В.Маяковський – поет-новатор, вплив футуризму на поетику митця. Протиставлення ницої буденності й прагнення ліричного героя до іншого (омріяного) світу

Про матеріал
Конспект уроку із застосуванням прийомів і методів, що сприяють формуванню компетентностей: предметних (знання про життя і особливості ранньої лірики В.Маяковського, особливості, його віршованої системи, поглиблення знань про футуризм як одну із течій модернізму); ключових (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; комунікативної: спілкування в колективі, власні висловлювання; інформаційної: отримання та критичне осмислення інформації з різних джерел; загальнокультурної: естетичний смак, світогляд
Перегляд файлу

Тема: В. Маяковський – поет-новатор, вплив футуризму на поетику митця. Протиставлення ницої буденності й прагнення ліричного героя до іншого (омріяного) світу в ранній ліриці. Особливості віршованої системи В.Маяковського. Метафоричність образів, поетична мова

 

Мета – формування компетентностей: 1) предметних: знання про життя і особливості, ранньої лірики В.Маяковського, особливості, його віршованої системи, поглиблення знань про футуризм як одну із течій модернізму;

2) ключових: уміння вчитися (навички пізнавальної діяльності); комунікативної (спілкування в колективі, власні висловлювання); інформаційної (отримання та критичне осмислення інформації  з різних джерел); загальнокультурної (естетичний смак, світогляд).

 

Тип уроку: опанування нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.

 

Обладнання: мультимедійна презентація за темою, відеоматеріали, інфографіка.

 

Грядущие люди!

         Кто вы?

      Вот – я,

      весь  

     боль и ушиб.

 Вам завещаю я сад фруктовый

      моей великой души.

 

                               В.Маяковський

                 Хід уроку

 

І. Оголошення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні у нас урок-свято, тому що ми познайомимося з дуже цікавою особистістю – В.Маяковським. Ви скажете: кожен письменник чи поет по-своєму цікавий. Згідна. І навіть скажу словами поезії Є.Євтушенка:

Людей неинтересных в мире нет.

 Их судьбы — как истории планет.

У каждой все особое, свое,

И нет планет, похожих на нее.

А если кто-то незаметно жил

 И с этой незаметностью дружил,

Он интересен был среди людей

Самою незаметностью своей.

Але непомітність – це не про Маяковського. У свій час його ораторський голос чути було на площах, новобудовах, на поетичних зібраннях… Після смерті Маяковського Сталін проголосив його найкращим поетом епохи. Великого бунтівника одягли в бронзу, а творчість пошматували на цитати, які справляли потрібні для влади враження.

Насправді ж творчість В.Маяковського непідвладна часові. За гуркотом і вибухами ритмів можна побачити і його епоху, і душу поета. Ось тема нашого уроку. Запишіть її в зошити. Яку ж мету сьогодні поставить кожен собі? Заповніть верхню частину листка очікування від уроку. (Додаток №2).

ІІ. Робота над темою

1. Слово вчителя з елементами бесіди.

Вчитель: Давайте подивимося на постать В.Маяковського як на людину та поета очима очевидців:

«Під романтичною манерою... ховалося ціле світосприйняття. Це було розуміння життя поета», - так говорив про нього Борис Пастернак.

«...будь-яке любовне побачення я міг забути, не піти на нього, якщо знав, що годину цю проведу з Маяковським», - ділився Юрій Олеша.

«Маяковський чекає на нас, зухвалий і беззахисний, войовничий і вразливий, звеличений і облаяний, трагічний і прекрасний», - ділився Олександр Михайлов.

А ось цитати із діалогів журналістів з В.Маяковським:(Інсценізація)

«...- Товаришу Маяковський, чим пояснити, що в центрі всього ставите своє «я»?

В.М. У центрі якось помітніше. 

     - Ось особисто я вас не розумію. 

В.М. Це ваша біда і вина.

     - Ваші вірші мені не зрозумілі.

В.М. Нічого, ваші діти їх зрозуміють.

     - Ні, і мої діти їх не зрозуміють.

В.М. А чому ви так переконані, що ваші діти підуть у вас? Можливо, в них мати розумніша, а вони будуть схожі на неї.

     - Маяковський, чому ви завжди себе хвалите?

В.М. Мій товариш по гімназії Шекспір завжди радив: говори про себе тільки добре, погане про тебе скажуть друзі.

     - Маяковський, ваші вірші не хвилюють, не гріють, не заражають.

В.М. Мої вірші не море, не піч, не чума.

     - Чого ви хочете?

В.М. Я хочу майбутнього сьогодні...»

Вчитель. Що ми можемо сказати про людину та поета Володимира Маяковського із почутого? Своїми віршами він хотів наблизити майбутнє. , зухвалий і беззахисний, войовничий і вразливий, звеличений і облаяний, трагічний і прекрасний», (особистість, зіткана з протиріч; за епатажною поведінкою ховається велике людське серце).

Вчитель. Дійсно, за своїми щирими переконаннями поет поставив свій талант на службу розбудові соціалістичної держави, що спричинило трагічне перетворення «життєбудівника» на ідеолога правлячої Комуністичної партії й, зрештою, зумовило його загибель. Він вірив у революцію, боровся віршем з її ворогами, бачачи їх не тільки в Колчаку й Денікіні, але й у радянських, нових міщанах, "дряни". Але є ранній Маяковський, тонкий лірик, надзвичайно обдарований стиліст, справжній новатор віршування, експериментатор в області форми. Розташовуючи вірш "драбинкою", він домігся того, що кожне слово стало значимим, вагомим.

2. Робота з епіграфом уроку

На дошці записані слова: музика, картина, почуття, роздуми.

Вчитель. Послухайте епіграф  уроку. На листочку напишіть слово, яке передає найперше відчуття від прослуханої поезії. Відповідно об’єднаємося в групи: музиканти, художники, емпатисти (емпатія – співпереживання, розуміння почуттів іншої особи), філософи.

Музиканти: відчуйте літери на звук. Художники – опишіть уявні картини. Емпатисти – передайте свої почуття. Філософи: на які роздуми наштовхує поезія?

Філософи: я бачу людину, яка звертається безпосередньо до нас із запитанням: хто ми? А хто ми? Чи можемо так відкрито про це сказати, як поет, який «весь боль и ушиб», але має велику фруктову душу?

Емпатисти: я відчуваю душу поета, який – «весь боль и ушиб», і думаю: чому він весь – забій, весь – біль? Мабуть, саме життя його било і заставляло терпіти біль.

Художники: я уявив собі сад зі спілими плодами. Протягни руку – і можеш скуштувати солодкий, а може, й гіркий плід поетової душі. Насправді ці плоди – його поезії, які дійсно ми можемо смакувати, читаючи їх.

Музиканти: У цій фразі багато глухих звуків: к, т, ш, щ. Тому середина фрази задушевна, лірична. Але початок гуркоче, дзвенить літерами р, в, л, д. Музика повільна, бо рядки вірша розміщені так, що читаючи їх не поспішиш.

Вчитель.  « Душа - фруктовий сад». Незвичайна метафора, чи не так? Також ви помітили дещо незвичайну структуру рядків вірша. Незвичні метафори, незвичний звукопис, незвичні розмір віршів і ритм – все це ознаки нового мистецтва на початку ХХ століття – якого? (футуризму). Так, В.Маяковський - поет-футурист.  Пригадаємо з уроків мистецтва про характерні особливості цієї авангардної течії.

У літературі ця течія проявилась такими ознаками:

                                             (лат. futurum – майбутнє)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Переглянемо біографію поета, скориставшись інфографікою. (Додаток №1) На партах картки – інфографіка. На аркушах завдання, які ви виконаєте, опрацювавши даний матеріал.

Ознайомитися з інформацією і передати її іншим за допомогою  речень такої конструкції: «Якщо…, то…»

  1. Якщо Маяковський пам’ятав про своє українське коріння, то …
  2. Якщо Маяковський  навчався у Кутаїській гімназії, в московській гімназії  і їх не закінчив, то на це були причини. Які?
  3. Якщо майбутній поет вступив до художнього училища, то …
  4. Якщо Маяковський у 14 років взяв участь у політичній демонстрації, у 17 р. став членом РСДРП, був тричі заарештований, то …
  5. Якщо Маяковський розглядав творчість як естетичну революцію, то …

Вчитель:  перший поетичний твір Маяковського «Ніч» було надруковано у збірці «Ляпас громадському смаку» (див. інфографіку). Пригадаємо маніфест символістів, для яких не був важливий зміст, а найперше – музика у слові.

Яким же є художній світ Маяковського?

3. Робота з підручником: художній світ В.Маяковського (с.127).

4. Аналіз поезії «А ви змогли б?»

В художній світ Маяковського ми можемо перенестися, читаючи його поезії. Одна із них «А ви змогли б?»

 Читання в оригіналі та в перекладі, аналіз у групах.

І група (художники). Скласти таблицю: буденне і духовне у творі

буденність

духовний світ

Карта буднів

Фарби зі склянок

Холодець на блюді

Вилицюватість океану

 Риба на вивісках

Губ нових порив

Заржавілі ринви

Ноктюрн, флейта

 

Маяковський у вірші поєднав високе й низьке, прагне зруйнувати буденність («Я вмить…зі склянок»). Знаходить прекрасне й величне в звичайних побутових речах («Вилицюватість океану» (величне) відкрив у «холодці на блюді» (побутове, буденне). На вивісках бачить не риб, а губи, з яких зчитує нові пориви.

 

ІІгр. (музиканти). Користуючись схемою, знайти у вірші ознаки футуризму. (Незвичайна мелодія вірша через неточні метафори. Поєднання високого і низького; незвичні метафори та епітети: «змазав карту будня» (метафора), «вилиці океану» (епітет)

ІІІ гр. (емпатисти). Яким є ліричний герой у творі? (Намагається замінити буденне високим, протиставляє себе комусь, ставить запитання комусь, мабуть, в даний момент нам: «А ви змогли б? Хвалиться, що він це зробив: у буденному знайшов високе).

ІVгр. (філософи). Попробуйте дати відповідь на запитання поета. (Виходячи зі змісту, можна зробити висновок, що поет ніби хвалиться, що він світ повсякденності перебудував, перетворив за допомогою своєї фантазії. І цим питанням закликає і нас, читачів, шукати в буденному прекраснее).

Вчитель.Чи зможете ви дати відповідь на запитання поета «так» чи «ні»? Ні, та й не варто старатися, бо питання це риторичне.  Просто поету недостатньо того, що він бунтує проти застарілого, недосконалого, буденного, йому треба, щоб усе людство розпочало боротьбу з бездуховністю, міщанством, вульгарністю.

Звертаємося до схеми. Користуючись нею, зробіть висновок: яким є художній світ Маяковського - футуриста саме в цьому вірші? Записати в зошит (Ліричний герой бунтар, суть бунту -   руйнування буденності. Ліричний герой протиставляє себе юрбі, протиставляє високе й низьке.)

 

  1. Аналіз поезії «Борг Україні»

Вчитель.   « Знаете ли вы  украинскую ночь? Нет, вы не знаете украинской ночи!»

 Чи може хтось пригадати, звідки В.Маяковський запозичив перші рядки поезії?

-Чому можна не знати української ночі? Хто її не знає? (хто вночі спить і байдужий до краси нічної природи, хто взагалі не був на Україні).

Маяковський побачив байдужість своїх співвітчизників не тільки до української природи, але й до всього українського. (відео) https://www.youtube.com/watch?v=Qrc3EeL31ys

Інфографіка:

.Поділіть твір відповідно до означених мотивів. Прочитайте кожен з уривків. Прокоментуйте, як ви розумієте зміст (групи) .Визначіть настрої поета ї запишіть одним словом. (Захоплюється. Обурюється. Іронізує. Захоплюється). 

1)Україна гоголівська;Україна індустріальна (захоплюється і гоголівською, і особливо індустріальною, бо індустрія зробить людей заможними).

2)Ставлення до України росіян: що обурює автора?  (далеке, чуже знають, українське – ні).

3) Що може розповісти про Україну росіянин, якщо його «притиснути»? (іронія). (Знають лиш український борщ, сало та двох Тарасів – Шевченка і Бульбу).

4) Ставлення Маяковського до української мови. (В тому, що вони не знають української мови, а лише можуть розповісти зо двоє курйозних анекдотів – зневага до української мови).

2. До чого закликає Маяковський своїх співвітчизників? Який борг віддати Україні? (Наказова форма).

 

Вчитель. Зауважте, вірш написаний у 1926р., чи це не був «світовий переворот» у свідомості поета, який написав твір, знаючи, як існуюча влада відносилась до України та пропаганди всього російського?

- Звідки рядки: «Чуєш, сурми заграли?..» (пошуково-дослідницька робота на домашнє завдання).

- Які відчуття від почутого? (Складається враження, що вірш написаний у наш час)

Музиканти. Знайдіть ознаки футуризму. (Співзвучність рим, а не звукова тотожність: ночи – вточен, Чаплин – краплен, пенку – Шевченко, новий – мови).

Художники. У вірші чітко позначена ще одна риса футуризму. Яка? ( Урбанізація) –Перед нами постають картини індустріальної України ( зачитати).

Філософи.  Визначіть ідею вірша та його тему (тема – ставлення росіян до української культури; ідея - заклик вивчати українську мову, в якій – велич і простота).

Емпатисти. Схарактеризуйте образ ліричного героя. (Знає українську культуру, захоплюється українською мовою. Обурюється невіглаством росіян, тим, що вони знають культуру європейську, а українську ігнорують,  і закликає їх віддати борг Україні - вивчити її мову, її культуру.

  Ліричний герой – бунтар

Проти невігластва                                                  неповаги до української мови

Ознаки футуризму – інфогр. Знайти в тексті: співзвучність рим, мотиви урбанізації

 

  1. «Послухайте!» (Читання учнем вірша напамять).

Аналіз твору

1. Складання таблиці «Образи вірша».

 

люди

предмети

Бог

ліричний герой

зірки-плювочки

Жиляста рука

опонент

зірки-перлини неба

 

хтось

 

 

обиватель (для нього зорі-плювочки)

 

 

 

2. Робота в групах.

Філософи.  «Послухайте». Коли ми починаємо фразу таким проханням? На що хоче звернути увагу ліричний герой? Кого і в чому намагається переконати? Чи розуміють його?

(ліричний герой намагається звернути увагу на хвилюючу його проблему. Це звучить як скарга на людську байдужість. Поет як би сперечається з уявлюваним опонентом, намагається переконати його у своїй правоті. Лад мови такий, який буває, коли ведуть гостру дискусію. Ліричного героя не розуміють, але він гарячково шукає аргументи, переконливі доводи).

 

Емпатисти. Випишіть ряд дієслів, які передають динаміку подій Чи лише така їх роль у вірші? (Ряд дієслів: “уривається”, “плаче”, “просить”, “клянеться” – передає не тільки динаміку подій, але і їхнє емоційне розжарення. Крім насущного хліба нам потрібна ще і мрія, велика життєва мета, духовність, краса).

 

Музиканти. Прослідкуйте, яких речень у вірші найбільше: питальних, окличних чи розповідних. Про що це говорить? (Вірш складається тільки з окличних і питальних речень. Це вказує на важливість поставленого питання: «Адже, якщо зірки запалюють - значить це кому-небудь потрібно!» Ліричний  герой створює образ «когось», через нього виражаючи свої власні переживання.

 

Художники. Сама зірка - це метафора.  Що вона означає? (Це те, із чим стає не страшно, для чого можна пройти через будь-які перешкоди, навіть «увірватися до бога». Вона необхідна як сенс життя. Нам потрібні зірки -“перлини”.

 

3. Інфографіка

- Володимира Маяковського хвилюють вічні філософські питання про зміст людського буття, сенсу існування людини, стверджує, що людині потрібна краса. А яке ж призначення поета? (творити цю красу).

- Образ зірки – неоднозначний. Зірки – комусь – плювочки, комусь – перлини. Також нам указують на значимість цього чуда для одних («називають перлиною») і байдужність у газу інших («плевочки»).

- Схарактеризуйте портрет Бога.

(Портрет Бога в Маяковського складається лише з однієї деталі. Це «жилава рука». Бог для нього це великий трудівник. Тим самим він олюднює цей образ).

-Вірш завершується тим же питанням, що й на початку. Але цього разу воно звучить упевнено. Так що це тепер скоріше  твердження, ніж питання. У цьому вірші немає неологізмів, настільки звичних для стилю Володимира Маяковського. “Послухайте!” – схвильований і напружений монолог ліричного героя.

Ліричний герой – бунтар проти

 

Міщанства                     бездуховності        черствості    повсякденності

ІІІ. Узагальнення вивченого

 

 

 

 

 Вчитель. Поет Маяковський запалив свою зірку. Запалив її для нас, читачів, і ми можемо сьогодні підсумувати: як зірка Маяковського освітить мій життєвий шлях? (письмово.Під час роботи відео. https://www.youtube.com/watch?v=zQGXNXKfai8.)

Очікувані відповіді.

1)Маяковський показує, яким важливим є чудо в нашому житті. Іноді людина без чуда задихається. І дуже важливо робити чудо своїми руками для тих людей, кому воно вкрай необхідне.

2) Сьогодні я зрозумів, як важливо пам’ятати своє коріння, не зраджувати свій народ, свою культуру, також з повагою ставитися до культури інших народів.

3) Щоб судити про мову чи культуру будь-якого народу, потрібно спочатку вивчити її.

4)Творча людина може перетворювати світ, робити його кращим.

А що повинні зробити ми, кожен з нас, щоб запалити свою зірку тому, кому без неї не можна, кому вона необхідна? Запишемо це на зірочці-стикері.

Очікувані відповіді

1.Вчити бачити красу навколо себе (я)

2.Не робити зла.

3.Жити за Божими заповідями.

4.Робити приємні сюрпризи дорогим людям.

5.Я не вриватимусь до Бога, але буду молити його освітити шлях мій і моїх рідних.

6.Молитимуся за людей, яких люблю.

7.Буду волонтером.

8.Сьогодні ж відвідаю хвору сусідку і допоможу їй.

9.Буду вивчати українську культуру.

10.Як і Маяковський, буду пам’ятати своє коріння, де б не жив.

11.Шукати незвичайне у звичайному.

12.Хочу побачити і відчути красу української ночі.

 

 

ІV. Підсумки.

Повернемося до наших передбачень сьогоднішнього уроку і заповнимо порожні графи.

 

 

V. Домашнє завдання: виконати тестові завдання, с.141

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 1. Інфографіка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2. Листок очікування (Джерело – посібник для вчителя Анни-Марії Богосвятської «Відчувати, думати, діяти! Методична скринька прийомів етапу рефлексії»)

 

45 хвилин мого дорогоцінного життя не пройдуть даремно, якщо

-я дізнаюся про творчість В.Маяковського;

-я буду вчитися спілкуватись;

-я буду набувати читацьких навичок;

- я отримаю позитивні емоції;

-я отримаю високи бал;

- урок буде цікавим;

- урок буде пізнавальним.

…………………………………………………………………………………………………….

 

45 хвилин мого дорогоцінного життя

Принесли мені користь тим, що

Не пропали дарма, оскільки

Втрачені дарма, тому що

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2020
Переглядів
4496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку