1
Урок №45
Тема. Василь Стефаник. Життя і творчість. Новаторство письменника. «Камінний хрест» ̶ психологічне розкриття теми еміграції. Історична основа твору.
Очікувані результати:
Предметні компетентності: зробити загальний огляд життєвого і творчого шляху В. Стефаника. Розкрити новаторство письменника. Показати тематичну різноманітність творчості В. Стефаника. Прокоментувати зміст новели «Камінний хрест» як модерністського твору. З’ясувати історичну основу та сюжетно-композиційні особливості твору.
Ключові компетентності: учні визначають проблеми, порушені у творі, розуміють їх актуальність для сучасного життя; дискутують з приводу порушених у творі проблем, толерантно відстоюють власну позицію.
Емоційно-ціннісне ставлення: учні усвідомлюють важливість, актуальність проблем, порушених у творах.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь і навичок.
Обладнання: портрет В. Стефаника, відео «Василь Семенович Стефаник» (8:33 хв.).
Епіграф:
Як коротко, сильно і страшно пише ця людина
Максим Горький
Перебіг уроку
I. Актуалізація опорних знань.
1.1. Доповіді учнів (випереджувальне завдання).
Коментар вчителя: перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, пропоную прослухати інформацію про причини еміграції людей за кордон у XX.
Учень 1. Діаспора (від гр. слова діаспора - розсіяння) – розсіяння в різних країнах народу, вигнаного з батьківщини чужинцями.
Українська діаспора утворилася передусім внаслідок міграцій, українці здебільшого виїздили за межі України у пошуках кращого життя, умовно поділяється на східну (Росія 4,3 млн., Казахстан 900 тис., Молдова 600 тис., Білорусь 300 тис., Узбекистан 150 тис., Киргизія 100 тис. жителів українського походження) і західну (США 2 млн., Канада 800 тис., Бразилія та Аргентина по 400 тис., Австралія і Франція по 40 тис., Велика Британія 30 тис., Німеччина 25 тис. жителів українського походження).
Галичина наприкінці XIX-поч. XX ст.. була в обіймах Австро- Угорської імперії. Причиною еміграції населення були непомірні податки, поступове зубожіння селян, занепад економіки, відсутність заробітку… Тож доводилося селянам мандрувати в далекі краї в пошуках кращої долі. Одним з перших емігрантів був Іван Богдан із Коломиї, грамотний, добрий столяр, знався на виробництві мазуту, 1890 року він виїхав до Америки в штат Вірджинію. Усього протягом 1890-1910 рр. емігрувало 300 тис. українців.
В історії української еміграції визначають чотири хвилі переселенського руху.
II. Повідомлення теми, мети, мотивації навчальної діяльності.
2.1. Слово вчителя.
̶ Сьогодні ми звернемося до творчості Василя Стефаника: Стефаника-новеліста, Стефаника-майстра. Адже саме про нього Максим Горький сказав: «Як коротко, сильно і страшно пише ця людина». Ці слова будуть епіграфом нашого заняття і ми розкриємо їх зміст протягом заняття.
Ми зробимо загальний огляд життєвого і творчого шляху
В. Стефаника, розкриємо тематичну різноманітність творчості письменника, проаналізуємо зміст новели «Камінний хрест» як модерністського твору, з’ясуємо історичну основу та сюжетно-композиційні особливості твору.
Розгорніть робочі зошити, запишіть число, класна робота та тему уроку: «Василь Стефаник. Життя і творчість. Новаторство письменника. «Камінний хрест» ̶ психологічне розкриття теми еміграції. Історична основа твору».
III. Сприйняття та засвоєння нової навчальної інформації.
3.1. Робота з портретом.
̶ Уважно погляньте на портрет письменника, опишіть риси його зовнішності.
̶ Яке враження на вас справив портрет письменника?
̶ Якою, на вашу думку, В. Стефаник був людиною? Які риси зовнішності на це вказують?
3.2. Перегляд відео Василь Семенович Стефаник (8:33 хв.).
3.3. Бесіда за змістом переглянутого.
̶ Де і коли народився В. Стефаник? (Русів, тепер Снятинського району Івано-Франківської області, 14 травня 1871).
̶ В яких містах здобув освіту новеліст? (Навчався у Русівській початковій школі (з 1878), Снятинській міській школі (з 1880), потім в польських гімназіях у Коломиї (з 1883 року) та Дрогобичі (з 1891).
̶ Коли Стефаник вступив до таємного гуртка і які були наслідки? (У 1890 р. через участь у «Покутській трійці» — таємному творчому об'єднанні духовно близьких митців-земляків, до складу якої входили також Лесь Мартович та Марко Черемшина, Стефаник був виключений з Коломийської гімназії).
̶ Коли, де і яка виходить І збірка Стефаника? (У 1899 у Чернівцях, з'явилася перша збірка прози Стефаника «Синя книжечка).
̶ Як називається ІІ збірка Стефаника? (1990 року у Львові з'явилася друга збірка письменника «Камінний Хрест»).
̶ Коли Стефаник повертається до літературної творчості після 16-річної мовчанки? (У 1916 році).
̶ Що відомо про особисте життя письменника? (1904 року одружився з дочкою священика, посла Галицького сейму Кирила Гаморака, — Ольгою).
̶ Що вам відомо про перші літературні спроби письменника? (Перші літературні спроби Стефаника припадають на роки навчання в гімназії: 1897 в чернівецькій газеті «Праця», яку видавав Будзиновський В. Т., надруковано 7 новел з життя покутського села («Виводили з села», «Лист», «Побожна», «У корчмі», «Стратився», «Синя книжечка», «Сама-саміська»), підписаних криптонімом «С». В. Будзиновський згадував, що під час першого прочитання творів Василя Стефаника професор Степан Смаль-Стоцький заплакав і сказав: «Я цікавий, яке вражіння зробить на Поліно» (так називали Осипа Маковея через сталеві нерви).
̶ В чому полягає новаторство Стефаника? (Новаторство Стефаника полягає у тому, що він є творцем психологічної новели. Він будує сюжети не на розвитку зовнішніх подій, а на змінах почувань та переживань. У творах письменника немає авторських роз’яснень та тлумачень, говорять, роздумують самі персонажі. Тому його твори побудовані на монологах та діалогах. Він прагнув, щоб кожне слово у його новелах звучало, як згусток людського болю, повноголосо. Його твори стилі, глибоколіричні (хоча ліричність прихована), що порівнює їх із народною піснею. В наслідок цього Стефаник має свій власний особливий стиль).
3.4. Розповідь учителя про історію написання твору.
Слово вчителя: твір написано під враженнями письменника від масової еміграції галицького селянства за океан. Стефаник, навчаючись тоді в Кракові, був свідком поневірянь земляків при пересадках з одного поїзда на інший. Причини, що призвели до масового переселення, — це пошуки кращої долі доведених до відчаю селян, які, незважаючи на важку працю, втратили у своїй країні будь-яку надію на гідне життя. Протягом 1890-1910 років з Галичини виїхало понад 300 тисяч українців, лише з рідного письменникові Русова на чужину подалося до 500 душ.
Прототипом головного героя був односелець письменника Штефан Дідух (у творі – Іван), який емігрував з родиною до Канади. У листі до онука Штефана Дідуха М. Гавінчука, від 11 лютого 1935 р. В. Стефаник так згадував його діда, що був близьким товаришем батька письменника, Семена Стефаника:
«Він був дуже розумний і спокійний, та інтересувався громадськими справами, та перший заклав читальню в Русові… Зі своїми дітьми і внуками він і багато інших покинули рідну землю… Зараз по їх від’їзді я написав оповідання «Камінний хрест», де є дослівні думки Вашого небіжчика діда в майже дослівнім наведенню. Це, так сказати, мій довг, сплачений вашому дідові в українській літературі, він же, ваш дідусь, мав в моїй молодості великий вплив»
В основу новели покладено реальний факт: перед тим як покинути рідний край, Штефан Дідух ставить на своїй ниві кам’яний хрест (який і донині стоїть у Русові). Але передусім це яскравий образ-тип, що втілював у собі душевні драми й долю багатьох добровільних вигнанців з рідного краю.
3.5. Робота з назвою твору.
̶ Чому, на вашу думку, твір має саму таку назву. Відповідь обгрунтуйте.
3.6. Бесіда-дискусія за змістом твору.
̶ Зі скількох розділів складається твір?
̶ Доберіть назву до І розділу новели («Доля героя»).
̶ Розкажіть про життя Івана Дідуха в Галичині та причини його еміграції до Канади.
̶ З чого складається життя Івана?
̶ Що очікувало Івана після повернення з армії?
̶ Яким пам’ятають люди Івана після повернення з війська? Зачитайте з тексту. (У виснажливій праці).
̶ Які художні деталі свідчать про те, що його праця була неймовірно важкою?
̶ Чим автор підсилює невигадану правду про селянина-раба? (Подробицями, художніми деталями).
̶ Що залишили у спадок герою батьки?
̶ Що є важливим засобом індивідуалізації Івана Дідуха? (Монологи-спогади).
̶ Навколо чого вони обертаються? (Навколо горба). Чому? (Іван зрісся з горбом, на ньому пройшло його життя. Він навіть готовий везти його за океан. Горе від розлучення з горбом таке велике, що всі попередні злигодні здаються йому щасливим минулим).
̶ Чи забезпечував горб сім’ю Івана? (Так, за врожай, вирощений на горбі, вдалося купити два шматки землі).
̶ Яким у новелі постає горб?
̶ Як автор називає горб? (Страшний велетень).
̶ Чи злякався Іван горба і чому?
̶ Поміркуйте, це образ світлий чи гнітючий?
̶ Чому письменник не раз порівнює Івана з конем? Іван працює «як кінь». Це порівняння чи паралелізм? (Паралелізм).
̶ Зачитайте порівняння волосся Івана з гривою. («Потряс сивим волоссям, як гривою, кованою із сталевих ниток).
̶ Чи можна назвати Івана Дідуха господарем, адже у нього був тільки один кінь? Іван Дідух любив свою працю чи ненавидів? (Праця – найглибший вияв душі чоловіка, боротьба за право бути людиною серед людей, родинне щастя, любов до дітей, сенс життя селянина).
̶ Чому назвали Дідуха Переломаним?
̶ Назвіть риси характеру Івана, які розкриваються в І розділі.
̶ Якою темою об'єднані наступні 6 розділів? (Проводи на чужину).
̶ Як поводиться Іван на початку проводів? (Вдаваний спокій).
̶ З чим порівнює героя В. Стефаник? (Із каменем, викинутим на берег).
̶ Чи хоче їхати Іван на чужину? Чому ж Іван Дідух вирішив залишити батьківщину? (Заради кращого майбутнього дітей).
̶ Що робиться в його душі? Чим ускладнена драма селянина? (Він прощається не лише з малою батьківщиною, сільською громадою, а й з великою).
̶ Що переважило в Іванові — любов до рідного краю чи любов до дітей? Чи можемо ми за це осуджувати Дідуха?
̶ Чи плекає Іван особливі надії на краще життя за океаном?
̶ Чи відчувають Дідух і його родина майбутню кризу? Що для нього є кризою? (Мука безуспішної боротьби всіх емігрантів за збереження своєї духовної ідентичності).
̶ Що у Івана викликає це передчуття? (Страшний біль).
̶ В якому образі автор це матеріалізує? («Ціла хата заридала, як би хмара плачу, що нависла над селом, пірвалася»).
̶̶ Яку пам'ять про себе на цій землі залишає Дідух?
̶ Що викарбував герой на хресті?
3.7. Пояснення значення образів-символів твору.
Коментар вчителя: давайте спробуємо пояснити значення таких образів символів як:
IV. Підсумок уроку.
4.1. Паспорт твору В. Стефаника «Камінний хрест» (учні записують у зошити).
Паспорт твору В. Стефаника
4.3. Робота з епіграфом.
̶ Уважно прочитайте епіграф до нашого уроку. Як ви зрозуміли вислови, взяті за епіграфи до уроку?
̶ На вашу думку, чи стосуються ці слова В. Стефаника? Чому?
̶ В чому, на вашу думку, полягає новаторство у творчості Василя Стефаника?
4.4. Незакінчене речення.
Коментар вчителя: закінчіть речення (усно).
̶ Новела В. Стефаника «Камінний хрест» ̶ це… (показ гнітючих переживань селянина, який виїздить на неминучу загибель у чужі й невідомі краї).
̶ Образ Івана Дідуха – це… (образ усього галицького селянства).
̶ Його трагедія – це… (трагедія всього краю, що несе камінний хрест нестатків і відчаю).
̶ Твори В. Стефаника – це… (своєрідний літопис народного життя, велика книга правди, написана кров’ю серця великого гуманіста).
V. Оголошення та коментар домашнього завдання.
̶ Дочитати новели до кінця, закцентувати увагу на характеристики героїв; прочитати сторінки 226-240 сторінки підручника; підготуватись до самостійної роботи за життєвим та творчим шляхом Василя Стефаника.