Тема. В. Скотт «Айвенго». Історичний колорит твору і засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор
Мета: навчальна: показати учням глибоку зацікавленість автора зображенням історії батьківщини; розкрити панораму життя середньовічної Англії в романі «Айвенго»; розвивальна: формувати в учнів уміння сприймати великий за обсягом твір цілісно, порівнюючи зображуване в романі з реальними історичними подіями; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; виховна: сприяти формуванню культури зв'язного мовлення, культури відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність; виховувати почуття патріотизму, прагнення сповідувати загальнолюдські цінності.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, фрагменти мультфільму.
Теорія літератури: історичний роман, історичний та місцевий колорит, художній час, художній простір, інтрига, художні образи, художні засоби.
Тип уроку: нетрадиційний урок (урок-гра «Лицарський турнір»).
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Звернення вчителя до учнів
— Хоч «Айвенго» перш за все лицарський роман, мужність та вірність притаманні у цьому творі не тільки чоловікам. Тому ми спочатку розглянемо образи двох прекрасних героїнь роману «Айвенго» і спробуємо вирішити проблемні питання, а потім проведемо уявний рицарський турнір, на якому з’ясуємо, хто ж із учнів став найкращим знавцем твору й найщирішим прихильником англійського романіста В. Скотта.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота індивідуальна
♦ Зробіть порівняльну характеристику леді Ровени та Ребеки.
Орієнтовна відповідь в конмпекті
Тести
1. В. Скотт вважається засновником:
а) історичного роману;
б) пригодницького роману;
в) соціально-побутового роману.
2. Лицар, який приховував своє обличчя на турнірі:
а) Ательстан;
б) Айвенго;
в) Бріан де Буагільбер.
3. Гурт і Вамба були:
а) рабами Седріка;
б) друзями Седріка;
в) сусідами Седріка.
4. Королевою кохання і краси на лицарському турнірі обрали:
а) Ребекку;
б) Джулію;
в) Ровену.
5. Як звали даму, перед якою схилявся навіть сам благородний Седрік? (Ровена)
6. Під яким ім'ям діє у романі Робін Гуд? (Локслі)
7. Коня й збрую для Айвенго допоміг дістати:
а) Седрік;
б) Локслі;
в) Ісаак.
8. Айвенго, перебуваючи в домі Седріка, відкрився лише:
а) свинопасу Гурту;
б) блазню Вамбі;
в) леді Ровені.
9. У записці короля Франції про звільнення Ричарда Левове Серце було написано:
а) «Будьте обережні - сокіл летить на здобич»;
б) «Будьте обережні - диявол спущений з ланцюгів»;
в) «Будьте обережні - тигр на волі».
10. Замок Фрона де Бефа підпалила:
а) Ровена;
б) Ребекка;
в) Ульріка.
11. Ребекка подарувала Ровені:
а) перстень з діамантом;
б) діамантову діадему;
в) скриньку з коштовностями.
12. Досягти високих почестей Айвенго завадила:
а) дружба з Локслі;
б) знайомство з євреєм Ісааком;
в) загибель Ричарда Левове Серце.
2. Проблемне питання
♦ Айвенго обрав собі за дружину Ровену тільки тому, що вона леді? (Ні, Ребека, хоч і дуже йому подобалася, але не розділяла його поглядів на турніри, рицарські поєдинки, хай і з пролиттям крові, але заради слави.)
3. Робота зі словником літературознавчих термінів. Запис понять історичний колорит, місцевий колорит, добирання прикладів з роману.
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Лицарський турнір
Порядок проведення. Діти об’єднуються у дві команди за жеребкуванням . Обираються командири, назви та девізи.
Раунд І. Учасники гри у письмовій формі дають відповіді на запитання на окремих аркушах.
1. Що є безумовним доказом пригнічення корінного населення, обмеження його самостійності? (У нього відібрано рідну мову.)
2. Кого В. Скотт зобразив під ім’ям Локслі? (Робіна Гуда)
3. Відгадайте за описом, чиє це помешкання: величезна зала, довгий дубовий
стіл, застелений дорогою червоною скатеркою, другий стіл довший і нижчий для челяді, столи утворювали літеру Т. Вздовж головного столу стояли масивні стільці та крісла з різьбленого дуба. (Седріка Сакса)
4. Відгадайте, чий це портрет: «...Виявився високим, худорлявим старим чоловіком із правильними рисами обличчя; орлиний ніс, гострі чорні очі, високе, все в зморшках, чоло, довге сиве волосся й борода справляли гарне враження». (Ісаака)
5. У скількох турнірах, зображених у романі, брав участь Айвенго? (У трьох)
6. По чому можна було впізнати рабів? (По нашийниках)
7. Хто дав бідному паломникові, у якого переодягнувся Айвенго, багаті рицарські обладунки та коня? (Друзі Ісаака за його рекомендацією)
8. Що Айвенго зробив з призами, що йому належали після перемоги в турнірі? (Віддав борги, залишив переможеним)
9. Хто розповідав пораненому Айвенго про штурм фортеці? (Ребека)
10. Хто помінявся одягом ченця із Седріком, який знаходився в полоні? (Вамба)
11. Що означає слово Айвенго? (Слово походить від назви місцевості.)
12. Де і коли відбуваються події роману? (В Англії)
Раунд ІІ. Висвітлити політичні та соціальні проблеми у творі.
Раунд ІІІ. Члени команд змагаються, хто точніше й детальніше опише обладунки рицаря за відео з мультфільму .
Раунд IV. Гравці характеризують Айвенго
Раунд V. Конкурс для командирів-хлопців. Вони повинні сказати компліменти Ровені та Ребеці
2. Підбиття підсумків гри, визначення переможців
V. Домашнє завдання
Дібрати приклади гумору в романі В. Скотта «Айвенго».