В. Винниченко «Федько-халамидник». Дитинство письменника. Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 6-го класу на тему: "В. Винниченко «Федько-халамидник». Дитинство письменника. Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками"
Перегляд файлу

 

Тема уроку: В. Винниченко «Федько-халамидник». Дитинство письменника. Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками (6 клас)

Очікувані результати:

предметні компетентності: учні розповідають цікаві епізоди з життя письменника; називає риси характеру Федька, що вирізняють його з-поміж друзів-однолітків, коментує їх; аналізує роль художніх засобів у творі;

ключові компетентності: учні висловлюють своє ставлення до літературних героїв; визначає причиново-наслідкові зв’язки між фактами і явищами; пропонує алгоритм дій;

емоційно-ціннісне ставлення: учні повинні усвідомлювати найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до оповідання, учнівська презентація, таблиця, рефлексійна анкета.

Епіграф уроку:                                                       Гляди, не забудь: людиною будь

Народна мудрість

План уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1.1. Метод «Мікрофон».

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 2.1. Слово вчителя.

 2.2. Робота в зошитах.

2.3. Робота з епіграфом.

III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.

 3.1. Виступ учнів - біографів з повідомленням.

 3.2. Коментар учителя.

 3.3. Створення проблемної ситуації.

 3.4. Робота з текстом.

 3.7. Переказ першої частини оповідання.

IV. Підсумок уроку.

 4.1. Робота з рефлексійною анкетою.

4.2. Бесіда за епіграфом.

4.3. Індивідуальне оцінювання учнів.

V. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

 1.1. Метод «Мікрофон».

- Погляньте на цей портрет. Чи знаєте ви, хто на ньому? 

- Які оповідання В. Винниченка про дітей ви знаєте? Які з них ви прочитали на сьогодні?

 

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 2.1. Слово вчителя.

- Сьогодні на уроці ми ознайомимося з таким відомим письменником як Володимир Кирилович Винниченко та його цікавим оповіданням «Федько-халамидник».

 

 2.2. Робота в зошитах.

Учні записують тему уроку до зошита.

 

2.3. Робота з епіграфом.

- Епіграфом до нашого уроку є народна мудрість. Ще дуже давно люди говорили: «Гляди, не забудь: людиною будь».

- На вашу думку, що таке «бути людиною»?

- В кінці уроку ми повернимося до цього епіграфу.

-Сьогодні на уроці ми дізнаємося, чи всі герої оповідання «Федько-халамидник» є «людьми».

 

III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.

 3.1. Довідка вчителя.

- Ще раз  зверніть увагу на портрет письменника (портрет).

  • Високе світле чоло, глибокий, розумний, проникливий погляд - весь обрис свідчить про титанічну натуру, сповнену сили волі, завзяття, енергії і витримки, але водночас, добру і душевну людину. Таким він був у житті. Дізнаємося про це із спогадів друзів, знайомих: "Чарівна посмішка й ласкавий погляд темно-голубих очей, отінених чорними віями, робили його кремезну постать дуже симпатичною і навівали довір'я до нього." Постать Винниченка - неординарне явище в історії України. Його творчий доробок складають понад сотні оповідань, п'єс, сценаріїв, публіцистичних статей, романів. Окрім цього Володимир Винниченко залишив етико-філософську працю, щоденникові записи, листування, близько сотні власних картин - пейзажів, натюрмортів, портретів і акварелей. Крім того Винниченко відомий як видатний політичний і громадський діяч.

 

3.2. Виступ учнів-біографів з повідомленням.

Учень 1: народився 26 липня 1880 року в місті Єлисаветград у селянській родині. По закінченні школи віддано до Єлисаветградської гімназії. Готувався до матури (атестату зрілості) і склав іспит екстерном до Златопільської гімназії. Учень 2: у 1901 році він вступив на юридичний факультет Київського університету і того ж року створив таємну студентську революційну організацію, яка звалась «Студентською громадою». За проводження пропаганди 1903 року був заарештований, виключений з університету й ув’язнений до одиночної камери Лук’янівської в’язниці в Києві, звідки йому згодом вдалося втекти.

Учень 3: незабаром новий арешт, дисциплінарний батальйон. Але він знову втік і нелегально відбув у еміграцію. На початку Першої світової війни Винниченко повернувся до Росії і жив до 1917 р. під чужим ім’ям переважно в Москві, займаючись літературною діяльністю.

Учень 1: під натиском більшовицьких військ уряд УНР на чолі з новим прем’єром змушений був евакуюватися до Житомира. Винниченко разом із дружиною, Розалією Лівшиц, поїхав на південь, до Бердянська.

Учень 2: наприкінці 1919 року вийшов із УСДРП і організував у Відні Закордонну групу українських комуністів. Наприкінці травня 1920 р. Винниченко разом із дружиною прибув до Москви, де дістав пропозицію зайняти пост заступника голови Раднаркому УСРР.

Учень 3: у вересні 1921 В. Винниченко очолив новостворений комітет допомоги українському студентству в Берліні. Помер Володимир Винниченко 6 березня 1951р. у французькому місті Мужен.

 

3.3. Проблемна ситуація.

- Скажіть,  чи є у вас друзі?  Які вони?

-А чи доводилося вам пустувати, робити часом те, чого не можна?

- Які на вашу думку повинні бути справжні друзі?

- Чи вважаєте ви себе гарним другом і чому?

 

 3.4. Робота з текстом (с. 57-63).

  • Розгорніть підручники на сторінці 57. Зараз ми ознайомимося з першою частиною твору Володимира Винниченка «Федько халамидник»
  • Яке враження у вас виникли після прочитання твору?
  • Знайдіть і прочитайте в тексті опис Федька. (малюнок)

- Оце і весь портрет. Але цього не достатньо, щоб уявити колоритну постать маленького бешкетника. Уявіть собі, що в пору свого дитинства, за спогадами матері, Володимир Винниченко був схожий, на кого б ви думали?

  • Отже, прикладами це оповідання можна вважати в якійсь мірі автобіографічним

-  Чи подобаються вам вчинки Федька? Знайдіть у тексті його розбишацькі дії.

- Федько-халамидник розкрився протягом оповідання, виявляючи свої позитивні моральні якості? Наведіть, будь-ласка, приклади, які підтверджують це.

  • А що ми можемо сказати про Толю?
  • Які епізоди, на вашу думку, найповніше розкривають протилежність характерів хлопців?
  • Наближається трагедія, на березі - паніка й страх дорослих і дітей. Федько кидає виклик бурхливій річці, переляканій юрбі і визволяє з льодового полону Толю. Діти, а що ж: Толя? Як подякував він Федькові? Відповідь зачитайте.
  • Якого друга ви б хотіли бачити коло себе і чому?

 

 3.7. Переказ першої частини оповідання.

 

IV. Підсумок уроку.

 4.1. Робота з рефлексійною анкетою.

  • Пропоную вам попрацювати з рефлексійною анкетою, яка лежить у

 

кожного на парті. Допишіть ті речення, які є у вашій анкеті.

 . Сьогоднішній урок дав мені можливість зрозуміти…

 . Після цього уроку я буду…

 . Я б хотіла порадити Толі…

 . Мені найбільше сподобалися у Федькові такі риси…

 

4.2. Бесіда за епіграфом.

- На початку уроку ми з вами намагалися пояснити народну мудрість: «Гляди, не забудь: людиною будь». Чи змінилися ваші думки після нашого уроку? Чи завжди легко залишатися «людиною»? Як ви вважаєте, особисто ви в усіх ситуаціях залишаєтеся «людиною».

 

4.3. Індивідуальне оцінювання учнів.

 

V. Домашнє завдання.

Дочитати оповідання с.63-74. За бажанням намалювати Федька і Толика або скласти усний твір на тему: «Якби я був Федьком…»

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Українська література: підручник для 6 класу загальноосвітн. навч.  закл. /

О. М. Авраменко – К.: Грамота, 2014. – 264 с.

  1. Українська література 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх

навчальних закладів / під керівництвом Р. В. Мовчан – затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р.

3.  Пометун О. І. Основи критичного мислення : навчальний посібник  для учнів 

старших класів загальноосвітньої школи. – Тернопіль, 2010

4.  Бєлкін А. С. « Ситуація успіху. Як її створити.» Книга для вчителя.. «Просвіта»,1991. – 176 с.

5.  Півень Л. М. Активізація пізнавальної діяльності школярів шляхом використання інтерактивних методів навчання. – Миколаїв, 2003.

 

 

 

 

docx
Додано
24 січня 2021
Переглядів
4514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку