Міністерство освіти і науки України
Центральноукраїнський державний університет
імені Володимира Винниченка
Кафедра природничих наук і методик їхнього навчання
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Груповий методист: Дефорж Г.В.
Вчитель біології: Забродський В.І.
«_______»________________20__р.
КОНСПЕКТ ЗАЛІКОВОГО УРОКУ
з біології у 9 класі
«Узагальнюючий урок з теми «Еволюція органічного світу»..»
Соколівський ліцей Соколівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області
студентки-практикантки IV курсу
факультету математики, природничих наук та технологій
спеціальність 014 Середня освіта (Хімія)
Буйнової Юлії Русланівни
Дата проведення: «13» березня 2023 р.
Оцінка вчителя _____ ________________
(підпис вчителя)
Кропивницький – 2023
Тема уроку: Узагальнюючий урок з теми «Еволюція органічного світу».
Мета: розвивати вміння працювати з роздатковим матеріалом; розвивати вміння застосовувати знання на практиці; навчити учнів аналізувати, узагальнювати інформацію, використовувати набуті знання у житті; систематизувати знання про еволюцію органічного світу; перевірити рівень навчальних досягнень учнів.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань і вмінь.
Обладнання: підручник, мультимедійні презентації, картки-завдання, відеопрезентації.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
• Привітання учнів.
• Перевірка присутності учнів.
• Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Слово вчителя
Сьогодні ми узагальнимо та перевіримо ваші знання з теми «Еволюція органічного світу». Ви зможете дізнатися ваш рівень засвоєння теми та виявити ваші складнощі.
Завдання уроку: перевірити рівень навчальних досягнень учнів.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Наші знання - це сума того, чого ми навчилися, й того, що ми забули.
М.Ебнер-Ешенбах
ІV. ВІДТВОРЕННЯ ТА КОРИГУВАННЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Самостійна робота
1 варіант
І рівень
(Завдання 1-8 мають чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 б)
А) Ріст популяції; Б) Щільність популяції;
В) Чисельність популяції; Г) Розвиток популяції.
А) Ш. Бонне; Б) Ч. Дарвін; В) К. Воуз; Г) Ж. Кув’є.
А) Стихійний матеріалізм; Б) Метафізика;
В) Трансформізму; Г) Еволюційна біологія.
А) Чисельність; Б) Приріст; В) Ріст; Г) Всі відповіді вірні.
А) Популяція; Б) Вид; В) Клас; Г) Вірної відповіді немає.
А) Дрейф генів; Б) Мутації; В) Хвилі життя; Г) Модифікації.
А) Ардіпітеки; Б) Парантропи;
В) Сахельантропи; Г) Неандертальці.
А) Юрський; Б) Крейдяний; В) Палеогеновий; Г) Антропогеновий.
ІІ рівень
(У завдані 9-10 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Кожне правильне завдання оцінюється в 1,5 б)
А) Географічна ізоляція |
1. Це сукупність еволюційних процесів, які призводять до виникнення нових видів. |
Б) Мікроеволюція |
2. Відбувається шляхом розриву одного ареалу на частини або розширенням ареалу. |
В) Екологічна ізоляція |
3. Сукупність еволюційних процесів в межах виду, що приводять до виникнення нових популяцій і підвидів. |
Г) Видоутворення |
4. Розмежування різних популяцій одного виду різними умовами середовища існування. |
А) Розривний добір |
1. Латимерія – реліктова форма риб, що зберегла незмінні ознаки далеких предків, що жили десятки мільйонів років тому. |
Б) Стабілізуючий добір |
2. Через промисловий вплив стовбури дерев стають темнішими, через що світлі метелики стають краще помітними для птахів, а темні — гірше. В Англії за останні 120 років із 700 видів метеликів близько 70 змінили своє світле забарвлення на темніше. |
В) Рушійний добір |
3. Орхідея бджола. Джмелі сприймають обманку за собі подібних і підлітають до квітки, таким чином запилюючи рослини, переносячи пилок з однієї квітки на іншій. |
Г) Мімікрія |
4. Існування на одній території червоної і чорної форми сонечка двокрапкового. |
ІІІ рівень
(Правильно виконані 11-12 завдання оцінюються в 3 б)
За частиною скелету |
За розвитком ознак |
Основні форми макроеволюції |
1. Нижні кінцівки |
1. Аналогічні органи |
1. Конвергенція |
2. Верхні кінцівки |
2. Гомологічні органи |
2. Дивергенція |
3. Тазовий пояс |
3. Вірної відповіді немає |
3. Паралелізм |
Впишіть цифри
|
|
|
«….Це були високі, могутньої статури люди, у яких суцільного надбрівного валика не було, був підборідний виступ, що свідчить про розвиток мови. Жили в печерах, носили одяг, створю вали наскельні малюнки, гравюри, скульптури, прикраси та музику.…».
За латинською класифікацією |
За територією знахідок |
Назва виду |
1. Homo sapiens |
1. Ці люди з’явилися у Східній Африці |
1. Людина неандертальська |
2. Homo habilis |
2. Залишки було знайдено в Німеччині |
2. Людина вміла |
3. Homo neanderthalensis |
3. Залишки було знайдено в Франції. |
3. Кроманьйонська людина |
Впишіть цифри
|
|
|
2 варіант
І рівень
(Завдання 1-8 мають чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 б)
А) Виду; Б) Біоценозу; В) Біосфери; Г)Агроценозу.
А) Дегенерація; Б) Ідіоадаптація; В) Ароморфоз; Г) Паралелізм.
А) Анатомія; Б)Історія;
В) Еволюційна антропологія; Г)Археологія.
А) Неандерталець; Б) Кроманьйонець;
В) Ардіпітек корінний; Г) Австралопітек.
А) Статевого; Б) Рушійного; В) Стабілізуючого; Г) Розривного.
А) Маскування; Б)Мімікрія; В) Застереження; Г) Приваблення.
А) Ш. Бонне; Б) Ч. Дарвін; В) К. Воуз; Г) Ж. Кув’є.
А) Популяція; Б)Вид; В)Сорт рослин; Г)Порода тварин.
ІІ рівень
(У завдані 9-10 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Кожне правильне завдання оцінюється в 1,5 б)
А) Розривний добір |
1. Зумовлені особливостями життєвих циклів, сезонною зміною кліматичних чинників, або змінами різних екологічних чинників. |
Б) Природній добір |
2. Еволюційні зміни, що мають пристосувальний характер і не ведуть до підвищення рівня організації. |
В) Хвилі життя; |
3. Процес, спрямований на збереження і розмноження в ряді поколінь організмів, що мають корисні для їх життя і розвитку адаптивні ознаки, і знищення менш пристосованих. |
Г) Ідіоадаптація |
4. Проявляється у знищенні особин із середньою нормою реакції та збереженні крайніх відхилень від неї. |
А) Географічна ізоляція |
1. Рослини лучних трав певного виду можуть цвісти в різний час залежно від весняної повені. |
Б) Хвилі життя |
2. Виникнення видів бурого та білого ведмедів. |
В) Екологічна ізоляція |
3. Масовий відстріл слонів в Африці в ХХ столітті. |
Г) Дрейф генів |
4. Комахи розмножуються переважно наприкінці весни – влітку, а наприкінці осені та взимку значна частина особин їхніх популяцій гине. |
ІІІ рівень
(Правильно виконані 11-12 завдання оцінюються в 3 б)
Тварини на малюнку належать: |
За розвитком ознак |
Основні форми макроеволюції |
1. До одного виду |
1. Аналогічні |
1. Конвергенція |
2. До споріднених систематичних груп |
2. Гомологічні |
2. Дивергенція |
3. До різних класів |
3. Гомойологічні |
3. Паралелізм |
Впишіть цифри
|
|
|
«…Мавпоподібні предки, яким було притаманне прямоходіння. Вони жили на відкритих просторах, де займалися полюванням, збиранням рослинної їжі, не відмовлялись від залишків тварин, що були здобиччю великих хижаків….»
За латинською класифікацією |
За територією знахідки |
Власна назва викопних решток |
1. Australopithecus afarensis |
1. Останки були виявлені в Індонезії |
1. «Георгієць» |
2. Homo georgicus |
2. Останки були виявлені на півдні Грузії, біля міста Дманісі |
2. «Люсі» |
3. Homo floresiensis |
3. Останки були виявлені в Ефіопії, Танзанії, Кенії |
3. «Хобіт» |
Впишіть цифри
|
|
|
VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
(оцінювання учнів)
VII. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Повторити матеріал по темі.
Виконати тестові завдання (1- 23) на ст. 183-184.