Василь Симоненко. Одна сторінка творчої біографії

Про матеріал
Урок дасть змогу познайомитись не лише з Симоненком-поетом, а й відчути його прозу, формувати готовність до сприйняття реалій життя, уміти з розумінням ставитися до тих, що поруч, до їх психологічного стану, уміти ставити акценти на визначенні духовних цінностей, розвивати психічні процеси й мовлення та удосконалювати навички оцінювання життєвої ситуації
Перегляд файлу

Українська література ІІІ курс Викладач Скорик Валентина Вікторівна

Тема: Василь Симоненко. Одна сторінка творчої біографії.

Мета: поглибити знання учнів про Василя Симоненка;

            вчити визначати та вміти прокоментувати основні мотиви творів;

            розвивати вміння аналізувати твори, робити висновки, толерантно вести дискусію;

           формувати власну думку та виробляти  життєву позицію, уміння її відстоювати;

          формувати себе як самодостатню особистість з національною свідомістю.

Очікувані результати: учні знають матеріал про життєвий та творчий шлях В.Симоненка, уміють аналізувати твори, висловлюють власні твердження та думки.

ОБЛАДНАННЯ:  тест, текст новели В.Симоненка.

ТИП УРОКУ: дослідження

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

Слово викладача.

Вдома ви ознайомились з біографією поета, з його поетичним спадком. Погодьтеся, чимало віршів  В. Симоненка  адресовано Батьківщині. З любов’ю сина і пристрастю справжнього патріота він говорить про Україну. Тема вічна, але автор знайшов свої інтонації - прості, щирі й водночас піднесені.

Вірш «Я…» В. Симоненка - лірична сповідь поета про своє «я» - горде, безкомпромісне, гідне звання людини.

Ви отримали багато інформації, а як ви її засвоїли, з’ясуємо, виконавши тестові завдання

1.Скільки років прожив Василь Симоненко

А) 47;

Б) 38;

В) 28;

2.В.Симоненко народився

А) 1923р.;

Б) 1931р.;

В) 1935 р.

3. Скільки дітей було в родині

А) 1;

Б) 3;

В) 4;

4.Василь Симоненко закінчив

А)Київський університет юридичний факультет;

Б) Київський університет факультет журналістики;

В) Київський університет літературний факультет;

5.  Працював В.Симоненко

А) сільським вчителем;

Б) журналістом;

В) редактором районної газети;

6. Василь Симоненко був членом Клубу творчої молоді разом з

А) Лесею Українкою, Аллою Горською, Іваном Драчем;

Б) Василем Стусом, Миколою Вінграновським, Василем Стефаником;

В) Ліною Костенко, Іваном Світличним, Євгеном Сверстюком;

7. Поезія «Задивляюсь  у твої зіниці» відноситься до

А) пейзажної лірики;

Б) інтимна;

В) патріотична;

8. Василь Симоненко народився на

А) Київщині;

Б) Черкащині;

В) Полтавщині.

9. Яку назву мала перша збірка поета?

А) «Лебеді материнства»

Б) « Тиша і грім»;

В) «Земне тяжіння».

10. « Витязь молодої української поезії», - так сказав про В.Симоненка

А) Олесь Гончар;

Б) Іван Франко;

В) Андрій Кравченко.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань, умінь та навичок.

Сьогодні ми з вами познайомимося з прозою  Василя Симоненка, вона актуальна, цікава, надихає.

IV. Вивчення та закріплення нового матеріалу.

Весілля Опанаса Крокви  Василь Симоненко

Ніхто не розумів, що ґелґотів довготелесий та сухоребрий каратель. Але всі бачили, як з його рота виповзали гадюки. Вони довго сичали у вухах, а потім їхнє сичання перекладав на людську мову переляканий учитель з сусіднього села.

— Він каже, що під вашим хутором вчора застрелено троє солдатів. Якби це трапилося тут, вони б забили всіх до одного. А так хочуть повісити лише тих, у кого в сім'ях є партизани. Якщо ж ви не видасте партизанських родичів, то будете знищені всі.

Двісті дідів, бабів, жінок та дітей стояли під божевільно гарячим сонцем, але їм було холодно. Цівки морозу струменіли з чорних отворів автоматів і кулеметів, націлених у всіх разом і ні в кого зокрема. Над натовпом висіли переджнивна спека і передсмертне мовчання. Потім знову з есесівського рота поповзли гадюки.

— Він каже, що ви можете мовчати ще десять хвилин, а тоді він звелить стріляти.

Десять хвилин бігали зморшки по чолах, десять хвилин стікало мовчанням сонце, десять хвилин задубілими очима вдивлялися в закручений шпориш, ніби хотіли віднайти в ньому який порятунок. Потім натовп заворушився, і озерце людей вихлюпнуло наперед тисячолітнього Опанаса Крокву. Він забув навіть уклонитися людям, а пішов прямо на вчителя.

— Скажи цьому кнурові, що то мої сини забили тих вилупків. І ще скажи, хай не сміють мене бити, бо я коростявий. Хай просто вішають.

— Скільки ваших синів у лісі? — переклав учитель запитання есесівця.

— Та всі до одного.

— А хто у вас є дома?

— Була баба, та вмерла.

— А щоб тобі язик не відсох! — висунулася з юрби сива жіноча постать, хіба на яке століття молодша від Опанаса. — Живою мене до могили кладе, та ще й прилюдно. Не втечеш ти від мене, іроде, і на той світ!

Есесівець реготав довго і смачно, коли вчитель переклав йому цей монолог старої.

— Це ваша баба? — спитав Опанаса.

— Угу. Моя. А чия ж іще?

— Правду казав дід, що ваші сини в партизанах? — допитувалися в баби.

— А правду. Хіба такий збреше? Усі соколята наші в лісі гніздяться…

Їх повісили на гігантському в'язі біля колишньої церковки. Здивованими очима дивилися вони на врятованих ними людей і показували вслід карателям свої сині прикушені язики.

Опанас Кроква зроду не мав дітей, а баба Орися, що поєдналася з ним вірьовкою, ніколи не була його дружиною. Кажуть, у юності вони дуже кохалися і хотіли побратись, але батьки не дозволили. Видали Орисю за багатшого.

Може, це правда, а може, людська фантазія творить нову легенду про велику любов, яка вже на смертному одрі зачала життя.

 

Ознайомившись з новелою, спробуємо проаналізувати твір за допомогою проєкту  «Залізо випробовується у вогні, а людина – у біді».

 

Василь Симоненко «Весілля Опанаса Крокви»

Мета: формувати готовність учнів до сприйняття реалій життя; уміння розуміти психологічний стан інших, здатність виходити з кризових ситуацій; акцентувати увагу учнів на визначенні духовних цінностей; розвивати психічні процеси й мовлення учнів; удосконалювати навички оцінювання життєвої ситуації.

Очікувані результати: загальнолюдські цінності (добро, людяність, душевна сила)

Ключове питання: У чому сила людини?

Тематичні питання:

1.Товариші по нещастю.

2.Якщо народився людиною, треба нею й померти.

Методичні рекомендації. Під час аналізу постійно порівнювати персонажів твору з сучасними героями, зокрема, сьогодні, в час протистояння українського народу ворогові, умови життя героїв твору із умовами життя і виживання наших співвітчизників.

 

Операційна картка з розробки тематичного питання

Товариші по нещастю

 

Товариш — людина, яка спільно з ким-небудь виконує якусь справу, бере участь у яких-небудь діях, співучасник; компаньйон, спільник;

                 — людина, зв'язана з ким-небудь дружбою, щирий друг, приятель;

 

Доведіть, що герої твору були товаришами.

  • Жителі хутора
  • Жителі хутора і учитель з сусіднього села.

З якою думкою ви погоджуєтесь? Обгрунтуйте.

Товариш по нещастю — той, хто потрапив у біду, у безвихідно-скрутне становище так само, як і інші.

 

  • Хто потрапив у біду?
  • Як пов’язані між собою герої новели?
  • Чи згуртувало героїв твору спільне нещастя?

 

 

Операційна картка з розробки тематичного питання

         Якщо народився людиною, треба нею й померти

 

ЛЮДИ́НА істота, яка поєднує в собі два напрями розвитку: біологічний та соціальний .

 

Висловіть своє розуміння щодо поняття «людина» з точки зору кожного із значень.

Чи можна назвати людиною:

  • довготелесого сухореброго карателя?
  • діда Опанаса та бабу Орисю?
  • сільського вчителя?

    Чим відрізняються названі персонажі? Обгрунтуйте.

 Сформулюйте власне розуміння поняття «людина». На які цінності людини, на вашу думку, слід звернути увагу?

А чи задумувалися ви над тим, яка це людина – справжня і як нею стати?

 

Яке смислове навантаження несе в собі тематичне питання «Якщо народився людиною, треба нею й померти»?

 

V. Підсумки уроку

Завершуємо урок підведенням підсумків нашої співпраці.

VI.Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал стор.194-195.

Зробити презентацію «Пісенна творчість Д.Павличка»

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
21 січня
Переглядів
125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку