ВАГІТНІСТЬ І ПОЛОГИ.

Про матеріал
Розробка уроку з елементами інтерактивних вправ, проектних технологій і творчими завданнями.
Перегляд файлу

БІОЛОГІЯ 8 КЛАС.

ВАГІТНІСТЬ І ПОЛОГИ.

pregnancy-motherhood-childbirth.jpgbvg381pp.jpg

 

 

 

untitled2.bmp 

 

МЕТА: познайомити учнів з особливостями протікання вагітності та пологів, встановити конкретний вплив шкідливих чинників на розвиток плоду; розглянути правила гігієни вагітної жінки; виховувати  любов до  своїх рідних , повагу і любов до матері, родинні цінності.

ОБЛАДНАННЯ: картки з термінами, фотографії плода на різних етапах внутрішньоутробного розвитку, реферат, схеми із зображення родовідного дерева, карти з тестами, зображення пачки сигарет, картки з таблицею до першого проекту, мультимедійна дошка (для презентації проекту), зображення курячих вагітних жінок, сонечко з надписом «родина» і роз даткові промені по кількості учнів у класі, твір оформлений на папері, зображення серця по кількості учнів у класі.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.

МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ:  завдання творчого характеру, інтерактивний метод – біологічний аукціон, робота з додатковою літературою, дослідницька робота, групова робота.

ХІД УРОКУ.

БІОЛОГІЧНИЙ АУКЦІОН:

На дошці розміщені терміни, учні по черзі обирають терміни і дають визначення, вчитель убирає прокоментований термін, таким чином кожному наступному учню залишається все менший вибір.

Терміни: розмноження, каріотип, хромосоми, гамети, запліднення, яйцеклітина, овогенез, сперматозоїд, сперматогенез, овуляція, онтогенез, зародок, плід, плацента, вагітність , пологи, перейми, потуги.

ПРОЕКТ «ВАГІТНІСТЬ. ЕТАПИ РОЗВИТКУ ЗАРОДКА ТА ПЛОДУ.»

Основні ознаки вагітності: посилення виділення гормонів яєчників, а потім плаценти; припинення менструацій; збільшення розмірів матки; збільшення молочних залоз; посилення обміну речовин; сонливість; нудота(токсикоз) тощо.

Вагітність триває у жінки 270-280 днів.

фото 008.tif

Місяці.

Характеристики.

Розміри, см.

Маса,г.

1-й

Починає скорочуватися серце. Перші ознаки хребта і головного мозку.

0,75

2-3

2-й

Зникає хвіст. Вимальовується обличчя. Сформовані зачатки всіх майбутніх органів. Серце має чотири камери й скорочується з частотою 130-150 ударів за хвилину. Формується печінка.

3

5-8

3-й

Плід починає набувати вигляду людини, хоча голова його  дуже велика. Окостеніння скелета, починають функціонувати мязи. На УЗІ можна побачити стать людини.

10-15

18-20

4-й

Чітко диференційована стать; починається окостеніння черепа; здійснюється слабкі дихальні рухи. Плід починає рухатись, вже згинає пальчики, робить кумедні гримаси, відкриває рот, повертає голівку, навіть намагається смоктати палець. Завершується формування бронхів і легенів.

21

120

5-й

Мати відчуває рухи плоду. Прослуховується серцебиття, дихальні рухи. Формується нервова система. Формується орган слуху – дитина починає чути.

25-27

300

6-й

Усі внутрішні органи достатньо сформовані. Активність плоду значно збільшується, він робить у середньому від 20-60 рухів за 30 хвилин. Кістковий мозок починає виробляти еритроцити. Маля може посміхатися. Зявляються нігтики.

31-33

800-900

7-й

У плоду пробуджуються відчуття, він уже здатний чути, зявляється смак. Плід стає життєздатним і може вижити за умов інтенсивної терапії. Дитина бачить сни.

39-40

1300-1400

8-й

Основні органи плоду вже повністю сформовані. Легені готові до виконання дихання. Серце бється часто: 120-140 ударів за хвилину. Плід набуває певного положення перед пологами (вниз головою)

Близько 45

2200-2400

9-й

До кінця місця плід сформований і спрямований до таза матері. Він готовий до народження.

48-51

3000-3500

ТЕСТУВАННЯ:

1. Вагітність у жінки триває:

А) 270-280 днів;

Б) 300-310 днів;

В) 200-210 днів;

Г) 150-180 днів.

2. Хвіст зникає на :

А) 1-му місяці;

Б) 2-му місяці;

В) 3-му місяці;

Г) 4-му місяці.

3. Здійснюються слабкі дихальні рухи у плода:

А) на 1-му місяці;

Б) на 2-му місяці;

В) на 3-му місяці;

Г) на 4-му місяці вагітності.

4. Мати починає відчувати рухи плода:

А) на 3-му місяці;

Б) на 4-му місяці;

В) на 5-му місяці;

Б) на 6-му місяці вагітності.

5. Кістковий мозок починає виробляти еритроцити:

А) на 6-му місяці;

Б) на 7-му місяці;

В) на 8-му місяці;

Г) на 9-му місяці вагітності.

6. Печінка формується :

А) на 1-му місяці;

Б) на 2-му місяці;

В) на 3-му місяці;

Г) на 4-му місяці вагітності.

7. Нервова система формується :

А) на 2-му місяці;

Б) на 3-му місяці;

В) на 4-му місяці;

Г) на 5-му місяці вагітності.

8. Ознаки вагітності:

А) припинення менструацій;

Б) підвищений артеріальний тиск;

В) збільшення молочних залоз;

Г) головний біль.

9. Зявляється смак:

А) на 6-му місяці;

Б) на 7-му місяці;

В) на 8-му місяці;

Г) на 9-му місяці вагітності.

10. Плід готовий до народження:

А) на 1-му місяці;

Б) на 2-му місяці;

В) на 3-му місяці;

Г) на 9-му місяці вагітності.

11. Фізіологічний стан жінки, пов’язаний із заплідненням яйцеклітини і розвитком зародка і плоду це:

А) пологи;

Б) вагітність;

В) розмноження;

Г) овуляція.

12.  Серце починає скорочуватися:

А) на 1-му місяці;

Б) на 2-му місяці;

В) на 3-му місяці;

Г) на 4-му місяці вагітності.

ПРОЕКТ «ГІГІЄНА ВАГІТНОЇ ЖІНКИ. ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ ПІД ЧАС ВАГІТНОСТІ»

ДОПОВІДЬ:

Ми всі хочемо народити здорову дитину, але не завжди робимо для цього все можливе.

фото 005.tifПід час вагітності в материнському організмі формується організм дитини, розвиток якої повністю залежить від здоров’я матері. Вагітній жінці важливо дбати про чистоту тіла. Щодня обтирати його теплою водою або приймати теплий душ (у ніякому разі гарячий). Забороняється приймати ванну. Одяг вагітної має бути вільним, не омежувати рухів, не утруднювати кровообіг. Шкідливо носити взуття на високому підборі.

Під час вагітності потрібно оберігатися від інфекційних захворювань. Інфекційні захворювання, особливо в перші три місяці розвитку зародка і плоду, негативно впливають на формування органів і систем організму майбутньої дитину. У перші місяці вагітності слід обмежити спілкування з іншими людьми, щоб зменшити ймовірність захворювання на різні вірусні хвороби, зокрема на грип. Для зміцнення здоров’я вагітної жінки надзвичайне значення має дбайливе ставлення до неї чоловіка та інших членів сім’ї.

У період вагітності надзвичайно важливе правильне харчування жінки. Їжа повинна бути калорійною й легкозасвоюваною, не спричиняти бродіння й утворення  газів у кишечнику, які затруднюють дихання й кровообіг плоду. Із харчового раціону слід вилучити шоколад, цитрусові (крім лимонів), гостру їжу. Такі продукти з часом можуть призвести у дитини до діатезу, тобто підвищення чутливості до певної їжі. Шкідливе також переїдання й вживання великої кількості рідини, внаслідок чого надмірно збільшується маса плоду й ускладнюються пологи.

Життя вагітної жінки має бути спокійним і розміреним. Необхідні щоденні прогулянки на свіжому повітрі, легкі гімнастичні вправи. Під час прогулянок організм жінки збагачується киснем, необхідним для дихання плоду. Нестача його може призвести до кисневого голодування. Нічний сон вагітної жінки має бути спокійним.

У першу чергу це стосується наших шкідливих звичок, таким як куріння, алкоголь, надмірне вживання кави. Якщо вчасно не позбутися від цих шкідливих звичок, це може призвести до аномалій у розвитку майбутньої дитини.

Серед найбільш шкідливих факторів, що впливають на дитину в утробі – алкоголь. Про те, що алкоголь це отрута, яка може завдати величезної шкоди, давно відомо. Наука з кожним днем отримує все нові дані про тяжкі наслідки зловживання алкоголем на організм матері і дитини. В імя здоровя дитини жінка під час вагітності повинна повністю виключити живання алкоголю. Період від моменту зачаття до 3 місяців вагітності лікарі називають критичним у розвитку плоду, тому що в цей час відбувається інтенсивна закладка органів і формування тканин. Вживання алкоголю може призвести до спотворюю чого впливу на плід , причому ушкодження буде сильніше, ніж на більш ранньому етапі критичного періоду впливав алкоголь. Вживання спиртних напоїв небезпечно на всьому протязі вагітності, тому що алкоголь легко проникає від матері через плаценту по кровоносних судинах, що харчує плід. Вплив алкоголю на плід у наступні місяці вагітності призводить до недоношеності, зниження маси тіла народжених дітей, мертво народження.

Вченими було підраховано, що алкоголем зловживають близько 11% вагітних. Вживання алкоголю під час вагітності значно підвищує ризик народження недоношених дітей, а в найбільш важких випадках – розвитку фетального алкогольного синдрому. Цьому сприяють легка прохідність алкоголю через плаценту.

В кінці 60-х років минулого століття лікарі звернули увагу на специфічні порушення та вродженні вади у дітей, що з’явилися на світ від жінок, які страждають на алкоголізм. Клінічні дослідження та експерименти , проведені протягом останніх десяти років, підтвердили: вживання вагітною жінкою алкогольних напоїв загрожує як передчасним пологам, смертю немовляти, так і вродженими вадами розвитку  і ненормальною поведінкою дитини без помітних фізичних відхилень. Ця патологія отримала назву «фетальний алкогольний синдром» (ФАС), або «алкогольний синдром плоду» (АСП)

Алкогольний синдром плоду – це хвороба плоду, обумовлена внутрішньоутробним алкогольним порушенням, що є головною причиною вродженої затримки інтелектуального розвитку, ураженням серця та інших органів. Діти зазвичай дратівливі, неспокійні, зі слабким хватальним рефлексом, поганою координацією, спостерігаються дефекти розвитку центральної нервової системи.

В ембріональний період (перші 2 місяці) вживання алкоголю може вплинути не тільки на психіку, але і на весь наступний розвиток організму. Найбільш часто зустрічаються пороки розвитку серця, зовнішніх статевих органів і суглобів.

Справа в тому, що переважна кількість спожитого алкоголю (90-95%) окислюється в організмі, і лише 5-10% у зміненому вигляді виділяється нирками та легенями. Тому навіть при всьому бажанні вагітна жінка не може випити одна – компаніє їй завжди складає плід. Добре відомо, що незалежно від терміну вагітності, алкоголь швидко долає плацентарний бар’єр. При цьому його концентрація в крові плода і в крові матері однакова. Потрапивши в організм плоду, алкоголь тривалий час циркулює в крові і тканинах ембріона і новонародженої дитини в незмінному вигляді, оскільки не відбувається його руйнування в печінці. Це зумовлено відсутністю або недостатньою кількістю ферментів, які починають вироблятися печінкою плоду лише у другій половині вагітності. Хоча навіть протягом перших років життя дитини цих ферментів виробляється теж мало.

Зовнішні подразники (з організму матері)

Реакція плода

Правила гігієни

 Недостатнє харчування.

Природжена ідіотія, водянка мозку, зниження темпів росту, розвитку.

Раціональне харчування, збагачення їжі вітамінами, мінеральними елементами.

Нестача вітамінів

Водянка мозку, порушення плацентації, затримка росту, загибель плоду, слабкість пологової діяльності, зниження імунітету, рахіт, судоми новонароджених, викидні.

Раціональне харчування, збагачення їжі вітамінами, мінеральними елементами.

Температура

Надмірна

Низька

Недокрівя, вади розвитку, затримка росту, набряки.

Затримка розвитку, загибель.

Неприпустимість перегрівання та переохолодження

Гіпоксія

Викидні, розпад тканин, параліч, анемії, аномалії, вади серця, анецефалія, асфікція.

Прогулянки на свіжому повітрі.

Лікарські препарати:

А) антибіотики

Б) снодійні і т.п.

Ушкодження мозку, ендокринних залоз

Вади розвитку

Медичний контроль

Інфекції:

Краснуха

Токсоплазмоз

 

Туберкульоз

Грип і т.д.

Вади серця, помутніння кришталика

Вади мозку, затримка розвитку, набряки

Недокрівя, викидні

Ураження головного мозку, вади розвитку

Профілактика захворювань, лікарський контроль

Неінфекційні хвороби:

А) Гіпертонія, вади серця;

Б) ендокринні порушення

В) цукровий діабет

Г) тиреотоксикоз

 

Г) порушення гіпофізу

Д) порушення надниркових залоз

 

 

Мязова слабкість, викидні

 

 

 

Велика вага, викідні

Затримка психічного розвитку, судоми

Ожиріння, порушення росту

Недорозвиненість нервової системи, ендокринних залоз

Лікування , медичний контроль

Радіація

Вади розвитку, загибель

Неприпустимість впливу радіації

Паління

Низька вага, викидні, передчасні пологи, загибель

Відмова від паління

Наркотики

Мертвонародженість, дефективна клишоногість, відсутність кінцівок, розщеплення піднебіння, заяча губа, дефекти внутрішніх органів.

Уникання вживання наркотиків.

 

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: кожен учень отримує макет сигаретної пачки – завдання придумати салоган або малюнок для того, щоб кожен курій взявши до рук таку пачку замислився:

365px-Marlboro_logo_svg.png

ПРОЕКТ: «ЕМБРІОН, ЕМБРІОН, ЯК ЧУЄТЕ? ПРИЙОМ!» (презентація)

Сучасна ембріологія стверджує, щ з сьомого тижня починає формуватися євстахиева труба, а на дев’ятому тижні вже сформовано зовнішнє вухо – його можна побачити під час ультразвукового дослідження (УЗД). Але кісточки у середньому вусі починають костеніти тільки з сімнадцятого тижня. Повністю вухо формується приблизно до двадцять четвертого тижня.

Плід знаходиться у водному оточені, до того ж усередині материнського тіла. Таке оточення відіграє роль фільтра частот, тобто системи, що успішно пропускає низькі частоти і приглушає високі. Згадайте, в якому вигляді до нас долітає гучна музика, яку включив сусід – сильні басми, звук оглушається. Приблизно так само чує музику плід, тільки до музики додається численні «внутрішні» звуки – стукіт серця матері, бурчання її травного тракту, приглушений голос, звуки її дихання і рухів.

В даний час вчені точно знають, що на девятнадцятий тиждень плід чує звуки частотою 100-3000 Гц (за іншими джерелами 300-2000 Гц). Перші «відповіді» на звукові сигнали були отримані на двадцять третьому тижні – немовлята починають реагувати на стимули частотою 500 Гц, на двадцять сьомому тижні – 100-500 Гц, на тридцять першому тижні розвитку – 100-3000 Гц. Якщо замість одиночних імпульсів частотою 80-2000 Гц запускають серію з десяти імпульсів, тривалість яких складає дві секунди, то вже на двадцятому тижні можливо спостерігати реакцію плода – він починає рухатися інтенсивніше.

У наші дні все більш популярним стає пренатальне виховання: розвивати і навчати дитину починають ще до його народження. Так, вагітні жінки прикладають до свого живота навушники, в яких звучить музика Моцарта. Вважається, що це сприяє ранньому інтелекту дитини й прищеплює йому потяг до прекрасного.

Розвивати «музичний смак» плоду можна кількома способами, наприклад, прикладати навушники до живота. Або ж майбутня мама сама повинна слухати музику. Проте в обох випадках плід сприймає звуки не так, як його мама. Щоб переконатися, що плід здатний сприймати звуки і реагувати на них, вивчають різні показники. Наприклад, використовують прилад, що дозволяє записати електроенцефалограму маленького слухача. За допомогою ультразвукового дослідження стежать за рухами тіла, голови, рук і ніг. Також підраховують частоту серцевих скорочень і знімають електрокардіограму.

Група професора Джеймса з Королівського медичного центру при Нотінгемському університеті продемонструвала, що при програванні пісень Глена Міллера у плоду в останній триместр вагітності збільшувалася частота скорочень серця і кількість рухів.

Аналогічні результати одержали канадські вчені з Королівського університету і лікарі міста Кінгстон при програванні ембріонам колискової Йоганнеса Брамса. Педіатор з Університету Аляски Уільям  Заппенбах відзначає, що в останній триместр вагітності плід здатний танцювати – ритмічно рухати руками і тулубом, обертатися в такт музиці.

Немовля не тільки чує, він запамятовує звуки : у плода існує короткострокова память; при повторенні одного й того ж самого стимулу дитина починає реагувати на нього більш мляво. Також є докази існування довгострокової пам’яті, що зберігає інформацію і після народження. Тому зараз модно вживати термін «пренатальний розвиток» і «пренатальне навчання» - вважають, що досвід пренатальних звуків може впливати на звукові переваги дитини після народження, а також на його розвиток.

Згаданий вище Вільям Заппенбах порівняв дві групи новонароджених – з одними мами лише розмовляли, з іншими розмовляли і давали слухати музику. У першій групі було 58% новонароджених з «позитивною поведінкою» - тих, які не плакали без причини, порівняно легко заспокоювалися, добре їли. У другій групі таких дітей виявилося 90%.

Дані щодо пам’яті плоду відрізняються. Професор Пітер Хеппер з Королівського університету Белфаста стверджує, що діти забувають мелодію через три тижні після народження. Однак Олександра Ламон , британський музичний психолог, повідомляє, що діти продовжують дізнаватися «Пренатальну музику» і через рік після народження.

Що стосується музики Моцарта, її розслаблюючий і навіть лікувальний ефект спостерігається зокрема при різних стресових ситуаціях. Є дані, що діти, які слухають в утробі її в момент народження твори Моцарта знайомої мелодії покращує настрій дитині. По-друге, можливо, справа саме в анти-стресових властивостях музики Моцарта.

Зовсім протилежний вплив має рок музика. Зараз прослухавши уривок ви зрозумієте це. І думаю також зрозумієте які страшні наслідки буде мати така музи для розвитку плода.

Безсумнівно, одне з головних питань, яке цікавить всіх - дослідників і батьків – який вплив слова і музика в ембріональний період чинять на розвиток дитини після народження. З цього питання єдності серед учених немає. Так, група співробітників Королівського університету і лікарі міста Кингстон називають дослідження позитивного впливу музики на розвиток дитини «анекдотичними», позбавленими підстав, поширюваними комерційними аудіо компаніями і виробниками спеціальної аудіотехніки для підвищення рівню продажів.

Між тим , багато вчених запевняють, що пренатальна музика справляє позитивний вплив як на розвиток здібностей дитини, так і на його сенсомоторний , мовний, емоційний , соціальний і фізичний розвиток. Так, було показано, що музична стимуляція протягом вагітності сприяє швидкому розвитку у дітей моторних навичок, таких як здатність сидіти і ходити.

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ «ЛИСТ У МАЙБУТНЭ»

Учні отримують конверт і чистий лист паперу. Завдання написати листа у майбутнє в якому описати своє родину – чоловіка (жінку), дітей (їх кількість) і майбутній дім.

 ПРОЕКТ «ІСТОРІЯ МОЄЇ РОДИНИ. РОДОВІДНЕ ДЕРЕВО»

Ми всі – український народ, який складається з родин маленьких і великих, дружних і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша українська держава збагачується маленькими сімями. І якщо ми хочемо, щоб річка була повноводною, щоб велика наша українська родина була красивою і щасливою, то ми повинні вивчити свій родовід, шанувати і любити свою сімю.

«Родина». «рід», які слова святі!

Вони потрібні кожному в житті,

Бо всі ми з вами гілочки на дереві,

Що вже стоїть віки.

Це дерево – наш славний родовід,

Це батько, мати, прадід твій і дід.

Недаремно і народ говорить:

Дерево міцне корінням, людина – родом і народом.

У своїй хаті – своя правда.

Всяка пташка своє гніздо знає.

 У своїй хаті й кутки помагають.

Ліпше своя хата, як чужа палата.

Рідна сторона – мати, чужа – мачуха.

Материнська молитва небеса відкриває.

Мати однією рукою бє, а другою гладить.

У дитини заболить пальчик, а у матері серце.

Ще в глибоку давнину виник звичай вести літописи, хронологію роду, щоб передавати нашадкам память про їхніх предків. Кожне наступне покоління розповідало про себе. але за літописами не завжди зручно одразу охопити всю історію роду. Тому зявилось граверне зображення роду. Так виникла традиція родовідних (генеалогічних) дерев. Вона поширилася в мистецтві багатьох країн, у тому числі й в українському.

Досить кожному з нас заглибитися в історичну память своєї родини, щоб зрозуміти – дерево роду розлоге і велике. У ньому поєднуються представники різних сімей, переплітаються живими гілками, щоб продовжити свій рід.

Я думаю, дерево своєї сімї , роду, родини можна і треба створити всім нам. Завдяки йому ми збережемо память про своїх предків, дізнаємося більше про покоління, які жили до нас.

На дошці розміщено родовідні дерева всіх присутніх у клас. Однокласники провели велике дослідження і склали свій родовід.

 

 ТВОРЧЕ ЗВДАННЯ. СОНЯЧНА РОДИНА.

На дошці сонце без променів, з надписом родина. Кожен учень отримує промінь і підписує – що для нього є родина і прикріплює до сонця на дошці , коментуючи свій вибір.

 

 

 

 

 

 

 

ПРОЕКТ «РІДНА МАТИ МОЯ, ТИ НОЧЕЙ НЕ ДОСПАЛА …»

ТВІР.

Найперше слово в мові нашій – мама.

Свій перший крок ти з мамою зробив.

Їй у житті твоя найкраща шана,

Бо ти б без неї й на землі не жив.

(Г.Люта)

Мама – чи є у світі слово прекрасніше і ніжніше? Добра, ніжна, турботлива, любляча мати. Сама найрідніша на світі людина. Нема на світі слів, щоб передати те прекрасне почуття любові до рідної матері, яке переповнює серце людини.

Які б не були труднощі та неприємності, мати завжди прийде на допомогу з корисною порадою та лагідним словом. Усе найдорожче, найсвятіше, найрідніше повязане з образом неньки. Вона вчить добра, краси, любові до рідного краю, до людей.

Свої почуття до рідної матінки поети відображали у прекрасних віршах та піснях. «Пісня про рушник» на слова А.Малишка облетіла всю земну кулю, нагадуючи людям про святе почуття до рідної матері. Поезія сповнена чарівної ніжності й простоти, задушевності та безмежної любові. На вишитому рушникові поет бачить усе : й «росянисту доріжку, і зелені луги, і солов’їні гаї». Там оживає «і дитинство, й розлука, й … материнська любов». Цей оберіг дає синові мати на щастя, на долю.

Поет говорить насамперед про материнську любов, від якої немає у світі нічого святішого. Ця любов світиться в незрадливій усмішці: скільки мати ночей не доспала, співаючи синові «Котика», тримаючи руку на його чолі, турбуючись про його долю чи вишиваючи рушник на дорогу.

Ми відчуваємо материнську любов і ласку. Кожна мати хоче, щоб життя її дитини було щасливим.

Найкраще слово в мові нашій – мама.

Все на Землі – від материнських рук.

Вона нас, впертих й дуже неслухняних,

Вчила добра – найвищої з наук.

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: «ОСВІДЧЕННЯ В КОХАННІ»

Учні отримують паперове серце. Завдання – написати за короткий час освідчення в коханні рідній матусі.

 

 

 

 

 

Використана література:

Алкоголізм – сімейна хвороба. – М.: Видавництво «Опора», 1999.

Біологія людини: Підруч. для 9-го кл. серед. загальнооосвіт.навч.закл./ М.Н.Шабатура, Н.Ю.Матяш, В.О.Мотузний. – 2-е вид.,переоб. – К.: Генеза, 2001.

Збірка найкращих творів. 5-11 класи/ укл. Л.О.Третяк, Т.М.Положий, О.І.Тимченко, З.О.Гончар, Н.К.Бессонова, Н.В.Курганова, О.М.Журенко, С.Г.Чернятьєва. – Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2011.

Українська література: Підручник для 5-го класу загальноосвіт.навч.закл. – К.: Генеза, 2005.

Яковлева Є.В. Уроки біології в 9 класі. Методичний посібник для вчителів біології. – Запоріжжя: Просваіта, 1999.

http: // www. topsdiet. Ru

http:  // ua – referat. com

http: // neoplan.com.ua

~ 1 ~

 

docx
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
3011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку