Урок № 46
Захист зору.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. «Ти – мені, я – тобі»
Учні вдома склали запитання з вивченої на минулому уроці теми та задають їх будь-кому зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
4.Засвоєння нового матеріалу
1.Види порушень зору, їх причини і наслідки
Розповідь вчителя:
Порушення акомодаційної здатності кришталика призводить до порушення гостроти зору та виникнення короткозорості або далекозорості.
Повідомлення учнів:
Короткозорість
Виконання дуже точної роботи з дрібними предметами на близькій відстані вимагає підвищеної напруги органу зору. Не випадково одним із професійних захворювань, що виникають у людей, що працюють на виробництвах в радіоелектронній промисловості, точному приладобудуванні, картографії, ювелірній справі тощо, є короткозорість (міопія).
При короткозорості людина добре розрізняє дрібні деталі поблизу, але чим далі розташований предмет, тим гірше він його бачить. Сучасний термін «міопія» походить від грецького слова «міопс», що означає примружуватися або закривати очі, кліпаючи. Короткозорі люди насилу визначають номери маршрутів громадського транспорту та дорожні знаки, але добре бачать на близькій відстані при письмі і читанні.
Головна причина короткозорості це порушення форми очного яблука. При короткозорості воно видовжене і більше нагадує овал, ніж на круг. Тому відбувається зміна заломлення світла, через що світлові промені, які проходять крізь очне яблуко і фокусуються не на самій сітківці, а перед нею. У свою чергу на сітківку потрапляють вже розфокусовані промені, які створюють розпливчасте зображення.
Виділяють наступні види короткозорості:
I. Вроджена При цьому вигляді короткозорості дитина вже народжується з порушенням форми очного яблука. Залежно від рівня цього зміни необхідна, або корекція, або спостереження.
II. Набута. З’являється у дітей у віці семи до шістнадцяти років при перевантаження очей: тривалі або інтенсивні зорові навантаження на близькій відстані, неякісне освітлення робочого місця, невірна поза при читанні або листі, зайве захоплення телевізором або комп’ютером.
Для виправлення короткозорості носять окуляри з двоввігнутими лінзами.
Проектування зображення на екран:
Це цікаво:
Далекозорість
Далекозорість або гіперметропія - це патологія рефракції ока, при якій зображення предметів формується не на сітківці, а за нею. Іншими словами, особливість рефракції очного апарату при далекозорості полягає в тому, що промені, що йдуть від предметів, перетинаються за сітківкою, тому далекі предмети далекозорі бачать краще, ніж близькі.
Для виправлення далекозорості носять окуляри з двоопуклими лінзами.
Проектування зображення на екран:
Розповідь вчителя:
Астигматизм - це досить поширена патологія рефракції ока, пов'язана з неправильною формою рогівки або кришталика. Буквальний переклад назви цієї хвороби з грецького означає «нездатність ока з'єднувати в одну точку падаючі на нього промені». (від грецького слова «stigme» - точка). В результаті людина бачить навколишні предмети викривленими, розмитими, а прямі лінії - зігнутими.
Рогівка і кришталик нормального здорового ока мають рівну сферичну поверхню. При астигматизмі їх сферичність порушена, вона має різну кривизну за різними напрямками: більш щільна в одному напрямку і опукла в іншому, як, наприклад, узбецька диня-торпеда. Таким чином, що проходять через деформовану рогівку або кришталик світлові промені фокусуються на сітківці не в одній точці, а відразу в декількох. Тому зображення сприймається оком нечітко. Як правило, астигматизм поєднується або з короткозорістю (міопічний астигматизм), або з далекозорістю (гіперметропічний астигматизм).
Проектування зображення на екран:
2.Правила профілактики порушень зору
Розповідь вчителя:
Кожен з нас зобов’язаний берегти свій зір. Профілактика порушень зору – це комплекс заходів, спрямованих на підтримку зорової функції в нормальному стані, а також на попередження хвороб очей.
Основними напрямками профілактики зору є попередження розвитку порушень зору при читанні, запобігання погіршення зору при роботі з комп’ютером, а також профілактика розвитку короткозорості. Дотримання застережних заходів при роботі й відпочинку з напругою очей не замінюють огляди у лікаря, які необхідні навіть здоровим людям.
Технологія «Мікрофон»
Складання опорного конспекту:
Для попередження порушень зору при читанні необхідно:
Розповідь вчителя:
Сучасний світ не мислить свого життя без використання комп’ютерів. На жаль, комп’ютери не тільки допомагають нам у роботі, а й шкодять очам, особливо в тому випадку, коли за монітором людина проводить весь робочий день. Тому гостро стоїть питання про те, як профілактика зору допомагає уникнути в майбутньому проблем із зором.
Технологія «Діалог»
Методична скринька
«Діалог» — його суть полягає в тім, що групи шукають погоджене рішення, а результат роботи повинен бути відображений у вигляді схеми, перерахування ознак, кінцевому тексті, що потім записується в зошитах. |
Завдання:
Розповідь вчителя:
Профілактика зору вимагає правильного харчування. Вживайте більше продуктів, багатих вітамінами A і Е: курячі яйця, яловичу печінку, вершкове масло, зелені овочі, моркву.
Невід’ємною частиною профілактики порушень зору є регулярне відвідування офтальмолога. Перевіряти зір здоровим людям необхідно не рідше 1 разу на рік, а людям з порушеннями зору – 1 раз на півроку. Профілактичний огляд допоможе запобігти розвитку захворювань очей, зупинити розвиток короткозорості та інших порушень зору.
Бережіть зір і будьте здорові!!!
5.Узагальнення і закріплення знань
5.1.«Біологічний ланцюжок».
Учитель ставить запитання по темі уроку учневі, який дає коротку відповідь, останній запитує товариша і т.д. Потім визначаються найкраще запитання і найкраща відповідь.
Початкове запитання вчителя:
5.2.Заповнити таблицю:
Порушення зору |
Причини порушення |
Профілактика зору |
|
|
|
|
|
|