Уживання великої літери

Про матеріал
Формувати предметні компетентності: - знати й пояснювати особливості написання власних назв із великої літери та з використанням лапок, відшукувати в тексті власні назви, грамотно писати власні назви, використовувати їх у мовленні, звертати увагу на роль іменників - власних назв у мовленні, удосконалювати орфографічні навички і вміння; формувати вміння обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом;розвивати пам’ять, мислення, увагу;відчувати любов, повагу та гордість до рідного міста.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Червоноградський гірничо-економічний фахови й коледж

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

практичного заняття

 

з дисципліни

«Українська мова»

(назва)

на тему:

« Уживання великої літери»

(назва)

 

 

 

                                                                                                                                                  

 

                                                                                                                 Викладач  Заяць О.В.

 

 

                                                              

                                                                   Розглянуто і схвалено на

                                                                     засіданні циклової комісії

                                                                  гуманітарних  дисциплін

                                               (назва)

                                                     Протокол  №___

                                                                           від  “___” __________ 20__ р.

                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

формувати предметні компетентності:

-         знати й пояснювати особливості написання власних назв із великої літери та з використанням лапок, відшукувати в тексті власні назви, грамотно писати власні назви, використовувати їх у мовленні, звертати увагу на роль іменників - власних назв у мовленні, удосконалювати орфографічні навички і вміння;  формувати вміння обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом;розвивати пам’ять, мислення, увагу;відчувати любов, повагу та гордість до рідного міста.

формувати ключові компетентності:

-         спілкування державною мовою: грамотно висловлюватися усно й письмово, конструювати висловлювання на пропоновану тему;

-         інформаційну: діяти за алгоритмом, аналізувати мовні явища, розвивати медійну грамотність;

-         учитися впродовж життя: учитися аналізувати інформацію, критично оцінювати її, робити висновки;

-         соціальну та громадянську: висловлювати позицію стосовно певних суспільних проблем, працювати на результат;

-         загальнокультурну - формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності;

-         здоров’язбережувальну: дбати про екологію довкілля та своє здоров’я.

 

Загальні компетентності:

- здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями;

- здатність пошуку, оброблення та аналізу інформації та приймати обґрунтовані рішення.

Фахові компетентності:

- готовність студента засобами української мови успішно взаємодіяти в процесі розв'язання типових проблем:

- здатність спілкуватися державною мовою.

Тип заняття: практичне заняття узагальнення і систематизації.

Прийоми: сторітеллінг, ребус, опитування, складання інтелект-карти, логічні вправи, інтерактивні вправи, віртуальна подорож, мовознавча вікторина, хмара слів, розв’язання компетентнісних завдань, творча робота .

Література:

1. Авраменко О. М.: Українська мова (рівень стандарту). Підручник для 10 кл. – К.: Грамота, 2018 р.

2. Ющук І.П.: Практикум з правопису української мови – К.: Освіта, 2013 р.

 

Перебіг заняття

І. Організаційний момент

1.1 Привітання студентів. Перекличка.
1.2 Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності студентів.

ІІ. Підготовка до сприймання. Мотивація навчальної діяльності.

Ця тема для вас не нова, і на домашнє завдання слід було повторити правопис власних назв. На столах у вас опорна таблиця «Велика літера та лапки у власних назвах», яку ви можете використовувати протягом заняття.

Це одна з тем, засвоївши яку, ви зможете пишатися собою.

Сподіваюся на плідну співпрацю на занятті і на вашу активність.

ІІІ. Ознайомлення студентів з темою та навчальними цілями заняття

Емоційна зарядка

Коли життя ти не учасник, а тільки свідок віддаля,— дарма чекатиме прекрасних від тебе подвигів земля (М. Рильський).

1. Етап орієнтації (орієнтаційний)

Створення сприятливої атмосфери.

2. Етап мотивації

Ребус стане для вас розминкою. Тож складіть, будь ласка, ребус до назви нашого міста.

3. Оголошення та запис теми заняття.

Темою заняття є «Уживання великої літери» саме на власних назвах Червоноградщини.

4. Етап актуалізації опорних знань. 

Знаю                                               Хочу знати                                          Дізнався

- Які назви належать до власних?

- Чим власні назви відрізняються від загальних?

- Які правила правопису пам’ятаєте?

- За якої умови власні назви беруть у лапки?

- Навіщо знати правила вживання великої і лапок у власних назвах?

Працюємо з теоретичним матеріалом, використовуючи таблиці.

Велика буква вживається з розрізнювальною метою (розрізнювальний принцип правопису).

Правило

Приклади

Власні імена

З великої букви пишуться (крім загальних назв типу професор, письменник, князь і под.):

1. Індивідуальні імена людей, по батькові, прізвища, прізвиська, назви дійових осіб у казках, байках, клички тварин, імена міфічних істот:

князь Ярослав Мудрий, Леся Українка,

Каменяр (про І. Франка), письменник Іван Семенович Нечуй-Левицький; Мавка, Дід Мороз, котик Мурчик, собака Білий Бім Чорне Вухо, бог Перун, Дажбог, Зевс.

2. Прізвища людей, вживані у загальному значенні, якщо вони не перетворилися у загальні назви, тобто не втратили свого індивідуального значення:

нам потрібні Бербанки й Симиренки.

3. Назви найважливіших релігійних понять:

Бог, Аллах, Святий Дух, Син Божий, Мати Божа, Біблія, Євангеліє, Новий Завіт, Коран, Тора.

З малої букви пишуться:

1. Імена та прізвища людей, які втратили значення власних назв і стали загальними:

донжуа́н, ловела́с, ме́нтор, мецена́т, робінзо́н, бра́унінг (пістолет), галіфе́ (штани), ди́зель (двигун), макінто́ш (плащ), макси́м (кулемет), рентге́н (апарат).

2. Якщо прізвища (імена) вживаються зневажливо, та в інших випадках:

жалюгідні квіслінги (зрадники), ударив перун (грім), іван-чай (трава), ампер (одиниця сили струму — від прізвища фізика А. Ампера).

3. Назви народів, племен, а також людей за національною ознакою або за місцем проживання:

ара́би, африка́нці, латиноамерика́нці; ацте́ки, іроке́зи, поля́ни; украї́́нка, білору́ска, лати́ш, француз, запорі́жці, кия́ни, львів’я́ни.

4. Родові назви міфологічних істот: ангел, муза;
назви порід тварин: бульдог, пінчер, вівчарка;
назви груп тварин, хоча вони походять від індивідуальних кличок: лиски, каштанки.

5. Пишемо з малої букви у вигуках та усталених словосполученнях, що використовуються в розмовній мові, де слова Бог, Господь та ін. не вживаються як їх найменування:

бо́же, го́споди, їй-бо́гу, го́споди бо́же мій, бо́же збав (крім випадків, коли слова Боже, Господи є звертанням до Бога);
бог зна що (невідомо що), бог зна коли́ (невідомо коли), госпо́дь з тобо́ю (ва́ми) (вживається як здивування, заперечення, докір), бог з ним (з тобо́ю) (вживається на знак згоди, примирення, прощення та ін.).

Прикметники, утворені від індивідуальних назв

З великої букви пишуться:

1. Утворені від власних назв присвійні прикметники на –ів /-їв (-ов-, -ев-), -ин /-їн:

Грінченків словник, Шевченкове слово, Білашева пісня, Сосюрина лірика.

2. Присвійні прикметники, утворені від іменників – власних назв і входять до складу назв, що мають значення “імені когось ”, “пам′яті когось”:

Нобелівська премія, Шевченківська премія, Франківська кімната.

З малої букви пишуться:

1. Присвійні прикметники, утворені від власних особових імен за допомогою суфіксів -івськ-/ -ївськ, -евськ-/ -євськ, -инськ- / -інськ-/ -їнськ-:

шевченківські традиції, франківські кларнети, тургенєвські герої.

2. Присвійні прикметники, що входять до складу складних фразеологічних сполук і наукових термінів:

ахіллесова п’ята (вразливе місце), авгієві стайні (щось занедбане), дамоклів меч (постійна загроза), прокрустове ложе (надумане неправильне мірило), сізіфова робота (марна праця), петрів батіг (рослина), архімедова сила, бертолетова сіль, віттова хвороба.

3. Прикметники, що означають місцезнаходження об’єкта:

київські парки, дніпровські кручі.

Назви держав, адміністративно-територіальні назви

1. Усі слова пишуться з великої букви у назвах держав та адміністративно-територіальних одиниць:

Арабська Республіка Єгипет, Республіка Болгарія, Сполучені Штати Америки.

2. У назвах груп, об′єднань або союзів держав з великої букви пишуться усі слова, крім родових найменувань:

Європейський Союз, Балканські країни, Міжнародний рух Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, Співдружність Незалежних Держав,Троїстий союз.

3. Лише перше слово пишеться з великої букви у назвах автономних областей та округів, а також країв, областей, районів:

Волинська область, Краснодарський край, Ненецький автономний округ, Чернігівська область, Сквирський район.

Географічні та астрономічні назви

1. З великої букви пишемо всі слова (крім родових типу село, область, море, планета, сузір’я) у власних астрономічних, географічних назвах, назвах населених пунктів, споруд, урочищ тощо:

сузір’я Великий Віз, Полярна зірка, Європа, Волино-Подільська височина, Карпатські гори, мис Доброї Надії, ріка Дніпро; місто Біла Церква, село Нове Село, Голосіївський парк.

2. З великої букви пишуться назви вулиць (бульварів, провулків, проспектів), майданів (площ), парків, шляхів (залізничних, морських і т. ін.), каналів, течій (морських) і т. ін. (родові найменування вулиць пишемо з малої букви):

Андріївський узвіз, бульвар Тараса Шевченка, Львівська площа, майдан Незалежності, станція “Майдан Незалежності”, вулиця Ярославів Вал; Музейний провулок, Житомирська автострада, Стрийський парк, Північний морський шлях, Придніпровська залізниця.

3. Назви сторін світу захід, південь, північ, схід, норд-ост, південний захід звичайно пишуться з малої букви.
Якщо під цими назвами розуміються краї чи народи, тоді вони пишуться з великої літери: Західна Україна, курорти Півдня, говірки Північного Степу, країни Заходу, народи Близького Сходу, Північна Буковина, Південне Полісся, Південний берег Криму.

Назви установ, підприємств, організацій, партій, творчих спілок і колективів

1.У назвах найвищих вітчизняних і міжнародних організацій кожне слово пишеться з великої букви:

Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Конституційний Суд України, Верховний Суд України, Організація Об’єднаних Націй, Рада Безпеки ООН, а також Центральна Рада.

2.Тільки перше слово і власні назви пишуться з великої букви:

- назви центральних установ та організацій, міністерств, їх головних управлінь; установ місцевого значення:

Національний банк України, Міністерство освіти і науки України, Українське товариство охорони пам’яток історії та культури, Вінницький міськвиконком, Львівський обласний відділ охорони здоров′я, Бородянський відділ освіти Київської області
(але: планово-економічний відділ Київської міської державної адміністрації);

- академії, вищі навчальні заклади, науково-дослідні установи, музеї, театри, кінотеатри, парки культури й відпочинку:

Національна академія наук України, Київський університет імені Бориса Грінченка, Палац культури “Україна”, Кінотеатр імені О. Довженка, Парк культури імені М. Рильського;

- назви підприємств, установ, культурних та освітніх закладів:

Книжкова палата, Київський військовий округ, Київський театр оперети;

- назви партій, міжнародних і закордонних центральних професійних та громадських організацій:

Демократична партія України, Всесвітній конгрес прихильників миру, Федерація незалежних профспілок України, Лейбористська партія Великобританії, Міжнародний валютний фонд;

- назви пам’яток архітектури, замків, храмів:

Андріївська церква, Печерська лавра, Софіївський собор, Золоті ворота;

Назви історичних епох і подій, знаменних дат

1. У назвах найшанованіших державних свят кожне слово пишеться з великої букви:

День Незалежності України, День Соборності України, День Конституції України
(Увага! Згідно з правилами попереднього правопису у цих назвах з великої букви писалося тільки перше слово: День незалежності України, День соборності України).

2. Перше слово і всі власні назви пишуться з великої букви:

- у назвах історичних подій, епох, війн, повстань, знаменних дат:

Друга світова війна, епоха Відродження, Полтавська битва, Коліївщина, Семирічна війна, Паризька комуна; День знань, День української писемності та мови;

- у назвах релігійних свят і постів:

Великдень, Петра і Павла, Покрова, Різдво, Великий піст, Зелені свята;

Назви посад, звань, титулів

1. З великої букви пишуться назви найвищих вітчизняних урядових посад:

Президент України, Голова Верховної Ради України, Генеральний прокурор України.

З малої букви пишуться:

1. Назви посад, звань, учених ступенів:

декан, академік, народний артист України;
академік Глушков (але вулиця Академіка Глушкова)

2. Назви титулів, рангів, чинів:

імператор, князь, король;
граф Каліостро, король Лір, леді Макбет, доктор Ватсон.

3. Назви найвищих державних посад у закордонних країнах:

президент США, прем′єр-міністр Великобританії.

Велика буква в особливому стилістичному вживанні

1. В актах міжнародного значення, у дипломатичних документах, в авторському договорі, в угодах і т. ін. з великої букви пишемо такі найменування:

Надзвичайний і Повноважний Посол, Великі Договірні Сторони;
Автор, Видавництво;
Замовник, Виконавець.

2. З великої букви пишемо займенники Ви, Ваш як формат ввічливості у звертанні до однієї конкретної особи в листах, офіційних документах тощо:

Повідомляємо Вам…, Вітаємо Вас…, у відповідь на Ваш запит…

3. З великої букви пишемо деякі загальні назви в контекстах, де наголошено на особливому змісті цих назв:

Батьківщина, Вітчизна, Честь, Людина, Мати.

Довідково! Філолог та мовознавець Олександр Авраменко дозволив писати назву країни росія з малої літери. На думку Авраменка, слова росія, рф цілком доречно писати з малої букви, виражаючи свою зневагу до країни-агресора. Міністерство культури та інформаційної політики України також опублікувало нові неформальні правила українського правопису. Згідно з ними з маленької тепер пишемо ще й путін і кремль.
P.S. Дехто пропонує писати ці слова з дуже маленької букви — росія, путін, кремль.

 

Мозковий штурм.

Назвіть правила вживання великої букви (з прикладами).

· Перевірте свої знання, звернувшись до Вікіпедії.

 

Моделювання слів

Від іменників, що стоять у дужках, утворіть прикметники за допомогою суфіксів -ів-, -ин- (-їн-) чи -івськ-, -инськ-. Запишіть їх з великої або малої букви у відповідній граматичній формі, поясніть правопис. З’ясуйте значення кожного словосполучення.

Поезії (Шевченко), рукописи (Нестора Літописця), словник (Грінченко), традиції (Франко), читання (Тичина), книжки (Андрій), батіг (Петро), сонети (Моцарт), премія (Нобель), праця (Сізіф), читання (Потебня), ддівчата (Чернігів), порожнина (Гаймор), дочка (Петренко), племінник (Олена), стипендія (Шевченко), ложе (Прокруст), хвороба (Базед), сіль (Бартолет), кручі (Дніпро), алеї (каштан), гай (береза), ідеї (письменник), запит (суддя).

 

«Ланцюжок». Коментоване письмо

Записати слова, розкриваючи дужки, і, де треба, поставивши лапки.

(Б,б)іловезька (П,п)уща, (Я,я)мало-(Н,н)енецький (А,а)втономний (О,о)круг, (О,о)рганізація (О,о)б’єднаних (Н,н)ацій, (П,п)рем’єр-(М,м)іністр України, (Д,д)епартамент (В,в)етеренарної (М,м)медицини, (К,к)онстутаційний (С,с)уд України, (У,у)каз (П,п)резидента України, (Е,е)поха (В,в)ідродження, (Н,н)обелівська (П,п)ремія, (Г,г)енеральний (Д,д)иректор, (Х,х)ернсонська (О,о)бласна (Р,р)ада (Н,н)ародних (Д,д)епутатів, (Г,г)енеральний (С,с)екретар ООН, (Н,н)аціональна (А,а)кадемія (Н,н)аук України, (Б,б)улонський (Л,л)іс, (С,с)півдружність (Н,н)езалежних (Д,д)ержав, (М,м)іжнародний (К,к)омітет (Ч,ч)ервоного (Х,х)реста, (Л,л)исичка-(С,с)естричка, (П,п)іфагорова (Т,т)еорема, (Д,д)ержавна (І,і)нспекція (М,м)іністерства (О,о)світи і (Н,н)ауки України, (Х,х)ерсонська (Ф,ф)абрика (К,к)расень, (П,п)олтавська (Б,б)итва, (Л,л)ауреат (Н,н)обелівської (П,п)ремії, (П,п)аризька (К,к)омуна, (О,о)рден (Д,д)ружби (Н,н)ародів, 8 (Б,б)ерезня, (О,о)рден (М,м)ати-(Г,г)ероїня, (М,м)едаль (З,з)а (В,в)ідвагу, (Ш,ш)евченківські (Ч,ч)итання, (А,а)хілесова (П,п)ята, (З,з)аслужений (Д,д)іяч (М,м)истецтв, (В,в)елика (В,в)едмедиця, (Т,т)уманність (А,а)ндромеди, (Н,н)ароди (П,п)івночі, (Н,н)абережна (Л,л)ейтенанта Шмідта, (П,п)роспект (Д,д)ружби (Н,н)ародів, (К,к)нижкова (П,п)алата, (А,а)генство (Ф,ф)ранс (П,п)рес, (С,с)танція (Ф,ф)астів-(П,п)ерший, (П,п)ечерська (Л,л)авра, (Р,р)енесанс, (Д,д)ень (Н,н)езалежності України, (А,а)ндрієві книжки, (П,п)ушкінські рукописи, (Т,т)тичинине слово, (Е,е)зопівська мова.

 

Дослідження-спостереження

Перепишіть, розкриваючи дужки; букви, де треба, замініть великими.

1. Земле (ш)евченкова, (з)емле (ф)ранкова, ниво, завіяна щастям-добром, вічна твоя соловейкова мова, вічна розмова (д)ністра із (д)ніпром (Д. Павличко). 2. Народжує (а)нтеїв земля (Л. Забашта). 3. Прийдешні (с)ократи до суті ітимуть крізь сутінь (Б. Олійник). 4. За свічадо було б мені (о)ко (м)орське поміж гір, а за стелю — небес голубі і бездонні намети (Л. Забашта). 5. Нескінченний (ч)умацький (ш)лях простягався у вічність двома велетенськими кривими коліями (О. Довженко). 6. Тяглись повільно в сутінках підводи (ч)умацьким шляхом млявої доби (Б. Олійник). 7. Найвеселіше ж було на (р)іздво та (н)овий (р)ік (А. Кащенко). 8. Один кінь у нас звався (м)урай, другий — (т)ягнибіда (О. Довженко). 9. Схиляю перед вами прапори, До ваших милиць припадаю низько, Учителі воєнної пори, В шинелях геніальні (с)ухомлинські! (Б. Олійник). 10. До Дніпра бредуть, як (Г,г)уллівери, з (О,о)болоні зведені доми (Д. Луценко). 11. Серед наших сучасників чимало (К,к)айдашів. 12. Русявокосі (Б,б)ерегині позолотили береги (Л. Костенко). 13. Утворення на (О,о)острові (М,м)ала (Х,х)ортиця (З,з)апорізької (С,с)ічі пов’язують з ім’ям (Д,д)митра (В,в)ишневецького (Із підручника). 14. Яскравими представниками (Е,е)похи (П,п)росвітництва були філософи Кант і Вольтер (Із підручника).

5. Етап цілепокладання

- формулювання мети і проміжних цілей заняття

- прогнозування змісту та результатів роботи

Хочу знати

6. Етап цілереалізації

1. Практична частина.

Формування предметної компетентності.

Орфографічний диктант із ключем.

Національна гвардія України, книгарня «Ярослав Мудрий», Андріївський узвіз, Києво-Могилянська академія, Музей магії, Шевченківська премія, озеро Синевир, видавництво «Дніпро», мис Доброї Надії, Кримський півострів, орден Пошани, Різдвяні свята, Аскольдова могила, Йосипове прохання, тернопільські фонтани.

Підкресліть першу літеру у тих власних назвах, у яких лише перше слово пишемо з великої літери. (НАШ КРАЙ)

Отже, крім мовної теми, ми сьогодні перегорнемо декілька сторінок з історії нашого краю, поговоримо про те, чим пишається наш край, здійснимо віртуальну екскурсію вулицями Червонограда.

 

Пояснювальний диктант.

          Запишіть речення. Поясніть орфограми.

Іван Пулюй дбав про національне відродження України, перекладав релігійну літературу, зокрема Біблію, боровся за створення українського університету у Львові, заснував фонд підтримки студентства у Відні.

     Поясніть орфограми, розділові знаки в реченні. Виконайте повний синтаксичний розбір речення. Зробіть звукозапис слова відродження, розберіть його забудовою.

 

Лексична робота. Пароніми. 

Пам’ятка - пам’ятник.

-        Пам’ятник – скульптурна споруда в пам’ять чи на честь кого-, чого-небудь.

-        Пам’ятка – предмет матеріальної культури минулого.

Скористайтеся словником паронімів (за потреби).

А які ще пам’ятки історії та культури нашого міста ви знаєте?

-         Робота з текстом

Виписати власні назви, пояснити уживання великої літери.

Палац Потоцьких в Червонограді

Великою популярністю користується палац Потоцьких у Львові. Однак, справжнім родинним гніздечком цього, мабуть, найвідомішого польського шляхетського роду, був палац не у Львові, а у їх власному містечку Кристинополі. Частина читачів мабуть задумається, де ж знаходиться, і чи досі існує, таке містечко. Так, існує, однак тепер ми його знаємо під назвою Червоноград.

         Місто Кристинопіль було засноване 1692 року краківським воєводою Феліксом Потоцьким. Свою назву воно отримало на честь дружини магната Кристини Любомирської. Разом з містом було закладено й укріплену резиденцію, яка за різними даними була чи то замком, чи то палацом.

        Уже 1736 року Франциск Салезій Потоцький розпочав перебудову первісної резиденції, маючи намір повністю позбавити її фортечних рис та перетворити у розкішний палац. За взірець взяли палац у Вілянуві під Варшавою. Процес зайняв 21 рік, за той час навіть мода встигла змінитися: починали ще за бароко, а закінчили в епоху класицизму. Проект перебудови належав відомому архітектору П’єру Ріко де Тірреджелі.
             Окрім палацу, до складу резиденції входили також господарські споруди та заїзди для гостей Потоцьких. Тут було 40 покоїв, кілька салонів, велика бальна зала, китайський кабінет і бібліотека.

        Навколо палацу лежав гарно впорядкований парк. Тут вже оглядалися не на Вілянув, а на сам Версаль: магнату сподобались французькі водяні каскади. В Кристинополі теж влаштовують водні канали, каскади і фонтани – тим більш, Західний Буг зовсім поруч з маєтком. Вода від заплави Солокії подавалася до спеціально влаштованого водосховища, а вже звідти – на водонапірну машину і шлюзи. З них – назад в річку. Такий собі “кругообіг води в Кристинополі”.  Саме цей спосіб дозволяв воді, що використовувалася для магнатської втіхи, завжди лишатися прозорою і чистою.

2 Прийом: логічні вправи.

Прийом «Лови помилку!»

-         Віртуальна екскурсія вулицями нашого міста.  Відеопрезентація.

А зараз ми зробимо віртуальну прогулянку вулицями нашого міста і звернемо увагу на написання власних назв і не тільки…

Знайдіть і виправте помилки в написанні слів. Обгрунтуйте їх написання правилами правопису. Укажіть тип помилки.

-        вулиця Львівська

-        капучино

-        лате

-        ресторан «Шато»

-        «Старе місто»

-        піцерія «Фігаро»

-        вулиця Лесі Українки

-        мережа магазинів «Рукавичка».

- Відеопрезентація студентів про складні випадки написання власних назв і лапок у власних назвах.

3 Прийом: мовознавча вікторина.

Назвати якомога більше відомих споруд міста, пояснити їх походження та історію, фабрик, заводів, підприємств, видавництв, ресторанів, комплексів.

Правопис згаданих назв з’ясуємо за допомогою інтерактивної вправи.

Пояснити правопис. https://cutt.ly/s9veEys

Висновок: назви підприємств, газет, ансамблів, ресторанів тощо пишемо в

лапках.

Складіть зі словосполученням ( на вибір), що пишуться без лапок, односкладне

питальне речення. Вкажіть його вид.

Зі словосполученням (на вибір), що пишуться в лапках, складіть просте

ускладнене речення. Вкажіть вид ускладнення.

4 Прийом: Хмара слів

Скласти хмару слів з назв вулиць нашого міста.

  1. Лінгвістична задача. Складіть пари речень так, щоб в одному вживалася власна назва, а в іншому – загальна.

Роман – роман, «Рукавичка» - рукавичка, Дівоча (вулиця) – дівоча (забава). 

  1. Підсумок заняття:

-         Рефлексія змісту соціокультурної змістової лінії.

Доповнити сенкан про Червоноградщину прикметниками й дієсловами.

Червоноградщина

(Рідна, найдорожча, талановита, щедра, красива)

(Дивує, захоплює, заворожує)

Прибужжя – мій рідний край.

Батьківщина

 -  Запишіть назви відомих у Червонограді:

а) вищих навчальних закладів, бібліотек, архівів, спортивних споруд;

б) церков, пам’яток історії й архітектури, пам’ятників;

в) музеїв, театрів, шкіл, видавництв;

г) готелів, ресторанів, кафе, магазинів, туристичних агентств, бюро, санаторіїв;

д) банків;

е) державних установ , іноземних представництв.

● Поясніть вживання великої та малої літер, а також лапок.

-         Рефлексія змісту навчального матеріалу.

Прийом «Незакінчене речення»

  • Сьогодні я дізнався…
  • Було цікаво…
  • Я зрозумів, що…
  • Заняття  дало мені для життя…
  • Мені захотілося…
  • Мене надихнуло…

Рефлексія

Тож підіб’ємо підсумки, повертаючись до нашої колонки, що була на початку заняття «Дізнався».

- Що дізналися із заняття?

- Чи досягли поставленої мети?

- Що після заняття зможете?

Акмеологічна скарбничка

  • Написання власних назв бажано перевіряти за словником.
  • Мій край – чарівний і неповторний, земля талановитих людей.
  • Я хочу дізнатися більше про відомих людей Червоноградщини.

-         Рефлексія настрою. Комплімент-похвала: «Дякую всім за заняття. Ви були дуже активними і показали чудові результати!»

Оцінювання студентів.

Домашнє завдання та інструктаж до нього.

Виконайте вправу з підручника.

Напишіть есе на тему «Мій вибір — жити й творити в Україні».

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

Інтелект-карта

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

Хмара слів

 

Проспект Шевченка

Вічева площа, Бічна Шевченка

Р.Купчинського, В.Івасюка

Кристинопільська, В.Стуса

Вишнева, Дівоча, Промислова

Св.Володимира, княгині Ольги, Будівельна

С.Бандери, Над Бугом, Набережна

 

 

 

 

 

 

Довідка

Правопис назв людей, тварин, персонажів, релігійних, географічних і астрономічних понять

З великої літери пишемо:

  • власні імена людей, по батькові, прізвища, псевдоніми, прізвиська: Тарас Григорович Шевченко, Леся Українка, Дніпрова Чайка;  
  • імена персонажів казок, байок, легенд, міфів: Іван-Побиван, Червона Шапочка, Вовк, Дажбог, Купайло, Зевс;  
  • клички свійських тварин, а також приручених або дресированих звірів і птахів: Сірко (собака); Сніжинка (кішка); Стріла (кобила); Сивий (віл); Зірка (корова); Фараон (папуга).

Зверни увагу!

Імена та прізвища людей, які стали загальними назвами, пишемо з малої букви: меценат, робінзон, макінтош (плащ), рентген (апарат), дизель (паливо).

  • назви сторін світу, які вживаються на означення країн, народів: країни Заходу, Далекий Схід, Західна Україна, народи Півночі;
  • географічні назви: Україна, Полтава, Чорне море, Альпи;
  • назви держав, областей, районів пишемо з великої букви: Україна, Київська область, Ужгородський район.
    Якщо назва держави складається з кількох слів, то всі слова пишемо з великої букви: Об'єднані Арабські Емірати; Саудівська Аравія.
  •  усі слова астрономічних назв, а також народних назв сузір’їв і галактик: Велика Ведмедиця, Чумацький Шлях, Великий Віз;
  • назви орденів, державних нагород: орден Держави, орден князя Ярослава Мудрого;
  • назви пам’яток архітектури, замків, храмів: Андріївська церква, Колізей, Пантеон, Почаївська лавра;
  • назви релігійних понять, церковних книг: Бог, Богоматір, Біблія, Євангеліє.

Зверни увагу!

Слова Земля, Місяць, Сонце пишуться з великої букви тоді, коли вони вживаються як астрономічні назви: Навколо Сонця обертається Земля зі своїм супутником Місяцем. АЛЕ: обробіток землі, схід сонця.

Правопис назв історичних подій, епох, календарних періодів і свят, суспільних заходів

Лише перше слово пишемо з великої букви у назвах культурних, спортивних заходів міжнародного або загальнодержавного значення: Олімпійські ігри, Міжнародний рік дитини, АЛЕ  день інформації, санітарний день.

У назвах історичних і календарних дат або свят з великої літери пишемо перше (або єдине) слово: День знань, День учителя, Новий рік, Відродження, епоха Бароко.

Зверни увагу!

АЛЕ! День Незалежності України, Свято Перемоги (День Перемоги).
 

Якщо у назві свята початковий числівник написаний цифрою, то наступне слово пишеться з великої літери: 8 Березня.

З великої літери пишемо лише перше слово назв навчальних закладів, церков, монастирів, ікон: Православна церква України, Десятинна церква, Національна академія наук України.

Усі слова з великої літери  пишемо в назвах органів влади, державних, міжнародних установ: Верховна Рада України, Конституційний Суд України, Організація Об'єднаних Націй, Рада Європи.

У назвах найвищих державних посад та посад керівників міжнародних організацій з великої літери пишемо перше (або єдине) слово: Президент Сполучених Штатів Америки, Голова Верховної  Ради України, Генеральний секретар ООН, Прем'єр-міністр Канади.

 

Ресурс 11.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Правопис власних назв ( тести )

  1. Правил уживання великої літери дотримано в усіх словах рядка

А Західна Україна, країни Заходу

 Б Президент України, Президент фірми «Мрія»

 В Арабська Республіка Єгипет, Міністерство Освіти і Науки України

 Г гора Говерла, Київський Національний Університет

 Д Полтавські вулиці, Полтавська битва

  1. Правил уживання великої літери дотримано в усіх рядках, ОКРІМ

А франківські сонети, Франкові твори

 Б Верховна Рада України, вчена рада університету

 В Соціологічний факультет, бог Зевс

 Г авгієві стайні, Андріївський узвіз

 Д Харківська загальноосвітня школа І—ІІІ ступенів № 131

  1. Правил уживання лапок у власних назвах дотримано в усіх рядках, ОКРІМ

А станція метро «Наукова»

 Б аеропорт «Бориспіль»

 В книга «Біблія»

 Г орден «За заслуги»

 Д цукерки «Каракум»

  1. Прочитайте уривок.

На кого завзявся (1) каїн?

Боже, покарай! —

Понад все вони любили

Свій коханий край.

Вмерли в (2) новім (3) заповіті

З славою (4) святих. —

На (5) аскольдовій могилі

Поховали їх.

Із малої літери треба писати слово після цифри

А 2                     Б 1                        В 4                      Г 3                    Д 5

  1. Прочитайте уривок.

Після (1) міськради, за вулицею (2) прорізною, (3) хрещатик завертає праворуч і, порозсувавши будинки далі од себе, утикається на (4) європейській (5) площі у (6) філармонію.

Із великої літери треба писати всі слова після цифр

А 2, 3, 4             Б 1, 2, 3              В 1, 3, 4               Г 4, 5, 6                 Д 1, 4, 6

  1. НЕПРАВИЛЬНО вжито прийменник у словосполученні

А у разі небезпеки                     Б на протязі дня                          В на адресу

Г на прохання                             Д за дорученням

  1. (1) На (р,Р)іздво, коли звідусіль лл..ється св..яткова музика, слух ніжить прегарна композиція (щ,Щ)едрівки: «Щедрик, щедрик, щедрівочка, прилетіла ластівочка...». (2) Ця різдв..яна українська народна пісня отримала всесвітню популярність в обробці Миколи Леонтовича. (3) Він працював учителем хорового співу й диригентури в різних школах на (п,П)оділлі, Київщині та Катеринославщині, а як композитор виховувався під впливом славного батька української музики Миколи Лисенка. (4) У листопаді 2016 року до сторіччя від дня першого виконання «(щ,Щ)едрика» стартував флешмоб: кілька десятків представників різних країн, об..єднані захопленням композицією опублікували в мережі Інтернет відеозапис із її виконанням.

У тексті з великої літери треба писати всі слова, ОКРІМ

 А (щ,Щ)едрівки                  Б (р,Р)іздво              В «(щ,Щ)едрика»              Г (п,П)оділлі

  1. (1) На (р,Р)іздво, коли звідусіль лл..ється св..яткова музика, слух ніжить прегарна композиція (щ,Щ)едрівки: «Щедрик, щедрик, щедрівочка, прилетіла ластівочка...». (2) Ця різдв..яна українська народна пісня отримала всесвітню популярність в обробці Миколи Леонтовича. (3) Він працював учителем хорового співу й диригентури в різних школах на (п,П)оділлі, Київщині та Катеринославщині, а як композитор виховувався під впливом славного батька української музики Миколи Лисенка. (4) У листопаді 2016 року до сторіччя від дня першого виконання «(щ,Щ)едрика» стартував флешмоб: кілька десятків представників різних країн, об..єднані захопленням композицією опублікували в мережі Інтернет відеозапис із її виконанням.

У тексті з апострофом треба писати слово

 А св..яткова               Б лл..ється               В об..єднані             Г різдв..яна

  1. (1) На (р,Р)іздво, коли звідусіль лл..ється св..яткова музика, слух ніжить прегарна композиція (щ,Щ)едрівки: «Щедрик, щедрик, щедрівочка, прилетіла ластівочка...». (2) Ця різдв..яна українська народна пісня отримала всесвітню популярність в обробці Миколи Леонтовича. (3) Він працював учителем хорового співу й диригентури в різних школах на (п,П)оділлі, Київщині та Катеринославщині, а як композитор виховувався під впливом славного батька української музики Миколи Лисенка. (4) У листопаді 2016 року до сторіччя від дня першого виконання «(щ,Щ)едрика» стартував флешмоб: кілька десятків представників різних країн, об..єднані захопленням композицією опублікували в мережі Інтернет відеозапис із її виконанням.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

 А другому                       Б першому                   В четвертому                   Г третьому

  1. (1) На (р,Р)іздво, коли звідусіль лл..ється св..яткова музика, слух ніжить прегарна композиція (щ,Щ)едрівки: «Щедрик, щедрик, щедрівочка, прилетіла ластівочка...». (2) Ця різдв..яна українська народна пісня отримала всесвітню популярність в обробці Миколи Леонтовича. (3) Він працював учителем хорового співу й диригентури в різних школах на (п,П)оділлі, Київщині та Катеринославщині, а як композитор виховувався під впливом славного батька української музики Миколи Лисенка. (4) У листопаді 2016 року до сторіччя від дня першого виконання «(щ,Щ)едрика» стартував флешмоб: кілька десятків представників різних країн, об..єднані захопленням композицією опублікували в мережі Інтернет відеозапис із її виконанням.

Складним безсполучниковим є речення

 А друге                    Б перше                      В четверте                     Г третє

  1. Правил уживання великої літери дотримано в усіх реченнях, ОКРІМ

А Харківський Національний Університет — один із найстаріших університетів Східної Європи.

 Б Найвищим органом державної влади є Верховна Рада України, а главою держави — Президент України.

 В У 1648–1657 роках козаки під керівництвом гетьмана Богдана Хмельницького підняли велике повстання у Речі Посполитій, результатом якого стало створення в Наддніпрянщині самоврядної української держави — Війська Запорозького, або Гетьманщини.

 Г За князювання княгині Ольги, її сина Святослава й онука Володимира територія Київської Русі була розширена шляхом підкорення Києву сусідніх східнослов'янських, балтських і угро-фінських племен.

 Д 1798 року вийшло перші три частини бурлескно-травестійної поеми «Енеїда» Івана Котляревського, головною темою якої було відновлення козацької держави.

  1. Правило вживання лапок у власних назвах порушено в рядку

А Пісня «Плакала» українського гурту «KAZKA» потрапила до топ-10 світового чарту.

 Б Широку популярність у світі здобула серія картин Олега Шупляка «Двовзори» авторська назва картин-ілюзій з подвійним змістом).

 В Оксану Забужко нагородили Шевченківською премією в номінації "Публіцистика, журналістика" за збірник "І знов я влізаю в танк…».

 Г «Біблія» є священною книгою християн, однією з найвизначніших пам'яток світової релігійної думки.

 Д «Арсенальна» — станція Київського метрополітену. Розташована на Святошинсько-Броварській лінії між станціями «Хрещатик» і «Дніпро».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 січня
Переглядів
950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку