Тема: «Узагальненя знань з теми «Початкові хімічні поняття»
Мета: узагальнити й систематизувати знання з основних питань
вивченої теми: поняття про хімічні елементи, речовини; відпрацювати
вміння складати хімічні формули, визначати прості і складні речовини,
валентності хімічних елементів за формулами речовин;
проводити обчислення за хімічними формулами відносної
молекулярної маси та масової частки елементи за формулою складної
речовини; підготуватись до семестрової контрольної роботи; залучити
учнів до активного закріплення, узагальнення і розвитку знань;
розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, уміння виділяти головне
й робити висновки, вміння використовувати набуті знання в
нестандартних ситуаціях;
формувати навички працювати в групах;
виховувати почуття відповідальності, взаємодопомоги, зацікавленість
хімією, інтерес до знань.
Обладнання та матеріали: роздаткові матеріали до уроку; періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва; реактиви для практичних дослідів.
Форми навчання: індивідуальна, групова, парна, фронтальна.
Форма проведення уроку: урок-подорож
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Привітання учнів: Доброго всім дня. Я рада вітати вас на нашому сьогоднішньому уроці.
Протягом 3-х місяців ви по кроково, по сходах піднімалися вгору, вивчаючи основні поняття хімії. Ця тема дуже важлива для вас, оскільки є основою для подальшого вивчення предмету та підготовки до контрольної роботи. Та сьогодні вам належить показати як високо і впевнено ви піднялися вгору.
Повідомлення теми «Узагальнення знань з теми «Початкові хімічні поняття» (Запис у зошиті)
Очікування. Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(яка мета сьогоднішнього уроку, яких результатів ми повинні досягти?)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вся планета – наша мати.
Та людина має знати все про елементи, речовини –
Од на йменшої росини до складних, як світ, сполук…
Й берегти живе від мук -
Цвіт калини, пташку ранню - від хвороби, вимирання.
Ледацюг карає строго хімія за незнання…
Тож рушай не навмання в ту країну пречудову,
Щоб продовжити розмову....
Там дива на кожнім кроці, і на кожному уроці.
Хімія – країну звуть.
В добрий час!В щасливу путь!
Я запрошую вас здійснити разом зі мною подорож по країні Хімії до зачарованого замку цариці Хемії.
Під час подорожі можна придбати сувеніри - це ваші бали.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Для того щоб потрапити до чарівної країни, нам потрібно знайти ключ, який зашифровано у кросворді. Обравши правильну відповідь на кожне запитання ми отримаємо ключове слово.
Учитель пропонує учням знайти правильні варіанти відповідей, згадавши хімічне обладнання.
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дай назву хімічному посуду та лабораторному обладнанню
1. 4. 5.
2.
3.
6. Д
(штатив, ступка, мензурка, пробірка, піпетка)
Ключ: ВПЕРЕД (Підніміть руку в кого вийшло правильне слово)
ІV. Узагальнення і систематизації знань, вмінь і навичок
Ну, що ж, рушаймо в подорож. Кожна подорож починається з розминки. Наша подорож інтелектуальна, і тому перша зупинка буде розумовою.
І. Місто «Розумників»
Вправа «Бліц опитування»
Основою графіки української мови є літери. Що є аналогом в хімічній мові? Ми дізнаємось на наступній зупинці:
ІІ. Місто «Елементарій».
Хімічний диктант «Символи елементів».
Завдання класу: написати символи хімічних елементів, що зустрічаються у тексті: «Кілька тисяч років тому людству були відомі сім хімічних елементів: Аурум, Аргентум, Плюмбум, Меркурій, Ферум, Купрум, Сульфур. Повільно накопичувалися відомості про хімічні елементи. У XVII сторіччі були відкриті Фосфор, Цинк, Карбон, а у наступному (XVIII ст.) – Хлор, Оксиген, Нітроген, Гідроген і ряд інших. З розвитком хімії кількість заново відкритих елементів швидко зростала. У ХІХ столітті стали відомі Алюміній, Кальцій, Калій, Натрій, Магній, Флуор і багато інших. Сьогодні відомо 113 хімічних елементів» ( робота за варіантами, взаємоперевірка)
Демонстрація відеоролику.
Завдання: відгадайте загадки і поміркуйте, що об’єднує ці поняття?
Тому наступна зупинка, до якої ми потрапимо «Речовини»
ІІІ. Місто «Речовин».
Завдання: фізичні тіла і речовини повинні потрапити в свою колбу: цвях, срібло, стакан, золото, кухонна сіль, вода, перстень, скло, ручка, виделка, деревина, стіл, молоток, сталь.
фізичне тіло речовина
- Пригадайте, за допомогою чого можна умовно позначити склад речовини?
ІV. Місто «Формулярія»
На аркуші ігрове поле, на якому написані формули простих і складних речовин.
№ |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
КОН |
С |
ZпО |
O2 |
SO3 |
2 |
СuО |
Ca3P2 |
H2CO3 |
Fе |
N2O |
3 |
Sі |
N2 |
S |
Н2О |
Сu |
4 |
Р |
Na2O |
HNO3 |
Н2 |
А1С13 |
|
|
|
|
|
|
Завдання: прочитати формулу і визначити, проста це речовина чи складна. Першому учневі координати задає вчитель: учень, який відповідає, повинен прочитати формулу і сказати, проста це речовина чи складна. Ця формула викреслюється, і учень називає нові координати другому учневі.
Ми з вами складали хімічні формули. Що необхідно знати, щоб скласти формулу? Пригадайте, що таке валентність?
V. Місто «Сортувальне»
Учні об’єднуються в 6 груп , виконують завдання і презентують результат.
Кожна команда одержує пакет стікерів з формулами речовин. Члени команд повинні наклеїти на аркуш паперу стікери з формулами за валентністю першого елемента. (Виконані завдання порівнюють, виправляють помилки)
Завдання однакові в кожній групі.
Na2O, N2O3, CuO, N2O5, SO3, MnO2 (групі 1,3,5)
CrO3, MgO, Cu2O, Al2O3, P2O5, SiO2 (групі 2,4,6)
VІ. Зупинка «Струмочок».
Настав час перепочити.
Кожний ряд отримує аркуш чистого паперу на задню парту і завдання: дана речовина – необхідно швидко і найбільш повно описати її фізичні властивості. При цьому треба передавати цей листок вперед по ряду. Кожна парта учнів дописує свою властивість, поки листок доходить до першої парти. Вчитель зачитує вголос опис даної речовини, зроблене учнями, і оцінює його.
Завдання рядам:
1-ий ряд — описати фізичні властивості води
2-ий ряд – описати фізичні властивості кухонної солі
3-ий ряд – описати фізичні властивості заліза.
VІІ. Місто «Формульний лісочок»
Завдання: Обчислити за хімічною формулою відносну молекулярну масу речовини та масову частку елементів в ній (по варіантам)
( 2 учнів виконують завдання біля дошки)
CaO, K2S
Na2SiO3 H3BO3
Подорожуючи країною Хімії не можливо не заглянути в містечко «Казкове»
VІІІ. Місто «Казкове »
Щоб Попелюшка не змогла поїхати на бал мачуха придумала їй роботу: вона змішала залізні цвяхи, пісок, дерев'яні ошурки і кухонну сіль і звеліла попелюшці очистити кухонну сіль, а цвяхи скласти в окрему коробку. Попелюшка швидко впорався із завданням, і встигла поїхати на бал.
Завдання: поясніть і покажіть, як можна було швидко впоратися із завданням мачухи.
Віповідь: 1.Дія магніту
2. Розчинення
3. Відстоювання
4.Фільтрування
5. Випаровування
«Цікаво дивитися на досліди, а ще цікавіше - зробити їх своїми руками».
Щоб перевірити не тільки ваші теоретичні знання, але практичні уміння і навички відвідаємо «Практичну долину».
ІX. Зупинка «Практична долина»
Будь-яка практична робота в кабінеті хімії починається з повторення правил техніки безпеки. Повторення правил техніки безпеки
Зараз я вам пропоную розв’язати практичнее завдання.
У кожної групи своє завдання. Виконавши дослід, необхідно відповісти на запитання «Яке явище ви спостерігали і пояснити чому?»
1 група
Розтовкти в керамічній ступці шматочок крейди.
Спостереження_______________
Висновок____________________ (яке явище і чому?)
2 група
Мідну дротинку скрутити у вигляді спіралі
Спостереження_______________
Висновок____________________ (яке явище і чому?)
3 група
Усклянку з содою додати розчин столового оцту.
Спостереження_______________
Висновок____________________ (яке явище і чому?)
4 група
У кислоту додати шматочок крейди.
Спостереження_______________
Висновок____________________ (яке явище і чому?)
5 група
У склянку з натрій гідроксидом додати фенолфталеїн.
Спостереження_______________
Висновок____________________ (яке явище і чому?)
6 група
У склянку з натрій гідроксидом додати купрум (ІІ) сульфат.
Спостереження_______________
Висновок____________________ (яке явище і чому?)
По закінченню практичної роботи, представник кожної групи озвучує завдання, спостереження та висновок.
V. Підведення підсумків. Оцінювання знань учнів
Рефлексія. Слово вчителя:
Ми з вами побували в чарівній країні цариці Хемії. Поміркуйте про те, чим ми займались протягом уроку.
Метод незакінчених речень.
Сьогодні на уроці було цікаво………
Сьогодні на уроці було важко………
Я навчився…….
Я зрозумів, що……….
Тепер, я можу…..
Слово вчителя:
А винагородою за вашу працю будуть отримані бали.
VІІ. Домашнє завдання
Повторити § 4- 18, підготуватися до контрольної роботи.