Тема уроку: Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казка „Цар Плаксій та Лоскотон". Робота з текстом. Песимізм і оптимізм у казці. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: портрет автора, мультимедійна презентація, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал.
Методи й прийоми: розповідь учителя, огляд презентації у слайдах, індивідуальна групова робота, метод спостереження, фрагменти звукозапису.
Очікувані результати:
Випереджувальні завдання:
Структура уроку
І. Організаційний момент
1. Створення емоційно-позитивного фону.
Дорогі діти! Хочу запитати вас, якими кольорами ви намалювали б свій настрій до початку уроку? (відповіді дітей). Тож сподіваюся, що саме цей урок буде таким теплим, радісним, веселковим, як ви побажали.
У вас на партах лежать осінні листочки. Напишіть на них те, що згодиться нам на уроці? (дотепність, кмітливість, наполегливість, спостережливість, старанність, творчість, уважність,активність, оптимізм). А в мене в руках цікава корзинка, в яку ви і покладете свої листочки з відповідями.
Дякую. Це справді те, що нам необхідно.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
(слайд з відео ютуб про В. Симоненка). Адже сьогодні ми знову поринемо у світ казкових подій, який вирує, мов нестримні лебеді, що несуть любов і надію на своїх крилах на рідну землю.
Заглядає в шибу казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
Ці рядки належать молодому талановитому українському поетові Василю Симоненку (слайд 2). Олесь Гончар назвав його «Витязем молодої української поезії».
Отже, сьогодні ми познайомимося із цікавими сторінками життя Василя Симоненка, історією створення казки «Цар Плаксій та Лоскотон»; навчимося працювати з текстом казки, характеризувати героїв твору, звернемо увагу на різний спосіб життя і поведінки персонажів; будемо виховувати оптимістичне ставлення до життя, повагу до людей. А тепер розгорніть зошити і занотуйте дату та тему уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Епіграф(записаний на дошці)
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Ці слова провідні в усій творчості В. Симоненка, бо Україну він любив понад усе. До сьогоднішнього уроку готувалася не тільки я, а й ви. Група біографів підготувала цікаві сторінки життя про В. Симоненка – Поета і Людину. Тож запрошую вас до слова.
Група біографи: Малою батьківщиною поета було село Біївці на Полтавщині, де Василь Андрійович народився 8 січня 1935 року в селянській родині (слайд 4).
Найближчою і найріднішою людиною була мати – Ганна Федорівна – добра, чесна, розумна, яка знала багато пісень і навіть записувала народні прислів'я.
Учениця читає вірш «З дитинства».
В мене була лиш мати,
Та був іще сивий дід,—
Нікому не мовив «тату»
І вірив, що так і слід.
Був певен, що батько лишній,
Крикливий, немов сусід,
Коли заставав на вишні,
На мене кричав, аж блід.
Та боляче б’ється, думав,
Не пустить гулять на став,
І тому не знав я суму,
Щасливим собі зростав.
І лиш як минули роки
І я непомітно зріс,
Мені часто кидалось в око,
Як сину сусід той ніс
.....
2 учень Батько рано залишив родину, тому виховував хлопчика дідусь Федір Трохимович Щербань, якого Василь ревно любив. Йому він присвятить вірші й чудове оповідання «Дума про діда»; «Безсмертячко ти моє кирпате, - шепотів дід, коли я засинав під музику його слів. То були дуже гарні слова, бо поганих дід не говорив», - читаємо у цій новелі.
Дід навчив хлопця читати, любити рідну землю, поважати односельців і їхню працю, навчав бути Людиною.
Пізніше В. Симоненко напише вірш «Ти знаєш, що ти – людина», - в ньому суть дідової народної мудрості. Через 50 років лине до нас живий голос Василя Симоненка.
Василеве дитинство схоже на дитинство багатьох «дітей війни»: голод і холод, щоденний страх під хрестатим, розстріляним небом, окопчик під хатою і нужденна школа, чорнило з бузини, нестача паперу і книжок, довгождана Перемога і сльози матерів і дітей.
3 учень Тільки-но прогнали ворогів з рідної землі, пішов Василько в школу. 5 класів закінчив у рідному селі. Потім – у сусідніх селах. Василь Симоненко писав: «Я ходив тоді у 8 клас. 9 км було до школи. Як на мої 14 років, то це не так уже й мало».
Учителька Уляна Миколаївна Демченко згадувала (слайд 6):
«Якось зарядила хуртовина. В такі дні школа затихала, бо підвозу не було. І раптом на шкільному порозі з'явилася снігова баба. Це з усіх чужосельців прийшов до школи лише Василь».
Ще в школі почав писати вірші.
Згодом сім'я Симоненків поповнюється Симоном-меншим – Олесем. Саме Олесик став першим слухачем і критиком батькових казок «Подорож у країну Навпаки», «Цар Плаксій і Лоскотон».
V. Опрацювання казки «Цар Плаксій та Лоскотон» у формі бесіди за питаннями:
2. Гра «Таємничий герой»
На слайді. Вгадайте персонажа казки за описом:
3. Визначення теми твору – зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, і тієї сили, яка протистоїть поганому.
Основна думка – любити життя, виховувати в собі уважне ставлення до людей, позитивний погляд на світ, бути оптимістом.
Ви, напевне, звернули увагу на те, що казка В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» відрізняється від вивчених нами літературних казок навіть за формою ( попередні рядки написані прозою, а ця – віршованою мовою. Особливості віршованої мови ви розглянете на наступному уроці, а зараз ми з вами продовжуємо працювати над текстом.
Головні герої казки — Лоскотон і цар Плаксій — мають абсолютно протилежні погляди на життя. Як Добро і Зло, вони постійно сперечаються між собою за владу над людьми. Плаксій хоче, щоб люди страждали та повсякчас плакали, а Лоскотон навпаки — намагається звеселити усіх, подарувати гарний настрій та щастя. Показовий фінал казки, де «Цар Плаксій помер від сміху», а Лоскотон «живе й понині!» — демонструє нам авторське бачення перемоги Добра над Злом.
Складання асоціативного куща у вигляді сонечка, хмарки з дощем.
- Назвіть головних героїв казки. Які між ними стосунки?( Цар Плаксій та Лоскотон, їх образи протиставляються).
- Порівняймо їх портрети. (зачитати цитати: портрет героя)
На листочках, які символізують краплі дощу та промінчики сонця, написати риси характеру героїв.
Цар Плаксій
Володар Плаксограда;
Жадібний і підступний;
Ледар, марнотрат;
Жорстокий, улесливий;
Гнобитель, тиран;
Любитель дитячих сліз;
Ненавидить Лоскотона і простий люд;
Боязливий, хитрий, хвастливий.
Дядько Лоскотон
Щирий і добрий;
Шанобливий і поважний;
Відвертий, пошановувач сміху;
Безкорисливий, незаможний;
Любить дітей, простий люд;
Справедливий, мужній;
Дружелюбний, волелюбний.
Ось у нас вийшло сонечко, на промінчиках якого написані риси характеру, які притаманні Лоскотону і всім нам,аби бути добрими людьми і гідно жити серед людей.
VІ. Узагальнення і систематизація здобутих знань, умінь і навичок
Давайте зараз виконаємо роботу в парах. Поділимося на групи:
1 група – скласти прислів’я (із частинок) (9 парт)
2 група доведе, що… (3 парти)
• Твір «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка, тому що … (пригадати ознаки казки: протиставлення добра і зла, зачин, основна частина і кінцівка, використання магічних чисел, добро перемагає зло, фантастичні та магічні події, щасливий кінець).
3 група проаргументує, що казка «Цар Плаксій та Лоскотон» - народна чи літературна? (3 парти) (автор- конкретна особа, віршована мова, відомий час написання, писемна форма, єдиний авторський варіант.)
Молодці! Ви добре впоралися із завданнями.
VІІ. Підсумок уроку.
А тепер давайте підведемо підсумки уроку.
Вправа «Незакінчене речення». «Казка мене навчила…»
А зараз давайте звернемося до епіграфу уроку.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Вона у нас єдина. І в ході уроку ми з’ясували, що казкова країна, про яку розповідає Симоненко, – це люба автору Україна, яку він хоче бачити щасливою, радісною, з мудрим і добрим керівником, який щиро любить людей, піклується про їхнє життя, добробут та благополуччя.
Отже, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон» втілилася мрія автора про щасливу Україну.
VІІІ. Домашнє завдання. Слайд 12
Завдання для всього класу.
1. Уміти виразно читати, переказувати, коментувати головні епізоди казки, характеризувати героїв, висловлювати про них власну думку.
2. Завдання підвищеної складності.
Продовжити історію Лоскотона.
1