Узагальнюючий урок із теми «Земля як планета»
Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів із вивченої теми; розвивати критичне мислення школярів, навички групової та пошукової діяльності на уроці, творчі здібності; формувати науковий світогляд, виховувати сумлінність та наполегливість при виконанні завдань, командний дух, любов до знань.
Обладнання:
Тип уроку: нестандартний урок (урок-змагання).
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Повідомлення теми уроку.
Учитель оголошує тему уроку, вітає учасників змагання, бажає їм успіхів.
3. Оголошення мети та завдань уроку.
Учитель повідомлює учням мету та завдання уроку, пропонує їм ознайомитись із планом роботи на уроці. (План роботи записується на дошку до початку уроку.)
4. Обговорення вислову.
Покоління відходить, й покоління приходить, а земля віковічно стоїть!
(Екл. 1.4)
Учитель пояснює учням, що наша планета існує вже мільйони років і може проіснувати ще багато, проте від людей, точніше, від їхнього ставлення залежить, як саме вона буде виглядати через багато років. Тому слід правильно застосовувати набуті знання про Землю.
5. Оголошення девізу уроку.
Наука — це не тільки знання, а ще й усвідомлення. (В. Ключевський)
III. Узагальнення й систематизація знань
1. Ознайомлення з планом роботи.
1) Гра «Що? Де? Коли?».
Кожній групі по черзі ставиться запитання, яке починається словом «Що?», «Де?» або «Коли?». За кожну правильну відповідь команда отримує один бал. Якщо команда не змогла відповісти, вона не отримує балів, а вчитель сам відповідає. Відповідати може також будь-який член команди.
1. Що досліджували Ж. Бюффон, І. Кант, Д. Джинс, О. Шмідт? (Походження Землі.)
2. Що має форму геоїду? (Земля.)
3. Що може бути у твердому, рідкому або газоподібному стані? (Вода.)
4. Де утворюються хмари? (Над Світовим океаном.)
5. Де найбільше розчину солі у воді? (У Світовому океані.)
6. Де найбільше азоту? (У повітрі.)
7. Коли в Північній півкулі день літнього сонцестояння? (22 червня.)
8. Коли з’являється веселка? (Після дощу, за вологого повітря.)
9. Коли відбуваються затемнення? (Коли Місяць, Земля та Сонце вишиковуються в одну лінію.)
10. Що є прозорим і тече? (Вода.)
11. Що є верхнім родючим шаром землі? (Ґрунт.)
12. Що таке доба? (Час, за який Земля здійснює повний оберт навколо своєї осі.)
2. Розгадування кросворда.
Кожній групі пропонується розгадати кросворд. Група, яка дасть правильні відповіді першою, отримає 5 балів, другою — 3 бали, останньою — 1 бал. (Роздавальний матеріал.
По вертикалі:
2. Повітряна оболонка Землі.
По горизонталі:
1. Зменшене зображення об’єктів.
3. Велика частина суходолу.
4. Супутник Землі.
5. Найкращий неорганічний розчинник.
6. Перегній.
7. Молодик, серп, повня — це … Місяця.
8. Форма Землі.
9. Суміш газів.
10. Вода в газоподібному стані.
|
|
1 |
2 |
|
|
|
|
|
||
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
||
|
5 |
|
|
|
|
|||||
|
6 |
|
|
|
|
|
||||
|
|
7 |
|
|
|
|
||||
8 |
|
|
|
|
||||||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
10 |
|
|
|
||||||
Відповіді:
|
|
1М |
2А |
С |
Ш |
Т |
А |
Б |
||
|
|
3М |
А |
Т |
Е |
Р |
И |
К |
|
|
|
|
|
4М |
І |
С |
Я |
Ц |
Ь |
||
|
5В |
О |
Д |
А |
|
|||||
|
6Г |
У |
М |
У |
С |
|
||||
|
|
7Ф |
А |
З |
И |
|
||||
8Г |
Е |
О |
Ї |
Д |
||||||
9П |
О |
В |
І |
Т |
Р |
Я |
|
|
||
|
10П |
А |
Р |
А |
||||||
5) Дидактична гра «Далі-далі».
Учитель зачитує запитання командам або показує їх на екрані. Усього 15 запитань. Команди по черзі відповідають на запитання (за один раз команда може відповісти тільки на одне запитання). Якщо представник команди не може відповісти, то він говорить «Далі» й отримує наступне запитання, а попереднє запитання переходить до наступної команди. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал.
1. До якої групи планет належить Земля? (Земної.)
2. Як називається форма Землі? (Геоїд.)
3. Яке прізвище мав учений, гіпотези про походження Землі якого дотримуються і сьогодні? (Шмідт.)
4. Як називається уявна лінія у найширшій частині Землі? (Екватор.)
5. Як називаються метали, з яких складається ядро Землі? (Залізо та нікель.)
6. Як називається основна гірська порода земної кори? (Граніт.)
7. Як називається проміжок часу, протягом якого Сонце розташовується нижче за лінію горизонту? (Ніч.)
8. Як називається супутник Землі? (Місяць.)
9. Як називаються найвіддаленіші від екватора точки Землі? (Полюси.)
10. Як називається перша фаза росту Місяця? (Молодик.)
11. Як називається основна гірська порода океанічної кори? (Базальт.)
12. Сакурадзіма, Етна, Везувій — це … (Вулкани.)
13. Пряма лінія від одного полюса до іншого? (Вісь.)
14. Як називається зменшена модель Землі? (Глобус.)
15. Як називається пласке зображення земної поверхні? (Мапа.)
6) Конкурс капітанів «Реклама».
Приклади слів для рекламування: земна куля, ґрунт, осінь, вода, повітря, карта, глобус, материки, хмара, весна, екватор, ніч, океани, полюси, річки, літо, дощ, сніг, лід, пара, геоїд, масштаб, Місяць, зима, день, вісь, затемнення, суходіл, болото.
2. Фізкультхвилинка.
IV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику § _______
2. Індивідуальне завдання.
Підготувати малюнки із зображенням живих організмів (не слід пояснювати, що таке організм, нехай учні малюють так, як розуміють.)
V. Підбиття підсумків уроку
1. Оголошення результатів, нагородження переможців, виставлення оцінок.
2. Обговорення вислову.
Спостерігайте природу і прямуйте дорогою, яку вона вам вказує. (Ж.-Ж. Руссо)