Презентація "Основні випадки чергування у — в, і — й".

Про матеріал
Пояснити закономірності чергування звуків як одну з умов милозвучності української мови; формувати загальнопізнавальні вмін¬ня знаходити слова із зазначеною орфограмою в текстах; удосконалю¬вати орфографічні й орфоепічні вміння.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Основні випадки чергування у-в, і-й

Номер слайду 2

Для досягнення більшої милозвучності в українській мові існують чергування звуків. Кожен із різновидів чергування виконує певну функцію. Українську мову недарма називають солов'їною й співучою.  Звуки в ній  завжди  поєднуються так, щоб вимову ніщо не ускладнювало. Одна з найважливіших умов милозвучності мови: слова можна розібрати й відділити одне від одного в процесі мовлення. Мелодійність мови досягається завдяки певним правилам: Уникаємо збігу голосних. Таке в українських словах допускається лише на межі префікса і твірної основи:  наодинці, виорав, неуважний. Уникаємо важкого для вимови збігу приголосних: користь — корисний, сердечний — серце, виїзд — виїзний. Якщо доводиться вибирати між збігом голосних і збігом приголосних, то насамперед усуваємо збіг голосних (хай навіть при цьому виникне збіг приголосних): жити в природних умовах, ходжу в старому одязі.

Номер слайду 3

В українській мові чергуються як прийменники у, в, так і префікси у-, в- у словах. У вживаємо для того, щоб уникнути збігу приголосних, важких для вимови:між приголосними: наш учитель, десь у хлібах кричав перепел; ходив у чоботях, лазив у болоті, наш учений.  на початку речення перед приголосним: У присмерку літають ластівки так низько (Д. Павличко);  У нашому місті проходить фестиваль народної пісні.незалежно від закінчення попереднього слова перед наступним в, ф, а також перед сполученнями літер льв, св, тв, хв і под.: сидимо у вагоні; побували у Львові, написано у творі, гуляти у рваних джинсах.після паузи, що на письмі позначена комою, крапкою з комою, двокрапкою, тире, дужкою й крапками, перед приголосним: Стоїть на видноколі мати – у неї вчись (Б. Олійник). Ясен, дуб, береза — усі ці дерева ростуть в українських лісах. Усюди лунає наша пісня: у лісах, у горах, у містах і селах.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

В уживаємо для того, щоб уникнути збігу голосних:між голосними: У нього в очах засвітилася відрада (Панас Мирний); полетіли в Австрію, стрибнула в озеро.на початку речення перед голосним: В очах його жила надія; В Одесі сьогодні чудова погода.після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, льв, св, хв і под.): Пішла в садок вишневий (Т. Шевченко). Увімкнути світло в кімнаті, прийшли вперше, відомі вчені. ПЕРЕВІРИМО1. Далеко … тумані Малахів курган   злітають орли до вершини.  … могилі героїв спочив капітан, безстрашний моряк з  країни (М. Нагнибіда).2. Чубенко зник  …темряві лісу … прихилився на секунду до шиї коня (Ю. Яновський).3. Мене  перше закинули …  ворожий тил як мінера-підривника на залізничну колію поблизу Курська (В. Козаченко).4. …країні збереглося немало дерев-старожилів. Одне з них —  Луцьку. Це ясен … три обхвати. Йому 200 років. Цей ясен —…люблене дерево Лесі …країнки. Воно охороняється законом.

Номер слайду 6

У – В не чергуються: У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у:* вдача, вклад, вправа, вступ (удача, уклад, управа, уступ – з іншим значенням);* взаємини, влада, власний, властивість, вплив і т. ін.;* увага, ударник, узбережжя, указ, умова, усталення, установа, уява, а також у похідних утвореннях:* вступний, владар, уважність та ін.;У власних іменах і в словах іншомовного походження: Вдовенко, Врубель, Владислав, Угорщина, Удовиченко, увертюра, утопія та ін. Примітка. У поезії поряд із звичайною формою Україна іноді вживається Вкраїна. УВАГА! У  поетичному мовленні, де звуки виконують ще й  римотворчу функцію, порушення правил чергування у–в, і–й цілком припустиме, якщо того потребує звучання рядка: Дай же руку мені і  ходімо у  даль (А.  М’ястківський).

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Сполучник “і” та початковий ненаголошений і в ряді випадків чергуються з й у тих же позиціях, що й у — в.1. “І” вживається, щоб уникнути збігу приголосних, важкого для вимови: Тихін і Марія, мисливець і  рибалка.2. При зіставленні, протиставленні понять: мати і батько, війна і мир. 3. Якщо наступне слово починається на й, ї, є, ю, я: Марта і Йосип, Дмитро і Ярина, кедри і ялини.4. Після приголосного або паузи, що на письмі позначається крапкою, комою, крапкою з комою, двокрапкою, крапками, дужками, перед словами з початковим приголосним звуком: Нема вже тієї хатини. І я в сивині, як у сні (Д. Павличко);5. На початку речення: І долом геть собі село понад водою простяглось (Т. Шевченко); І вечір тихо опускався на землю.  Усе лягло спочивать: і люди, і птахи, і звірі.

Номер слайду 9

“Й” уживається, щоб уникнути збігу голосних: між голосними: У садку співали Ольга й Андрій; калина й ожина, АЛЕ: дикобрази і єноти.після голосного перед приголосним: Навчає баєчка великого й малого (Л. Глібов). Привезли й посадили, АЛЕ: Ольга і Йосип. Зверни увагу! Можливі паралельні форми слів: імення — ймення, імовірність — ймовірність, іти — йти, ідеться — йдеться.  У значенні І вживається сполучник ТА. Його доцільно використовувати тоді, коли в реченні вже є І, Й: Петро й Михайло швидко зібралися та поїхали з міста.

Номер слайду 10

Чергування і – й не відбувається:при зіставленні понять: дні і ночі, батьки і діти;перед словом, що починається на й, є, і, ю, я: Ольга і Йосип – друзі;після паузи: Щось такеє бачить око, і серце жде чогось (Т. Шевченко). Творча робота. Завдання: списати прислів’я, вибираючи з дужокпотрібні прийменники у або в, сполучники і або й. Обґрунтувати свій вибір. За науку — цілуй батька (і, й) матір (у, в) руку. Не підливай масла (у, в) вогонь.(У, в) умілого (і, й) долото рибу ловить. Яка пшениця, така (і, й) паляниця.(У, в) понеділок роботи не починай (і, й) (у, в) дорогу не вирушай.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Зверни увагу!Чергування НЕ відбувається: У словах іншомовного походження: увертюра, ультиматум. У власних назвах:  Урал, Ужгород, Угорщина, Владивосток, Владислав, Володимир. АЛЕ: Україна — Вкраїна (у віршах, піснях). У словах, що вживаються лише з У або В: влада, взаємини, власний, властивість, вплив; увага, ударник, узбережжя, указ, умова, установа, уява. Можливі паралельні форми слів: учений — вчений, увічливий — ввічливий, увібрати — ввібрати, указати — вказати,  учора — вчора, улітку — влітку, угору — вгору, удома — вдома.   Інколи чергування У — В розрізняє значення слів: вправа (завдання) — управа (керування, правління);вступ (початок) — уступ (виїмка, що нагадує східці);вдача (характер) — удача (везіння, фортуна);вклад (грошова сума в банку; внесок) — уклад (порядок, договір).

Номер слайду 13

Вправа 1. Спишіть, уставляючи необхідний прийменник У-В. Поясніть вибір.1. Плив ... воді, заходити ... аптеку, річ ... тім, думки ... голові,тримати ... пам’яті, біг ... школу, світилося ... вікні, знав ... лице, дістає ... процесі, включають ... себе, включає … себе, десь ... хлібах, ніс … портфелі, відзначився ... формуванні, виношувати ... голові, сидимо ... вагоні, одягнена ... хвою, запитати ... своїх, сидіти ... твоїй кімнаті.2. Співати ... такт, орієнтуватися ... просторі, сидіти ... кімнаті,звернися ... бібліотеку, читай ... підручнику, прибіг ... аптеку, віз ... автомобілі, робити ... свято, стукати ... цвях, лунає ... вухах, рятуватись ..течею, сказав ..се, відпочивати ... Львові, дивлюся ... небо, товариші ... війську, прочитала … книзі, прочитав … книзі, зайшли … вагон.

Номер слайду 14

Вправа 2. Спишіть, уставляючи необхідний сполучник І-Й. Поясніть вибір.1. Принтер ... сканер, диски ... дискети, годинник ... стрілка, орфографія ... орфоепія, чоловік ... дружина, військо ... князь, море .. яхта, хмарно ... ясно, батьки ... діти, диван ... крісло, вовк ... ягня, зуби ... язик, верба ... явір, війна .. мир, сосна .. ялина, учителі … учні, учитель … учні, вода … їжа, Україна … Японія.2. Молоко ... йогурт, морозиво ... вершки, двійка ... одиниця, куб ... квадрат, єхидна ... єнот, шпалери ... клей, лоша ... кінь, клен ... береза, опеньок ... лисички, лисички ... опеньок, гра .. відпочинок, телефон ... чохол, словосполучення ... речення, лисиця ... їжак, іграшки … ялинка, курка … яйце. Відредагуйте. Олексій ввійшов в хату; у обох сестер; в другому рядку;стрибнув в воду; Оля і Інна; Оксана й Юрій;поїзд прибув в Варшаву; тобі й йому; ось й зима

Номер слайду 15

Вправа 3. Випишіть слова, де можливе чергування У-В, парами: учитель – вчитель. Складіть із виписаними словами 3 речення, правильновживаючи потрібну форму. Внаслідок, уздовж, вдихання, вдячний, вдумливий, ввімкнутий,вказівний, увозити, угадувати, угіддя, уговорити, вкласти, владарювати,угорі, ударений, вдова, удома, власність, влучний, удосконалений,влюбливий, вдочерити, вкупі, вражий, вручати.2. Вживаний, узувати, вкладка, вказівний, вколоти, вкоротити, власник, вкривати, уліво, втулка, вселюдський, усередині, всиновити, вступ, включити, владний, вторгувати, всміхатися, всохлий, взимку, указ, врожай, улітку, уява, університет, встала, вранці, установа, укладати.

Номер слайду 16

Вправа 4. Спишіть, обравши портібну літеру з дужок.1. 1. Десь (у, в) хлібах кричав перепел. 2. (В, У) присмерку літають ластівки так низько. 3. (У, В) лісі стояв гамір, (і, й) пахло квітами. 4. Не спитавши броду, не сунься (у, в) воду. 5. Ми вітали (у, в)чителя (з, із, зі) святом. 6. (У, В) академії почалися заняття. 7. (І, Й) (в, у)се пройшло неначе сон. 8. (В, У) (в,у)сій красі ми бачим осінь зараз. 9. Яблуко (у, в)пало м’яко (в, у) траву.2. 1. (У,в)дарив (у,в) дзвін, як треба в макогін. 2. (У,в) (у,в)всякім подвір’ї свої повір’я. 3. Знайдеться купець (і,й) на дірявий горнець. 4. Пішла (у, в) садок вишневий. 5. (У, в) (у, в)сьому на світі є свій порядок, тільки (у, в) людини воно не так. 6. Як жити (у, в) світі без правди? 7. Такий чудний наш світ (і, й) незбагненний. 8. (І, й) (у, в)се на світі треба пережити.

Номер слайду 17

Вправа 5. Відредагуйте речення. Запишіть їх.1. Посадили над козаком явір й ялину, а у головах в дівчиничервону калину. 2. Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. 3. Встала івесна, чорну землю сонну розбудила. 3. Швидко верхи гір закутались вхмари. 4. Над ставком в кущах сміялися солов’ї і зозульки 5. А уже весна,а уже красна, з стріх вода капле. 6. В своїй хаті і стіни допомагають.2. На столі було багато іграшок, а найбільше упадав у око чудовий палац з картону. Крізь маленькі вікна можна було зазирнути усередину і побачити зал. Маленькі дерева віддзеркалювалися у озері. В вікна зазирали квітучі гілочки. У озері плавали лебеді і милувалися собою.3. Йван й Марічка прокинулись зранку. Всі домашні завдання діти виконали увечері. Йван поспішав йти у школу, бо сьогодні особливий день. Вранці діти були у піднесеному настрої. Марічка хотіла показати подругам в своєму класі подарунки. Учителі і учні привітали брата і сестру з днем народження. Діти пригостили усіх присутніх цукерками і печивом. А який настрій в ваш день народження?4. За традицією, 6 січня не снідали і не обідали. Всією родиною готували 12 страв. В Святвечір першим кутю з столу брав господар. Всі не сперечались і не сварились. Вечеря розпочиналась з першою зіркою. Всі члени родини у цей день повинні бути удома. Ввечері дивляться в вікно: якщо сніг йде – чекай врожаю на яблука.

Номер слайду 18

6. Списати прислів’я, розкриваючи дужки. Довести можливість варіантів1. Аби руки (і, й) охота, буде зроблена робота.2. Бджола мала, а (і, й) та працює.3. (В, у)пертість (і, й) труд (в, у)се перетруть.4. (В, у)се (в, у) роботі, як віл (у, в) ярмі.5. (І, й) ночі не має, (в, у)се робить (і, й) робить.6. Риба (у, в) воді, а людина (в, у) труді.7. Хто не працює (в, у) будні, тому (і, й) вихідного нема.8. Щастя (і, й) труд поруч живуть.9. Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.10. Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.11. (В, у) пісні наша доля.     12. Вік  учням (в, у)читись, а  (в, у)чителям — навчати.13. Пісня (й, і) праця — великі дві сили.14. Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави.15. А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.

Номер слайду 19

7. Розподільний диктант. У першу колонку запишіть слова, у яких може відбуватися чергування у – в, і – й; у другу – слова, у яких не може відбуватися чергування.Іграшка, вперед (уперед), вчений (учений), вчитель (учитель), влада, уважний, іти (йти), взяв (узяв), взаємини, імовірно (ймовірно), інстинкт, вправа.8. «Відредагуй». Виправте, де потрібно, порушення милозвучності й запишіть словосполучення у дві колонки: 1) без виправлень; 2) виправлені. Складіть речення. Спитати вчителя, пригодилось усім, згадав відразу, посміхнувсь щиро, книжки й зошити, зібрався іти, зміг ввійти. Ключ. З перших букв словосполучень першої колонки та третіх букв другої прочитайте слово.

Номер слайду 20

9. Знайдіть порушення милозвучності мови, виправте їх.1. Вміти творити — це не означає вміти добре малювати чи добре ліпити. 2. Прибуття в полк дівчини, нареченої загиблого офіцера, стало подією. 3. З Харковом у Яворницького пов’язано багато: неподалік від міста він народився, закінчив Харківський університет, в Харкові має багато друзів. 4. Й гірко плаче Ярославна в Путивлі-граді на валу. 5. Фільм «Тарас Бульба» має бути романтичним, як романтична і хвилююча сама повість. 6. Чужу біду на воді розведу, а своїй і кінця не знайду. 7. Шура Ясногорська стоїть в кузові, тримаючись руками за кабіну, й сміється пробігаючим золотим лісам. 8. Друга пізнають в біді. 9. У останніх його словах студенти вловили велику певність в своїй силі. 10. Без гожих днів не бути літу, де б гнулись трави й комиші. 11. Степ у цю пору залитий сонцем, огорнутий голубими димками весняних випарів.

Номер слайду 21

10. На місці крапок вставте і-й, у-в та поясніть їх вживання.1. Павло пішов по алеї, … йому здавалось, ніби гілля … гущавині пригнічує його зверху до землі. (І. Нечуй-Левицький) 2. … прибалтійських народів існує легенда, пов’язана, з нещасливим коханням дівчини, яку забрало море. (І. Цюпа) 3. Як … минулого літа Інна з Мудриком подовгу мовчали — кожен про своє. (Є. Гуцало) 4. Бачиш … ти, немов той ясень розмовляєш. (Леся Українка) 5. Чуєш … собі поклик поезії, але хто навчить тебе її чародійницьких тайн? (О. Гончар) 6. Сонце … степу так сліпучо світить, ніби ти опинився ..же на іншій, ближчій до сонця планеті. (О. Гончар) 7. … хату батько ..війшов нерішуче, немовби жалів, що зайшов. (Ю. Мушкетик) 8. Трава … покосах в’яне … просихає, … пахощі, як життєдайний струм, … груди ллються. (М. Рильський) 9. Батько ..чительки був маленький ..рядничок … ніяк не міг ..лізти з головою … своє ..рядництво. (М. Грушевський) 10. … засяяли відтоді блакиттю кулясті бані собору над плавнями, над ..сім білим світом дніпровським. (О. Гончар)

Номер слайду 22

11. Запишіть правильно, відкривши дужки1. Огірки (і,й) помідори, ручка (і,й) олівець, місяць (і,й) зорі, правда (і,й) кривда, сміється (і,й) плаче, сміх (і,й) сльози, товариш (і,й) брат, прийшов (і,й) побачив, жив (і,й) допомагав, приходить (і,й) допомагає, спостерігає (і,й) описує, здібна (і,й) талановита, батьки (і,й) діти.2. Успіх (у,в) творчості, випустив (у,в) акваріум, прочитала (у,в) журналі, приніс (у,в) кишені, попросив (у,в) друга, мешкала (у,в) Овручі, була (у,в) Іспанії, плавати (у,в) озері, служити (у,в) армії, бігти (у,в) сад, спитала (у,в) сестри, погляд (у,в) майбутнє, жити (у,в) Кракові.3. Коледжі (і,й) ліцеї, хліб (і,й) сіль, правда (і,й) кривда, слухати (і,й) розповідати, сказав (і,й) зробив, Олександр (і,й) Карпо, програміст (і,й) ливарник, прийшов (і,й) залишився, виконала (і,й) відпочиває, приніс (і,й) подарував, економісти (і,й) інженери, тубуси (і,й) олівці.4. Лежала (у,в) лікарні, погляд (у,в) майбутнє, відніс (у,в) хату, була (у,в) Італії, приїжджала (у,в) Львів, приїзд (у,в) Київ, працював (у,в) лабораторії, удар (у,в) спину, глянь (у,в) вікно, плавати (у,в) морі, стань (у,в) куток, прочитати (у,в) оповіданні, піти (у,в) театр.

Номер слайду 23

1. Прийменник у на місці пропуску слід уживати в усіх словах рядка. А перебував … Ватикані, експонат … музеї, наймиліше … світіБ поїхати … відрядження, птах … небі, купити … аптеціВ побувати … Львові, квітник … саду, покласти … узголів’я. Г приведення … відповідність, участь … форумі, оселя … рушниках. Д висновок … статті, запевнили … добросусідстві, вишня … цвіту2. Прочитайте уривок. Людина велична (1) своїх крайнощах: (2) мистецтві, коханні, самопожертві, (3) відданості і (4) егоїзмі. (5) се ж світу найчастіше не вистачає саме золотої середини. Літеру у слід писати на місці всіх цифр, окрім. А1 Б2 В3 Г4 Д53. Літера у ставиться в реченні «(1)плив на підлеглих здійснюється (2) атмосфері міжособистісних (3)заємодій (4) групі і є важливим (5) аспекті управлінської результативності» на місці цифри. А1 Б2 В3 Г4 Д5

Номер слайду 24

4. Букву в треба писати на місці обох пропусків рядка. А..мова (домовленість, угода, договір), ..мова (вимога, пропозиція)Б..права (спеціальне завдання), ..права (адміністративна установа)В..лада (керівні органи), ..лада (право керувати кимось або чимось)Г..ступ (початок навчання в університеті), ..ступ (виїмка, що нагадує сходинку)Д..клад (грошова сума, внесена до банку), ..клад (порядок, заведений у родині)5. Потрібно поставити у на місці всіх пропусків у рядку. А було .. Києві, лежала .. шухляді, плавала .. водіБ знімки .. фотографа, ліси .. хвої, читати ..голос. В перерва .. навчанні, їхати .. вагоні, десь .. річціГ бути .. формі, осінь .. Каневі, допоможе ..війти. Д гуляв .. лісі, улюблений ..читель, блиск .. очах

Номер слайду 25

6. Прийменник у на місці пропуску слід уживати в усіх словах рядка. А висновок … статті, експонат … музеї, птах … небі, участь … форуміБ поїхати … відрядження, наймиліше … світі, покласти … узголів’я, здали … архів. В побувати … Львові, квітник … саду, залишиться … спогадах, купити … аптеціГ вишня … цвіту, мешкала … Індії, оселя … рушниках, віра … безсмертя. Д перебував … Ватикані, запевнили … добросусідстві, приведення … відповідність, заявити … відповідь7. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова.… Тетяна з Андрієм … від екскурсовода, що Тарасові … встановлено тисячу двісті п’ятдесят шість … в Україні й сто двадцять вісім за кордоном. Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків. А Вперше, дізналися, Шевченку, пам’ятники. Б Уперше, дізналися, Шевченку, пам’ятників. В Уперше, дізналася, Шевченко, пам’ятників. Г Вперше, дізналася, Шевченко, пам’ятників. Д Уперше, дізналися, Шевченку, пам’ятники

Номер слайду 26

8. Літеру в треба писати на місці обох пропусків у рядку. А..ступ (початкова частина твору), ..ступ (виїмка, що нагадує сходинку)Б..права (спеціальне завдання), ..права (адміністративна установа)В..лада (керівні органи), ..лада (право керувати кимось або чимось)Г..мова (домовленість, угода, договір), ..мова (вимога, пропозиція)Д..клад (грошова сума, унесена до банку), ..клад (порядок, заведений у родині)9. Літеру в треба писати на місці пропуску в рядку. А прем’єра ... театрі «Колесо»Б пишний прийом ... ПарижіВ замовити ... фотоательє «Сяйво»Г ... «Всесвіті» з’явилася публікація. Д затишні готелі ... Святогірську

Номер слайду 27

10. Потрібно поставити у на місці всіх пропусків у рядку. Апобував … Полтаві, заголовок … журналі, пташенята … гніздіБбузок … цвітінні, літак … хмарах, повідомили … новинах. Ввпадати … вічі, записано … статуті, місця … автобусіГквітка … вазоні, світло … кімнаті, розчиняється … молоціДкостюм … шафі, подивитися … вічко, постукав … двері11. Потрібно поставити в на місці всіх пропусків у рядку. Агуляли … саду, написано … творі, зібрався … відпустку. Бпозичити … Ірини, записано … журналі, зустрічі … академіїВуспіхи … бізнесі, малювала … альбомі, побував … музеїГживуть … Олександрії, вихід … місто, черга … магазиніДузяла … тумбочці, приїжджав … Житомир, співала … опері

Номер слайду 28

12. Літеру у треба писати на місці всіх пропусків у рядку. А написати ... твітері, підніматися … гори, постукав … вікно. Б зайти ... фейсбук, написала … творі, переміг … змаганнях. В обговорити ... вайбері, поглянути ..гору, проживає … ФастовіГ разом з ..чителем, списалися ... телеграмі, відпочивала … СвалявіД дякував ..сім, фестиваль … Полтаві, зареєструвався ... ІнстаграміКоли відбувається чергування у — в ? Наведіть приклади.2. Коли відбувається чергування і — й ? Наведіть приклади.

pptx
Додано
10 січня
Переглядів
3508
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку