Тема уроку: В. Винниченко «Федько-халамидник». Дитинство письменника. Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками (6 клас)
предметні компетентності: учні розповідають цікаві епізоди з життя письменника; називає риси характеру Федька, що вирізняють його з-поміж друзів-однолітків, коментує їх; аналізує роль художніх засобів у творі;
ключові компетентності: учні висловлюють своє ставлення до літературних героїв; визначає причиново-наслідкові зв’язки між фактами і явищами; пропонує алгоритм дій;
емоційно-ціннісне ставлення: учні повинні усвідомлювати найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до оповідання, учнівська презентація, таблиця, рефлексійна анкета.
Епіграф уроку: Гляди, не забудь: людиною будь
Народна мудрість
План уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1.1. Метод «Мікрофон».
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Слово вчителя.
2.2. Робота в зошитах.
2.3. Робота з епіграфом.
III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
3.1. Виступ учнів - біографів з повідомленням.
3.2. Коментар учителя.
3.3. Створення проблемної ситуації.
3.4. Робота з текстом.
3.7. Переказ першої частини оповідання.
IV. Підсумок уроку.
4.1. Робота з рефлексійною анкетою.
4.2. Бесіда за епіграфом.
4.3. Індивідуальне оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1.1. Метод «Мікрофон».
- Погляньте на цей портрет. Чи знаєте ви, хто на ньому?
- Які оповідання В. Винниченка про дітей ви знаєте? Які з них ви прочитали на сьогодні?
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Слово вчителя.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося з таким відомим письменником як Володимир Кирилович Винниченко та його цікавим оповіданням «Федько-халамидник».
2.2. Робота в зошитах.
Учні записують тему уроку до зошита.
2.3. Робота з епіграфом.
- Епіграфом до нашого уроку є народна мудрість. Ще дуже давно люди говорили: «Гляди, не забудь: людиною будь».
- На вашу думку, що таке «бути людиною»?
- В кінці уроку ми повернимося до цього епіграфу.
-Сьогодні на уроці ми дізнаємося, чи всі герої оповідання «Федько-халамидник» є «людьми».
III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
3.1. Довідка вчителя.
- Ще раз зверніть увагу на портрет письменника (портрет).
3.2. Виступ учнів-біографів з повідомленням.
Учень 1: народився 26 липня 1880 року в місті Єлисаветград у селянській родині. По закінченні школи віддано до Єлисаветградської гімназії. Готувався до матури (атестату зрілості) і склав іспит екстерном до Златопільської гімназії. Учень 2: у 1901 році він вступив на юридичний факультет Київського університету і того ж року створив таємну студентську революційну організацію, яка звалась «Студентською громадою». За проводження пропаганди 1903 року був заарештований, виключений з університету й ув’язнений до одиночної камери Лук’янівської в’язниці в Києві, звідки йому згодом вдалося втекти.
Учень 3: незабаром новий арешт, дисциплінарний батальйон. Але він знову втік і нелегально відбув у еміграцію. На початку Першої світової війни Винниченко повернувся до Росії і жив до 1917 р. під чужим ім’ям переважно в Москві, займаючись літературною діяльністю.
Учень 1: під натиском більшовицьких військ уряд УНР на чолі з новим прем’єром змушений був евакуюватися до Житомира. Винниченко разом із дружиною, Розалією Лівшиц, поїхав на південь, до Бердянська.
Учень 2: наприкінці 1919 року вийшов із УСДРП і організував у Відні Закордонну групу українських комуністів. Наприкінці травня 1920 р. Винниченко разом із дружиною прибув до Москви, де дістав пропозицію зайняти пост заступника голови Раднаркому УСРР.
Учень 3: у вересні 1921 В. Винниченко очолив новостворений комітет допомоги українському студентству в Берліні. Помер Володимир Винниченко 6 березня 1951р. у французькому місті Мужен.
3.3. Проблемна ситуація.
- Скажіть, чи є у вас друзі? Які вони?
-А чи доводилося вам пустувати, робити часом те, чого не можна?
- Які на вашу думку повинні бути справжні друзі?
- Чи вважаєте ви себе гарним другом і чому?
3.4. Робота з текстом (с. 57-63).
- Оце і весь портрет. Але цього не достатньо, щоб уявити колоритну постать маленького бешкетника. Уявіть собі, що в пору свого дитинства, за спогадами матері, Володимир Винниченко був схожий, на кого б ви думали?
- Чи подобаються вам вчинки Федька? Знайдіть у тексті його розбишацькі дії.
- Федько-халамидник розкрився протягом оповідання, виявляючи свої позитивні моральні якості? Наведіть, будь-ласка, приклади, які підтверджують це.
3.7. Переказ першої частини оповідання.
IV. Підсумок уроку.
4.1. Робота з рефлексійною анкетою.
кожного на парті. Допишіть ті речення, які є у вашій анкеті.
. Сьогоднішній урок дав мені можливість зрозуміти…
. Після цього уроку я буду…
. Я б хотіла порадити Толі…
. Мені найбільше сподобалися у Федькові такі риси…
4.2. Бесіда за епіграфом.
- На початку уроку ми з вами намагалися пояснити народну мудрість: «Гляди, не забудь: людиною будь». Чи змінилися ваші думки після нашого уроку? Чи завжди легко залишатися «людиною»? Як ви вважаєте, особисто ви в усіх ситуаціях залишаєтеся «людиною».
4.3. Індивідуальне оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання.
Дочитати оповідання с.63-74. За бажанням намалювати Федька і Толика або скласти усний твір на тему: «Якби я був Федьком…»
ЛІТЕРАТУРА
О. М. Авраменко – К.: Грамота, 2014. – 264 с.
навчальних закладів / під керівництвом Р. В. Мовчан – затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р.
3. Пометун О. І. Основи критичного мислення : навчальний посібник для учнів
старших класів загальноосвітньої школи. – Тернопіль, 2010
4. Бєлкін А. С. « Ситуація успіху. Як її створити.» Книга для вчителя.. «Просвіта»,1991. – 176 с.
5. Півень Л. М. Активізація пізнавальної діяльності школярів шляхом використання інтерактивних методів навчання. – Миколаїв, 2003.