Вчителю загальноосвітньої школи про навчання дітей з вадами зору

Про матеріал
Рекомендаціїї вчителю класа загальноосвітньої школи, в якому навчається учень з вадами зору, про створення умов зорового та психологічного комфорту, организації робочого місця учня, освітлення, навантаження при опануванніі шкільної програми
Перегляд файлу

Інклюзивне навчання

 Вчителю загальноосвітньої школи про організацію навчання

 дітей з вадами зору             

         Доведено, що більш ніж 85% інформації про оточуючий світ мозок людини отримує через зір. Зір є визначним у формуванні уявлень дитини про предмети та явища навколишнього світу, їх основні ознаки, просторове взаємовідношення. Отже, роль зору у психічному розвитку дитини неможливо перебільшити. Порушення у діяльності зорового аналізатора викликають у дитини труднощі у пізнавальній діяльності, обмежують її можливості. Таким чином,  дитина зі зниженим зором отримує менше інформації про довкілля, як в кількісному, так і в якісному відношенні, ніж діти з нормальним зором. Зрозуміло, що діти з  тяжкими порушенням зору потребують створення особливих освітніх  умов для всебічного повноцінного розвитку та соціалізації у суспільство.

       Для вдалого навчання дітей з вадами зору в класі загальноосвітньої школи повинні виконуватися дві вимови: зоровий та психологічний комфорт. Особливо це стосується слабозорих дітей (гострота зору в окулярах нижче 0,4)

         ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗОРОВОГО КОМФОРТУ :

1.     Робота з дітьми, що мають порушення зору, може бути успішною тільки тоді, коли вона носить медико-педагогічний характер. Вчитель  повинен ретельно вивчити поради лікаря-офтальмолога, здійснювати контроль за тим, щоб учні постійно носили окуляри у відповідності з рекомендаціями та продовжувати  навчати дітей дотримуватись вимог щодо режиму збереження зору.

2.     Під час занять при природному освітленні в класі не повинно бути ніяких перепон для проходження денного світла. Віконне скло повинно бути чистим, підвіконня вільні від квітів. Підчас роботи при штучному освітленні необхідно слідкувати за справністю ламп, які повинні забезпечувати освітлення робочої поверхні парти. Якщо природного освітлення не вистачає, необхідно використовувати змішане освітлення. Світло повинно падати на робочу поверхню парти з лівої сторони, а очі при цьому повинні залишатися в тіні.

3.     Вчитель повинен правильно розмістити дітей за партами відповідно до функціональних розладів органа зору.

По центрі на передніх партах повинні сидіти діти:

-         з розбіжною косоокістю, слабозорі (гострота зору нижче 0,4), короткозорі.

-         Далекорозі повинні розташовуватися далі, але не даль 3-ї парти від дошки. Потрібно завжди з’ясувати, чи добре бачить дитина текст на таблиці чи запис на дошці, якщо дитина з передньої парти не достатньо добре бачить, йому потрібно дозволити підходити на відстань доброго бачення.

-         У випадку однобічної косоокості дитину треба посадити так, щоб забезпечити напрямок ока  в бік, протилежний відхиленню, у випадку співдружньої косоокості  - розташовувати далі, але не даль 3-ї парти від дошки.

-         Діти з глаукомою сідають подалі від батареї та обігрівача, щоб уникнути підвищення внутриочного тиску.

4.     Далекозорі діти можуть виконувати шкільну програму на рівні з іншими. Короткозорим  бажаний зоровий режим: меньша кількість письмових вправ, перерви для відпочинку очей, використання індивідуальних посібників, більше часу для сприйняття наочності. При показі вчитель повинен використовувати вказівку.

5.     Всі слабозорі і діти зі збіжною косоокістю під час занять    повинні використовувати підставки.

6.     Рекомендується влаштовувати протягом уроку короткочасні       перерви,  зробити декілька фізичних вправ для переключення зору подивитися вдалечінь. На кожному уроці проводити зорову гімнастику.

      7. При оформленні приміщення використовувати світлу кольорову гамму – стелю та верхню частину стіни краще  фарбувати білою фарбою, панелі зеленою та світло-жовтою, парти – кольору натурального дерева, або зелені. Найбільш сприятливу дію на зір має зелений колір, він знижає напругу та зорову втому.

  1. Вчителю з фізичного виховання необхідно знати, що фізичні показники дитини з вадами зору можуть бути нижче за норму. Вчителю потрібно знати, що при глаукомі, відслойці сітківки, косоокості, афакії, міопії протипоказані підвищені фізичні навантаження, вправи, які пов’язані з помірним нахилом голови та тулупу донизу, стрибки, швидкий біг, підняття тяжкого.

    ДЛЯ СТВОРЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО КОМФОРТУ:

Труднощі і своєрідності психічної пізнавальної діяльності дитини з зоровою недостатністю обумовлено не стільки негативним впливом дефекту зору, скільки несприятливими умовами розвитку, тобто соціальним середовищем. Діти з поганим зором бувають невпевнені в собі, їм потрібно більш часу для адаптації в колективі. Деякі важко переживають свою фізичну ваду. Педагог повинен провести серед учнів роз’яснювальну роботу та стримуватися від зайвих дорікань. По змозі давати учням з вадами зору посильні завдання, акцентувати увагу у разі успіху дитини.

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку