4 Клас Українська мова
Тема. Узагальнюючий урок з розділу «Іменник»
Мета:
•формування предметних компетентностей: узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник, удосконалювати навички відносити до іменників слова з абстрактним значенням, які відповідають на питання що?, добирати до поданого іменника по 2-3 синоніми, антоніми, визначати рід і число іменників, змінювати іменники за числами, визначати відмінок іменника в реченні, вживати правильні відмінкові закінчення, відновлювати зміст деформованого речення;
•формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати навички раціонально розподіляти час для виконання певної роботи, працювати швидко і зосереджено; розвивати самостійність у роботі;
комунікативної: формувати вміння учнів спілкуватися належним чином під час виконання групових завдань;
громадянської: виховувати любов до рідного краю;
соціальної: формувати здатність працювати в групі.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: куб , картки із завданнями для кожної групи, картки для малюнкового диктанту, малюнки для позначення зупинок, картки для самооцінювання, «квітка засвоєння», прапорці команд
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент.
На уроці підсумковім
Треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Повні відповіді дати.
2. Повідомлення теми і мети, завдань уроку.
- Відновіть тему уроку, закресливши цифри.
У1з2а3г4а5л6ь7н8ю9ю10ч11и12й у1р2о3к4 з р1о2з3д4і5л6у «І7м8е9н10н11и12к»
- Сьогодні ми узагальнимо вивчене про іменник. Виконувати завдання вам допоможе лепбук.
Я запрошую вас у морську подорож. Відгадавши загадку, дізнаємось, на чому
подорожуватиме.
• По хвилях лебідь пливе, людей на собі везе. (Корабель)
Об'єднання в групи відповідно назви команди. На столі - прапорці різних кольорів і різних геометричних форм з назвами команд (кмітливі, веселі, сміливі). Діти відповідно назв утворюють пари.
ІІ. Основна частина.
• Коли він потрібен, його викидають,
Коли не потрібен, його піднімають. (Якір)
• Іменник означає дію предмета.
• Іменники можуть бути назвами істот і неістот.
• Іменник змінюється за родами.
• Іменник змінюється за числами.
• На питання не відповідає Зн.в.
• Початкова форма іменника – це Р.в. однини.
Одяглися люди в шуби,
Натопили тепло груби.
Білки гріються в дуплі,
Миші в норах у землі.
Сплять ведмеді в теплих лігвах,
Сосни в інею застигли.
І під кригою на дні
Сплять у річці окуні.
Привітай його, матросе!
Птах далеко від землі
Зустрічає кораблі.
-Визначте рід іменників.
Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
І сонце теплом зігріває усіх,
Хай лине щасливий дитячий сміх.
Гра «По порядку шикуйсь!». Діти вибирають картку, на якій позначено відмінок. Треба вишикуватись відповідно до порядку відмінків, назвати питання відмінка та чому він так називається.
Об'єднання у групи відповідно кольору прапорця.
Вишита колоссям і калиною,
Вигойдана співом солов'я,
Звешся веселково Україною,
Нене зачарована моя.
Гра «Орел, слон, мавпа»
Хід гри: Діти стають колом. У центрі знаходиться ведучий. Він вказує на будь-якого учасника з кола та промовляє «орел», «слон» або «мавпа». Для відтворення однієї фігури потрібно три учня. Ведучий вказує на певного школяра, промовляючи «орел». Дитина, на яку вказали, має зобразити дзьоб, а її сусіди – крила. Якщо ведучий промовив «мавпа», то учасник, на якого він показав, має показати високу пальму, а його сусіди – зобразити руки, які карабкаються наверх. Якщо ведучий промовив «слон», учасник, на якого він показав, має зобразити хобот, а його сусіди з обох боків – великі вуха.
Малюнковий диктант. На картках по три малюнки (лілія, олень, лікар). Записати назви малюнків в орудному відмінку. Взаємоперевірка груп.
Гра «Де чия хатка?»
Чемність, ввічливість, цікавість, святковість, приємність, мить, заметіль, вісь, лінь, пам'ять.
Об'єднання у групи відповідно форми прапорця.
Робота з синонімами
Дорога, шлях, дорожній, траса, шосе.
Команда, колектив, група, гра, екіпаж.
Щастя, щасливий, доля, фортуна, успіх.
Околиця • • базікало
Заморозки • • тіснота
Мовчун • • центр
Простір • • відлига
дмухнув на речення і зник.
Складіть з кожної групи слів речення, ставлячи потрібні іменники в орудному відмінку.
Українські, господині, і ,славляться, гостинність, привітність.
Щирість, доброта, з, гостей, вітають, і.
Радість, гості, приємність, згадують, землю, українську, з.
ІІІ. Заключна частина.
Повернення в порт. «Всюди добре, а дома найкраще».
Учні прикріплюють на дошці пелюстки квітки:
Зелені – все зрозуміло;
Сині – майже зрозуміло;
Жовті – зрозуміло наполовину;
Оранжеві – дещо зрозуміло;
Червоні – нічого не зрозуміло.