Урок "Мандрує казка світом"

Про матеріал
Навчити учнів визначати основні особливості казок, з’ясувати теоретичне поняття «мандрівний сюжет», розвивати навички переказу, вміння відокремлювати головні епізоди , творчу уяву, пам'ять, логічне мислення; виховувати кращі людські якості – допитливість, кмітливість, почуття поваги до інших народів
Перегляд файлу

Мандрує   казка  світом

Мета : навчити  учнів  визначати  основні  особливості  казок, з’ясувати                 теоретичне  поняття  «мандрівний  сюжет», розвивати  навички                                 переказу, вміння відокремлювати  головні   епізоди , творчу  уяву,                               пам'ять, логічне  мислення; виховувати кращі  людські  якості –                               допитливість, кмітливість, почуття  поваги  до  інших  народів.

Тип уроку: комбінований

Методи, використані  на  уроці: компаративний  аналіз ,  «Мікрофон», презентація  учнівських  проектів, «Ланцюжок», робота  з              ілюстрацією

Обладнання :виставка  збірок казок, ілюстрація  до  казки «Мудра                 дівчина», мапа України, Росії, Угорщини; картки, вислів  Ш. Перро

 

Структура уроку:

  1. Організаційний  момент
  2. Актуалізація  опорних  знань  учнів
  3. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів
  4. Вивчення  нового  матеріалу
  5. Підсумок
  6. Домашнє  завдання
  7. Оцінювання

Хід  уроку

І. Організаційний  момент

ІІ. Актуалізація  опорних  знань  учнів

Опитування  учнів  з  використанням  інтерактивного  методу  «Ланцюжок», застосовуючи  таблицю «Види  казок»

  • Що  називається  казкою?
  • За  авторством   казки  бувають ?( Народними,  літературними).
  • Назвіть  види  казок за  тематикою. (Фантастичні,  про  тварин, побутові )
  • Чим  відрізняються  фантастичні  казки  від казок  про  тварин, побутових?

 

ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів

У бідуваннях  розум – найкращий  поводир

 Еврипід

  • Сьогодні  на  уроці  ми  будемо говорити  про  казки, з’ясуємо, чому  «у  бідуваннях  розум  - найкращий  поводир», дізнаємося, що  таке  «мандрівний  сюжет».

ІV. Вивчення  нового  матеріалу

  • На  урок  до  нас  прийшли три  дівчини. Кожна  з  них  хоче  розказати  про  себе. Ви  повинні  відгадати  з  якої  вони  казки  та  якої  країни.

Презентація  групами    казок

(Завдання групі

  1. Прочитати  казку.( 1група -«Мудраядева»,  2  група  - «Як дівчина короля  перехитрила»,  3 група - « Мудра  дівчина»  )
  2. Підготувати  переказ  казки  від  імені  головної  героїні.
  3. Підготувати  ілюстрації  до  переказу.
  4. Підготувати  мапу країни  звідкіля  прийшла  казка)

(Під  час  презентації   учні  заповнюють  таблицю)

Назва  казки

Головна  героїня

Країна

« Мудра  дівчина»

Маруся

Україна

«Мудраядева»)

дівчина

Росія

«Як дівчина короля  перехитрила»

дівчина

Угорщина

 

Бесіда

  • Про що   розповідається  у  кожній  казці? (У  казках розповідається про  те,  як  головна  героїня  розв’язувала   загадки, які  їй  загадував  пан, король, цар)
  • Які  події  описані  у  казках – реальні  чи  фантастичні?
  • Які  герої  тут  діють ? ( У  казках  дійовою особою  є   народ)

Висновок : сюжети  казок однакові

  • Зразком  якого  виду казок  є ці  твори? Чому? ( Ці казки  є  зразком  побутової  казки, тому  що  в  них  розповідається  про  реальні  події, героями  є  реальні  люди)

Висновок : вид казок - побутова

  • Хто  об’єднує  ці  казки? ( Головна  героїня)
  • Чим  подібні  героїні  казок? ( Рисами  характеру)

Складання  асоціативного  куща  «Характеристика  головної  героїні»

1група - « Мудра  дівчина»  , 2 група - «Мудраядева»,  3 група - «Як дівчина короля  перехитрила»

1 група              Маруся

                                чуйна     добра       любляча     розумна      мудра

2 група                                          Дівчина

                                    чуйна        добра             розумна         мудра

 

3  група                                           Дівчина

     розумна            мудра

  • Які  риси  характеру  їх  об’єднують ? (Розум, мудрість)
  • Чи  можна  назвати  кожну  з  них  Мудрою  дівчиною? (Так, тому  що  кожна  показала  свою  мудрість  у  розв’язанні   запропонованих  завдань)

Висновок : головною  героїнею  є   Мудра  дівчина

Робота  з  ілюстрацією

  • Знайдіть  у  текстах  казок  епізод, який  художник С.В. Крюков намалював, зачитайте  його.
  • До  якої саме   казки  намальована  ця  картина? Чому?
  • Чому  художник  намалював  саме  цей  епізод? (  Цей  епізод  є  найважливішим у  казці, тому  що  тут  головна  героїня  показана кмітливою  і  розумною, як    народ)
  • Чи  відповідає  ця  картина  іншим  казкам?
  • Чи  можна  сказати, що   проста  дівчина  є  уособленням  свого  народу?
  • Що  ви  можете  розказати  про  народ, який  створив  казку ««Мудраядева»,  «Як дівчина короля  перехитрила», користуючись  асоціативним  кущем.
  • Доведіть, що  казка  «Мудра  дівчина» - це  українська казка. (Є реалії  українського  сільського  життя : корова – годувальниця  в  сім′ї;  як  вирощують  курчат; як  тчуть  полотно  з  льону; описуються  знаряддя  для  прядіння; є специфічні  українські  вирази  та  слова : убогий           ( бідний), як  кіт  наплакав (мало), чи  ба ( чи  бачили), ґринджоли (санчата), рундук (ганок); українські  загадки)

Робота  з  епіграфом  уроку

  • Як  ви  розумієте  висловлювання Еврипіда ?
  • Як  цей  вислів  стосується  кожної  героїні? ( Героїні  казок  ніколи  не  лякалися  випробувань, щоб  їх  подолати  зверталися  до  свого  розуму)
  • У  чому  виявляється   конфлікт  цих  казок? (У перемозі  справедливості, добра  зі  злом)
  • Чому  навчають  казки  нас? ( Бути  мудрими у  вирішенні  будь – яких  питань, завжди  перемагати, досягати  своєї  мети)

Самостійна  робота

Записати  у  зошитах, що  спільного  у казках.

Робота  з  мапою

  • Подивіться  на  мапу. Кожна  казка  має  свою  батьківщину, рідну  домівку. Як же  сталося  так, що схожі  казки  є у  багатьох  народів? (Народні  казки  передавалися  з  уст  в  уста  від  одного  покоління  до  іншого , змінюючись  та  вдосконалюючись , утворюючи багато варіантів  одного  й  того  ж  твору. Але  при  цьому  часто  губилося , забувалося  чимало  сюжетних  моментів, прислів’їв , загадок)

Словникова  робота

Мандрівний  сюжет–це  спільні, однакові  історії, пригоди, які  зустрічаються  у  фольклорі  різних  народів.

V. Підсумок

- Казки  - то  наші  великі  вчителі, що  спочатку  виховують, а  вже  потім  розважають. У  казках  народ  завжди  цінує  людину.  Вона кличе  нас  у  мандри, велить  бути  в  житті  сміливими  й  мудрими , долати  перешкоди  й  біди  і  не  забувати  добро. 

Домашнє  завдання: 1. Написати  сенкан  до  образу  Мудрої  дівчини  2.Підготувати  розповідь  про  жар – птицю, вовка                                                         3. Прочитати  казку «Про  Жар – птицю та вовка»

   

VІ. Оцінювання

Інтерактивна  гра «Мікрофон»

  • На  сьогоднішньому  уроці  для  мене  відкриттям  було…
  • На  уроці  я  зробив  висновок, що …

 

  • Урок хочеться  закінчити  словами  Ш. Перро  про  казку. Прочитайте  їх (КАЗКИ  СПОВНЕНІ  ГЛИБОКОГО  ЗМІСТУ, ЯКИЙ  РОЗКРИВАЄТЬСЯ  ЛИШЕ  УВАЖНОМУ  ЧИТАЧЕВІ)

 

  • Я  вам  бажаю  бути  уважними  читачами.

 

docx
Додав(-ла)
Серых Людмила
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку