Урок № 45
Зорова сенсорна система.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Вправа «Розумний куб»
Запитання на гранях куба:
1. Яке значення має зір для людини?
2. Що відноситься до допоміжного апарату ока?
3.Які функції виконує зіниця?
4.Які частини розрізняють у середній оболонці ока?
5.Які функції виконує рогівка?
6.Яке значення має бінокулярний зір?
2.2. Установіть відповідність між складовими частинами ока і цифрами на малюнку, що їм відповідають.
А. кришталик Б. склера В. судинна оболонка Г. райдужка Д. сітківка |
|
Вірна відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
8 |
6 |
1 |
9 |
5 |
4.Засвоєння нового матеріалу
1.Сприйняття світла та кольору
Розповідь вчителя:
Світло після проходження через рогівку, водянисту вологу камер ока, кришталик, скловидне тіло попадає на сітківку і там перетворюється на нервові імпульси, що прямують в центральну нервову систему.
Сітківка — це складна оболонка ока, що містить кілька шарів клітин, різних за формою і функцією.
Проектування зображення на екран:
Будова сітківки. Світло направлене зліва направо.
Перший (зовнішній) шар — пігментний, складається із щільно розташованих епітеліальних клітин, які містять чорний пігмент фусцин. Він поглинає світлові промені, сприяючи чіткішому зображенню предметів. Другий шар — рецепторний, утворений світлочутливими клітинами — зоровими рецепторами — фоторецепторами: колбочками і паличками. Вони сприймають світло і перетворюють його енергію на нервовий імпульс. У сітківці людини нараховують близько 130 млн паличок і 7 млн колбочок.
Самостійна робота з підручником:
Очікувана відповідь учнів:
Розміщені вони нерівномірно: у центрі сітківки розташовані переважно колбочки, далі від центру — колбочки і палички, а на периферії переважають палички.
Робота по варіантам:
1 варіант:Які особливості будови і функції колбочок?
2 варіант: Які особливості будови і функції паличок?
Очікувані відповіді учнів:
Колбочки забезпечують сприйняття форми і кольору предмета. Вони малочутливі до світла, збуджуються лише при яскравому освітленні. Найбільше колбочок навколо центральної ямки. Це місце скупчення колбочок називають жовтою плямою. Жовту пляму, особливо її центральну ямку, вважають місцем найкращого бачення. У нормі зображення завжди фокусується оптичною системою ока на жовтій плямі. При цьому предмети, які сприймаються периферичним зором, розрізняються гірше.
Палички мають видовжену форму, колір не розрізнять, але дуже чутливі до світла і тому збуджуються навіть при малому, так званому сутінковому, освітленні. Тому ми можемо бачити навіть у погано освітленій кімнаті або в сутінках, коли контури предметів ледь вирізняються.
Вправа «Поміркуй»
Очікувана відповідь учнів:
Завдяки тому, що палички переважають на периферії сітківки, ми здатні бачити «куточком ока», що відбувається навколо нас.
Розповідь вчителя:
Отже фоторецептори сприймають світло і перетворюють його на енергію на нервовий імпульс, який продовжує свій шлях у сітківці та проходить через третій шар клітин, утворений з'єднанням фоторецепторів із нервовими клітинами, що мають по два відростки (їх називають біполярними). Далі інформація зоровими нервами через середній і проміжний мозок передається до зорових зон кори головного мозку. На нижній поверхні мозку зорові нерви частково перехрещуються, тому частина інформації від правого ока надходить у ліву півкулю і навпаки.
Пошукова робота з підручником:
Очікувана відповідь учнів:
Місце, де зоровий нерв виходить із сітківки, позбавлене фоторецепторів, у ньому світло не сприймається, і називається це місце сліпою плямою. Предмети, зображення яких потрапляє на цю ділянку, ми не бачимо. Площа сліпої плями (в нормі) становить від 2,5 до 6 мм².
Лабораторне дослідження
Виявлення сліпої плями на сітківці ока
Мета:виявити сліпу пляму на сітківці ока
Обладнання: картка для демонстрації сліпої плями на сітківці ока.
Хід роботи:
1. Прикрити ліве око рукою або щільним папером і помістити картку з малюнком на відстані приблизно 15 см від очей.
2. Дивитися правим оком тільки на хрестик, зображений на картці, і повільно то наближати її до себе, то віддаляти доти, доки не зникне один із трьох кружечків.
3. Повторити дослід, прикривши праве око, фіксуючи погляд на кружечку.
Розповідь вчителя:
Багатоколірність сприймається завдяки тому, що колбочки реагують на певний спектр світла ізольовано. Існує три типи колбочок. При ізольованій дії хвиль різної довжини колбочки кожного типу збуджуються неоднаково. Внаслідок цього кожна довжина хвилі сприймається як особливий колір. Колбочки першого типу реагують переважно на червоний колір, другого — на зелений і третього — на синій. Ці кольори називають основними. Наприклад, коли ми дивимося на райдугу, то найпомітнішими для нас є основні кольори (червоний, зелений, синій).
Пригадайте з уроків образотворчого мистецтва:
Оптичним змішуванням основних кольорів можна одержати всі кольори та їхні відтінки. Якщо всі три колбочок збуджуються водночас і однаково, виникає відчуття білого кольору.
У деяких людей колірний зір порушений. Розкладом колірного зору називають дальтонізмом. (від прізвища англійського вченого Джона Дальтона, який у 1795 р. уперше описав це явище). Це переважно розлад сприймання червоного і зелених кольорів через відсутність певних типів колбочок у сітківці ока. Люди, які страждають на дальтонізм, не можуть працювати водіями, льотчикам тощо. Дальтонізм не лікується.
Повідомлення учнів на тему «Дальтонізм»
Пояснення вчителя:
Клінічно розрізняють повну і часткову колірну сліпоту. Найрідше спостерігається повна відсутність кольорового зору. Часткова колірна сліпота має такі різновиди:
Проектування зображення на екран:
|
|
|
|
Люди з протанопією не побачать числа 37 |
Багато людей з порушенням кольоросприйняття не побачать числа 83 |
Люди з дейтанопією не побачать числа 49 |
Люди з тританопією не побачать числа 56 |
2.Сприйняття простору
Розповідь вчителя:
Правильна оцінка розташування предметів у просторі та відстані до них досягається окоміром. Його можна поліпшити, як і будь яку властивість. Окомір особливо важливий для пілотів, водіїв.
Завдання учням:
(обговорення результатів досліду)
Підвищення сприйняття предметів досягається завдяки таким характеристикам як поле зору, кутова швидкість, бінокулярний зір і конвергенція.
Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»
Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:
«V» – інформація підтверджує попередні знання учнів;
«+» – нова інформація для учня;
«–» – інформація суперечить знанням учнів,
«?» – інформація незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.
5.Узагальнення і закріплення знань
5.1.«Мозковий штурм»
5.2. «Цікаві питання»
• Яким би був зір людини, якщо на сітківці були б тільки палички?
• Яким би був зір людини, якщо на сітківці були б тільки колбочки?