1
Голицький НВК «ЗОШ I-II ступенів – ДНЗ»
ВАСИЛЬ СКУРАТІВСЬКИЙ
«ЧОГО ЛЮТИЙ ЛЮТИМ ЗВЕТЬСЯ». НАДІЯ КИР’ЯН «ЗИМОВІ СЛОВА»
Робота вчителя
початкових класів
Яв’ян Л. П.
Голиця 2019
Тема: Василь Скуратівський «Чого лютий лютим зветься». Надія Кир’ян «Зимові слова».
Мета:
навчити учнів бачити, відчувати створені словами образи природи в прозових і віршованих текстах; спостерігати за змінами, які відбуваються у природі з приходом зими; формувати навички виразного і правильного читання;
розвивати мовлення учнів; актуалізувати знання учнів про прислів’я;
виховувати уміння бачити красу природи, милуватися нею.
Слова для засвоєння: нафундьоритись – одягнутися; похапки – нашвидку, наспіх.
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, тематичний словник.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
- Вітаю Вас, діти, з початком уроку.
1. Мовленнєва розминка (удосконалення техніки дихання).
- Прочитайте склади. Що вони вам нагадують?
(сой-, во-, син-, шиш-, миш-, сніг-, сор-, вед-)
Це перші склади дійових осіб твору.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Читання тексту в особах.
2. Характеристика осіб.
- Сорока – крила і хвіст чорні, боки і груди – білі, а її манера стрибати, вертітися, стрекотіти.
- Ведмідь – великий хижий звір з густою бурою, білою чи чорною шерстю, що живе у дрімучих лісах, високих горах, та на Півночі.
3. Повторення лексики.
Учні пояснюють значення таких слів:
кумедно – забавно, сполохатись – испугаться, нечемність – невежливость
III. РОБОТА З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
- Назвіть зимові місяці.
- Чому вони мають саме такі назви?
1. Оголошення теми, завдань уроку.
- Сьогодні ми дізнаємося, як про лютий розповідають у своїх творах різні письменники і поети.
2. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
(Звучить музика П. Чайковського «Пори року» – «Зима». Діти слухають опис зими)
Сонце низько стоїть над землею. Небо часто вкривають темні хмари. Дмуть пронизливі холодні вітри. На землю падає сніг. Річки, озера, ставки вкрилися кригою. Лютує мороз. Усе навколо в білому вбранні.
- Яку картину ви собі уявили? Що ви намалювали? Опишіть усно малюнок.
(Під білими брилями зігнулися гілки дерев і кущів. Сніг, сніг, сніг… особливо багато снігу в лісі. Він ніби сяє кришталем.)
- А тепер подивіться ось на картину і скажіть, яку пору року тут зображено.
(Зима. Випав сніг і змінив все довкола)
- З чого ви зробили такий висновок?
(Сніг укрив землю, згладив усе довкола)
3. Словникова робота:
нафундьоритись, похапки
4. Виразне читання вчителем оповідання «Чого лютий лютим зветься»
5. Напівголосне читання учнями тексту «Чого лютий лютим зветься»
6. Бесіда за змістом.
- Якими словами автор змальовує заметіль? Знайдіть і прочитайте.
(Широкий вітер позадував стежки й дороги пухким покривалом. Всі шляхи-дороги в переметах.)
- Які синоніми можна дібрати до цього слова?
(Хурделиця, віхола, хуртовина, завірюха, завія, буран, пурга)
- Чому автор говорить про бабусю, вживаючи слова у множині (бубонять самі до себе)? Про який народний звичай нагадують ці слова?
(Вживання ввічливої форми звертання - Ви)
7. Здійснимо подорож в усну народну творчість.
- Прочитайте, які народні вислови вживає бабуся. Як ви вважаєте, це прислів’я (влучний образний вислів, який має навчальний зміст), приказка (влучний вислів, близький до прислів’я, але без повчального змісту), прикмета?
Висновок. У лютому тільки вночі бувають тріскучі морози. Сонце з кожним днем піднімається вище, яскравіше світить. Місяць лютий кригою скутий, лютий зиму замикає, новому сезону доріжку показує.
8. Аудіювання вірша Н. Забіли «Лютий»
Другий місяць зветься лютий,
А лютує він тому,
Що на світі довго бути
Не доводиться йому.
- Чому лютий лютує? Як про це сказано у вірші?
- Чому йому недовго доводиться бути на світі?
(Лютий – найкоротший місяць року)
- Як пояснює В. Скуратівський, чому лютий зветься лютим? А як це робить Н. Забіла?
- Справді, сніжень, крутень, лютень називають у народі цей місяць року. Його українська назва вказує на погоду, поширену взимку – лютує мороз. Лютий означає «злий», жорстокий.
В народі кажуть:
Лютий лютує тому, що на світі довго бути не доводиться йому.
9. Фізкультхвилинка.
10. Робота над віршем Надії Кир’ян «Зимові слова».
- Послухайте вірш і назвіть художні деталі, які створюють поетичну картину зимового пейзажу.
Сніг, сніжинки, лід, мороз… (на дошці)
- Ці зорові деталі підкреслюють основний колір зими – білий, створюють поетичну картину зимового пейзажу й чарівниці-Зими, яка приховала весь бруд, усе негарне під білим покривалом снігу.
- Які слова допомагають описати зиму і використовуються у текстах саме з такою метою?
(Сніг, білий, сніжинки, лід, ковзанка, рукавички, ковзани, піч, шуба, сани, груба, мороз, пальто, синички, снігурі)
Н. Кир’ян назвала ці слова «зимовими».
- Чи здогадались ви, яке «зимове» слово сховалося в імені дівчинки?
(Сани)
11. Конкурс виразного читання.
- Використовуючи образні слова з вірша, опишіть зиму.
Сніжинки полетіли і вкрили ліс, дорогу, поле й луг. Білий сніг лежить навкруги. Лід на річках. Мороз тріщить, лютує.
IV. ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП
- На якому етапі уроку найцікавіше працювати? Де ми витратили найбільше часу?
- Що нового дізналися?
- Чому лютий лютим зветься?
- Назвіть «зимові» слова.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Прочитати і переказати твір В. Скуратівського «Чого лютий лютим зветься». Вивчити напам’ять вірш Н. Кир’ян «Зимові слова».