( Урок української мови, 8 клас )
Вчитель: Семенова Алла Олексіївна
Тема. Означення. Узгоджені й неузгоджені означення .
Мета: повторити, узагальнити й систематизувати знання учнів про означення; удосконалювати вміння розпізнавати означення у тексті, визначати його типи та граматичні відношення з головними членами речення; формувати вміння зв’язно й аргументовано висловлювати свої думки; виховувати у дітей доброту, щирість, повагу до людей.
Очікувані результати:
Тип уроку: комбінований (засвоєння та застосування знань та вмінь)
Обладнання: мультимедійна система, учительська презентація.
Хід уроку
Який чарівний, дивовижний світ!
І ми на цій планеті — люди.
Учись добро творити з юних літ,
Тоді й тобі самому добре буде.
Н.Красоткіна
І. Організація класу
Чуттєво-емоційне налаштування на роботу
ІІ. Актуалізація опорних знань з теми
Предобрий, переосмислити , приборкати, прірва ,переоцінити, притихнути, преамбула, прилягти, зробити, зів’янути, схопити, пресердитий, прекислий, зсунути, скинути , зіскочити, прізвище, прицілитися, сколихнути, зітхнути.
Словникова робота.
Преамбула (від лат. praeambulum — «введення») — вступна частина важливого нормативного документу: конституції, закону, декларації, міжнародного договору, енциклопедичних статей.
Преамбулою також часто зветься вводна частина великих наукових праць.
2.Розбір речення.
Запишіть прислівя, підкресліть у ньому головні і другорядні члени речення. Поясніть його зміст. Наведіть власні приклади прислів ів.
До доброї криниці стежка утоптана.
Оцінка.Мотивація.Висновок.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ОЗНАЧЕННЯ |
||
Що ми знаємо? |
Що хочемо дізнатися? |
Що дізналися? |
ІV. Мотивація навчальної діяльності
V. Первинне усвідомлення матеріалу.
1. Теоретичний матеріал.
Узгоджені означення вживаються в одному роді, числі, відмінку, в якому стоїть означувальне слово.
Узгоджені означення виражаються:
( крім З.в.) ( перший іспит)
Неузгоджене означення приєднується до головного слова граматичним зв'язком керування та прилягання.
Неузгоджені означення виражаються:
VІ. Закріплення й осмислення.
Прочитайте. Назвіть означення разом з означувальним словом, визначте вид і частину мови, якою виражене означення .
Доброта — це співчуття, щирість і щедрість людської душі і велика любов. Добра людина з прихильністю і любов’ю ставиться не лише до людей, а й до рослин і тварин. Адже ми — частинка живої природи. Всім однаково боляче, коли нас ударять, всім однаково образливо, коли нас принижують. Тому добра людина не образить, не принизить і не завдасть нікому болю, бо ми наділені розумом, вміємо мислити, розуміти, говорити, співчувати, любити.
2. Розподільний диктант
Випишіть словосполучення у дві колонки, залежно від того, яке в них означення: 1) узгоджене, 2) неузгоджене.
3. Конструктивна вправа.
І варіант
–Перепишіть, замінюючи неузгоджені означення узгодженими.
Дорога на Каховку, прикмети січня, свята народу, зібрання молоді, період грудня,стіл із дуба, сюжети осені, морози на Стрітення.
ІІ варіант.
–Перепишіть, замінюючи узгоджені означення неузгодженими.
Вишнева гілочка, вовчий голос, андріївські вечорниці, зоряне небо,учнівський зошит,гречаний мед,дитяче свято.
3.Творча робота.
Написати міні – твір « Найдобріша людина на землі».
VІІ. Узагальнення та систематизація вивченого
1.Виконайте тести:
VІІІ. Підсумок уроку
1. Робота із системою орієнтирів( заповнення таблиці)
2. Вправа « Мікрофон».
ІХ. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал підручника , вправа 142, стр.106.