Фрагмент уроку з використанням методу « Шість капелюхів»
Мета: Формування ключових компетентностей:
• актуалізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного педагога В. О. Сухомлинського; познайомити з твором «Не забувай про джерело», розвивати вміння аналізувати текст, виділяти головне;
• вміння вчитися працювати в колективі та самостійно;
• розвивати мовленнєву компетентність, дотримуватися норм мовленнєвої культури;
• проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням поведінки позитивних героїв;
• визначати своє ставлення до прочитаного, відстоювати свою думку та позицію відповідно до загальноприйнятих норм поведінки;
• вчити логічно, послідовно викладати свої думки;
• розвивати вміння слухати, аналізувати, збагачувати словниковий запас;
розвивати зв'язне мовлення, критичне мислення;
• удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною і наслідком;
• виховувати дбайливе ставлення до природи, відповідальність за власні вчинки, екологічну культуру,
Білий дає нам інформацію. Завдання для груп
Визнач жанр твору. Чому ви так вважаєте?
Хто головний персонаж тексту?
Поясніть значення слів,
Мул -
Балка –
Бувальщина –
Пустир –
Призвід —
Жовті Води -
Околиця -
Неприкаяні -
Робота над прислів'ями .
Знайдіть і прочитайте із оповідання прислів’я.
Як ви розумієте ці вислови?
Знайдіть в тексті речення, що характеризують мешканців:
дружні та відповідальні-
жителі є нащадками козаків-
молоді не прислухалися до думки старших-
Червоний – говорить тільки про почуття, емоції, які у вас виникли під час прослуховування та читання оповідання.
Які почуття викликало у вас, прочитавши оповідання?
Програти сценку «Як люди зібралися на нараду і чистили ставок »
Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз з події (ситуації), яка розглядається.
-Що було б, якби люди не ухвалили угоду на сільській раді?
-Як могли б розгорнутися події, якби нова сім'я дотримувалася і виконувала ухвалу сільської ради?
Користуючись текстом, позначте цифрами послідовність подій в оповіданні.
_Ставок мулом заносить.
_Старий звичай забули.
_І ставок щез.
_Зійшлися селяни на раду.
_Ставок став чистішим і глибшим.
_То старовинне козацьке село.
_На березі росли верби.
_Приїхала в село сім'я.
Синій – підбиття підсумків і обговорення.
Гра «Закінчити речення»
-Сьогодні на уроці ми вивчали…
-Сьогодні на уроці я дізнався…
-Сьогодні на уроці мене вразило…
-Сьогодні на уроці мені сподобалося…
-Що хотів автор сказати своїм читачам, до чого закликає?
Кому симпатизує автор? Кого засуджує?\
Відновити віршик
Щоб усім щасливо _____________
Треба нашу рідну ______________
Від забруднень _______________
Що ж робити? Як спасати?
Треба ___________очищати
І _______________не розкидати,
Ліс і _____________берегти!
Бути _______________до горя,
_________________людьми.
І тоді на нашім _____________
Буде більше_______________!
Зелений – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій.( Діти надягають зелений капелюх і фантазують).
Складання «Сенкану» про джерело.
Складіть загадку про джерело.
Малює ілюстрацію до оповідання.
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
-Чому письменник назвав так оповідання?
-Який поганий вчинок зробила сім’я Неприкаяних?
-Які недоліки людського характеру засуджує автор?
Складіть асоціативний кущ «Джерела забруднення води».
Джерела забруднення води
Фрагмент уроку з використанням методу « Шість капелюхів»
Тема уроку: Василь Сухомлинський « Не забувай про джерело»
Мета: Формування ключових компетентностей:
розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення;
Обладнання: енциклопедії, 6 капелюхів, конверти із завданням
Хід уроку
Закріплення вивченого матеріалу.
Робота в групах.
Кожна група обирає колір капелюшка. Давайте дізнаємося, як ми будемо мислити, одягаючи капелюх певного кольору.
(У кожної групи конверт із завданням).
Білий капелюх.
Білий дає нам інформацію.
-Визнач жанр твору. Чому ви так вважаєте?
-Хто головний персонаж тексту?
Уточнення лексичного значення слів (учні мовчки ознайомлюються із значенням слів, використовуючі тлумачні словники,медіаресурси)
Мул - подрібнений ґрунт, що відкладається на дні водойм.
Балка - яр з пологими схилами.
Бувальщина - оповідання про давнину, про те, що було насправді.
Пустир - незабудоване, запущене місце.
Призвід — приклад для наслідування.
Жовті Води - село (сьогодні — місто) у Дніпропетровській області.
Околиця - віддалена від центру частина поселення.
Неприкаяні - люди, які не знаходять собі постійного місця, не знають, чим зайнятися
Історична довідка. Битва під Жовтими Водами відбулася у 1648р.
Козацьке військо під керівництвом Богдана Хмельницького при підтримці
кримсько-татарської кінноти вщент розбили 18-тисячну польську армію
Робота над прислів'ями .
Знайдіть і прочитайте із оповідання прислів’я.
Як ви розумієте ці вислови?
На мій вік вистачить.
Малий гріх, та великий наслідок.
Лихий приклад – людям заохота.
Знайдіть в тексті речення, що характеризують мешканців:
дружні та відповідальні-
жителі є нащадками козаків-
молоді не прислухалися до думки старших-
Чорний капелюх.
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
-Чому письменник назвав так оповідання?
-Який поганий вчинок зробила сім’я Неприкаяних?
-Які недоліки людського характеру засуджує автор?
Складіть асоціативний кущ «Джерела забруднення води».
Чорний капелюх розповів нам про неприємне. Та в будь-чому можна завжди знайти позитивні сторони. Саме про це ми довідаємося від жовтого капелюха.
Жовтий капелюх.
Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз з події (ситуації), яка розглядається.
Що було б, якби люди не ухвалили угоду на сільській раді?
Як могли б розгорнутися події, якби нова сім'я дотримувалася і виконувала ухвалу сільської ради?
Користуючись текстом, позначте цифрами послідовність подій в оповіданні.
_Ставок мулом заносить.
_Старий звичай забули.
_І ставок щез.
_Зійшлися селяни на раду.
_Ставок став чистішим і глибшим.
_То старовинне козацьке село.
_На березі росли верби.
_Приїхала в село сім'я.
Червоний капелюх.
Червоний – говорить тільки про почуття, емоції, які у вас виникли під час прослуховування та читання оповідання.
Які почуття викликало у вас, прочитавши оповідання?
Програти сценку «Як люди зібралися на нараду і чистили ставок »
Зелений капелюх.
Зелений – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій.( Діти надягають зелений капелюх і фантазують).
Складання «Сенкану» про джерело.
Складіть загадку про джерело.
Малює ілюстрацію до оповідання.
Синій капелюх.
Синій – підбиття підсумків і обговорення.
Гра «Закінчити речення»
-Сьогодні на уроці ми вивчали…
-Сьогодні на уроці я дізнався…
-Сьогодні на уроці мене вразило…
-Сьогодні на уроці мені сподобалося…
-Що хотів автор сказати своїм читачам, до чого закликає?
Кому симпатизує автор? Кого засуджує?\
Відновити віршик
Щоб усім щасливо жити,
Треба нашу рідну Землю
Від забруднень зберегти!
Що ж робити? Як спасати?
Треба воду очищати
І сміття не розкидати,
Ліс і річки берегти!
Бути чуйними до горя,
Милосердними людьми.
І тоді на нашім світі
Буде більше доброти!