«Вдосконалення методичного ресурсу шляхом створення сприятливого освітнього процесу в закладі позашкільної освіти»
Від професійної компетентності педагога та його вміння трансформувати свої знання дітям, значною мірою залежить виконання поставлених суспільством завдань перед позашкільною освітою. Важливим у процесі зростання професіоналізму педагога є науково-методичний супровід вирішення фахових завдань, створення системи методичних послуг та організація процесу допомоги в запитах учасникам освітнього процесу. Структура методичної роботи включає як індивідуальні (консультації, наставництво, самоосвіта) так і групові форми роботи з педагогами (засідання методичного об’єднання, психолого-педагогічні практикуми, круглі столи, семінари, фахові конкурси, майстер-класи), спрямовані на створення умов для формування сучасного педагога-позашкільника.
Предметом засідань інформаційно-методичних рад є: обговорення рівня фахової майстерності педагогів; методичний супровід програмного забезпечення навчального процесу, розгляд і затвердження конкурсних методичних матеріалів; аналіз підготовки до проведення атестації педагогічних працівників; впровадження досягнень передового педагогічного досвіду, участь керівників гуртків у конкурсах педагогічної майстерності, планування та організація наставництва, взаємо відвідування занять педагогів, оновлення матеріалів постійно діючих інформаційних стендів тощо.
Важливу роль в підвищенні загального, фахового і методичного рівня керівників гуртків відіграють методичні об’єднання, завданнями яких є ознайомлення педагогів із сучасним станом і перспективами розвитку позашкільної освіти, досягненнями вітчизняної та зарубіжної педагогічної і психологічної науки, перспективним педагогічним досвідом, оновлення і поглиблення знань педагогічних працівників за фахом, постійне підвищення їхнього загальнокультурного рівня. З метою підвищення професійної компетентності педагогів, ознайомлення з державними документами, із перспективним педагогічним досвідом, актуальними проблемами освітньої практики та шляхами їх розв’язання пропоную продуктивну форму методичної роботи - педагогічні читання.
Одним із пріоритетних напрямів методичної роботи закладу є робота з молодими або новопризначеними педагогами. З метою підтримки молодих та малодосвідчених керівників гуртків, створення умов для їх самореалізації, сприяння професійному становленню. Пропоную: запровадити роботу творчої педагогічної майстерні «Творчий педагог». Для підвищення фахового рівня педагогічних кадрів та з метою популяризації досвіду гурткової роботи проводити відкриті заняття, майстер-класи. В рамках місячника педагогічної майстерності (грудень-січень) досвідчені педагоги першочергово демонструють нестандартні заняття, передають досвід своєї роботи молодим та малодосвідченим педагогам. А наприкінці квітня молоді педагоги дебютують свої напрацювання.
Однією із форм підвищення якості освітніх послуг керівників гуртків є взаємні відвідування навчальних занять. Взаємовідвідування – ефективна форма обміну професійного та педагогічного досвіду колег і вдосконалення педагогічної майстерності керівників гуртків. Основним призначенням взаємних відвідувань навчальних занять є обмін передовим досвідом, узгодження за обсягом навчального матеріалу, методичними прийомами та термінологією порядку викладання позашкільних дисциплін в різних навчальних групах.
Для задоволення професійних потреб і конкретних запитів педагогічних працівників використовуються індивідуальні форми методичної роботи. Їх вибір залежить від рівня освіти, професійної компетентності, специфіки діяльності, індивідуальних можливостей та інших характеристик педагогічних працівників. Індивідуальними формами методичної роботи є наставництво, консультації, самоосвіта. Як підготувати до атестації «Індивідуальні плани атестації?» За підтримки методиста, педагоги закладу повинні розробити індивідуальні плани самоосвіти, спланувати професійну траєкторію розвитку (курси підвищення кваліфікації), розробити індивідуальний методичний маршрут (участь у методичних заходах), адже 3 педагогів планують атестуватись для присвоєння кваліфікаційної категорії, 2 – для підтвердження. Важливо, щоб надалі самоосвіта і методична робота не нав’язувались би ззовні, а мотивувались професійним інтересом педагога.
Вимушене дистанційне навчання стало викликом для всіх учасників освітнього процесу: педагогів, вихованців та батьків. Запровадження дистанційного навчання стало поштовхом та можливістю для підвищення фахового рівня педагогів. Он-лайн простір відкрив великі можливості знайти для себе багато нового, сформувати нові навички роботи в програмах, почерпнути ідеї для втілення, надихнутись цікавим досвідом колег, але на жаль, не всі педагоги закладу впорались із даним викликом.
Важливою ланкою роботи з закладі є робота по виявленню та розвитку обдарованих дітей. Педагоги та їх вихованці активно приймали участь у міських, обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах, акціях. Пропоную: щороку на звітному заході чи Дню Позашкільника показувати виступи переможців хореографічного, вокального, мистецького, театральних гуртків та виставку робіт талановитих вихованців гуртків декоративно-прикладного напряму, де будуть представлені наявні роботи обдарованих дітей, а саме переможців конкурсів міського, обласного, Всеукраїнського рівнів як зразок, приклад для початківців.
Проте, незважаючи на здобутки в роботі методичної служби закладу, є над чим працювати:
- залучення педагогів до активної участі у конкурсах професійної майстерності;
- продовжити активне вивчення та аналіз літератури, фахової преси з проблеми освіти позашкілля;
- аналізувати кращий досвід роботи закладів освіти;
- залучення педагогів до активної участі у психолого-педагогічних практикумах;
- із курсів підвищення кваліфікації, семінарів, тренінгів, вебінарів відбирати влучні ідеї і запроваджувати у роботі нашого закладу, а сертифікати мають поповнювати теку професійного портфоліо із записами тези-ідеї.
Використані джерела:
- Чернівецький міський палац дітей та юнацтва;
- Центр позашкільної освіти ім. О. Разумкова.
Підготувала методист МПДЮ:
Марина Слижук-Денісенко