефективні методи боротьби з різними захворюваннями 
6.  Клітини  одноклітинних  і  багатоклітинних  організмів  загалом  різні  за планом будови
     і основними процесами життєдіяльності


Завдання 3.  «Встав пропущені слова».  Шкірка цибулі під мікроскопом


Під  мікроскопом  добре  видно  _____,  що  захищає  вміст  клітини  від  дії несприятливих  умов  існування  і  зв’язує  клітину  із  зовнішнім  середовищем. Весь  об’єм  клітини  заповнений  напіврідким  вмістом    _____,  де розміщуються  решта  органел  і  ____,  яке  є  носієм  спадкової  інформації.

Клітинний  сік  знаходиться  у  _____.  Збільшення  мого  мікроскопа  дорівнює  ____.

 

ІІІ рівень

 

Завдання 1. «Плутанина». Розшифруй анаграми
 

1.  ЛІТИНКА

2.  ДОРЯ

3.  ЛОТОЦИГІЯ

4.  ТИКЛІННА РЕОТІЯ

 

Завдання 2. «Прочитай закодоване». Розгадайте ребус

 

                                           

Завдання 3.  Як виготовити мікропрепарат шкірки луски цибулі? Розташуйте варіанти ваших дій
у правильній послідовності
 



 

VІ рівень
Напиши відповідь на запитання.


1. Хто і коли створив клітинну теорію. Назви основні положення клітинної теорії.
 

2. Чому зрізані квіти дуже швидко зав’януть, якщо не поставити їх у вазу з водою? 
Яка  причина  в’янення  рослин?

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку