УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНЕ СЛОВО ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ. ДВОКРАПКА й ТИРЕ ПРИ УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ СЛОВАХ У РЕЧЕННЯХ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ

Про матеріал
поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; моделювати схеми речень з узагальнювальним словом при однорідних членах; формувати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальному слові; розставляти розділові знаки після узагальнювального слова або перед ним
Перегляд файлу

УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНЕ СЛОВО ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ. ДВОКРАПКА й ТИРЕ ПРИ УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ СЛОВАХ У РЕЧЕННЯХ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ

 українська мова, 5 клас

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; моделювати схеми речень з узагальнювальним словом при однорідних членах; формувати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальному слові; розставляти розділові знаки після узагальнювального слова або перед ним; розвивати творчі вміння поширювати речення узагальнювальними словами (за наявності однорідних членів) і навпаки — однорідними членами (за наявності узагальнювального слова), конструювати речення з узагальнювальними словами, відтворювати висловлювання з використанням речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, сприяти формуванню патріотичних почуттів до рідного краю.

Правопис: двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія: засвоєння нових слів.

Граматика: способи морфологічного вираження однорідних членів речення й узагальнювального слова.

Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях з однорідними членами при узагальнювальному слові.

Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відтворювати висловлювання типу розповіді з використанням речень з однорідними членами.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

 

II. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників (повідомлення мети майбутньої роботи, усвідомлення її учнями)

 

III. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці

Зіставлення нових знань із базовими на основі актуалізації знань учнів з теми

Порівняти два речення з однорідними членами. Чим вони відрізняються? Подумати і сказати, чому в другому реченні перед однорідними членами ставиться двокрапка.

1. У народній медицині відвар коріння джинжури вживають при хворобах легенів, хронічних бронхітах, малярії, ревматизмі та хворбах печінки.

2. У народній медицині відвар коріння джинжури вживають при різних недугах: хворобах легенів, хронічних бронхітах, малярії, ревматизмі та хворобах печінки.

 

Спостереження над інтонацією в реченнях з однорідними членами

Прочитати, дотримуючись правильної інтонації. Умовним значком (/) показати паузи. Однією лінією підкреслити слова, на які падає логічний наголос.

Картина була незвичайна. Все було краще могутніше веселіше. Пливло безупинно неслося вперед шуміло блищало на сонці все вода хмари плав (О. Довженко).

Списати, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкреслити однорідні члени речення. Накреслити схеми.

 

Коментар учителя. У реченні може бути і слово із загальним значенням, яке включає в себе значення всіх однорідних членів. Таке слово називається узагальнювальним. Узагальнювальні слова виражаються найчастіше іменниками, займенниками або прислівниками і виступають у ролі того самого члена речення, що й однорідні члени. Наприклад: Навкруги нашої школи ростуть квіти: троянди, айстри, гвоздики.

m110
 

Після узагальнювального слова перед однорідними членами речення ставиться двокрапка. Але якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то перед ним ставиться тире. Порівняйте схеми:

m111

 

IV. Виконання системи практичних завдань

Мовний аналіз синтаксичних конструкцій у зв’язному висловлюванні

Творчий диктант на розширення речень шляхом уведення в них узагальнювальних слів

Вставити в речення з однорідними членами узагальнювальні слова. Записати утворені речення, пояснити розділові знаки в них.

Нема на світі кращого місця, ніж рідний край! У ньому є ліси сади байраки. Кудись летять гуси журавлі лебеді. Щебечуть під небесами ластівки жайворонки й овчарики. По садах цвітуть вишеньки черешеньки груші та яблуні. У полі пахне материнкою чебрецем горицвітом. Уздовж лісових доріжок дозрівають полуниці смородина ожина (З журналу).

 

 Графічна робота

  Складіть схеми указаних речень.

1. Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка — усе це наша пам'ять. 2. Наче все покрилось туманом: і ріка, і гори, і сади (А. Шиян). 3. Тихо було навкруги: і над широким плесом лиману внизу, і позаду над урвищами гори (Ю. Смолич). 4. У пустирях та неглибоких балках — усюди росте ця рослина. 5. Людина до людини, родина до родини, рід до роду — це і є український народ. 6. Червона калина та верба — народні символи України.

Вправа. Перепишіть, на місці крапок уставляючи узагальнювальні слова

Золотом виблискують на осінніх вулицях …: каштани, тополі, ясени та клени. Я захоплююсь творами таких …: Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. Українська вишивка хрестиком дуже часто зображує …: калину, виноград, троянди, васильки.

 

Творча робота

  Допишіть слова подібні за значенням:

Професії, українські поети, назви дерев, назви квітів.

  Використовуючи вказані слова, складіть 2—3 речення з однорідними членами та узагальнювальними словами.

 

Творча робота

  Складіть речення:

а) з однорідними означеннями;

б) з однорідними додатками та узагальнювальним словом;

в) з однорідними членами, при яких ставимо двокрапку та тире.

 

Лінгвістична гра

  Підніміть праву руку, якщо в реченні є узагальнювальне слова, ліву — якщо немає.

1. Шумлять вишневі та яблуневі сади. 2. У саду росли квіти: айстри, гвоздики, троянди. 3. Біда помучить і мудрості научить. 4. Хвилюється море, шумить, не стихає (М. Луків). 5. Мальви такі розмаїті: білі, червоні, сині (О. Ющенко). 6. Землею України течуть такі річки: Дніпро, Дунай, Дністер, Сіверський Донець. 7. Так чогось хочеться гарного у світі і для себе, і для людей (В. Стельмах).

 

Колективна робота

  Запишіть речення на дошці. Підкресліть однорідні члени речення. Поясніть розділові знаки. Якими членами речення є узагальнювальні слова?

1. На городі красувалися достиглі овочі: капуста, морква, буряки. 2. Ні спека сонця, ні бурі, ні морози — ніщо не вб'є любов мою живу (В. Сосюра). 3. З хати виходять люди: дівчата, молодиці, чоловіки — і прямують до майдану.

 

Творча робота

  Доповніть пропоновані речення узагальнювальними словами. Поясніть розділові знаки.

1.1 над водою, і над гаєм все мовчить. 2. Гарні по-своєму і зима, і весна, і осінь, і літо. 3. Вечір наступав тихий та рожевий.

 

Моделювання речень з однорідними членами

Доповнити речення однорідними членами, уставляючи потрібні розділові знаки: двокрапку і коми.

1) … повсюди лежала роса.

2) Уранці пахло нектаром польових квітів … .

3) … різними кольорами переливався ліс над річкою.

4) Почувся передсвітанковий перегук лісових пташок … .

З’ясувати синтаксичну роль узагальнювальних слів і частини мови, якими вони виражені.

Визначити граматичні основи. Знайти речення, що складається з одного головного члена. Накреслити його схему.

 

V. Самостійна робота творчого характеру

Прослухати текст. Скласти й записати план висловлювання. Написати докладний переказ, використовуючи однорідні члени речення. З’ясувати вид однорідних членів та частини мови, якими вони виражені.

ЯК МИ САДИЛИ САД

Недавно наш клас вирішив посадити сад. Яких ми яблунь насадимо, яких груш, абрикосів, слив, вишень! Навколо саду вирішили посадити захисну смугу з акацій, кленів, беріз. Уже місяць ми воюємо з пустирем, звільнили від бур’янів і терну величезну площину.

У жовтні привезли до школи саджанці яблунь і груш. Я, Тимко, Стьопа і Якимчук руками розправляли корінці, присипали їх пухкою землею, заступом біля кожного деревця робили лунки. Спочатку у відкритій ямі ми забивали довбнею в дно кілок. Тимко зробив гарну довбню, замашну, зручну. Потім ми прив’язали до кілка посаджене деревце вгорі і внизу, щоб не розхитував вітер.

Яка була радісна, хороша робота! (За О. Донченком).
Лексична робота (Терно — колючий кущ родини розових, що дає темно-сині їстівні плоди з терпким кисло-солодким присмаком (терен, теренець).

Що виражає заголовок — тему чи основну думку тексту? Визначити, до якого стилю і типу мовлення належить висловлювання.

 

VI. Підведення підсумків уроку (перевірка якості навчальної діяльності учнів)

 

VII. Домашнє завдання

Написати невеликий твір з теми «Чому природа потребує захисту?» При нагоді використати реченнями з однорідними членами.

 

docx
Додано
5 квітня 2019
Переглядів
8220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку