Тема: Василь Биков. Повість «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті.
Мета: познайомити здобувачів освіти з фактами воєнної біографії В. Бикова, зі змістом повісті про війну, розширити уявлення дітей про героїзм;
розвивати логічне мислення, вміння виділяти головне в тексті та вміння правильно висловлювати свої думки;
виховувати вміння оцінювати вчинки героїв з моральної точки зору, гарні загальнолюдські почуття, почуття гордості за історичне минуле своєї держави.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет В. Бикова, тексти повісті “Альпійська балада’, презентація.
“Перед собственной совестью он чувствовал себя ответственным за ее судьбу”
(В. Биков « Альпійська балада»)
Хід роботи
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
На попередніх уроках ми знайомилися з творами, що розповідають про другу світову війну. Війна… Це слово, яке асоціюється зі словами біль, жорстокість, горе, сльози, зло, страх…
Сьогодні продовжимо тему війни та присвятимо наше заняття аналізу повісті В. Бикова “Альпійська балада.”
ІІ. Вступне слово учителя.
Дуже часто, говорячи про війну, ми славимо подвиги справжніх героїв. А як же ті, хто віддав своє життя, але не став героєм? Їх ім’я лише значиться в списках загиблих? (Звучить пісня з кінофільму «Офіцери»)
Письменник В. Биков сам був на війні, не раз дивився в очі смерті і в своїй творчості зображує “скромних” буденних героїв. Він ставить своїх героїв перед вибором: між смертю і тим, як перед лицем смерті зберегти людське обличчя та залишитись людиною. Білоруський письменник Василь Биков - Герой Соціалістичної Праці, Лауреат Державної премії СРСР. Він – фронтовик, учасник багатьох битв Великої Вітчизняної війни. Бачив і пережив Биков у своєму житті дуже багато і хорошого, і поганого.
На обеліску однієї братської могили під Кіровоградом його прізвище теж є в списку загиблих. Та це не так, бо він вижив. Його врятувало те, що зміг виповзти з хати, через яку проїхали фашистські танки, хоча й був поранений.
Ось як він розказує про себе:
“ Я был ранен в ногу. Один танк повернул на меня. Я метнул противотанковую гранату, но неудачно, и едва успел подобрать ноги. Танк буквально вдавил в снег полы моей шинели… Утром село снова атаковали немецкие танки, сняли оборону. Я выполз из хаты на дорогу, где меня подобрала последняя уходившая из села повозка. Один танк остановился против нашей хаты и расстрелял её. Хата загорелась…”
В своїй творчості Василь Биков зображує дійсно реальні події, бо й сам пережив їх, будучи на війні. В своїй повісті “Альпійська балада” автор змальовує трагічні події страшної війни, наповнені людським психологізмом.
(Перегляд презентації про життя та творчість В. Бикова)
Видатний письменник свою життєву позицію визначає декількома важливими словами: совість, людяність, мужність. В його творах майже немає сцен, які б зображували бої. Вся увага автора зосереджена на психологізмі звичайного простого солдата
Один із дослідників творчості Бикова сказав: “В серці письменника б’ється… попіл спалених білоруських сіл.”
Головне у творах Бикова це не зображення подій війни, а людська реакція на ці події. Проблема його творів - проблема подолання звичайною людиною, що знаходиться в екстремальній ситуації, страху.
ІІІ. Робота над змістом повісті.
Коментарі до назви повісті «Альпійська балада»
- Чому автор так назвав свою повість?
- Згадайте визначення терміну «балада»
Балада (від прованс. ballar – танцювати ) – жанр ліричної поезії, що має розповідний характер. Балада має певний сюжет і, як правило, включає в себе діалог, пейзажний зачин і кінцівку.
(фольклорні та літературні; історичні, любовні, трагедійні, сімейно – побутові, розбійницькі)
-Яка головна різниця між фольклорною і літературною баладою?
(наявність автора)
- В якій баладі можна визначити більше ліричних почуттів та емоційну оцінку персонажів?
(у літературній баладі присутній оповідач)
( автор хвилюється за своїх героїв, співчуває їм, переживає разом з ними їх труднощі, страх, біль, щастя та справжнє кохання)
2. Бесіда з елементами текстового аналізу.
(повість складається з 24 розділів без заголовків)
- Настирливість божевільного.
- Розповідь про радянську владу.
- Справжнє кохання.
- Щасливі мрії.
- Жахлива погоня.
- Іван штовхає Джулію у прірву.
- Останні хвилини життя.
Замість епілогу в повісті - лист Джулії через багато років
7. Назвіть традиційну композиції твору (пролог, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка, епілог).
8. Визначте, які розділи повісті співвідносяться з частинами композиції.
(Розділ 24, де розповідається про останні хвилини життя Івана і падіння Джулії у прірву, можна віднести до кульмінації, а не до розв’язки.
А розв’язкою повісті є розділ “Замість епілогу.” Тому, що ідея повісті полягає не в смерті Івана, а в порятунку Джулії і народженні нею сина)
9. Читання розділу “Замість епілогу.”
10. Поясніть, в чому полягає зміст листа Джулії до земляків Івана Терешка?
( Ідея торжества життя над смертю вкладена автором в лист. Навіть жахлива смерть не зламала почуття гідності Івана, його благородного кохання, людяності, здатності до самопожертви)
ІУ. Підсумок уроку.
1. Вправа “ Вільний мікрофон.”
- Доведіть, будь ласка, чи відповідає епіграф до уроку змісту повісті?
2. Складання таблиці “Реалістичне та романтичне в повісті.”
Реалістичне |
Романтичне |
|
Звернення до ідеалів кохання та краси. |
Зображення конкретних історичних подій та вчинків героїв. |
Історична тема повісті. |
|
Зображення романтичного почуття в протиріччі з оточуючою дійсністю. |
V. Домашнє завдання.
1.Дібрати цитати до характеристики образів Джулії та Івана.
Література.