21 квітня о 15:00Вебінар: Як організувати дистанційний урок «на 12 балів»

Урок - рольова гра "А.Конан Дойл "Пістрява стрічка"

Про матеріал
Цікавий урок-засідання літературного агентства ""Нишпорки", наповнений інтерактивними технологіями, міжпредметними зв'язками, ТЗН
Перегляд файлу

УРОК

Тема А. Конан Дойл «Пістрява стрічка»

Мета: ознайомити здобувачів освіти з творчістю англійського  письменника А.Конан Дойла; поглибити знання про детективну літературу; учити висловлювати власну думку і ставлення до зображувальних проблем; розвивати уміння аналізувати, оцінювати та узагальнювати  біографічні відомості, навички художнього читання, творчу уяву, критичне мислення; формувати потребу до читання, емоційного сприйняття й активного осмислення літературного твору; виховувати повагу до загальнолюдських цінностей.

Тип уроку: урок засвоєння  нових знань, формування на їхній основі вмінь та навичок.

Вид уроку: урок-засідання детективного агентства «Нишпорки»

Обладнання: портрет письменника, виставка його книг, музика з кінофільму «Пригоди Шерлока  Холмса і доктора Ватсона», картки із завданнями, речі(люлька, енциклопедія,старе фото жінки, боксерська рукавиця, пензлик, палітра, Біблія, пролісок,карта, перо), фільм, протокол для членів журі.

Детектив – чудова школа  допитливості й логіки.

                                                                                                         Наум Берковський

                                                                      

Хід уроку

  1. Емоційне налаштування
  • Ми (хлопки по грудях)просто (хлопки по колінах) супер (руки вверх)
  1. Передбачення

Якщо налаштувалися, то давайте вияснимо, що ви хочете побачити

на цьому уроці, яким  хочете, щоб він був. Напишіть на листочках і в кінці уроку ми пересвідчимося, чи дасть плоди наше «дерево передбачень.» (листочки: цікавий, захоплюючий, новий, творчий - приклеюємо до дерева).

  1. А з якими знаннями ви прийшли, що принесли в голівках? Скаже про це тест «Так» і «ні» по-болгарськи. У вас 2хвилини. Тепер відкрийте картку 1, на вашому столі. Оцініть себе навпроти роботи. Критерії на краю столу, погляньте, якщо потрібно. Будьте виважені.

Тест, де ви оберете ознаки літературного детективу…картка 1

Різновид пригодницької літератури

Ліро-епічний твір

Жанр фольклору

Напруженний сюжет

Зображення подій певного історичного періоду

Наявність таємниці

Герої-історичні особи

Розслідування злочину

Створення фантастичних картин та образів

Містить захопливу інтригу

Головний герой-детектив

  1. Ось я йшла і переплутала все. Допоможіть відтворити схему «детективний жанр» (Картка 2)…

Учитель.Історію створення пригадаєм декількома фразам.

(історію детективного жанру можна простежити з глибокої давнини. Його елементи виявляють у Біблії (в історії Каїна та Авеля маємо злочин, убивцю, жертву, причину  злочину,   докази, спробу  приховати злочин, навіть знаряддя  вбивства;   цар  Соломон влаштовує  психологічну  пастку  псевдоматері  тощо)

Мотивація.  Тема. Мета. Наш  урок має дати нам відповідь на такі запитання:

  • Чому твори Конан Дойла живуть по цей час?
  • Чи дійсно Шерлок Холмс великий детектив? Готові до праці? На ці питання дадуть мені відповідь члени агентства  «Нишпорки»

Робота з епіграфом.

  • 1. Вступне слово вчителя (під звуки музики).
  • У літературі є такі твори, що не залишають байдужими ні дорослих, ні дітей. До них весь час повертаються, їх перечитують із величезним задоволенням дивляться екранізації. Саме такі твори належать  Артуру Конан Дойлу. Мабуть, у цілому світі немає людини, яка б не знала про Бейкер – Стріт. Ця англійська вулиця стала знаменитою завдяки тому, що на ній оселився улюблений герой письменника – Шерлок Холмс.

Що ми можемо сказати про сера Артура Конан Дойла? Випереджальне завдання було у певних

Учень.

  • Я створив виставку книг Конан Дойла. Це «Спілка рудих», «Собака Баскервілів»  , «Пістрява стрічка»

Учень 2.

  • Я створив презентацію (огляд презентації)

Учениця

  • Я створила скрап бук(презентує)

Учитель.

Погляньте на портрет, якими рисами ви можете наділити цю людину (міцної статури, серйозний, відповідальний). Згодна.

Учитель. Ось цікаві факти з життя автора, а ви  створюйте паспорт автора картка 3

1. Артур Конан Дойл народився 22 травня 1859 року в Единбурзі. Батько його був художником. Мати - знавцем французької мови, геральдики та історії свого давнього роду. В сім'ї із захопленням читали вголос історичні романи В.Скотта та авантюрно-пригодницькі твори М.Ріда, мати майстерно декламувала вголос і вчила цьому дітей.

    2. За якими традиціями виховували сина батьки?

Його батьки походили зі стародавніх дворянських родин і виховували сина згідно з традиціями роду. Мати походила з давнього королівського роду Плантагенетів, а предком батька був один із рицарів, близьких до короля Ричарда І Левове Серце. Мати сера Дойла досконало знала родоводи англійського дворянства і передала ці знання сину; вона ж прищеплювала йому кодекс поведінки: «Бути безстрашним із сильними, лагідним із слабкими, рицарем для будь-якої жінки незалежно від її походження. Допомагати кожній людині, хоч би хто вона була. І запорука того - слово рицаря». Артур сприйняв ці настанови розумом і серцем та завжди керувався ними в житті.

      3. Навчався майбутній письменник спочатку в Єзуїтському коледжі, потім - на медичному факультеті Единбурзького університету. Після закінчення якого отримав спеціальність лікаря. Щоправда, хворі не дуже поспішали до нього, і з нудьги Дойл почав писати.

      4.Він мріяв про морські подорожі і згодом влаштувався корабельним медиком на китобійне судно. З цих подорожей завжди привозив нові спостереження, сюжети, нотатки, які ставали новими книжками.

       5. Усе своє життя Артур Конан Дойл цікавився різними галузями науки, мистецтва, спорту. Знання Конан Дойла з біології, хімії і музики знадобилися і великому детективу. Любов до спорту, постійні тренування зробили його дужим і оптимістичним, подарували творче довголіття і неабияку працьовитість. Невипадково англійський гуморист Джером К.Джером, що був добрим знайомим Конан Дойла, сказав про нього: «Людина великого серця, велика на зріст з великою душею».

       6. Якою літературою цікавився Артур Дойл?

Він захоплювався рицарською романтикою - читав і перечитував Вальтера Скотта(який, до речі, був добрим знайомим його дідуся). Ця книга для нього - справжній кодекс честі. І не раз, захищаючи когось із товаришів, він встрявав у бійки. Повертався додому добряче пом'ятим, але з переможним виглядом.

       7.За фахом письменник лікар. А коли і як зв’язала його доля з літературою?

Коли він захистив дисертацію і став доктором медицини, написав повість про Шерлока Холмса у журналі «Стренд Мегезін». З розвитком буржуазного суспільства зростала і злочинність, і настав час для детективного оповідання. 1888 року було видано першу книгу містера Артура Конан Дойла «Етюд у багряних тонах», героями якої стали детектив Шерлок Холмс і його друг доктор Ватсон.

       8. У квітні 1891 року редактор журналу «Стренд Мегезін» запропонував йому укласти договір на серію оповідань про Шерлока Холмса і доктора Ватсона, і вже до кінця року ім'я Конан Дойла стало знаменитим. Сер Артур покинув медичну практику і професійно зайнявся письменницькою діяльністю.

     9. В журналі було надруковано 60 історій про видатного детектива. Хоч як не доводив письменник собі та іншим, що його справжнє покликання не в детективних історіях, навіть убив Шерлока в оповіданні «Остання справа Холмса» (1893), але подолати волю читацького загалу так і не зміг. Прихильники Холмса вимагали продовження циклу.

        10. Яку збірку видав письменник на численні прохання читачів?

Він надрукував збірку «Повернення Шерлока Холмса» у 1905 році. Саме на прохання читачів знову повернув свого героя.

          11. Як вдалося письменнику вигадати такі цікаві історії? Чи все в них тільки гра фантазії?

Звичайно, нічого не народжується з нічого. Необхідне якесь підґрунтя, якась основа - реальні факти з життя, реальні особистості. До того ж у нього був талановитий попередник -американський письменник - романтик Едгар По, який в оповіданнях «Вбивство на вулиці Морг», «Викрадений лист», а також «Золотий Жук», показав силу дедуктивного мислення, вміння зіставляти факти, мислити без упереджень.

      12. Чому саме детективний жанр привернув увагу письменника?

Мабуть, що головна причина - це зацікавленість у всьому загадковому. Дорослі - це ті ж самі діти, тільки «великі» - охочі до усього незвичайного. Розслідування загадкових злочинів Шерлоком Холмсом і доктором Ват еоном нагадують інтелектуальну гру. Наприклад, таку, як шахи. Детектив захоплює своєю невичерпною фантазією, вказує на можливості людського розуму.

       13. Читачі люблять Шерлока Холмса. А як Конан Дойл ставиться до свого витвору, геніального детектива?

Спочатку йому було цікаво стежити за ним, вигадувати нові пригоди, але врешті-решт це набридло. І він почав міркувати, як би звільнитися від нього. Тоді він одружив Ватсона, намагаючись порушити холостяцький дует., а згодом вирішив убити Шерлока Холмса руками професора Моріарті. Але читачі жадали все нових і нових творів, і йому довелось воскресити героя.

       14. Чи були у його героя прототипи?

Прототипами героя Конан Дойла були професор Резерфорд, викладач медичного технікуму, де навчався письменник, та доктор Джозеф Белл (головний хірург королівської лікарні), а також однокурсник Дойла Джорж Падді. Усі вони були особистостями, відзначалися силою, сміливістю, динамічністю мислення, мали чудові звички, за що їх вважали диваками. Всіх їх об'єднувало вміння робити глибокі висновки з дрібних спостережень та незвичайна дотепність.

        15. Доктор Ватсон грає другорядну роль у творах Дойла. Невже Шерлоку Холмсу потрібен був помічник?

Шерлок Холмс та доктор Ват сон - це гармонійне поєднання двох протилежностей, двох контрастів, вони доповнюють один одного і своєю єдність визначають усіх будь-якої справи.

       16. Чому симпатії читачів назавжди залишились на боці Шерлока Холмса?

Тому що герой оповідань Шерлок Холмс дуже схожий на свого автора. У нього дуже багато друзів, і всі, хто його знають, цінують його захопленість життям, люблять широту його вдачі, щиру зацікавленість справами інших людей. Артур Конан Дойл - це «людина великого серця, висока на зріст, з великою душею!»

      17. Кажуть, що час – найкращий суддя, його вирок найсправедливіший. Переважна більшість читачів може назвати письменника своїм улюбленим автором. Чому?

Можливо тому, що в різні моменти Шерлок Холмс різний: то зосереджений, то напружений, то стриманий, але незмінно блискучий у своїх міркуваннях. Фінал кожного разу несподіваний, але логічний і переконливий. Наприклад, «Голубий карбункул» за настроєм, дійовими особами, ситуацією аж ніяк не схожий на «Лев'ячу голову», «Скандал у Богемії»; «Спілка рудих» не схожа на «Пістряву стрічку», «Шість Наполеонів». Когось приваблює цікавий сюжет, інтрига, когось - щира дружба Холмса і Ватсона.

      18. Що залишив Конан Дойл своїм шанувальникам?

Серу Артуру вдалося подарувати своїм прихильникам радість і віру в те, що навіть найбільш хитромудре зло можна перемогти. І перемагає його не груба фізична сила, а могутній розум. За 50 років літературної діяльності письменник створив 70 книг - оповідань, нарисів, повістей, романів, віршів. Серед них, за його словами, були твори «жахливі», «таємничі», «медичні», «воєнні», «морські», «фантастичні», «розповіді про ринг» та «історичні», які він цінував найбільше.

Зачитуємо. І одразу до праці

Вправа «Сторінками вивчених творів». Робота в групах

Слово вчителя. Пропоную вам розгадати літературні таємниці відомих творів, вивчених у 5 – 7 класах.

  • «На березі струмка залишилися два види слідів тварин, третій слід свідчить, що хтось волочив когось по піску – цей слід вів до лісу» (байка І. А Крилова «Вовк та Ягня»).
  • «На березі струмка з кришталево чистою водою в один момент виросла невідома до цього часу прекрасна квітка. Що відбулося насправді?» (міф «Нарцис»).
  • «Героя твору, який мріяв про малярський пензлик, за непослух поміщику ув’язнили. Через декілька днів виявилося, що хлопець зник. Як це йому вдалося, адже до вікна було дуже високо, двері були без пошкоджень, варта не могла його випустити, так як була вірною господарю. Як врятувався герой?» (казка «Пензлик Маляна»).
  • «Цей герой попрощався із знайомими парубками та дівчатами, заповів майно церкві і зник. Що з ним трапилося?» (М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом»).
  • «Герой був сиротою, який мріяв знайти батька. Одного разу продавчиня подарувала йому яблуко і попросила вкинути листа до поштової скриньки. Після цих подій хлопчик зник. Чому? (Астрід Ліндгрен ««Міо, мій Міо»).
  • Слово вчителя. Чудово, ви виконали це завдання, проявили себе справжніми інтелектуалами. Робота з епіграфом
  • Детектив – чудова школа  допитливості й логіки.
  •                                                                                                          Наум Берковський

3.Рольова гра

(на столику лежать речі:фото матері,книга «Айвенго»,БІБЛІЯ,палітра та пензлик,стетоскоп,географічна карта,боксерські рукавички,пролісок,ручка)

Детектив1:Добрий день,юначе!

Юнак:Добрий день,шановне товариство! Мрію бути детективом,допомагати тим, хто попав у бідую. Візьміть до себе в учні та в помічники.

Детектив1:Благородне бажання. Чому і ні! Але у нас є традиція:всіх бажаючих працювати з нами знайомимо з життям нашого кумира - знаменитого Артура Конан Дойля,письменника,що створив знаменитого Шерлока Холмса,нашого колегу. Отож ,почнемо.

Детектив2:

  • Старовинне фото жінки.

Артур:Подивись на цей портрет. Ця мила жінка – мати Артура Мері Фолі. Ніжна і вразлива,чудово вихована,вона і сина виховувала: «Бути щедрим з бідними,чесним і порядним завжди,бути лицарем з жінкою,Мері знала багато мов,історію, цікавилась геральдикою. Разом з сином читала і перечитувала роман «Айвенго» про честь і доблесть. Дар оповідача Конан Дойль і перейняв, від матері,яку дуже любив і цінував Залишилося 1,5 тисячі листів Конан Дойля до рідної матусі.

Детектив3:

  • Палітра та пензлик:

Міша:Взявши в руки палітру та пензлик,хочу сказати,що батько і дід письменника були живописцями, Сер Артур вважав батька талановитим. Чарльз Дойл був першим ілюстратором оповідань сина.

Детектив4

  • Біблія. Книга книг.

Діма: У підготовчій школі,в єзуїтському колледжі, в яких навчався Артур,готували до релігійної карєри. Але захоплення Майн Рідом і Вальтером Скоттом,нестримна енергія Конан Дойля,ніяк не відповідали релігійним правилам життя. Тому він стає студентом Едінбургзького університету.

Детектив1:

  • Стетоскоп.

Оксана:Необхідна річ,юначе, стетоскоп. Ця річ свідчить про те , що її хазяїн мав справу з медициною. Цим приладом він вислуховував серце і легені своїх пацієнтів. Звичайно, це Артур Конан Дойль – доброзичливий і чуйний лікар, який був і терапевтом, і педіатром,і хірургом. Але пацієнти не наважувалися йти до недосвідченого лікаря. Й у Артура багато часу займатися літературою. Під  час англо-бурської війни Конан Дойль добровільно стає головним хірургом у польовому госпіталі.

Детектив2:

  • Географічна карта.

Даша:Таку річ міг мати при собі тільки мандрівник. Ще з раннього дитинства він мріяв про мандри. І як тільки отримав диплом лікаряя,відразу ж записався корабельним медиком на китобійне судно, що йшло до Льодовитого океаную наступний рік- подорож до Африки, потім Австралія та Норвегія. З останньої подорожі він вже не в змозі був добратися додому без сторонньої допомоги. Але з властивим йому гумором в останні свої години пожартував : « Я багато подорожував, але зараз мене чекає,мабуть,найцікавіша подорож».

Детектив3:

  • Боксерська рукавичка.

Оленка: О,ця річ могла належати тільки спортсмену. Відомо, що сер Артур протягом життя займався спортом. Якщо зазирнути в книгу про відомих людей «Хто є хто» , то прочитаємо: « Артур Конан Дойль в молоді роки захоплювався боксом, навіть неодноразово був чемпіоном університету».

Боксерські рукавички завжди висіли в кабінеті письменника. Не забував він й інші види спорту: волейбол, гандбол, регбі, крикет, їзду на велосипеді. Може,саме заняття спортом допомогли серу Артуру пережити стільки горя, які готувала йому доля.

(Доповнення учня)

Щодо горя і страждань, треба сказати, що останні роки життя письменника були  дуже сумними. Він тяжко переживав страшну втрату - на війні загинули його дорогі люди:старший син, брат, двоє племінників, зять,  брат дружини - всього 6 чоловік з однієї сім’ї. тільки ніякі випробування не зломили стійкого духу благородної людини. Вдумайтеся у слова, що їх попросила вирізати на надгробному пам’ятникові вдова письменника: «Вірний, як сталь,прямий,як клинок».

Детектив4:

  • Пролісок.

Настя:Чудесна весняна квітка. Саме її тримав в руках Конан Дойль в останні хвилини свого життя. Він вийшов до саду. Коли його знайшли, то він лежав на землі: одна рука стискала землю,а інша – білий пролісок. Це було в 1930 році. Останні слова були адресовані дружині. «Ви-чудові»,- прошепотів письменник.

Детектив1:

  • Ручка.

Мілан: Я тримаю в руках звичайнісіньку ручку. З – під її пера вийшли науково-фантастичні повісті,чудові історичні романи,3 томи віршів. Асамі найпопулярнішими стали твори про славетного Шерлока Холмса,тобто детективні. Всього цих творів – 60. Отаким було життя славетного Артура Конан Дойля,шановний друже. Запрошуємо до нашого товариства.

Вчитель: Підведемо підсумок. Яким же був інтелектуальний світ письменника?(ЗА ЧАСОМ) ПРИЙОМ «ГРОНУВАННЯ»

Вчитель: Кажуть,що час – найкращий суддя. Щодо творів Конан Дойля. То вони не загубилися в часі. Їх люблять,вони дарують естетичну насолоду і переконують в безмежних можливостях людського розуму,мислення,,інтелекту та спостережливості у встановленні справедливості.

Ми записуємо до агенства «Нишпорки» ще одного детектива.

Учитель. А тепер будемо розгадувати загадкову смерть юної дівчини із твору «Пістрява стрічка»

Бук трейлер.

Ви попередньо прочитали твір. Знайдіть у тексті, що ж розповіла Елен знаменитому Шерлоку Холмсу.

Виразне читання уривку.

Бесіда.

  • Чим закінчилося розслідування?
  • Яким постав детектив Шерлок Холмс?/ Допитливим та кмітливим/

Віртуальна екскурсія до музею Шерлока в Лондоні (по можливості відвідаємо)

Протокол заповніть картка 4

За оповіданням « Пістрява стрічка»

Що? (вбивство Джулії Стоунер)

Де?   (графство Суррей, маєток Стоук-Моран, у кімнаті Джулії, замкненій зсередини)

Коли? (початок квітня 1883року)

За яких обставин? (вночі, в дощову погоду,  в її власній кімнаті,що була замкнена зсередини.   

                                    Джулію Стоунер укусила змія)

З якої причини? (щоб не віддавати частину грошей передану дівчині у спадок)

Хто винен? (лікар Грімсбі Ройлотт, вітчим сестер Стоунер)

У нас ось емблема уроку стрічка. Це змія. Ви знаєте, що укус змій ядовитих небезпечний. Будьте обачні.

Докажемо, що це детективний твір ??картка 5

Головні ознаки літературного детективу:

  • наявність таємниці, пов’язаної із злочином;
  • головний герой - детектив;
  • наявність друга і помічника сищика;
  • злочинець – майже завжди одинак;
  • серію доказів читач отримує одночасно із головним героєм;
  • мотиви злочину – найчастіше гроші, влада, страх;
  • сюжет детективу – шлях розслідування злочину;
  • передбачуваність фіналу;
  • зло карається.

«Мікрофон» чого навчились?

Дайте поради як жити в світі

  • без зла
  • без злочинів
  • без заздрощів

Урок виправдав ваші сподівання?(дивимось на записи)

Напишіть добру пораду на ваших яблучках і подаруйте нашим гостям після уроку.

  • Чому твори Конан Дойла живуть по цей час?
  • Чи дійсно Шерлок Холмс великий детектив? Готові до праці? На ці питання дайте мені відповідь, члени агентства  «Нишпорки»

 

Слово вчителя. Люди захоплюються детективами, тому що в них захоплюючий сюжет, часто ці твори мають несподіваний фінал. І за даними психологічних досліджень – читання детективної літератури допомагає людині відволіктися від життєвих негараздів.

V. Етап контрольно-оцінювальний. Здайте картки з вашими оцінками.

               VI. Домашнє завдання.

Творче завдання. Створити презентацію «Мій улюблений автор детективу та його твори».

 Індивідуальне випереджувальне завдання. Підготувати повідомлення про Едгара По.

Розповідати та характеризувати героїв твору Конана Дойла «Пістрява стрічка»

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
1503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку