28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Ка¬зка „Цар Плаксій та Лоскотон". Робота з текстом. Песимізм і оптимізм у казці. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона

Про матеріал
  • Конспект містить цікаву інформацію про життя Василя Симоненка. Подана історія написання казки, різноманітні завдання для розуміння тексту твору та характеристики головних героїв.
Перегляд файлу

Тема уроку: Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Ка­зка „Цар Плаксій та Лоскотон". Робота з текстом. Песимізм і оптимізм у казці. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона

Мета:

  • познайомити учнів із цікавими сторінками життя Василя Симоненка, історією та змістом казки «Цар Плаксій та Лоскотон»;
  • вчити характеризувати героїв твору, звернути увагу на різний спосіб життя і поведінки персонажів;
  • розвивати навички виразного читання віршованих творів, уяву, логічне мислення, культуру зв'язного мовлення;
  • виховувати оптимістичне ставлення до життя, повагу до людей;

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання, наочність: портрет автора, мультимедійна презентація, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал.

Методи й прийоми: розповідь учителя, огляд презентації у слайдах, індивідуальна групова робота, метод спостереження, фрагменти звукозапису.

Очікувані результати:

  • учні закріплять знання про життєвий та творчий шлях письменника;
  • навчаться працювати у групах;
  • зможуть розвязувати проблемні завдання;
  • визначати зміст навчальної роботи;
  • висловлювати власне ставлення до героїв казки;
  • доносити свою думку до інших;
  • дотримуватися послідовності дій у виконанні самостійної роботи.

Випереджувальні завдання:

  1. Прочитати біографію поета.
  2. Вивчити напам'ять вірші В. Симоненка «З дитинства».
  3. Прочитати казку «Цар Плаксій та Лоскотон».
  4. Інсценізація спогадів Олеся Симоненка.

Структура     уроку

І. Організаційний момент

1. Створення емоційно-позитивного фону. 

Дорогі діти! Хочу запитати вас, якими кольорами ви намалювали б свій настрій до початку уроку? (відповіді дітей). Тож сподіваюся, що саме цей урок буде таким теплим, радісним, веселковим, як ви побажали.

У вас на партах лежать осінні листочки. Напишіть на них те, що згодиться нам на уроці? (дотепність, кмітливість, наполегливість, спостережливість, старанність, творчість, уважність,активність, оптимізм). А  в мене в руках цікава корзинка, в яку ви і покладете свої листочки з відповідями.

Дякую. Це справді те, що нам необхідно.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

(слайд з відео ютуб про В. Симоненка). Адже  сьогодні ми знову поринемо у світ казкових подій, який вирує, мов нестримні лебеді, що несуть любов і надію на своїх крилах на рідну землю.

Заглядає в шибу казка сивими очима,

Материнська добра ласка в неї за плечима.

Ці рядки належать молодому талановитому українському поетові Василю Симоненку (слайд 2). Олесь Гончар назвав його «Витязем молодої української поезії».

Отже, сьогодні ми познайомимося із цікавими сторінками життя Василя Симоненка, історією створення казки «Цар Плаксій та Лоскотон»; навчимося працювати з текстом казки, характеризувати героїв твору, звернемо увагу на різний спосіб життя і поведінки персонажів; будемо виховувати оптимістичне ставлення до життя, повагу до людей. А тепер розгорніть зошити і занотуйте дату та тему уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 Епіграф(записаний на дошці)

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Ці слова провідні в усій творчості В. Симоненка, бо Україну він любив понад усе. До сьогоднішнього уроку готувалася не тільки я, а й ви. Група біографів підготувала цікаві сторінки життя про В. Симоненка – Поета і Людину. Тож запрошую вас до слова.

Група біографи: Малою батьківщиною поета було село Біївці на Полтавщині, де Василь Андрійович народився 8 січня 1935 року в селянській родині (слайд 4).

Найближчою і найріднішою людиною була мати – Ганна Федорівна – добра, чесна, розумна, яка знала багато пісень і навіть записувала народні прислів'я.

Учениця читає вірш «З дитинства».

В мене була лиш мати,
Та був іще сивий дід,—
Нікому не мовив «тату»
І вірив, що так і слід.

Був певен, що батько лишній,
Крикливий, немов сусід,
Коли заставав на вишні,
На мене кричав, аж блід.

Та боляче б’ється, думав,
Не пустить гулять на став,
І тому не знав я суму,
Щасливим собі зростав.

І лиш як минули роки
І я непомітно зріс,
Мені часто кидалось в око,
Як сину сусід той ніс
.....

 

2 учень Батько рано залишив родину, тому виховував хлопчика дідусь Федір Трохимович Щербань, якого Василь ревно любив. Йому він присвятить вірші й чудове оповідання «Дума про діда»; «Безсмертячко ти моє кирпате, - шепотів дід, коли я засинав під музику його слів. То були дуже гарні слова, бо поганих дід не говорив», - читаємо у цій новелі.

Дід навчив хлопця читати, любити рідну землю, поважати односельців і їхню працю, навчав бути Людиною.

Пізніше В. Симоненко напише вірш «Ти знаєш, що ти – людина», - в ньому суть дідової народної мудрості. Через 50 років лине до нас живий голос Василя Симоненка.

Василеве дитинство схоже на дитинство багатьох «дітей війни»: голод і холод, щоденний страх під хрестатим, розстріляним небом, окопчик під хатою і нужденна школа, чорнило з бузини, нестача паперу і книжок, довгождана Перемога і сльози матерів і дітей.

3 учень Тільки-но прогнали ворогів з рідної землі, пішов Василько в школу. 5 класів закінчив у рідному селі. Потім – у сусідніх селах. Василь Симоненко писав: «Я ходив тоді у 8 клас. 9 км було до школи. Як на мої 14 років, то це не так уже й мало».

Учителька Уляна Миколаївна Демченко згадувала (слайд 6):

«Якось зарядила хуртовина. В такі дні школа затихала, бо підвозу не було. І раптом на шкільному порозі з'явилася снігова баба. Це з усіх чужосельців прийшов до школи лише Василь».

Ще в школі почав писати вірші.

Згодом сім'я Симоненків поповнюється Симоном-меншим – Олесем. Саме Олесик став першим слухачем і критиком батькових казок «Подорож у країну Навпаки», «Цар Плаксій і Лоскотон».

  1. Група «Юні дослідники» Історія створення казки.
  • Інсценізація спогадів Олеся Симоненка.
  • Син. Пам'ятаю, якось прийшов він додому веселий і збуджений. Я ж, навпаки, був насуплений, набурмосений.
  • Батько. Чого сидиш сумний та невеселий, як сотник Забрьоха?
  • Син. Накинувсь він на мене і став лоскотати.
  • Батько. Ану, козарлюго, вище го-лову!
  • Син. Тату, напиши мені казочку. Всім щось пишеш, а мені?
  • Батько. Обов'язково напишу! — і знову лоскотав мене.
  • Син. А про що?
  • Батько. Про себе. Тільки буду я там, як добрий дядько Лоскотон. Хочеш?
  • Син. Еге ж...
  • Син. Потім він не спав цілу ніч. А наступного дня під вечір вже декламував мені казку про дивного і доброго Лоскотона, про царя Плаксія і його мерзенного Макаку-Забіяку.


V. Опрацювання казки «Цар Плаксій та Лоскотон» у формі бесіди за питаннями:

  1. Діти, ви повинні були прочитати казку В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». Чи цікаво було читати твір?
  2. Про що вона?. (Учні відповідають).
  3. З яким настроєм ви читали казку?
  4. Опишіть усіх персонажів казки. Хто з них втілює добро, а хто — зло?
  5. Чому для царя було так важливо, щоб діти плакали невпинно? Підтвердьте свою думку цитатою з тексту.
  6.  Як люди ставилися до Лоскотона? З чим це було пов'язано?

 

2.  Гра «Таємничий герой»

На  слайді. Вгадайте персонажа казки за описом:

  1. Має багато дітей, полюбляє все контролювати, бореться проти непокори, не любить виражати позитивні емоції. (Плаксій). Знайдіть цитату з твору («Голова його, мов бочка, очі – ніби кавуни»).
  2. Виконує всі забаганки господаря з метою покращити сімейний стан, поріднившись з особою королівської крові (Капітан Макака) «Так хотілося йому царським зятем стати, що ні разу в ту зиму не лягав і спати».
  3. Баламутить народ проти влади, пропонуючи свої погляди на життя як альтернативу. (Лоскотон) «Лоскотливі мав він вуса і м’якенькі, наче пух».
  4. Мешканці чарівної країни, які несуть військову службу та виконують усі накази влади (гвардійці Забіяки-сльозівці).
  5. Ім’я доньок та синів царя. (Нудота, Вай-Вай, Плакота, Плаксуни ).

3. Визначення теми твору – зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, і тієї сили, яка протистоїть поганому.

    Основна думка – любити життя, виховувати в собі уважне ставлення до людей, позитивний погляд на світ, бути оптимістом.

  1. Слово вчителя. Теорія літератури

Ви, напевне, звернули увагу на те, що казка В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» відрізняється від вивчених нами літературних казок навіть за формою ( попередні рядки написані прозою, а ця – віршованою мовою. Особливості віршованої мови ви розглянете на наступному уроці, а зараз ми з вами продовжуємо працювати над текстом.

Головні герої казки — Лоскотон і цар Плаксій — мають абсолютно протилежні погляди на життя. Як Добро і Зло, вони постійно сперечаються між собою за владу над людьми. Плаксій хоче, щоб люди страждали та повсякчас плакали, а Лоскотон навпаки — намагається звеселити усіх, подарувати гарний настрій та щастя. Показовий фінал казки, де «Цар Плаксій помер від сміху», а Лоскотон «живе й понині!» — демонструє нам авторське бачення перемоги Добра над Злом.
 

  1. Робота в групах. «Гронування»

Складання асоціативного куща у вигляді сонечка, хмарки з дощем.
- Назвіть головних героїв казки. Які між ними стосунки?( Цар Плаксій та Лоскотон, їх образи протиставляються).
- Порівняймо їх портрети. (зачитати цитати: портрет героя)

  • І група на листочках-краплинках дощу надписують риси характеру, властиві царю Плаксію. (1 ряд)
  • ІІ група – на промінчиках сонця – риси Лоскотона. (2 ряд)
  • ІІІ група шукає в тексті цитати-характеристики для двох героїв.(3 ряд)

На листочках, які символізують краплі дощу та промінчики сонця, написати риси характеру героїв. 
 Цар Плаксій
Володар Плаксограда;
Жадібний і підступний;
Ледар, марнотрат;
Жорстокий, улесливий;
Гнобитель, тиран;
Любитель дитячих сліз;
Ненавидить Лоскотона і простий люд;
Боязливий, хитрий, хвастливий.
Дядько Лоскотон
Щирий і добрий;
Шанобливий і поважний;
Відвертий, пошановувач сміху;
Безкорисливий, незаможний;
Любить дітей, простий люд;
Справедливий, мужній;
Дружелюбний, волелюбний.

  • Кого уособлює Плаксій?
  • Чому ж так важливо було для царя, щоб день при дні плакали в країні діти?
  • А кого уособлює Лоскотон?
  • Чи можемо підтвердити, що Лоскотона любили?
  • А чи прийшли б вони на допомогу цареві? Чому?
  •  Діти, з чим у нас асоціюється сміх? (посмішкою, енергійність, розважливість…) 
  • А плач? (сльози, дощ, сум, похмурість)

          Ось у нас вийшло сонечко, на промінчиках якого написані риси характеру, які притаманні  Лоскотону і всім нам,аби бути добрими людьми і гідно жити серед людей.

 VІ. Узагальнення і систематизація здобутих знань, умінь і навичок 

Давайте зараз виконаємо роботу в парах. Поділимося на групи: 
1 група – скласти прислів’я (із частинок)  (9 парт)

2 група доведе, що… (3 парти)
• Твір «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка, тому що … (пригадати ознаки казки: протиставлення добра і зла, зачин, основна частина і кінцівка, використання магічних чисел, добро перемагає зло, фантастичні та магічні події, щасливий кінець).
3 група проаргументує, що казка «Цар Плаксій та Лоскотон» - народна чи літературна? (3 парти) (автор- конкретна особа, віршована мова, відомий час написання, писемна форма, єдиний авторський варіант.)

Молодці!  Ви добре впоралися із завданнями.

VІІ. Підсумок уроку. 

 А тепер давайте підведемо підсумки уроку.

 Вправа «Незакінчене речення».  «Казка мене навчила…»

  • Чи навчила вас ця казка чогось корисного?
    - Чи подібна історія, описана у казці перегукується із сучасним життям? Чому? 
    - То до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра чи країни Смутку?
    - Що для цього потрібно зробити?
     

А зараз давайте звернемося до епіграфу уроку.

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Вона у нас єдина. І в ході уроку ми з’ясували, що казкова країна, про яку розповідає Симоненко, – це люба автору Україна, яку він хоче бачити щасливою, радісною, з мудрим і добрим керівником, який щиро любить людей, піклується про їхнє життя, добробут та благополуччя.

 Отже, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон»  втілилася мрія автора про щасливу Україну.

VІІІ. Домашнє завдання. Слайд 12
Завдання для всього класу.

1. Уміти виразно читати, переказувати, коментувати головні епізоди казки, характеризувати героїв, висловлювати про них власну думку.

2.   Завдання підвищеної складності.

Продовжити історію Лоскотона.  

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Черевко Аліна
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку