Тема уроку.
Василь Стефаник «Новина» – шедевр світової новелістики. Ідейний зміст новели, художня майстерність, образ Гриця Летючого. Глибокий психологізм новели. Поняття про експресіонізм.
Мета: висвітлити сторінки життя й творчого шляху В. Стефаника як прозаїка-новеліста світового рівня, людини й громадянина, розкрити трагедію українського села кінця ХІХ – початку ХХ століття, розглянути ідейно-художній аналіз новели «Новина», визначити роль художніх засобів, розкрити тлумачення поняття експресіонізм; викликати читацький інтерес до творів письменника, розвивати вміння коментувати зміст художнього тексту; виховувати вміння спостерігати за головними героями твору, гуманізм.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет письменника, збірки творів.
Епіграф:
Як коротко, сильно і страшно пише ця людина... Для художника важливі не слова, а факти, не міркування, а образи. Максим Горький
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ . Мотиваційний момент.
1) З’ясування емоційної готовності класу.
2) Актуалізація опорних знань і суб’єктивного досвіду.
а) «Мікрофон»
2) Де народився?
3) Яку здобув освіту?
4)Яке середовище вплинуло на формування світогляду, естетичних смаків митця?
5) Хто з письменників входив до «покутської трійці» ?
6) Назвіть перші публікації Стефаника.
7) Яким прозовим жанрам він віддавав перевагу?
8) Чому процес творчості вкрай виснажував митця?
9) Чи багато творів написав Стефаник?
10) Прокоментуйте слова І. Франка: «Василь Стефаник – се правдивий артист із Божої ласки, яким уже нині можемо повеличатися перед світом?»
б) Домашній твір-роздум «Поему його життя і його новели можна покласти на музику Бетховена» (усно).
ІІІ. Оголошення теми, мети, цілевизначення.
Зачитати епіграф, записати у зошиті.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
1) Словничок нових понять
(На дошці записано поняття – експресіонізм. Учні зачитують заздалегідь записане вдома визначення.)
Пояснити основні риси експресіонізму.
2) Захист рефератів та демонстрація репродукцій картин художників – експресіоністів.
3) Слово вчителя
«Страшно робиться»,-- признавався Б. Лепкий, читаючи Стефаника. Від чого - страшно?
«Сто раз спадати з неба у сором людський – боляче»,- писав Стефаник про себе. Соромне і боляче – такі почуття пронизують автора цієї короткої художньої картини, вихопленої з жорстокого селянського життя. А що відчуваєте ви, читаючи «Новину»?
«Як коротко, сильно і страшно пише ця людина», - сказав влучно великий російський письменник Максим Горький, прочитавши новели Стефаника. Справді, лаконізм вислову досягає у Стефаника крайньої межі, за якою глибока прірва людського горя, страждань, людських переживань. Щоб збагнути оте «коротке», давайте звернемось до рядка: «Дівчата не слухали татової бесіди, бо таке було щогодини – і щогодини, і вони привикли».
Про могутню емоційну силу Стефаникових творів говорили ще його сучасники. Писати коротко і сильно вдається не кожному письменнику. Василь Стефаник умів дошукатись таких висловів, за якими криється ціла картина людського життя, стан душі. Це він зробив за допомогою художньої деталі.
Словничок нових понять
Художня деталь – така виразна подробиця або штрих, яка особливо збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину, робить зображення дуже відчутним і яскравим.
Слово вчителя
Стефаник - майстер художньої деталі.
Це один з найхарактерніших зразків української соціально – психологічної новели саме стефаниківського типу.
Робота в парах. Гра «Дослідник»
Які найголовніші якості стефаниківської новели ?
(Найголовніші ознаки:
Визначте тему новели «Новина» (вбивство батьком своєї дитини). Тема була взята з самого життя. У сусідньому з Русовим селі Трійці в 1898 році сталася жахлива подія: селянин – вдівець, не маючи змоги доглянути, прогодувати двох маленьких дочок, вчинив жахливий злочин, утопивши в річці Прут меншу з них. Письменник побував у селі, розмовляв із старшою дівчиною Гандзею, яка вмовила батька не вбивати її.
Незабаром була створена новела. Який сюжет ? Яка композиція ? У чому порушено усталий прийом композиції ? (Твір розпочинається з розв’язки. )
На показі чого оснований сюжет новели ? (На показі змін , що відбуваються в психіці Гриця Летючого.)
Виявляється, Гриць страждає з недоглянутими дочками вже два роки. Ніхто йому не допомагає, ніхто не цікавиться його життям. «А той камінь на грудях став ще тяжчим». Що символізує ?
Мова новели – вживання покутського діалекту – наближається до народної.
Робота в парах. Гра «Дослідник»
Порівняйте манеру написання картин Ван Гога і творів Василя Стефаника.
Скласти сенкан образу Гриця Летючого.
При зіставленні реальних події з її художнім осмисленням стає помітною глибина художнього узагальнення конкретних фактів. Новеліст пояснює трагедію безпросвітністю голодного існування бідняка, акцентує на тому, що від холоду батько з дітьми рятується тільки на печі. Та найголовнішим показ моральних страждань Гриця, що не зміг визволитися від нав’язливої ідеї про мертвих дітей і скотився до злочину.
«Однаково жаль і дітей, і їхнього батька, який не зі злості, а з відчаю топить своїх донечок, рятуючи так їх від голодної смерті. Він сам – найнещадніша жертва»,- писав Стефаник до Ольги Кобилянської.
Уся ця страшна трагедія викликає протест проти негідного становища людини на своїй землі, кличе до пошуку виходу з тяжкого становища.
V. Закріплення
Бесіда
VI. Підсумок
1. Зачитайте слова, які стали епіграфом уроку, і прокоментуйте їх. 2.Творча робота
Міні – твір «Як ви вважаєте, чи справедливо у 1925 році Стефаник писав О. Дорошенку: «...критики, які прийдуть після Вас, назвуть мене здоровлям України».»(усно)
3. Оцінювання й самооцінювання.
VII. Домашнє завдання.