Узагальнюючий урок з теми «Іменник».

Про матеріал
Подорожуючи на казкову мовну галявину,школярі виплітають український віночок.Вони виконують найрізноманітніші завдання з теми "Будова слова", закріплюючи знання з цієї теми.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнюючий урок з теми «Іменник».

Загально пізнавальні цілі:

  • узагальнити і скріпити знання, уміння і навички учнів з теми « Іменник»;
  • формувати правильні правописні уміння і навички;
  • розвивати пізнавальну активність і самостійність школярів;
  • виховувати любов до рідної землі, отчого порогу.

 

Конкретизовані навчальні цілі:

  • перевіряє знання з теми « Іменник», лексичне значення іменника;
  • вживає іменники в прямому і переносному значенні;
  • визначає рід і число іменників;
  • змінює в процесі словозміни іменників приголосні [ г ], [ к ], [ х ], перед         [ і ] на мякі;
  • вживає подовжені звуки, апостроф в іменниках жіночого роду на приголосний в орудному відмінку однини;
  • розрізняє називний і знахідний відмінки іменників назв неістот  та родовий і знахідний назв істот.
  • розрізняє форми давального і місцевого відмінків;
  • оцінює творчі роботи однокласників і власний твір.

 

План уроку

І. Організований момент.

1. Девіз уроку і завдання.

2. Робота над віршами В. Паранової «Віночок».

Гра «Хто найуважніший».

ІІ. Робота над темою уроку.

3. Мовна розминка. Повторення вивченого про іменник.

4. Словниковий диктант.

5. Повторення про назви істот і неістот.

6. Закріплення знань про відмінки і числа іменників.

  а) Гра « Мікрофон».

  б) Каліграфічна хвилинка.

  в) Хвилинка творчості.

7. Закріплення вивченого про чергування приголосних в іменниках жіночого роду на –а, (-я) в місцевому відмінку однини. (5 квітка).

8. Повторення правопису іменників в орудному відмінку. Робота в групах. (6 квітка).

9. Робота в парах. Закріплення вмінь учнів розрізняти відмінки. Завдання на картках. (7 квітка)

10. Морфологічний розбір іменника. (8 квітка).

ІІІ. Підсумок уроку.

Розгадування кросворда. ( 9 квітка).

IV. Домашнє завдання. (10 квітка).

 

 

 


Зміст і завдання уроку.

І. Організаційний момент.

1. Девіз уроку і завдання.

  • Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. З метою узагальнення знань про іменник ми побудуємо на казковій мовній галявині, де зустрінемось з Ельфами, що живуть у квітках. Ельф кожної квітки приготував для вас завдання. А тому нам потрібно:

На уроці підсумковім дружно, плідно працювати,

Щоб на всі питання з теми

Відповіді повні дати.

  • І коли ми впораємось із завданнями Ельфів, дівчатка сплетуть вінок, який є народним символом України.
  • Віночок має 12 квіточок. Кожна квітка – лікар-оберіг, щоб голівку дівчинки беріг.

2.Читання вірша В. Паронової «Віночок».

  • Гра «Хто найуважніший».
  • Які квіти вплітають у віночок? Кожна квітка щось символізує. Айстра – сум, волошка – ніжність, мальва – красу, дзвоник польовий – вдячність, троянда – здоров’я, ромашка – мир.
  • Які ще іменники вжила поетеса у своєму вірші?

Ой віночку, мій віночку,

В нього я вплету, що схочу:

Ружі, маки і барвінок,

І стебельце материнок.

Ще вплету казки чудові,

Пишні грона калинові

І пісні про Україну.

Я віночок свій надіну

На голівоньку русяву –

Хай красується на славу.

  • І так, ми вирушаємо на мовну галявину.
  • Які завдання нам пропонує І квітка?

1 квітка – «Мовна розминка».

  • Яка частина мови називається іменником?
  • Чи всі іменники мають множину?
  • Які два числа має іменник?
  • Що таке власні іменники? Загальні?

(Після відповідей учениця прикріплює квітку на віночок).

2 квітка приготувала для вас словниковий диктант:

Земля, розказати, спитати, ім’я, вересень, безкінечний.

    Продовжуємо наш диктант. Записуючи слова-відгадки:

  • У світі одна, всім потрібна вона.(Батьківщина).
  • Від ляку тремтить, швидко біжить.(Заєць).
  • Маю жовтий вусок, запашний колосок. Буде з мене мука й паляниця м’яка. (Пшениця).
  • «Наполегливим» записати ще 3 слова, правопис яких треба запам’ятати.
  • Підкреслити орфограми. Визначити рід іменників.

3 квітка хоче, щоб ви відповіли на питання, які слова є назвами істот і неістот. ( Учні пригадують правило і виконують завдання).


«Наполегливі»

Гра «Мета грами».

Переставте букви, щоб вийшло нове слово – назва істоти:

Село – оселя, лісок – сокіл, ручка – курча, тік – кіт.

 

«Старанні»                Гра «Анаграми».

Замінити підкреслену букву в словах так, щоб нові слова відповідали на питання хто?

Тин – лин, ребра – зебра, палка – галка, сюди – люди, лавка – мавка.


4 квітка хоче запитати за чим змінюється іменники?

(За числами і відмінками).

  • Скільки відмінків має іменник?

а) Гра « Мікрофон».  Усно провідміняйте слово айстра.

б) Запишіть це слово каліграфічно.

Довідка.

Чи знаєте ви, чому таку назву має ця квітка?

(Рання осінь дарує нам чудові айстри. Назва цієї квітки походить від грецького слова astr, що означає зірка. Поетична легенда розповідає, що перша квітка айстри виросла з порошинки, яка впала на землю із зірки, тому тихої зоряної ночі у квітнику чути ледь вловимий шепіт – то айстри розмовляють з зірками).

в) Хвилинка творчості.

Скласти твір-мініатюру на теми: «Одне дерево – не ліс, але…», « Одна квітка – не букет, але…».

5 квітка пропонує поставити іменники, що в душках, у правильній формі. Завдання на картках. Спишіть. Слова, що в душках, поставте у правильній формі.

Завдання на картках.

  • Спишіть. Слова, що в дужках, поставте у правильній формі.

Зима. Тумани сизі.

І річка спить у (крига).

Замерзла на морозі

Берізка при (дорога).

І холодно у лісі

Кленку, калині (вільха),

З зимою на одинці

Не страшно лиш (ялинка).

  • Завдання учні виконують диференційовано.

«Старанні»

Вкажіть відмінок іменників, форму яких ви змінили.

«Наполегливі»

Підкреслити всі іменники, визначити відмінки.


 

  • Як розрізняють форми давального і місцевого відмінків?

 

Робота в групах.

6 квітка. Ельф з цієї квітки хоче перевірити, як ви засвоїли правопис іменників в орудному відмінку.

І група – ІІ група

З’єднай іменники чоловічого роду та їхні закінчення в орудному відмінку.


край

стіл

меч

школяр

слюсар

гай

кінь

 

-ом

 

-ем

 

-єм

 

гай

ліс

тротуар

столяр

ячмінь

учень

вітер


ІІІ група

  • З’єднай іменники жіночого роду та їхні закінчення в орудному відмінку.

земля

зима

тиша

круча

-ою

-ею

-єю

 

лінія

лілія

дорога


IV група

Вибрати рядок, в якому всі слова в орудному відмінку однини записані правильно.

а) чемністью, любов’ю, сіллю

б) сумішшю, юністю, матір’ю

в) ніжністю, зеленню, тінью.

 

Робота в парах. Завдання на картках

7 квітка. Ельф з цієї квітки хоче побачити, чи вмієте ви розрізняти відмінки.

Спишіть. Визначіть відмінки виділених іменників.

І ряд

Розкинувся у полі золотистий лан ярої пшениці.

Під час екскурсії діти прийшли на пшеничний лан.

 

ІІ ряд

Сонечко допомагає рости і квітці, і травичці, маленькому зайченятку, і малій дитинці.

Коли збирають хліб, люди велику надію покладають на сонечко.

 

ІІІ ряд

Мишенята знайшли в полі колосок.

На довгому стеблі розгойдувався колосок.

 

IV ряд

Думки про врожай хвилюють хлібороба.

У хлібороба руки пахнуть рідною матінкою-землицею.

 

8 квітка. Ельф цієї квітки приніс нам ще одне завдання.

  • Підсумуймо, що ми знаємо про іменник.

Диктант

Я землі цієї паросток зелений,

Я землі цієї крапля дощова,

Заплелись у мене, приросли до мене

Жито і дерева, квіти і трава.

Зробити морфологічний розбір слова «землі».

 

 

9 квітка. Ельф цієї квітки приготував для вас кросворд.

На попередніх уроках ми говорили про багатство і красу рідної мови.

А сьогодні, розв’язавши кросворд, ми дізнаємось, яких частин мови в українській мові є найбільше.

 

10 квітка принесла нам домашнє завдання.

Скласти невеликий твір «За лінню йде хвороба».

 

 

Додаток.

  • Антонім до слова «невдача»? –   Успіх.
  • Синонім до слова «бесіда»? –      Розмова.
  • Синонім до слова «племінниці»? – Небога.
  • Синонім до слова «мати»? –          Ненька.
  • Антонім до слова «старість»? –     Юність.
  • Антонім до слова «війна»? –          Мир.
  • Антонім до слова «тривога»? –   Спокій.
  • Тут яскравіше наведені деякі букви.

Прочитайте їх зверху вниз.

  • То яких слів найбільше в українській мові? (іменників).

(так, саме іменник «взяв собі на плечі велике діло – визначати речі»).

 

 

 

1

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Михайліченко Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
1275
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку