Урок № 41
Вегетативна нервова система
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1.Тестові завдання на встановлення однієї правильної відповіді:
1.Головний мозок людини складається з:
а) стовбура і півкуль великого мозку б)мозочка і півкуль великого мозку в)стовбура, мозочка, півкуль великого мозкуг)мозочка і стовбура
2.Довгастий мозок є продовженням:
а) середнього мозку б)спинного мозку в)проміжного мозку г)моста
3.Відділ головного мозку, що відповідає за координацію рухів та регуляцію м’язового тонусу:
а)мозочок б) проміжний в)довгастий г)середній
4.Відділ мозку який складається з двох півкуль і черв’ячка:
а)передній мозок б) середній мозок в) проміжний мозок г)мозочок
5.Відділ головного мозку, який утворений зоровими горбами і підгорбовою ділянкою:
а)довгастий мозок б)середній мозок в)проміжний мозок г)мозочок
6.Середня маса головного мозку людини:
а)100-1200 г б)1200-1300 г в)1300-1400 г г)1400-1500 г
2.2. «Мозковий штурм»
4.Засвоєння нового матеріалу
Будова і функції автономної (вегетативної) нервової системи
Розповідь вчителя:
Ви вже знаєте, що вся нервова система (центральна і периферична) функціонально поділяється на соматичну і автономну, або вегетативну.
Запитання до учнів:
(Соматична охоплює ті відділи центральної й периферичної нервової системи, які іннервують скелетні м'язи та органи чуття).
(До автономної нервової системи відносять відділи головного мозку і нерви з їхніми розгалуженнями, які іннервують переважно внутрішні органи: серце, судини, залози внутрішньої секреції та ін.)
(Функції, які вона регулює не можуть бути довільно підсилені або послаблені)
Автономна нервова система, в свою чергу, поділяється на симпатичний іпарасимпатичний відділи.
Більшість органів іннервується одночасно як симпатичною, так і парасимпатичною нервовою системою, однак вони діють на один і той самий орган протилежно. Наприклад, симпатична нервова система збільшує ритм і силу скорочень серця, звужує судини і підвищує їхній тонус, уповільнює перистальтику кишок; парасимпатична — навпаки, уповільнює ритм і зменшує силу скорочень серця, розширює судини і знижує тиск у них, прискорює перистаьтику кишок.
Аналіз і обговорення таблиці:
Загалом симпатична нервова система забезпечує витрачання енергії, а парасимпатична — відновлення її запасів в організмі.
Очікувана відповідь учнів:
Функцією автономної нервової системи є підтримка гомеостазу — сталості внутрішнього середовища організму.
Розповідь вчителя:
Автономна нервова система не має своїх особливих аферентних, чутливих шляхів. Чутливі імпульси від органів спрямовуються по чутливих волокнах, спільних для вегетативної і соматичної нервової системи. Вищий контроль і регуляцію функцій вегетативної нервової системи, як і соматичної, здійснює кора великого мозку.
Пошукова робота з підручником
Завдання:
Очікувані відповіді учнів:
Центри автономної нервової системи розміщені в середньому, довгастому й спинному мозку, а периферична частина складається з нервових вузлів і нервових волокон, які іннервують робочий орган.
Симпатична частина автономної нервової системи бере початок у середній частині спинного мозку (останній шийний, грудні і II—III поперекові сегменти), де містяться тіла перших нейронів, відростки яких закінчуються в нервових вузлах двох симпатичних ланцюгів, розміщених по обидва боки і спереду від хребта. В цих ланцюгах містяться тіла інших нейронів, відростки яких безпосередньо іннервують робочі органи. У вузлах перший і другий нейрони з'єднуються за допомогою синапсів.
Парасимпатична частина автономної нервової системи утворена кількома нервами, тіла яких містяться в середньому й довгастому мозку та в II—IV сегментах крижового відділу спинного мозку. Парасимпатичні вузли, в яких знаходяться тіла других нейронів, розміщені в органах, на діяльність яких вони впливають.
Проектування зображення на екран:
Доповнення вчителя:
Слід мати на увазі, що поділ нервової системи на соматичну і автономну, як і на центральну й периферичну, має умовний характер, оскільки всі відділи нервової системи анатомічне та функціонально пов'язані один з одним і працюють як єдине ціле.
5.Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Творча лабораторія» (робота в творчих групах)
Очікувані відповіді груп: