Урок: "Подорож країною Недоладією. Добро і зло у казці, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети "

Про матеріал
Мета: формувати інформаційну, комунікативну, соціальну компетентності. Продовжити роботу над твором Г.Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», навчати учнів аналізувати вчинки героїв; розвивати вміння висловлювати думку, удосконалювати творчі здібності,формувати вміння самостійно шукати інформацію; виховувати повагу до інших людей, чуйність, доброту, відповідальність.
Перегляд файлу

Тема:    Подорож країною Недоладією. Добро  і зло у казці, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети Мета: формувати інформаційну, комунікативну, соціальну компетентності.  Продовжити роботу над твором Г.Малик  «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», навчати учнів аналізувати вчинки героїв; розвивати вміння висловлювати думку, удосконалювати творчі здібності,формувати вміння самостійно шукати інформацію;

 виховувати повагу до інших людей, чуйність, доброту, відповідальність.

Тип уроку: удосконалення знань, умінь,навичок.

Обладнання: проектор, ПК, ілюстрації учнів до повісті-казки, недоптахи із завданнями, вазочка із копійками, парасолька, пазли, презентація з елементами відео.

Форма проведення: урок-подорож .

Методи та прийоми: метод «Вітання – побажання ( парасолька)», серпантин запитань,  гра «Хто я», гра «Збери прислівя – пазли», робота з QR кодом, проблемна ситуація, рефлексія «Вкинь свої 5 копійок».

Зі всіх чеснот і достоїнств душі найбільша гідність — доброта.

Хід уроку

  1. Організаційний  момент.

Метод «Вітання – побажання ( парасолька) »

  •  Доброго дня, дітки. У мене в руках парасолька, як ви гадаєте , навіщо вона мені на уроці? Відповіді учнів. А парасолька мені потрібна для того, щоб ніяка похмура погода, ніяка мряка не зіпсувала сонячного настрою, який, я сподіваюся, буде панувати у нас на уроці. Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Я розпочну перша. Вітаю тебе, Алінко, бажаю, щоб день пройшов вдало і весело, незважаючи на дощову погоду. Діти по черзі вітають один одного.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Дітки, скажіть, будь ласка, яку  людину ми називаємо працьовитою?
  • А що таке лінь, на вашу думку?
  • А чи повинна людина відкладати на завтра те , що можна зробити сьогодні?
  • А чи є серед вас такі, що розпочинають справу, і залишають її на завтра?
  • А чи ви робили якусь справу як – небудь, аби від вас відстали?

Я хочу сьогоднішній урок розпочати однією притчею

Жив-був виконроб. Все життя він будував будинки, але став старий і вирішив піти на пенсію.

- Я звільняюся, - сказав він своєму роботодавцю. - Йду на пенсію. Буду із своєю старою онуків бавити .

Господарю було шкода розлучатися з цією доброю людиною, і він попросив його :

- Слухай , а давай так - побудуй ще один, останній будинок і проводимо тебе на пенсію. З хорошою премією!

Виконроб погодився. Згідно з новим проєктом йому треба було побудувати будинок для невеликої родини, і почалося: узгодження, пошуки матеріалів, перевірки.

Виконроб поспішав, бо вже бачив себе на відпочинку. Чогось не доробляв, щось спрощував, купував дешевші матеріали, тому, що їх можна було швидше доставити. Він відчував, що робить не найкращу свою роботу, але виправдовував себе тим, що це кінець його кар'єри. Коли будівництво було завершено, він покликав господаря.

Той оглянув будинок і сказав:

- Знаєш, а це твій дім! На ось, візьми ключі та вселяйся. Всі документи вже оформлені. Це тобі подарунок від фірми за довголітню роботу.

Що відчував виконроб, це було відомо тільки йому одному! Він стояв червоний від сорому, а всі навколо плескали в долоні, вітали його з новосіллям і думали, що він червоніє від сором'язливості, а він червонів від сорому за власну недбалість. Він усвідомлював, що всі помилки і недоліки стали тепер його проблемами, а всі навколо думали, що він збентежений дорогим подарунком. Тепер виконроб повинен був жити в тому єдиному домі, який він побудував погано.

  • Ми всі - виконроби. Ми всі будуємо власне життя так само, як виконроб перед виходом на пенсію. Ми не докладаємо особливих зусиль, вважаючи, що результати цієї конкретної споруди не такі вже й важливі. До чого докладати зайві зусилля? Але потім, згодом ми усвідомлюємо, що живемо в будинку, який самі ж збудували. Адже все, що ми робимо сьогодні, має значення. Вже сьогодні ми будуємо життя, в якому будемо жити завтра. Ми повинні докладати максимум зусиль до своєї праці.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання(1 і 2 групи)

  • Дітки, коли я йшла на урок, то побачила незвичне , можна сказати, дуже цікаве оголошення, яке було прикріплене на дверях класу. Послухайте:

                                                  Увага!Розшук!

Пропала дівчинка. Просто зникла зі своєї кімнати. Оглянули весь дім, але ніде не знайшли.  Її особливі прикмети: ластовиння на носі, дві кіски, ямочки на щоках. Вона  кожну справу робить як – небудь, не доробляє до кінця. «Те, що їй покладуть на тарілку, вона не доїсть; те, що дадуть пити, не доп'є. Почне малювати — кине, бо набридло. Почне щось ліпити з пластиліну, кине знову, бо нудно. Або вишиває і те покине, бо нецікаво. Почне малювати – кине, бо набридло. Почне ліпити щось із пластиліну – кине, бо нудно. Навіть заплестися в неї не вистачало терпіння. Заплете одну кіску, а з другою недоплетеною ходить цілий день». Якщо ви щось знаєте про нашу доньку, благаємо, відгукніться! Зателефонуйте за номером 30003

-Діти, про яку дівчинку йде мова? 

-А хто ж така Аля, кого ми повинні шукати? Про це нам розкаже група «Детективи» (додому було завдання підготувати фотоколаж та розповідь про Алю)

-А чому ж дівчинка потрапила в країну Недоладію? І що ж це за країна така, і як туди потрапити? Про це нам розповість група «Географи» (домашнім завданням було підготувати кроссенс про країну Недоладію, місто Недоград)

ІV. Повідомлення  теми,  цілей  і  завдань   уроку.

-Отже, детективи швиденько розслідували, де може бути Аля. А географи розповіли про розташування країни. А чи був хтось із вас у цій країні? А ми допоможемо дівчинці? Але перш за все нам потрібно визначитися з темою уроку. У кого які думки, яка ж тема нашого уроку? Учні визначаються з темою уроку, учитель допомагає.  Запис у зошиті.

- Отже, сьогодні на уроці ми помандруємо в країну Недоладію слідами дівчинки Алі, проаналізуємо її поведінку, ми дізнаємося, що потрібно зробити, щоб ніколи не потрапити до цієї країни. Визначимо, що таке добро і зло у казці…

V. Засвоєння  знань у процесі виконання практичних завдань.

  • Скажіть мені, а чи можна просто так попасти в країну Недоладію? Обґрунтуйте відповідь.
  • А хто забрав Алю туди?
  • А що ж нам потрібно зробити, щоб попасти в Недоград і врятувати дівчинку?
  • Треба проказати чарівні слова:
    Недо-роби!
    Недо-пиши!
    Недо-почни!
    Недо-лиши!
    І недо-їж!
    І недо-пий!
    І в Недоладію
    Мерщій!
  • Ну ось.  Ми вже в Недоладії. А що це за птах такий без одного крила? Напевно, хтось з ваших однолітків його недомалював. Але бачите, у птаха в дзьобику щось є.  Він нам  вісточку приніс? Цікаво, від кого це?  Давайте почитаємо. «Дорогі мої 5-класники, я знала, що ви здогадаєтеся де я, і вірила, що ви мені допоможете. Але щоб подорожувати країною, вам потрібно бути дуже уважними і пам’ятати, що ви врятуєте мене тільки в тому випадку, якщо справитеся з усіма завданнями.

 З пов. ваша Аля»

  • Що ж готові врятувати Алю?

Серпантин запитань:

- Що ж це за день був, коли Аля знову не виконала свою справу?

- А чи почувалася дівчинка винною?

- Скільки справ недоробила Аля?

- Що незвичайного сталося з нею при зустрічі з незнайомим маленьким чоловічком у її кімнаті?

-Чи було Алі страшно, коли вона потрапила в Недоград?

-Де розташована країна Недоладія і чим вона «вразила» дівчинку?

-Що ви можете розповісти про місцевих жителів Недоладії?

-Хто правив країною? А що не так було з короною правителя?

-Чому Недороль боявся Першого Недорадника?

-Чи був Недороль добрий і справедливий правитель?

- Чи знайшла Аля нових друзів серед жителів Недограда?

- Що ми можемо сказати про поведінку героїв?

  • Отже , дітки, нам потрібно виконати перше завдання (на дошці прикріплені недоптахи із завданнями)

Робота в групах. Гра  «Хто я». Проскануйте  QR код     і відгадайте героя.                 

     

 

 

 

 

 

qr-code (1).gif

qr-code.gif2.gif

 

Бесіда:   Скажіть, чому годинникар ніяк не міг полагодити годинник.

  • Чи вдалося Алі втекти від ката? Яким чином?  
  • Чим відрізнявся недотель Недоштанька від звичайних готелей? Що запропонував Недоштанько для Алі?
  • Хто намалював Недоладька таким? А що ви можете сказати про характер, вчинки  Недоладька. Яка  улюблена фраза героя?
  • Що відчувала Аля, коли допомогла Недокватирці?
  • Хто намалював Першого Недорадника?

- Чому Недопопелюшка  мала такий дивний вигляд?

- Чого постійно боявся Недокороль?

- А чи були у країні  недоладяни, які готові прийти на допомогу?

-Які герої твору вам сподобалися, а які ні? Чому?

- Про кого з героїв ви б сказали, що це хороша людина. А про кого, що погана? Доведіть свою думку.

-Дітки, характеризуючи героїв , ми можемо дати оцінку їхнім вчинкам. Адже казка – це проекція світу реального і фантастичного: уособлення людських вад або людських чеснот. Чи можемо давати оцінку людині, якщо звертати увагу лише на її зовнішність? Бесіда про красу зовнішню і внутрішню.. (відповіді учнів)

Що ж важливіше: краса внутрішня чи зовнішня?

- Щороку 3 грудня разом із світовою спільнотою Україна відзначає Міжнародний день людей з обмеженими можливостями. На їхню долю випали нелегкі випробування, однак вони, долаючи труднощі, проявляють виняткову силу духу і непохитну віру в життя. Дітки, зверніть увагу на екран (розповідь про Володимира Носкова( вада зору): з січня 2017 року веде програму «Радиво», що присвячується розповідям про громадських активістів, волонтерів, захисників України на Донбасі, вчителів, акторів, людей з особливими потребами, які мають життєву позицію, втілюють цікаві проєкти, намагаються прагнути змін на краще, зрештою не стоять на місці, а повсякчас розвиваються; Стівена Гокінга:  фізик-теоретик, відомий своїми дослідженнями в астрофізиці, зокрема теорії чорних дір, популяризатор наукових знань;  про Соню Шаталову: дивовижна дівчинка, з тих, кого називають особливими дітьми, маючи на увазі те випробування хворобою, яке дано їм з першого дня життя. Але такі діти часто стають особливими й в іншому сенсі — в духовному. Соня не може говорити. Навіть писати вона може тільки тоді, коли її руку підтримують. У неї безліч проблем з тими простими життєвими обставинами, які звичайна людина навіть не помічає і не цінує по достойності. І разом з тим Соня — особистість. Це глибока людина, що володіє неабияким розумом, гострим сприйняттям життя і даром слова; гордість країни Дашу Безкосту (Її слабке тіло не означає слабкий дух - Даша Безкоста знайшла в собі сили і мужність, щоб врятувати дворічного хлопчика, якому потрібна була термінова операція на кишечнику, вона продала свої роботи. Операція була успішною. Художниця пообіцяла, від кожної роботи буде намагатися допомагати дітям, які в біді).

-Отже, добра, щира людина, може не лише бути ….

- Я вірю, що ви ніколи не будете насміхатися над людьми з певними вадами.

Фізкультхвилинка (відео)

-Що ж продовжуємо свою подорож. Наступне завдання, яке нам принесли недоптахи «Зберіть прислів’я – пазли». Скажіть, як ви розумієте ці прислівя, кого з персонажів твору можуть характеризувати.

  • В очах у боягузливого все збільшується:  і небезпека , і труднощі.
  • Друзі пізнаються в біді.
  • Не одежа красить людину, а добрі діла.
  • Боягуз і тіні своєї боїться.
  • Бути без душі, це навіть гірше, ніж бути без голови.
  • Була б охота — буде гарна робота.
  • Добрий початок, половина діла.
  • Добре роби, добре й буде.
  • Боягуз і таргана приймає за велетня

Ось і залишилося останнє завдання у дзьобику Недоптаха. Читайте його.

«  Дітки. Щоб мене повернути додому, потрібно поставити себе на моє місце чи  місце моїх друзів, а то й ворогів. Уявіть, як би ви вчинили в тій чи іншій ситуації».

Проблемна ситуація «Уяви себе на місці героя"

Якби я був на місці Алі, то…

Якби я був на місці Недокороля, то…

Якби я був на місці Недорадника, то …

Якби я був на місці Недоладька, то …

Якби я був на місці Недопопелюшки, то..

Підсумок уроку.

1.Робота з епіграфом уроку.

2.Звук СМС. Так, дітки, прийшла відеосмс від Алі.  Перегляд відео «Дівчинка дякує за допомогу»

Отже, Алі ми допомогли. Тепер і нам пора додому. Що нам потрібно зробити?

Поки б’є годинник , давайте промовимо слова, щоб вибратися з цієї країни:

І до-роби!

І до-пиши!

І роз-почни!

І не лиши!

І до-їдай!

І до-пивай!

Із Недо-ладії

ТІКАЙ !

Рефлексія  «Вкинь свої 5 копійок».

Діти, усі ви молодці, ви дуже старались і добре справились із завданнями. Хотілося б, щоб сьогоднішній урок допоміг вам, і ви завжди все робили до кінця.

Дітки у вас на столі лежать копійки. Візьміть їх в руки, подумайте, що б ви побажали один одному, чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці, що дізналися…, і киньте свої 5 копійок мені у вазочку. Я розпочну перша. Бажаю вам бути добрими, чемними, допомагати один одному.  Пам’ятайте, що завжди треба доробляти справи, а не полишати їх незавершеними. Учні також говорять побажання і кладуть свої 5 копійок  у вазу.

VI.Оголошення результатів уроку

VII.Домашнє завдання (на вибір)

  1. Підготувати інтерв’ю з улюбленим героєм твору.
  2. Створити лепбук до повісті-казки.
  3. Уявити себе співавтором Г.Малик. Придумати якусь подію, чи справу, якої немає у творі.

Завдання на все життя: бути добрими, ввічливими, доробляти всі свої справи, не лінуватися.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

1

 

docx
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
885
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку