Узгоджені та неузгоджені означення

Про матеріал
Урок з української мови, у якому присутні різні цікаві форми роботи, з допомогою яких засвоєння нового матеріалу пройде швидко,а головне - навчальна мета буде досягнута.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              ( Урок української мови, 8 клас )

 

 

 

 

 

 

 Вчитель:  Семенова Алла Олексіївна

 

 

 

 

 

 

Тема. Означення. Узгоджені й неузгоджені означення .

Мета: повторити, узагальнити й систематизувати знання учнів про означення; удосконалювати вміння розпізнавати означення у тексті, визначати його типи та граматичні відношення з головними членами речення; формувати вміння зв’язно й аргументовано висловлювати свої думки; виховувати  у дітей доброту, щирість, повагу до людей.

 Очікувані результати:

  • Вільно оперувати теоретичним матеріалом;
  • Застосовувати  набуті знання на практиці;
  • Розрізняти та правильно визначати узгоджене та неузгоджене означення;

Тип уроку: комбінований (засвоєння та застосування знань та вмінь)

Обладнання: мультимедійна система, учительська презентація.

 

                                               Хід уроку

                                                                                  Який чарівний, дивовижний світ! 

                                                                        І ми на цій планеті — люди.
                                                                       Учись добро творити з юних літ, 

                                                                       Тоді й тобі самому добре буде.

                                                                                                          Н.Красоткіна 

 

 

І. Організація класу

Чуттєво-емоційне налаштування на роботу

  • Я думаю, ви зрозуміли даний вислів. Я хочу, щоб наш урок плідно пройшов у добрі, щирій атмосфері.

ІІ. Актуалізація опорних знань з теми

  1. Словниковий диктант з тем « Написання префіксів  - пре,  - при, - прі, - пере , -з, -с».

 

Предобрий, переосмислити , приборкати, прірва ,переоцінити, притихнути, преамбула, прилягти, зробити, зів’янути, схопити, пресердитий, прекислий, зсунути, скинути , зіскочити, прізвище, прицілитися, сколихнути, зітхнути.

Словникова робота.

Преамбула (від  лат. praeambulum — «введення»)  вступна частина важливого нормативного документу: конституції, закону, декларації, міжнародного договору, енциклопедичних статей.

Преамбулою також часто зветься вводна частина великих наукових праць.

 

  • Виділіть 4 букву, яке слово ви прочитали?Як ви розумієте значення слова «доброта»?

 

2.Розбір речення.

Запишіть прислівя, підкресліть у ньому головні і другорядні члени речення. Поясніть його зміст. Наведіть власні приклади прислів ів.

До доброї криниці стежка утоптана.
 

Оцінка.Мотивація.Висновок.

ІІІ. Повідомлення  теми, мети і завдань  уроку.

  1. Робота із системою орієнтирів.

                                          ОЗНАЧЕННЯ

Що ми знаємо?

Що хочемо дізнатися?

Що дізналися?

ІV. Мотивація навчальної діяльності

  •  Знання з даної теми нам необхідні, бо правильне вживання означень свідчить про культуру мовлення.
  •  

V. Первинне усвідомлення матеріалу.

1.  Теоретичний матеріал.

Узгоджені означення вживаються в одному роді, числі, відмінку, в якому стоїть означувальне слово.

Узгоджені означення виражаються:

  •  прикметниками                                                 ( тепла осінь)
  •  дієприкметниками                                         ( прочитаний вірш)
  •  порядковими та кількісними числівниками

( крім З.в.)                                                        ( перший іспит)

  •  займенниками                                                ( моє враження)

 

 

 

 

Неузгоджене  означення  приєднується до головного слова граматичним зв'язком керування та прилягання.

Неузгоджені означення виражаються:

  •   Іменником                           ( очі (які?) хлопця)
  •  займенником (її, їх, його)    ( їхні( чиї?) дороги )
  •  прислівником                       ( скеля (яка? ) праворуч)
  • неозначеною формою дієслова (мистецтво (яке?) слухати)

 

  1. Первинне усвідомлення.( 2-3 учні)

 

  1. Робота з  підручником.  ( стр.103 – 104)

VІ. Закріплення й осмислення.

  1. Робота з текстом.

Прочитайте. Назвіть  означення разом з означувальним словом, визначте  вид і частину мови, якою  виражене означення .

 Доброта — це співчуття, щирість і щедрість людської душі і велика любов. Добра людина з прихильністю і  любов’ю ставиться не лише до людей, а й до рослин і тварин. Адже ми — частинка живої природи. Всім однаково боляче, коли нас ударять, всім однаково образливо, коли нас принижують. Тому добра людина не образить, не принизить і не завдасть нікому болю, бо ми наділені розумом, вміємо мислити, розуміти, говорити, співчувати, любити.

 

  • Як ви розумієте прочитане?

 

2. Розподільний диктант

Випишіть словосполучення  у дві колонки, залежно від того, яке в них означення: 1) узгоджене, 2) неузгоджене.

 

  1. Гостра потреба,  сьомий день, колишня пригода, гучний звук, раптовий сніг, густий туман.
  2.        Хлопець в окулярах, усякі історії, рука товариша, гостра потреба, котлета по- київськи, бажання говорити.

   3. Конструктивна вправа.

І варіант

Перепишіть, замінюючи неузгоджені означення узгодженими.

 

Дорога на Каховку, прикмети січня, свята народу, зібрання молоді, період грудня,стіл із дуба, сюжети осені, морози на Стрітення.

ІІ варіант.

 Перепишіть, замінюючи узгоджені означення неузгодженими.

Вишнева гілочка, вовчий голос, андріївські вечорниці, зоряне небо,учнівський зошит,гречаний мед,дитяче свято.

3.Творча робота.

Написати  міні – твір « Найдобріша людина на землі».

 

VІІ. Узагальнення та систематизація вивченого

 

1.Виконайте тести:

  1. Означення – це…: а) головний член речення; б) другорядний член речення; в) особливий член речення; г) однорідний член речення.
  2. Означення відповідає на питання: а) хто? що? який?; б) котрий? на чому? на кому?; в) де? коли? звідки?; г) котрий? чий? який?
  3. Означення є : а) узгоджені, неузгоджені, б) однорідні, в) неоднорідні.
  4. Вид зв’язку між неузгодженим означенням й означуваним словом: а) керування і прилягання , б)узгодження і прилягання, в)  прилягання.
  5. Іменником виражається: а) узгоджене означення, б) неузгоджене означення.
  6. Вид зв’язку між  узгодженим означенням й означуваним словом: а) прилягання, б) керування, г) узгодження.
  7.  

VІІІ. Підсумок уроку

 

1. Робота із системою орієнтирів( заповнення таблиці)

2. Вправа  « Мікрофон».

 

ІХ. Домашнє завдання

Вивчити теоретичний матеріал підручника , вправа 142, стр.106.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
doc
Додано
27 січня 2019
Переглядів
7075
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку