Мандрує казка світом
Мета : навчити учнів визначати основні особливості казок, з’ясувати теоретичне поняття «мандрівний сюжет», розвивати навички переказу, вміння відокремлювати головні епізоди , творчу уяву, пам'ять, логічне мислення; виховувати кращі людські якості – допитливість, кмітливість, почуття поваги до інших народів.
Тип уроку: комбінований
Методи, використані на уроці: компаративний аналіз , «Мікрофон», презентація учнівських проектів, «Ланцюжок», робота з ілюстрацією
Обладнання :виставка збірок казок, ілюстрація до казки «Мудра дівчина», мапа України, Росії, Угорщини; картки, вислів Ш. Перро
Структура уроку:
-
Організаційний момент
-
Актуалізація опорних знань учнів
-
Мотивація навчальної діяльності учнів
-
Вивчення нового матеріалу
-
Підсумок
-
Домашнє завдання
-
Оцінювання
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Опитування учнів з використанням інтерактивного методу «Ланцюжок», застосовуючи таблицю «Види казок»
-
Що називається казкою?
-
За авторством казки бувають ?( Народними, літературними).
-
Назвіть види казок за тематикою. (Фантастичні, про тварин, побутові )
-
Чим відрізняються фантастичні казки від казок про тварин, побутових?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У бідуваннях розум – найкращий поводир
Еврипід
-
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про казки, з’ясуємо, чому «у бідуваннях розум - найкращий поводир», дізнаємося, що таке «мандрівний сюжет».
ІV. Вивчення нового матеріалу
-
На урок до нас прийшли три дівчини. Кожна з них хоче розказати про себе. Ви повинні відгадати з якої вони казки та якої країни.
Презентація групами казок
(Завдання групі
-
Прочитати казку.( 1група -«Мудраядева», 2 група - «Як дівчина короля перехитрила», 3 група - « Мудра дівчина» )
-
Підготувати переказ казки від імені головної героїні.
-
Підготувати ілюстрації до переказу.
-
Підготувати мапу країни звідкіля прийшла казка)
(Під час презентації учні заповнюють таблицю)
Назва казки
|
Головна героїня
|
Країна
|
« Мудра дівчина»
|
Маруся
|
Україна
|
«Мудраядева»)
|
дівчина
|
Росія
|
«Як дівчина короля перехитрила»
|
дівчина
|
Угорщина
|
Бесіда
-
Про що розповідається у кожній казці? (У казках розповідається про те, як головна героїня розв’язувала загадки, які їй загадував пан, король, цар)
-
Які події описані у казках – реальні чи фантастичні?
-
Які герої тут діють ? ( У казках дійовою особою є народ)
Висновок : сюжети казок однакові
-
Зразком якого виду казок є ці твори? Чому? ( Ці казки є зразком побутової казки, тому що в них розповідається про реальні події, героями є реальні люди)
Висновок : вид казок - побутова
-
Хто об’єднує ці казки? ( Головна героїня)
-
Чим подібні героїні казок? ( Рисами характеру)
Складання асоціативного куща «Характеристика головної героїні»
1група - « Мудра дівчина» , 2 група - «Мудраядева», 3 група - «Як дівчина короля перехитрила»
1 група Маруся
чуйна добра любляча розумна мудра
2 група Дівчина
чуйна добра розумна мудра
3 група Дівчина
розумна мудра
-
Які риси характеру їх об’єднують ? (Розум, мудрість)
-
Чи можна назвати кожну з них Мудрою дівчиною? (Так, тому що кожна показала свою мудрість у розв’язанні запропонованих завдань)
Висновок : головною героїнею є Мудра дівчина
Робота з ілюстрацією
-
Знайдіть у текстах казок епізод, який художник С.В. Крюков намалював, зачитайте його.
-
До якої саме казки намальована ця картина? Чому?
-
Чому художник намалював саме цей епізод? ( Цей епізод є найважливішим у казці, тому що тут головна героїня показана кмітливою і розумною, як народ)
-
Чи відповідає ця картина іншим казкам?
-
Чи можна сказати, що проста дівчина є уособленням свого народу?
-
Що ви можете розказати про народ, який створив казку ««Мудраядева», «Як дівчина короля перехитрила», користуючись асоціативним кущем.
-
Доведіть, що казка «Мудра дівчина» - це українська казка. (Є реалії українського сільського життя : корова – годувальниця в сім′ї; як вирощують курчат; як тчуть полотно з льону; описуються знаряддя для прядіння; є специфічні українські вирази та слова : убогий ( бідний), як кіт наплакав (мало), чи ба ( чи бачили), ґринджоли (санчата), рундук (ганок); українські загадки)
Робота з епіграфом уроку
-
Як ви розумієте висловлювання Еврипіда ?
-
Як цей вислів стосується кожної героїні? ( Героїні казок ніколи не лякалися випробувань, щоб їх подолати зверталися до свого розуму)
-
У чому виявляється конфлікт цих казок? (У перемозі справедливості, добра зі злом)
-
Чому навчають казки нас? ( Бути мудрими у вирішенні будь – яких питань, завжди перемагати, досягати своєї мети)
Самостійна робота
Записати у зошитах, що спільного у казках.
Робота з мапою
-
Подивіться на мапу. Кожна казка має свою батьківщину, рідну домівку. Як же сталося так, що схожі казки є у багатьох народів? (Народні казки передавалися з уст в уста від одного покоління до іншого , змінюючись та вдосконалюючись , утворюючи багато варіантів одного й того ж твору. Але при цьому часто губилося , забувалося чимало сюжетних моментів, прислів’їв , загадок)
Словникова робота
Мандрівний сюжет–це спільні, однакові історії, пригоди, які зустрічаються у фольклорі різних народів.
V. Підсумок
- Казки - то наші великі вчителі, що спочатку виховують, а вже потім розважають. У казках народ завжди цінує людину. Вона кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими , долати перешкоди й біди і не забувати добро.
Домашнє завдання: 1. Написати сенкан до образу Мудрої дівчини 2.Підготувати розповідь про жар – птицю, вовка 3. Прочитати казку «Про Жар – птицю та вовка»
VІ. Оцінювання
Інтерактивна гра «Мікрофон»
-
На сьогоднішньому уроці для мене відкриттям було…
-
На уроці я зробив висновок, що …
-
Урок хочеться закінчити словами Ш. Перро про казку. Прочитайте їх (КАЗКИ СПОВНЕНІ ГЛИБОКОГО ЗМІСТУ, ЯКИЙ РОЗКРИВАЄТЬСЯ ЛИШЕ УВАЖНОМУ ЧИТАЧЕВІ)
-
Я вам бажаю бути уважними читачами.